Gå til innhold

Harr


Jørgen Korstad

Anbefalte innlegg

Driver med litt guiding av engelskmenn her om sommeren, og tok noen med for å fiske harr og ørret i nærområdet mitt (i Finnmark). De fikk skikkelig bakoversveis da de så den første fisken, rundt 800g og gjennomsnittet i den delen av elva(harr).

 

Jeg kommer opprinnelig fra et område uten harr, og har funnet ut at jeg er bortskjemt med størrelsen på fiskene her (også ørret laugh.png' alt=':lol:'> )På hver tur, jeg er helst ute etter ørret får jeg harr over kiloen, den største jeg har fått har lukta på 2kg grensen. Hva ligger snittet på i resten av landet? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvis harren i elven din har en snittvekt på 800gr så er du rimelig bortskjemt ja....

Av en eller annen grund så ser mange finnmarkinger på harren som en U-fisk. Kanskje det er derfor det ikke blir fisket så hardt på denne, og at de harrførende elvene får være mer i fred for samer med garn og oter... :smt064

 

Det er vel vanskelig å angi snittvekt på østlandet, men jeg kan i hvertfall fortelle deg at en 800gr harr er en pen fangst. Kilosharr er ekstremt pen fisk, og er ikke dagligdags her på østlandet. Harr rundt 1,5kg er skjeldne og krever ofte litt lokalkunnskap for å finne, og større harr enn 1,5 har jeg ikke fått (opp), så de er nok svært svært skjeldne her i sør.... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Selvfølgelig har jeg mistet harr på sikkert minst 2-3kg :shock: (de blir jo større for hver gang man tenker på dem), men hvem har ikke mistet slike.... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med litt guiding av engelskmenn her om sommeren' date=' og tok noen med for å fiske harr og ørret i nærområdet mitt (i Finnmark). De fikk skikkelig bakoversveis da de så den første fisken, rundt 800g og gjennomsnittet i den delen av elva(harr).

 

Jeg kommer opprinnelig fra et område uten harr, og har funnet ut at jeg er bortskjemt med størrelsen på fiskene her (også ørret laugh.png' alt=':lol:'> )På hver tur, jeg er helst ute etter ørret får jeg harr over kiloen, den største jeg har fått har lukta på 2kg grensen. Hva ligger snittet på i resten av landet? :?[/quote']

 

Du fisker ikke tilfedlighvis i øvre deler av Lakselva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Av en eller annen grund så ser mange finnmarkinger på harren som en U-fisk. Kanskje det er derfor det ikke blir fisket så hardt på denne' date=' og at de harrførende elvene får være mer i fred for samer med garn og oter... :smt064 [/quote']

Nei for nordmennene i for eksempel Porsanger har jo aldri fisket med garn eller oter... :roll:

 

7-800 gram er vel rundt snittstørrelsen på harren i de gode harrelvene i Finnmark. I Troms er det også en del gampeharr.

 

I de områdene i G. Lågen jeg fisker i var det tidligere ganske mye harr opp til og litt over kiloen. Dessverre er det flere år siden jeg har sett noe til dem. I Rena får jeg ganske mye harr fra 4-8 hekto, men det virker som de har blitt mindre med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittet i de øvre deler av Trysil/Femundselva ligger på 3-400 gram..Tar et par over kiloen hver sommer..Vet om et forholdsvis lite vann der oppe hvor det er satt ut Harr for mange år siden her veier de fleste mellom 1-1.5 kg.... Artig tørrfluefiske på disse, skal bli spennende å se om noen nærmer seg 2 kg til sommeren....

 

Wolly med en familiegård som nå er feriested 50 m fra elven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

I de områdene i G. Lågen jeg fisker i var det tidligere ganske mye harr opp til og litt over kiloen. Dessverre er det flere år siden jeg har sett noe til dem.

 

Jeg fisket noen meget fine harr på mellom 800 - over kiloen i 2004 sesongen i G-lågen. Ikke sikkert vi var på samme sted;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hallo.

Jeg har spist endel harr.

En nydelig matfisk MEN..

Den smaker best tilberedt rett

ved elva. Grillet i folie m smør og

det du har av krydder osv.  ;D

Prøvd å fryse de ved flere anledninger,

men når du tiner den opp faller de nesten

fra hverandre og den "gode" smaken er borte.

Tight lines  Micke

Takk takk. Da skal det prøves  :==)

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Harr er fantastisk mat. Den må tas fersk, kan ligge kaldt i maks 24 timer.

Viktig at den skrapes for skjell umiddelbart etter avliving.

Fileter harren, trekk ut alt av bein.

Stek filetene i smør med skinnsiden ned, ikke stek på begge sider.

La filetene surre i rømme i pannen. Krydre med timian og salt, evt litt pepper.

Serveres med poteter og grønnsaker, helt sjef.

Jeg har harr rekorden der jeg fisker på Nordkalotten, den minst harren da. 7 Hg !

Normalt ligger harren her fra 1 til 1.7 kg. Typisk 1,2 som jeg antar kan beregnes som ett snitt i denne elva.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dersom man fisker selektivt i målselvvassdraget så vil man ha fått noen kilo + harrer, dersom man drar på hemligplassan risikerer man 2 kilos og, endog på 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslagene har kommet: Stor harr i Femundsmarka. Fiske de ved st. hans tider rundt midnatt og grille dem i folie da sola kommer opp 0330 med fuglekvidder og noe godt å varme seg på, må oppleves.

Var "så heldig" å være på Holmen leir i Målselv 1/2 år for leeenge siden. Harrene var det doble av diameteren på steikepanna.

God helg petribrødre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir de større nå,så tror jeg ikke at jeg tør å dra på de plassene !  ;)

Er ikke rekorden i Norge på rundt 1,9 eller noe?(På flue) :o

Har mistet harr på 2,5-3 kg men stoppet på de jeg har greid å lande på 1,6.

Har ikke spist så mye harr,bortsett fra da vi gikk tomme for mat på Finnmarksvidda engang,og ørret og røye glimret med sitt fravær,ble kanskje litt lei. ;)

Men for meg er harren selve fluefisken,enten jeg er i Rena,Glomma eller hvor det måtte være,en elvenes ukronede dronning!

En nydelig fisk som byr på seg sjøl.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Eidsfossen sona i Glomma rett sør for Tolga ble det tatt en harr på 67 cm og 3 kg for ikke så mange år siden. Fisker en del i dette området av Glomma og vil tro snittstørrelsen på harren ligger rundt 42 - 43 cm. Det gir vel et snitt i vekt på rundt 500 gram men det er ikke sjeldent å få harr over 50 cm. og da ligger vekta opp mot 1,5 kg. Tas også flere ørret over 4 kg. hvert år på dette strekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Blir de større nå,så tror jeg ikke at jeg tør å dra på de plassene !  ;)

Er ikke rekorden i Norge på rundt 1,9 eller noe?(På flue) :o

Har mistet harr på 2,5-3 kg men stoppet på de jeg har greid å lande på 1,6.

Har ikke spist så mye harr,bortsett fra da vi gikk tomme for mat på Finnmarksvidda engang,og ørret og røye glimret med sitt fravær,ble kanskje litt lei. ;)

Men for meg er harren selve fluefisken,enten jeg er i Rena,Glomma eller hvor det måtte være,en elvenes ukronede dronning!

En nydelig fisk som byr på seg sjøl.

Willy

Det er mange av oss som ikke registrerer fisken, sjøl har jeg veid harr på 2860 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor i Jämtland så ligger gjennomsnittet på 30-40cm ca.300-500 gr og den störste jeg har fått var 53 cm og kan tenke meg att den veide ca. mellom 1,3-1,5 kg.

Har en Engelsk kompis og han hadde värt mildt sagt overlykkelig over å få fiske på finnmarksvidda når det er så stor gjennomsnitt på harr som hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir de større nå,så tror jeg ikke at jeg tør å dra på de plassene !  ;)

Er ikke rekorden i Norge på rundt 1,9 eller noe?(På flue) :o

Har mistet harr på 2,5-3 kg men stoppet på de jeg har greid å lande på 1,6.

Har ikke spist så mye harr,bortsett fra da vi gikk tomme for mat på Finnmarksvidda engang,og ørret og røye glimret med sitt fravær,ble kanskje litt lei. ;)

Men for meg er harren selve fluefisken,enten jeg er i Rena,Glomma eller hvor det måtte være,en elvenes ukronede dronning!

En nydelig fisk som byr på seg sjøl.

Willy

Det er mange av oss som ikke registrerer fisken, sjøl har jeg veid harr på 2860 gram

Det kan jo også være noe. ;)

Nå ble jeg imponert,Staffan,det er stor harr!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor i Jämtland så ligger gjennomsnittet på 30-40cm ca.300-500 gr og den störste jeg har fått var 53 cm og kan tenke meg att den veide ca. mellom 1,3-1,5 kg.

Har en Engelsk kompis og han hadde värt mildt sagt overlykkelig over å få fiske på finnmarksvidda når det er så stor gjennomsnitt på harr som hos deg.

Han skulle vært med meg! ;)

Og du....på Finnmarksvidda...... ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...