Gå til innhold

NZ


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Hvis man er to er under 30.000 meget realistisk. Tror jeg brukte under 10.000 på lommepenger dnne gangen. Men da var det nudler, tui og billig toast til mat stort sett hver dag. En biff på julaften da... :) (.. og et motell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest nicolaj brekke

Hei

Leide en RAV4 av Jucy rentals. Enda vi knuste vinduet med pistolarmbrøst og leverte den inn med brestet vindskjerm sa de ingenting på det og var bare glad og fornøyd og ikke minst hjelpseomme. De var billigst av de jeg kunne finne, ligger nært flyplassen (de kan hente og levere deg til flyplassen vederlagsfritt). Om du trenger en natt e.l. til å¨komme deg etter landing vil jeg anbefale et motel som heter Airport gateway motel. De henter deg med limo:))

 

Nico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hvis man er to er under 30.000 meget realistisk. Tror jeg brukte under 10.000 på lommepenger dnne gangen. Men da var det nudler, tui og billig toast til mat stort sett hver dag. En biff på julaften da... :) (.. og et motell)

Må plusse på 2000 i telefonregning der ja. Fikk den på mail nå.. hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg jobber på nettet:) Og da blir det ironisk nok en del telefoner. Ikke bare tur for meg, men også jobb vet du...  8)

 

Jucy ble det 6614 NOK ca for en hel mnd med en Rav4. Delt på to så blir det ikke så værst.

 

nico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for sent. Jeg var der fra 10. jan til 10. feb i fjor.

Hadde kjempefiske da. Har i år tenkt å reise ca 20 feb for 4 ukers fiske. Tror det blir helt konge.

 

Takk for info. Fisker du både nord og sørøya på 1 mnd. Eller blir det for kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan dere erfarne NZ fiskere komme med utstyrstips. Har lest en rekke bøker og anbefalingene på fluestenger og sneller som varier fra #5-8. Holder det feks med en #4 og en #6? Har lest at det ofte blåser og at man da trenger ei #6-7 stang. Eller er det like greit å ta med en 5# som eneste redskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere erfarne NZ fiskere komme med utstyrstips. Har lest en rekke bøker og anbefalingene på fluestenger og sneller som varier fra #5-8. Holder det feks med en #4 og en #6? Har lest at det ofte blåser og at man da trenger ei #6-7 stang. Eller er det like greit å ta med en 5# som eneste redskap?

 

Hei

 

Jeg har stort sett reist nedover med en #4 og en #6. I år skulle jeg ha ønsket at jeg hadde stang i #8.... :P :P Å bruke klasse 4 er vel egentlig tull når mann tenker på størrelsen på fisken du kan få. men det er vel en smaksak. Et godt tips er å gå opp til en snøreklasse på lina i forhold til stanga. Det gir litt mer punsj i motvinden. sjelden man kaster så langt at den økte vekten er et problem, samt at de fleste stengene mestrer dette godt uansett.

 

Så mitt tips er ta med din lette favorittstang, samt en stang som mestrer motvind gjerne et par snøreklasser opp.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere erfarne NZ fiskere komme med utstyrstips. Har lest en rekke bøker og anbefalingene på fluestenger og sneller som varier fra #5-8. Holder det feks med en #4 og en #6? Har lest at det ofte blåser og at man da trenger ei #6-7 stang. Eller er det like greit å ta med en 5# som eneste redskap?

 

Hei

 

Jeg har stort sett reist nedover med en #4 og en #6. I år skulle jeg ha ønsket at jeg hadde stang i #8.... :P :P Å bruke klasse 4 er vel egentlig tull når mann tenker på størrelsen på fisken du kan få. men det er vel en smaksak. Et godt tips er å gå opp til en snøreklasse på lina i forhold til stanga. Det gir litt mer punsj i motvinden. sjelden man kaster så langt at den økte vekten er et problem, samt at de fleste stengene mestrer dette godt uansett.

 

Så mitt tips er ta med din lette favorittstang, samt en stang som mestrer motvind gjerne et par snøreklasser opp.

 

Gisle

 

 

Takk for tipset Gisle. Ser ut til at det blir ei #4 og en #6 stang. Sender dere stengene som spesialbagasje eller har dere 4-5 delte stenger som går rett i sekken/kofferten? Rart at det er så store forskjeller i hva man kan ha med som bagasje til NZ(1*20 kg og 7 kg håndbagasje) og Usa(2*22kg + 8kg håndbagasje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte meg de to første årene med kun en Sage XP 590-4. Brukte alt fra WF #4 flyt til #7 synkIV klump på den stanga. De fleste bruker 5'ere og 6'ere. Jeg hadde nok aldri tatt med 4'er til sørøya, men i nord er det mange småelver med mindre snittstørrelse. Men selv en kilos regnbue vil sette deg på utfordringer med en 4'er.

Jeg fisker nesten alltid med en noenlunde spenstig 5'er. De eneste gangene jeg går opp i ferskvann er i Tongariro om vinteren. Men dit skal jo ikke du.

 

Forøvrig synes jeg Rio Grand er et glimrende snøre til å punche fluer mot vinden. Gjerne en klasse opp som Gisle sier. Du fisker nesten alltid på kort hold. Funker kanon.

 

Jeg bruker kun 4-delte stenger, og de går greit i kofferten/bagen. Ja, det er snodig at det er så stor forskjell hvis man flyr over USA. Men det er én av grunnene til at jeg nesten alltid flyr via LA. Den andre er benplass.

 

Kribler godt nå tenker jeg  ;). Hva slags arbeid skal du gjøre der forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, "jobbingen" består av å fiske så mye som mulig ;D. Neida, jeg bare fleiper. Stod plutselig uten jobb i disse finankrisetider. Men 1mnd betalt fri så fant jeg ut at det er nå eller aldri. Har fablet om NZ i mange år, med vanlig jobb og begrenset ferie og pæng hvar det bare å kline til når sjangsen kom. Uansett tror jeg det blir en opplevelse for livet. Problemen får jeg ta når jeg er tilbake.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kontakt: mike@latitudeguiding.com

 

Han kjenner det området meget godt, og har bl.a. laget to DVD'er derfra. Jeg tror ikke han er medlem av guideforeningen, så du kan sikkert prute  ;).

Ta kontakt selv om dere ikke har planer om å bruke guide. Noe jeg anbefaler på det sterkeste hvis dere ikke har fisket der nede før....

 

www.latitudeguiding.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...