Gå til innhold

Harr


Jørgen Korstad

Anbefalte innlegg

Ja det er jaggu ikke mange av de samme navnene her nå som når jeg begynnte å reke her inne. Kansje jeg burde ta hintet ???

Sist gang jeg nevnte det ble det kalt krangletråden ??? Samma det...

Harr er en dritfisk forbeholdt nybegynnere ;D Like vanskelig å lure som makrell.

Har jeg fiska noe særlig harr? Nei :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hermansen, hvem er det? Som har den siden der?

Geir Hermansen var for noen år siden ganske så aktiv her og på fluefiske.net.

Vet ikke hvor karen er blitt av....

En annen som også var utrolig ivrig og eksperimentell på fluebinding/ -fiske,  etc. var "Persa".

Han har visstnok kuttet ut helt å konvertert til havfiske etter kveite.

Rart hvordan ting forandrer seg...

Jeg som trodde; "En gang fluefisker - alltid fluefisker"...

Slik er det også Lars.... ;)

Er harren dummere enn ørret?

Har hørt mange ganger, "sær ørret....." er det et uttrykk for å gjøre fiskeren enda smartere? :P

Eller er en "sær ørret", bare en megastor duste ørret som har masse sagspon i pappen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg tror veldig mange misforstår dette med sær og selektiv ørret og harr, selv i fluefiskelitteraturen,

og tar det som et tegn på en bevisst evne til å velge ut akkurat hva de vil ta av føde.

Det er jo motsatt.

For både hos mennesker - og ørret/ harr - er det evnen til bare å behandle en viss mengde informasjon om gangen i relativt høyt tempo som gjør at "selektiviteten" trer i kraft. Evnen er selvsagt større hos mennesker, men det er ikke noen vesensforskjell - bare en gradsforskjell, viser forskning. Og som et resultat av begrenset evne til å behandle ekstremt mye informasjon om gangen, så identifiseres det som er mest gjennkjennelig først, nettopp for å sile ut uvesentlige ting (som pinner, kvist, løv og småbiter som flyter med strømmen). Så når det er mye døgnflueduns på overflaten, og fisken velger det av insekter og imitasoner som har en riktig oppstående vinge, så er antagelig ikke det for at fisken digger døgnfluer mer enn andre spiselige ting, men fordi det er et av de mest gjenkjennelige ting på noe spiselig akkurat der og da. Og dette har jo overføringsverdi på flere stadier, typer insekter og hva som til enhver tid er det mest synlige lett gjenkjennelige. Eller også kalt "primærtriggeren" blant oss fluefiskere. Det er jo inne i forståelsen her en plass at det blir meningsløst å for eksempel lage øyne på små insekter.

André  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...