Gå til innhold

Forsikre utstyr


Lars Erik Marcussen

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer en utvidet forsikring på fiskeutstyret mitt.

 

Har noen erfaring med utvidet innbrudds eller reiseforsikring?

 

Jeg tok en aldri så liten opptelling av det som ofte er med på tur og som da ligger i bilen (ikke over natten, men gjerne mens jeg er inne på butikken på vei på fisketur eller som kanskje ligger i en hytte på en campingplass)

 

Med vadere, jakke, 3 stenger, 3 sneller, noen hundre fluer, bokser, briller, telt, sovepose, sekk, bellyboat, dill, dall og kamera kommer jeg opp i ganske mange titusener. Da er det kjipt hvis reiseforsikringen kun dekker 10 000.- og man plutselig mangler 50 000.- for å deke resten av utstyret...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt rundt til forskjellige selskap og hørt om hva det koster for en Reiseforsikring som dekker ALT.

 

ALT vil si ting som skade, ran, mistet osv osv...

 

plutselig kommer du hjem og får ingenting tilbake fordi det ikke var en 2. part involvert.

 

det skjedde med telefonen min.

 

Fikk ingenting igjen fordi det ikke var noen andre involvert i enten skade, tyveri osv...

 

så bare sørg for at forsikringen dekker alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en runde på de forskjellige selskapene og publiser gjerne resultatet her. Jeg fikk jo bruk for reiseforsikringa når NTiQ'en ble sjålet. Jeg er bare glad stanga "kun" kostet 7000,- veil. Hadde jeg bikka 10 lapper så var vel det taket tror jeg hos Gjensidige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Verdigjenstandsforsikring opp til 40.000kr. Betaler ca 900kr i året hos Gjensidige forsikring.

 

https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/Forsikring/Hus+og+hjem/Verdigjenstandsforsikring

 

Men hva om man ikke har et "hjem" ?  ;D reiseforsikringene er som oftest dyre(høy egenandel)

 

Jeg sover med utstyret mitt, og kniven ved siden av. Dette er ganske billig  ;D men man kan ikke alltid passe på alt  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å forklare forskjellen på en reiseforsikring, en verdigjenstandsforsikring og Alt om Fiske sin utstyrsforsikring.

 

REISEFORSIKRING: Dekker skader som "andre" påfører deg. F.eks. når fiskeutstyret ditt forsvinner på flyet eller blir stjålet av russisk mafia når du er på vei til Kola.

 

En "dårlig" reiseforsikring har lave summer på hvor mye som dekkes og du må ut med egenandel på rundt 1000 kroner - men den er billig. Den vil også normalt kreve at du er på en overnattingstur.

 

En "god" reiseforsikring koster mer men dekker til gjengjeld mye høyere beløp i de fleste skadetilfeller, har ingen egenandel og har ingen krav til overnatting. Reiseforsikringens begrensning er at den ikke dekker skader som DU påfører ditt eget utstyr - herunder ting du mister i bakken, sjøen, glemmer igjen o.s.v.

 

VERDIGJENSTANDSFORSIKRING: Dekker de fleste skader som måtte oppstå. Egenandelen er normalt 10 % av skaden. Minuset med denne forsikringen er at den gjelder spesifike gjenstander. Du må altså melde ifra hver gang du selger noe, eller kjøper noe nytt. Fordelen er at du kan forsikre dyre gjenstander som koster mer enn 15 000.

 

ALT OM FISKE sin forsikring: Dekker alle skader på utstyr - også om du mister gjenstanden - men er begrenset inntil 15000 pr. skade. Mener egenandelen er 1500, men det kan stemme at den er 1000 som nevnt tidligere i tråden. Flere selskaper tilbyr denne forsikringen. Hvis du tegner den i ett annet selskap er den noe dyrere, men gjelder da ikke kun for fiskeutstyr, men også flatskjermen, videokameraet o.l. (Alt om fiske sin koster bare 34 kroner hvis du allerede er abonnement)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehem... Verdt å merke at Alt om Fiskes forsikring dekker opp til 15 000.- med en egenandel på 1500.-

 

Det er ikke særlig mye bedre enn en helt vanlig reiseforsikring. Faktisk litt dårligere, i og med at mange reiseforsikringer har 0.- egenandel.

 

Tror ikke den forsikringen der er ment for fluefiskere nei :P Lurer litt på å skaffe forsikring jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehem... Verdt å merke at Alt om Fiskes forsikring dekker opp til 15 000.- med en egenandel på 1500.-

 

Det er ikke særlig mye bedre enn en helt vanlig reiseforsikring. Faktisk litt dårligere, i og med at mange reiseforsikringer har 0.- egenandel.

 

Tror ikke den forsikringen der er ment for fluefiskere nei :P Lurer litt på å skaffe forsikring jeg også...

 

Ville hatt begge deler... Alt om Fiskes forsikring dekker skader som du selv er skyld i - f.eks. om du brekker stangen, eller ødelegger vaderne på piggtråd. Dette dekkes ikke av reiseforsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehem... Verdt å merke at Alt om Fiskes forsikring dekker opp til 15 000.- med en egenandel på 1500.-

 

Det er ikke særlig mye bedre enn en helt vanlig reiseforsikring. Faktisk litt dårligere, i og med at mange reiseforsikringer har 0.- egenandel.

 

Tror ikke den forsikringen der er ment for fluefiskere nei :P Lurer litt på å skaffe forsikring jeg også...

 

Ville hatt begge deler... Alt om Fiskes forsikring dekker skader som du selv er skyld i - f.eks. om du brekker stangen, eller ødelegger vaderne på piggtråd. Dette dekkes ikke av reiseforsikringen.

 

Men har jo unconditional lifetime warranty ;) Satte faktisk piggtråd i simms buksene forleden, ser klart og tydelig en flenge fra utsiden, men er fortsatt tett og fin fra innsiden... Skal dryppe litt uv wader repair på dem for sikkerhets skyld.

 

Men joa, kan sikkert ha begge deler ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg forsikret mitt utstyr.

 

gjorde som drammensfiskeren sa og forsikret fluestanga, snella, vadebuksa og 2 par Rayban solbriller.

 

Det kom seg på 500,- i året.

 

Det er da snakk om briller for 3000,-

 

og fiskeUTSTYR for 7000,-

 

synes det var et bra tilbud jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mere info.

 

Eks:

 

Reiseforsikringen dekker deg IKKE hvis du mister fiskeutstyret, men du dekkes hvis du blir frastjålet utstyret ( reiseforsikring gjelder så fort du forlater huset, må ikke ut å reise for de som tror det. Er begrensinger på forsikringssum, 15.000.- på enkeltgjenstand)

 

Enkeltgjenstandforsikring dekker deg hvis du mister/frastjålet/knekker fiskeutstyret, gitt at det ikke stammer fra slitasje eller sinne langs elva :) ( hvis du mister utstyret så kommer det nok litt ann på hvordan dette skjedde, hvis du glemmer det igjen så tror jeg nok ikke det blir dekket).

 

Innbo m/uhellsforsikring dekker deg hvis du mister fiskeutstyret. ( Mister det i bakken, tråkker på det osv).

Innbo m/uhellsforsikring dekker deg også når du er på reise med varighet inntil 60 dager. Med andre ord når du er i elva :)

 

Så sjekk ut hva dere har først, så tegn evt en enkeltgjenstandsforsikring eller utvid innboforsikringen slik at du dekkes for uhell (noen kaller denne for idiotforsikring, kan jo også være grei hvis tv'en eller andre ting i hjemmet går i stykker ved et uhell)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest vilkårene for Alt om fiskes dekning for fiskeutstyr, så vil jeg nok tro at en "idiot" -forsikring er ett bedre alternativ ja... Drammensfiskeren skriver at reiseforsikringen gjelder fra du går ut døren hjemme - dette stemmer på de fleste reiseforsikringer - men ikke alle - så sjekk dine egne vilkår om du er i tvil. Noen krever at du er på en tur med overnatting !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har hatt den forsikringen som alt om fiske tilbyr. Den er ikke til å stole på. Jeg klarte å tråkke på stanga mi, så den knakk. Så prøvde jeg ringe til forsikringskapet, der var det ingen som svarte. Og jeg ringte mange ganger, og flere dager på rad. Dt var ingen som tok telefon, så da ringte jeg til alt om fiske. Siden dem tilbyr den forsikringen igjennom bladet. Først så prøvde dem i resepsjonen å sette meg over til forsikringselskapet, dem svarte ennå ikke på telefonen. Så ringte jeg opp til alt om fiske igjen, da ble jeg satt over til daglig leder i alt om fiske. Og han sa at forsikringselskapet ikke hadde nok folk, så dem kunne ikke svare på telefoner. Da begynte jeg å bli litt forbanna, for det står at man skal ring når en skade har skjedd. Så spurte jeg daglig lederen i alt om fiske sånn ca hvor lang tid dem brukte på å behandle en sak, det kunne ta opp til flere måneder.

Så jeg bare sa opp abonnemente både forsikringa og alt om fiske.

 

Det her skjedde rett etter sommerferien, så det kan hende dem har blitt bedre. Men jeg vil ikke anbefale den forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tegnet en "idiot-forsikring" som inkluderer alt tur og fiskeutstyr. Uansett om jeg ødelegger det hjemme eller på tur, om det mistes, stjeles eller knekkes, det jeg betaler er 500 i egenandel, gjelder også ved tyveri fra bilen.

 

Morten

 

Hvor og hvordan ordnet du dette? Tror jeg trenger en slik en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tegnet en "idiot-forsikring" som inkluderer alt tur og fiskeutstyr. Uansett om jeg ødelegger det hjemme eller på tur, om det mistes, stjeles eller knekkes, det jeg betaler er 500 i egenandel, gjelder også ved tyveri fra bilen.

 

Morten

Er ikke en slik forsikring en bedre ide enn å betale massevis ekstra for feks ei fluestang, bare for å få livstidsgaranti ?

Man må jo gjerne betale litt for å få erstattet en stangdel der også . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser gjerne at de som har tegnet type "idiot-forsikring" kommer med konkret anbefaling om fors.selskap etc..

Har selv innboforsikring gjennom Fellesforbundet. Vet at de tilbyr noe ekstra (LO Topp favør eller no' sånt..). Skal sjekke dette opp på nyåret.

Bare fluebindeutstyret alene har nok en verdi 150-200.000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser gjerne at de som har tegnet type "idiot-forsikring" kommer med konkret anbefaling om fors.selskap etc..

Har selv innboforsikring gjennom Fellesforbundet. Vet at de tilbyr noe ekstra (LO Topp favør eller no' sånt..). Skal sjekke dette opp på nyåret.

Bare fluebindeutstyret alene har nok en verdi 150-200.000 kr.

 

Ringte Sparebanken ang. forsikring av kamera siden jeg er medlem av fellesforbundet. De kom fremt til 500,- i året for idiotforsikring på kameraet (15000,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...