Gå til innhold

Harr


Jørgen Korstad

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

http://nn.wikipedia.org/wiki/Harr , rekorden i finnland er 6,7 kg

Ja,men fra din og opp til norsk maksstørrelse er det ikke så langt.

Og dette er jo stor harr,den jeg hadde på var ikke noe jeg så i et blink eller vak uti der,gikk å leide på'n for å komme til et sikrere sted og ta den opp,fisken lå på siden og jeg hadde god tid til å beundre den der jeg gikk,men så var det den harrkjeften da......... :-\

..èn volt orket den,også,gone!

Uansett:Flott fisk! :)

Edit: B.R. Det var det med håv da....... ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor i Jämtland så ligger gjennomsnittet på 30-40cm ca.300-500 gr og den störste jeg har fått var 53 cm og kan tenke meg att den veide ca. mellom 1,3-1,5 kg.

Har en Engelsk kompis og han hadde värt mildt sagt overlykkelig over å få fiske på finnmarksvidda når det er så stor gjennomsnitt på harr som hos deg.

Han skulle vært med meg! ;)

Og du....på Finnmarksvidda...... ;D

Willy

Eller vi skulle värt med deg begge to og etterpå reist alle tre til finnmarks vidda og vis mulig leid JK som guide ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor i Jämtland så ligger gjennomsnittet på 30-40cm ca.300-500 gr og den störste jeg har fått var 53 cm og kan tenke meg att den veide ca. mellom 1,3-1,5 kg.

Har en Engelsk kompis og han hadde värt mildt sagt overlykkelig over å få fiske på finnmarksvidda når det er så stor gjennomsnitt på harr som hos deg.

Han skulle vært med meg! ;)

Og du....på Finnmarksvidda...... ;D

Willy

Eller vi skulle värt med deg begge to og etterpå reist alle tre til finnmarks vidda og vis mulig leid JK som guide ;D

Nå var det jo egentlig det jeg mente,engelskmannen,du og jeg.Sikkert hyggelig å ha med J.K. også,men for det gode selskapets skyld,jeg kan vise deg hvor harren bor. ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor i Jämtland så ligger gjennomsnittet på 30-40cm ca.300-500 gr og den störste jeg har fått var 53 cm og kan tenke meg att den veide ca. mellom 1,3-1,5 kg.

Har en Engelsk kompis og han hadde värt mildt sagt overlykkelig over å få fiske på finnmarksvidda når det er så stor gjennomsnitt på harr som hos deg.

Han skulle vært med meg! ;)

Og du....på Finnmarksvidda...... ;D

Willy

Eller vi skulle värt med deg begge to og etterpå reist alle tre til finnmarks vidda og vis mulig leid JK som guide ;D

Nå var det jo egentlig det jeg mente,engelskmannen,du og jeg.Sikkert hyggelig å ha med J.K. også,men for det gode selskapets skyld,jeg kan vise deg hvor harren bor. ;D

Willy

Så, så gutter, fordi om jeg ikke bidrar i dette viss vasset så betyr det ikke at jeg ikke blir såret over å bli utelatt :'(

Tenker vi sier alle 5 jeg. Willy, B.R., engelskmannen, JK og megselv ;D. Skal ta med Eikrepupper til oss, så tipper jeg vi veier inn 2679(??) gram vi også, eller et par Vera...de er rå på harren også.

Pokker hvorfor utelot jeg nymfer...det må jo vi ha selvsagt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nn.wikipedia.org/wiki/Harr , rekorden i finnland er 6,7 kg

Fikk en på 62,5 cm sist sommer (Norge, Troms). Ikke veid. Feit innsjøharr - et stykke over 2 kg i følge Gunnar Westrins harrtabell. Vi fikk mange over 1,5 kg, og snittstørrelsen var over 1 kg på denne plassen. Utrolig stor harr på visse steder i Indre Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må først si; stilig med "HArr tråd" under Ørretfiske ;D:P:rolleyes:

Men når dere diskuterer dette flotte skaperverket, og trådstarter snakker om størrelser rundt forbi...så er det interressant.

Men når dere likevel kaster dere over tastaturet og beskriver størrelse i korte ordlag, har dere noe imot en utfordring som gjør det lærerikt og berikende for alle som leser de fagre ord?

Hva fisker dere med...strategi etc rundt det å fange stor harr...eller begrens det til den ene opplevelsen med DIN største :)

Det hadde vært kult det ;)

Staffan f.eks..hva tok du din største på..(ja, vi vet at det var tørrflue...men selve opplevelsen, taktikken, været, kastet, driftet...på første forsøk, på andre-...)

JK, som er trådstarter...hva fisker du med når du er på harrjakt?

Hadde ikke dette vært kult folkens? :)

Jeg gleder meg allerede...enda mer kunnskap kommer ut av skapet..dette blir gøy å følge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Staffan f.eks..hva tok du din største på..(ja, vi vet at det var tørrflue...men selve opplevelsen, taktikken, været, kastet, driftet...på første forsøk, på andre-...)

1978 er lenge sida det men det skulle ikke forundre med om jeg fisket med fluemønsteret til Erling Sand som hette Femundsreguleringa, men om den fle tatt stripefritt eller ei, det kan jeg ikke huske, men det jeg husker er at den ble kakka i hue uten at jeg kan erindre noe om en kulinarisk opplevelse etterpå. (for jævlig, men det var en annen tid og annen forståelse)

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D7684058.50938%26lon%3D950389.66239%26zoom%3D12%26layers%3DB0000%26id%3Da_10000005993%26offset%3D0%26tab%3Daddress

fisken ble tatt i dette området i halvstille vann i et lite utløpsos........og jeg kan garantere at det står flere storinger i ettertid har dette området blitt populært blandt svenske fluefiskere, deres liberale forhold til transport i utmark fly etv så har dette stedet et forholds stort fiskepress. De flyr til grensa og går noen kilometer inn på Norsk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rekordharr på 62,5 cm ble tatt i et langsomt strømparti i Indre Troms. Denne fiskeplassen var rett og slett for bra: stor harr på så og si hvert eneste kast, uansett fluemønster. Som småsei i Saltstraumen, omtrent. Så etter en stund begynte vi å eksperimentere med hva harren ikke ville ta på. Satte på en Heggeli på dobbelkrok 10, og den eneste forskjellen kontra tørrfluer og nymfer var at snittstørrelsen gikk opp betraktelig...

Etter denne opplevelsen begynte jeg forøvrig å eksperimentere litt med Heggeli her og der, og det er en utrolig effektiv flue i mange situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig gutter...den der femundsreguleringa, Staffan...noe lik annet vi kjenner?

En slags vårflue? stor/mørk/liten...har du kanskje en link/bilde? :)

Veldig gøy å høre at noen fisket harr i 1978 også :)

Håvard; det der var jo på grensen til "artig"...dobbel krok Hegglia er jo en snodig flue...en god èn...men at storharren likte den bedre enn andre kreasjoner, er jo ikke til å bli veldig klok på...men lagrer det i "harrboksen" (altså et eller annet sted i hodet mitt :))

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at det var i -75.

http://hermansen.se/2009/10/17/norske-torrfluer

Morsom flue, Staffan :) Den har liksom et element av attraktor i seg som matcher og skinner i solnedgangslys, samtidig som den har et kroppshackle som bryter det opp litt så det blir troverdig og subtilt nok for fisken. Kan skjønne at den flua der funker, ja. Hadde helt sikkert funket i dag også  :)

Hermansen, hvem er det? Som har den siden der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermansen, hvem er det? Som har den siden der?

Geir Hermansen var for noen år siden ganske så aktiv her og på fluefiske.net.

Vet ikke hvor karen er blitt av....

En annen som også var utrolig ivrig og eksperimentell på fluebinding/ -fiske,  etc. var "Persa".

Han har visstnok kuttet ut helt å konvertert til havfiske etter kveite.

Rart hvordan ting forandrer seg...

Jeg som trodde; "En gang fluefisker - alltid fluefisker"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermansen, hvem er det? Som har den siden der?

Geir Hermansen var for noen år siden ganske så aktiv her og på fluefiske.net.

Vet ikke hvor karen er blitt av....

En annen som også var utrolig ivrig og eksperimentell på fluebinding/ -fiske,  etc. var "Persa".

Han har visstnok kuttet ut helt å konvertert til havfiske etter kveite.

Rart hvordan ting forandrer seg...

Jeg som trodde; "En gang fluefisker - alltid fluefisker"...

Om man sjekker noen gamle tråder fra starten av her (2004), så finner man nokså mange som ikke lenger er aktive medlemmer.

Hermansen er bosatt i moss nå tror jeg, og fisker vel sjø-ørret . . .

Ang. harr, min største bikker vel såvidt kiloen, tatt på knusktørt i lågen.

Dustefisk . . .  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...