Gå til innhold

kastestil


Random

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

En typisk langekaststil.......jeg mener at ved lange kast så skal dobbelttrekke vare like lang tid som kastebevegelsen og akselrasjonen på dobbelttrekket skal være lik kastearmens bevegelse......det høres kanskje litt komplisert ut.....men det er slike detaljer som skiller den dyktige fra den middelmådige. ps. jeg tror jeg ville lagt meg av med håndleddsknekken i bakkastet.....

 

jeg skulle praktisere dette, alt rakna istedenfor  :'(

 

Det er ikke sikkert at du er helt moden for dette ennå da ser du....Eller at du må ha korigering.....det er også riktig som hr. Fjell sier....man lærer først å krabbe....så stabber man.....så går man.....før man har lært å løpe har man tryna mange ganger. Lange kast er nødvendig ved fiske i det store salte blå og her kommer jeg med en brannfakkel......finn fran en haspelsnelle......spol på Fireline 0.20....bendsl fast en "holdingline"....dvs. ca. 4 meter vanlig skyteline.....til denne løkkemonterer du den klumpen du vil bruke. Dra ut klumpen, slå over bøylen.....kast og skyt.....sveiv inn i den hastigheten du selv vil....uten å bli vår på enda.....dette funker....kast bøttene og få et mer komfortabelt fiske + lengre kast!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 535
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ser tipset ditt Staffan. men det gjør jeg aldri i livet ;D ;D

 

For meg er kastingen en del av fisket. Det blir jo en blanding av haspel og fluefiske, og da er moroa mi hvertfall vekk. Hva er problemet? De fleste som fisker i sjøen kaster 15 meter pluss og det holder mer enn lenge nok. Noen ganger er det en fordel å kaste langt, men de stedene er det heldigvis få av.

 

Nok engang ser jeg din iver til å fyre opp "castingfolk" som du kaller alle som er virkelig dyktige Erland.

Kan ikke fatte og begripe at du gidder det her. Men men.

 

Anyway! Jeg kjenner endel "kastenisser", når vi trener eller snakker konk så er både presisjon og lengde et naturlig tema. På fisketurer snakker vi sjelden om lengde gitt. Mer om dybder, hastighet på flua og strategier. Idag tok jeg min sjøørret på et 12 meters kast ;)

Så lengde kasting som tema er meget overdrevet. Hvertfall på fisketur.

 

Kaster man med feks skyteklump som går langt... Så er det på store områder en fordel. Ikke fordi man kaster så forbanna langt. Man bare fisker mye mer effektivt, flua er nemlig mer i vannet da. Tog du han Mr Fjell :P Eller skal du "dømme" enda mer på dette forumet????? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg skjønner ikke hva som er så galt med å effektivisere utstyret Toggi? er det fordi det er en haspelsnelle med i bildet......i fluefiskets evulusjon, utvikling så er det gjort mange kvantesprang.....nevner vadere.....syntetliner....syntetstenger....fiske med flue i havet....er bare noen av dem. Det er ikke vits i å sykle på en veltepetter da vi har kjededrift sykler....så hadde man tenkt snevert så hadde vi ikke hatt utvikling.....eller??

 

Forsto ikke helt den siste setningen din Toggi, det var iallefall ikke meningen å være noen form for ekkel.....isåfall om noen opplevde det slik....unnskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært noen form for ekkel du Staffan, hvertfall ikke mot meg ;)

 

Det er vel han Erland jeg evt retter kritikk mot, hans holdninger! Han "elsker" å provosere virker det som.

Thats it!

Ideen er god den Staffan, så absolutt. Men jeg trives med det jeg bruker, og det er kun en fiskers mening ;)

 

Kanskje du skaper en ny revolusjon Staffan?!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Toggi.....jeg vet det var en brannfakkel......dette har jeg brukt i 18 år og det funker, det er mange som har sett rart på meg og det forstår jeg, men forsøk.....det er sabla gøy!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toggi.....jeg vet det var en brannfakkel......dette har jeg brukt i 18 år og det funker, det er mange som har sett rart på meg og det forstår jeg, men forsøk.....det er sabla gøy!!!!

Helt sikkert gøy men da ken en vell like godt fiske med lett haspel? må si meg enig med toggi her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært noen form for ekkel du Staffan, hvertfall ikke mot meg ;)

 

Det er vel han Erland jeg evt retter kritikk mot, hans holdninger! Han "elsker" å provosere virker det som.

Thats it!

Ideen er god den Staffan, så absolutt. Men jeg trives med det jeg bruker, og det er kun en fiskers mening ;)

 

Kanskje du skaper en ny revolusjon Staffan?!  ;D

Ikke bry deg toggi  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Toggi.....jeg vet det var en brannfakkel......dette har jeg brukt i 18 år og det funker, det er mange som har sett rart på meg og det forstår jeg, men forsøk.....det er sabla gøy!!!!

Helt sikkert gøy men da ken en vell like godt fiske med lett haspel? må si meg enig med toggi her

 

 

nei du kan ikke det, med haspel kaster du jern.....med flueline kaster du hår og fjær.....hvorfor så konservative......det plir på en måte slikt.....ååååå nei storspole.....det gidder jeg iallefall ikke forsøke....helt utelukket for meg.......aldri i verden.......goretexvadere.....nei og atter nei.....de kommer til å lekke med en gang......bytte fra nikon til pentax.....er du helt idiot eller  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

uten utvikling og åpenhet til nye ideer ingen utvikling, forsøk det ut legg det til side dersom dere synes det var en dårlig ide, værre er det ikke ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lyst å si er at det er helt naturlig for en normal person i begynnerfasen å fukusere litt for mye på lengde

Slik er det med andre ting og det ligger i folks natur Men det er riktig det staffan sier om krype-stabbe-gå-løpe ingen tvil om det

Veldig bra å gi folk gode råd for all del men la vær å komme med en haug med kritikk (sikter ikke til deg staffan) De aller fleste har hvert der  :rolleyes:

Ser enkelte sier at det ikke er noe vits i å prøve beskrive kasting teoretisk ??? Ikke enig

Fortsett er dere snille det kommer noe ut av det :) I alle fall for min del :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toggi.....jeg vet det var en brannfakkel......dette har jeg brukt i 18 år og det funker, det er mange som har sett rart på meg og det forstår jeg, men forsøk.....det er sabla gøy!!!!

Helt sikkert gøy men da ken en vell like godt fiske med lett haspel? må si meg enig med toggi her

 

 

nei du kan ikke det, med haspel kaster du jern.....med flueline kaster du hår og fjær.....hvorfor så konservative......det plir på en måte slikt.....ååååå nei storspole.....det gidder jeg iallefall ikke forsøke....helt utelukket for meg.......aldri i verden.......goretexvadere.....nei og atter nei.....de kommer til å lekke med en gang......bytte fra nikon til pentax.....er du helt idiot eller  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

uten utvikling og åpenhet til nye ideer ingen utvikling, forsøk det ut legg det til side dersom dere synes det var en dårlig ide, værre er det ikke ;D

;D ;D ;D  ;D Nå drar du det langt din "ja hva skal jeg si" ;D ;D ;D ;D (bra humor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nei....synes ikke det.....føler det noe i den linja.....utviklingshemmende.....gleder meg til noen har forsøkt her på fora, men er sikker på at de fleste får vorter på henda ved å sveive på en haspelsnelle....med skikkelig utveksling.....kulelager i hue og ræva......dei dere er så konservative at det er en gru  ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei....synes ikke det.....føler det noe i den linja.....utviklingshemmende.....gleder meg til noen har forsøkt her på fora, men er sikker på at de fleste får vorter på henda ved å sveive på en haspelsnelle....med skikkelig utveksling.....kulelager i hue og ræva......dei dere er så konservative at det er en gru  ;D ;D ;D ;D

Det kan man ikke si om deg  :D Det er helt sikkert  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg utvikler meg hver dga jeg Staffan ;)

Nye klumper, stenger, fortommer, steder, ulike kast... Og ikke minst inntrekk.

 

Takker mr haspel for fine år i startfasen av mitt fiske, sannsynligvis her jeg lærte mest.

Og den tid er forbi.

 

Føler meg alt annet enn konservativ for det. Jeg takker tiden jeg bruker for at det dukker hele tia opp nye ideer. Alt fra indianer SØ fiske til blylineverdenen. For meg byr det på mer enn nok utfordringer.

 

Når det er sagt så er det sikkert mange som ville hatt glede av din gode ide.

"Face the thruth", vi er alle fiskere med ulike behov. (Heldigvis) ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er ute etter effektivitet så er det vel bare å bytte fluestanga med garn...?!?? :rolleyes: Eller dynamitt... :rolleyes:

 

Så kan man stå på land å øve på presise kast for å huke fisken som ligger å dupper i overflata. Det må jo være det optimale tørrfluefluefisket for de superliberale. Ikke redd for å prøve noe nytt den karen nei... ;);D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er ute etter effektivitet så er det vel bare å bytte fluestanga med garn...?!?? :rolleyes: Eller dynamitt... :rolleyes:

 

Så kan man stå på land å øve på presise kast for å huke fisken som ligger å dupper i overflata. Det må jo være det optimale tørrfluefluefisket for de superliberale... ;);D

 

 

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig med Staffan... Ingen gode råd er "riktige" før man ser kasteren.... PS har fortsatt inntrykk av at mange sliter med avstandsberegning...

 

Kasteråd er heller ikke særlig relevante før man har sett rådgiverens egen kasting, det hadde vært fint om storkasterne her ville være så generøse å legge ut en liten filmsnutt så man kunne få se hva de har å fare med. Teori er fine greier det, men praksis er mye bedre.  ;)

 

 

Vet ikke hva du ønsker å "trigge" med dette innlegget, men hvis du lurer på om jeg kan kaste? Overhodet ikke, bare kommer med tips for å være bøllete.. Dessuten påpeker jeg bare at det er lettere å instruere når man ser på "live"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Enig med Staffan... Ingen gode råd er "riktige" før man ser kasteren.... PS har fortsatt inntrykk av at mange sliter med avstandsberegning...

 

Kasteråd er heller ikke særlig relevante før man har sett rådgiverens egen kasting, det hadde vært fint om storkasterne her ville være så generøse å legge ut en liten filmsnutt så man kunne få se hva de har å fare med. Teori er fine greier det, men praksis er mye bedre.  ;)

 

Vet ikke hva du ønsker å "trigge" med dette innlegget, men hvis du lurer på om jeg kan kaste? Overhodet ikke, bare kommer med tips for å være bøllete.. Dessuten påpeker jeg bare at det er lettere å instruere når man ser på "live"....

 

Hvorfor så mistenksom? Du er jo enig om at det er best å se kasting i praksis, og det gjelder selvsagt for dere angivelige storkastere også. Ikke godt å vite om dere bare har det i kjeften, veit du.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke Andersen, Eikre m.flere. Men disse gutta er på landslaget, sannsynligvis med god grunn.

Staffan derimot har jeg hatt glede av å kaste sammen med. Har ikke problemer med å sluke tips & råd fra disse guttene.

Staffan er en tryllekunstner med fluestanga. Han legger merke til de små detaljene/ justeringene som skal til for å optimalisere kastene i gitte situasjoner.

Har vært på flere kurs/demoer tidligere. Det er mange som kan kaste, men ikke alle har evner til å lære bort dette videre på en effektiv og lettfattet måte.

Ser mange er opptatt av kastelengder og kastemetoder.

La oss ikke glemme at fisken er i vannet! Der bør også flua være ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Nå kjenner jeg ikke Andersen, Eikre m.flere. Men disse gutta er på landslaget, sannsynligvis med god grunn.

 

Går ut fra du mebner landslaget i fisking og ikke i kasting?

Jeg skjønner bare ikke hvorfor de er så redd for å legge ut en liten videosnutt så vi som ikke følger med på landslag og slike ting kan få et inntrykk av hva de driver med.

Men det er ikke så nøye, vil de ikke så vil de ikke. Ferdig med det. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...