Gå til innhold

kastestil


Random

Anbefalte innlegg

  • Svar 535
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Meget fin snutt Anders og flott instruksjon.

Her burde alle studere, det er smart å bruke pause knappen.

 

Da kan man se tydelige detaljer på Micke.

 

Min oppfatning og erfaring er at riktige bevegelser og "timing" kan gjøre så mye. Jeg har lært mest av Micke ved å se på hans bevegelser og IKKE buktene hans.

 

Bra/"riktige" bevegelser generer "fine" bukter. Det er min mening!

De fleste som prøver å lære ser kun på buktene. Når de ser bevegelsene så har de fått mange a-ha opplevelser inkludert meg selv ;)

 

Micke gir jaggu meg mye inspirasjon! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

men det klarer ikke jeg Toggi, det fordi jeg mener at det er ikke armbevegelsen vi gjør som er det essensielle......det binder folk bare opp i satte teknikker......ikke en utvikling av eventuelle kaste nye kastestiler.....kommer fortsatt til å instruere etter hva snøret viser meg.....men filmsnuttene var fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buktene er etter mitt syn det viktigste virkemiddelet i analyse av et fluekast.

Hvis du ser på bevegelser går disse ofte så fort at det kan være vanskelig å avsløre evt. feil.

Bukta lyver ikke. Den viser føringa på stangtuppen gjennom kastet, og kan også fortelle meg noe om kraftbruk etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Interresante synspunkter Jan. Tenkte å nevne noe jeg glemte i går - kasterens kroppsballanse, det blir på en måte en forutsetning den også, og ser veldig fin ut hos StreamDance, i mine øyne i hvert fall.

 

MEN  - Staffan og Jan, det virker som dere har mye å lære bort til andre, men det er ingen nysgjerrighet å spore ovenfor å lære noe nytt selv. Det er noe med at man aldri blir utlært som fluekaster, samme hvor mye man kan fra før. Nettopp det er noe av fasinasjonen hos meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig-Ja takk begge deler er jeg enig i.

Kommer en kaster ut av den rette linje kan det til tider være vanskelig å se det på bevegelsen, siden det ofte er "ørsmå" detaljer. Da kan bukta gi utrolig god pekepinn.

 

Men skal man bli god, virkelig god. Så terper man bevegelser, systematisert med dobbelt trekk.

Man ser vel ikke mest mulig på bukter da vel, det gjør hvertfall ikke jeg.

 

Jeg kan ha "grisebra" bukter jeg på en ræva kastedag :P

 

Hadde jeg fortsatt KUN fokusert på buktene mine, ikke bevegelser, forlenga dobble trekk og ikke minst unngå mest mulig negativ drifting så hadde hvertfall jeg aldri kommet videre.

 

Det er kun min mening, og vi Staffan er nok bare litt uening. Hadde vi stått å kasta sammen i praksis så kanskje ikke vi hadde vært så uenig alikevel ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagde et par dritbra bukter igår. vanskelig å styre med over 20 meter i lufta da bakslengen var jo ehlt ræva til tider. men på en av 15 kast, lagde jeg en trang bukt som skøt ut nesten hele lina. Jeg later som jeg skal kaste en stein i forslengen..Høres kanskje dumt ut, men det hjalp meg skikkelig

 

Og btw, jeg fikk til dobbeltrekket bra på de trange buktene:) men som sagt 1 av 15 kast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Den kastestilen som funker best for meg er den som får flua til å ligge mest mulig på vannet.

Ikke er jeg god til å kaste og ikke kan jeg kaste 30 meter, men du verden så effektiv kastestilen min har blitt etterhvert. :D

 

Jeg har oppdaget til min store overraskelse av det er masse pen ørret som liker kastestilen min veldig godt. Selv når buktene ikke er trange som nålespisser  og bakslengen ikke er som den skal så kommer jaggu ørreten opp å tar flua mi. Det må sies å være ett svært så interessant fenomen, i og med at jeg ikke er spesiellt god til å kaste :rolleyes:....... rett og slett til å undres over med tanke på en svært uortodoks kastestil :rolleyes:.............. det rare er at denne kastestilen funker som juling på kast som ligger i området rundt 20 meter og det er innenfor det området kastestilen min liker seg best når ei tørrflue skal lande fjærlett på elva, ørreten fortsetter bare å juble med gjevne mellomrom når flua blir presentert på en god måte innenfor denne kastelengden......eller var det jeg som bare fortsetter å juble når ørreten tar flua :rolleyes:........ ja ja, nok om det som tanta mi sier...

 

I følge Staffan er kroppsbalansen min sånn at St.Peter står klar til å lukke opp døra med ett stort smil rundt kjeften :D........ salige blikk og full konsentrasjon med noen rare tilhørende grimaser beskriver godt min kroppsbalanse og mitt kroppsutrykk. Gøy er det å...

 

Kastenisse blir jeg aldri, men en nisse til å kaste det er jeg i fulle monn :D.... men det holder det sa Gundersen, det greier seg med det......

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kastestilen som funker best for meg er den som får flua til å ligge mest mulig på vannet.

Ikke er jeg god til å kaste og ikke kan jeg kaste 30 meter, men du verden så effektiv kastestilen min har blitt etterhvert. :D

 

Jeg har oppdaget til min store overraskelse av det er masse pen ørret som liker kastestilen min veldig godt. Selv når buktene ikke er trange som nålespisser  og bakslengen ikke er som den skal så kommer jaggu ørreten opp å tar flua mi. Det må sies å være ett svært så interessant fenomen, i og med at jeg ikke er spesiellt god til å kaste :rolleyes:....... rett og slett til å undres over med tanke på en svært uortodoks kastestil :rolleyes:.............. det rare er at denne kastestilen funker som juling på kast som ligger i området rundt 20 meter og det er innenfor det området kastestilen min liker seg best når ei tørrflue skal lande fjærlett på elva, ørreten fortsetter bare å juble med gjevne mellomrom når flua blir presentert på en god måte innenfor denne kastelengden......eller var det jeg som bare fortsetter å juble når ørreten tar flua :rolleyes:........ ja ja, nok om det som tanta mi sier...

 

I følge Staffan er kroppsbalansen min sånn at St.Peter står klar til å lukke opp døra med ett stort smil rundt kjeften :D........ salige blikk og full konsentrasjon med noen rare tilhørende grimaser beskriver godt min kroppsbalanse og mitt kroppsutrykk. Gøy er det å...

 

Kastenisse blir jeg aldri, men en nisse til å kaste det er jeg i fulle monn :D.... men det holder det sa Gundersen, det greier seg med det......

 

Terje!

 

Så din baksleng er elendig og framsleng god?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresante synspunkter Jan. Tenkte å nevne noe jeg glemte i går - kasterens kroppsballanse, det blir på en måte en forutsetning den også, og ser veldig fin ut hos StreamDance, i mine øyne i hvert fall.

 

MEN  - Staffan og Jan, det virker som dere har mye å lære bort til andre, men det er ingen nysgjerrighet å spore ovenfor å lære noe nytt selv. Det er noe med at man aldri blir utlært som fluekaster, samme hvor mye man kan fra før. Nettopp det er noe av fasinasjonen hos meg i hvert fall.

 

1. Kroppsbalanse; helt obligatorisk for meg å undervise i. Det er ett av de elementene jeg tar for meg når jeg snakker om nettopp kropp. Da er det tre faktorer som for meg er spesielt viktig; unngå avvik fra linja, unngå overrotasjon, og erverv deg momentet. Da blir det viktig å tenke på både arm- og håndleddsbruk, ståposisjon, og det å "stoppe kroppen til rett tid". Selvsagt står Streamdance korrekt. Han er ikke norgesmester for ingenting...

 

2. Tror du ikke vi andre er tørste på kunnskap, og hele tiden arbeider etter å søke ny kunnskap? Hvordan tror du at vi er kommet dit vi er kommet?  ;) Ja, vi kan endel, og ja, vi blir aldri utlært. Det skal en ha ydmykhet i forhold til, og det har vi, ja i hvertfall jeg. Men en skal være stolt over det en kan, tro på seg selv, og ikke avfeie noen. Som jeg tidligere har sagt så har jeg ett stolt øre og ett lytteøre. Lytteøret holder jeg hele tiden åpent for ny lærdom. Et problem oppstår dersom en har to stolte ører...

 

Mvh. Jan.

 

En meget god egenskap jan. nå har jeg fått til bra fremsleng, og jeg tror jeg kan løse den elendige bakslengen ved å sette opp tau, og se hvordan jeg burde bevege armen bakover, dette er verst for meg..

 

Men en ting lærte jeg i kulda igår..Og det er at håndleddet mitt bør stives opp. kulda hjalp meg med det, og jeg kastet bedre! fikk en aha opplevelse! takk til kulda !!!..lol :D

 

Så lenge bakslengen blir bra, slipper jeg å tenke på drifte og kompansere, og vil jeg sikkert få frem enda flere gode fremslenger...ihvertfall håper jeg på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

Selvsagt står Streamdance korrekt. Han er ikke norgesmester for ingenting...

 

Mvh. Jan.

 

Takker for opplysningen, det hadde jeg ingen anelsde om. Tror generelt flere med fordel kunne gjøre litt mer rede for seg selv og hva de dreiver på med. De ferreste vet hvem som vinner disse konkurransene eller er med på diverse landslag. Det er et mer internt forhold som i liten grad når ut blant fluefiskere flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

I -1993 var jeg på den store fluefiskemessa i Denver.....fikk gleden av å diskutere instruksjon med Lefty K. og noen jeg ikke husker hvem var.....Lefty hadde jeg truffet mange år før.....1980 eller no på The Flyfisher i Oslo da var han i stallen til Orvis........

Alle instruerte etter "snøreflyten".....nå skal det sies at amerikanere kaster som krøkker, ja tilogmed folk som salige Garry la Fontaine

 

igjen er vi der i diskusjonen at det er lett for å bli detaljsyrte i instruksjonen at vi kan ødelegge mere enn det vi gir..... Det er klart at må få folk til å stå avslappet dersom de står som ei pissetrengt jentunge på 6 år eller envises til å stå på ett bein. bruke bare håndleddet.....men til syvende og sist så er det 1000 måter å bevege stanga i rett linje fra bakre til framre stoppunkt.....og det er bare snørebukta som forteller meg det....selvfølgelig så retter man opp kjeitete armbruk, men hvorfor rette tå det dersom kasteren synes det er helt ok sjøl???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Interresante synspunkter Jan. Tenkte å nevne noe jeg glemte i går - kasterens kroppsballanse, det blir på en måte en forutsetning den også, og ser veldig fin ut hos StreamDance, i mine øyne i hvert fall.

 

MEN  - Staffan og Jan, det virker som dere har mye å lære bort til andre, men det er ingen nysgjerrighet å spore ovenfor å lære noe nytt selv. Det er noe med at man aldri blir utlært som fluekaster, samme hvor mye man kan fra før. Nettopp det er noe av fasinasjonen hos meg i hvert fall.

 

jeg instruerte slik med å analysere småbevegelser før i tida, men dette slutta jeg med fordi det ble for mye preik og detaljfokusering på ting som en nybegynner ikke kunne ta til seg iløpet av et to-kvelders kurs......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Interresante synspunkter Jan. Tenkte å nevne noe jeg glemte i går - kasterens kroppsballanse, det blir på en måte en forutsetning den også, og ser veldig fin ut hos StreamDance, i mine øyne i hvert fall.

 

MEN  - Staffan og Jan, det virker som dere har mye å lære bort til andre, men det er ingen nysgjerrighet å spore ovenfor å lære noe nytt selv. Det er noe med at man aldri blir utlært som fluekaster, samme hvor mye man kan fra før. Nettopp det er noe av fasinasjonen hos meg i hvert fall.

 

1. Kroppsbalanse; helt obligatorisk for meg å undervise i. Det er ett av de elementene jeg tar for meg når jeg snakker om nettopp

kropp. Da er det tre faktorer som for meg er spesielt viktig; unngå avvik fra linja, unngå overrotasjon, og erverv deg momentet. Da blir det viktig å tenke på både arm- og håndleddsbruk, ståposisjon, og det å "stoppe kroppen til rett tid". Selvsagt står Streamdance korrekt. Han er ikke norgesmester for ingenting...

 

 

Hurra Jan!!!!!! dette var et flott tilbud og en god gjerning....!!!

 

2. Tror du ikke vi andre er tørste på kunnskap, og hele tiden arbeider etter å søke ny kunnskap? Hvordan tror du at vi er kommet dit vi er kommet?  ;) Ja, vi kan endel, og ja, vi blir aldri utlært. Det skal en ha ydmykhet i forhold til, og det har vi, ja i hvertfall jeg. Men en skal være stolt over det en kan, tro på seg selv, og ikke avfeie noen. Som jeg tidligere har sagt så har jeg ett stolt øre og ett lytteøre. Lytteøret holder jeg hele tiden åpent for ny lærdom. Et problem oppstår dersom en har to stolte ører...

 

Mvh. Jan.

 

En meget god egenskap jan. nå har jeg fått til bra fremsleng, og jeg tror jeg kan løse den elendige bakslengen ved å sette opp tau, og se hvordan jeg burde bevege armen bakover, dette er verst for meg..

 

Men en ting lærte jeg i kulda igår..Og det er at håndleddet mitt bør stives opp. kulda hjalp meg med det, og jeg kastet bedre! fikk en aha opplevelse! takk til kulda !!!..lol :D

 

Så lenge bakslengen blir bra, slipper jeg å tenke på drifte og kompansere, og vil jeg sikkert få frem enda flere gode fremslenger...ihvertfall håper jeg på det..

 

Du Demko; ikke stå der og finn opp kruttet helt aleine, du er for svarte bare 20 minutter unna meg. Kom hit, så skal jeg ta noen timer med deg kostnadsfritt. Passer det klokka 14 i dag, har du fri fra jobb? Det er meldt flau vind og opphold.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresante synspunkter Jan. Tenkte å nevne noe jeg glemte i går - kasterens kroppsballanse, det blir på en måte en forutsetning den også, og ser veldig fin ut hos StreamDance, i mine øyne i hvert fall.

 

MEN  - Staffan og Jan, det virker som dere har mye å lære bort til andre, men det er ingen nysgjerrighet å spore ovenfor å lære noe nytt selv. Det er noe med at man aldri blir utlært som fluekaster, samme hvor mye man kan fra før. Nettopp det er noe av fasinasjonen hos meg i hvert fall.

 

1. Kroppsbalanse; helt obligatorisk for meg å undervise i. Det er ett av de elementene jeg tar for meg når jeg snakker om nettopp kropp. Da er det tre faktorer som for meg er spesielt viktig; unngå avvik fra linja, unngå overrotasjon, og erverv deg momentet. Da blir det viktig å tenke på både arm- og håndleddsbruk, ståposisjon, og det å "stoppe kroppen til rett tid". Selvsagt står Streamdance korrekt. Han er ikke norgesmester for ingenting...

 

2. Tror du ikke vi andre er tørste på kunnskap, og hele tiden arbeider etter å søke ny kunnskap? Hvordan tror du at vi er kommet dit vi er kommet?  ;) Ja, vi kan endel, og ja, vi blir aldri utlært. Det skal en ha ydmykhet i forhold til, og det har vi, ja i hvertfall jeg. Men en skal være stolt over det en kan, tro på seg selv, og ikke avfeie noen. Som jeg tidligere har sagt så har jeg ett stolt øre og ett lytteøre. Lytteøret holder jeg hele tiden åpent for ny lærdom. Et problem oppstår dersom en har to stolte ører...

 

Mvh. Jan.

 

En meget god egenskap jan. nå har jeg fått til bra fremsleng, og jeg tror jeg kan løse den elendige bakslengen ved å sette opp tau, og se hvordan jeg burde bevege armen bakover, dette er verst for meg..

 

Men en ting lærte jeg i kulda igår..Og det er at håndleddet mitt bør stives opp. kulda hjalp meg med det, og jeg kastet bedre! fikk en aha opplevelse! takk til kulda !!!..lol :D

 

Så lenge bakslengen blir bra, slipper jeg å tenke på drifte og kompansere, og vil jeg sikkert få frem enda flere gode fremslenger...ihvertfall håper jeg på det..

 

Du Demko; ikke stå der og finn opp kruttet helt aleine, du er for svarte bare 20 minutter unna meg. Kom hit, så skal jeg ta noen timer med deg kostnadsfritt. Passer det klokka 14 i dag, har du fri fra jobb? Det er meldt flau vind og opphold.

 

Jan.

Det var jaggu hyggelig gjort av deg Jan  :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Interresante synspunkter Jan. Tenkte å nevne noe jeg glemte i går - kasterens kroppsballanse, det blir på en måte en forutsetning den også, og ser veldig fin ut hos StreamDance, i mine øyne i hvert fall.

 

MEN  - Staffan og Jan, det virker som dere har mye å lære bort til andre, men det er ingen nysgjerrighet å spore ovenfor å lære noe nytt selv. Det er noe med at man aldri blir utlært som fluekaster, samme hvor mye man kan fra før. Nettopp det er noe av fasinasjonen hos meg i hvert fall.

 

jeg instruerte slik med å analysere småbevegelser før i tida, men dette slutta jeg med fordi det ble for mye preik og detaljfokusering på ting som en nybegynner ikke kunne ta til seg iløpet av et to-kvelders kurs......

 

Nå har jeg lest kommentaren din flere ganger, men hvis den er myntet på sitetet fra meg, sitter jeg igjen som et spørsmåltegn og skjønner rett og slett ikke noe som helst. Men det er ikke så nøye... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selvsagt står Streamdance korrekt. Han er ikke norgesmester for ingenting...

 

Mvh. Jan.

 

Takker for opplysningen, det hadde jeg ingen anelsde om. Tror generelt flere med fordel kunne gjøre litt mer rede for seg selv og hva de dreiver på med. De ferreste vet hvem som vinner disse konkurransene eller er med på diverse landslag. Det er et mer internt forhold som i liten grad når ut blant fluefiskere flest.

 

For det første så er streamdance en annen kar her på forumet >:(

Min avartar er Streamteam... 

Spiller det noen rolle hvem jeg er Erlend... Hvis det jeg sier er riktig, så er

vel det like riktig om jeg er Mikael Blomberg eller norgesmester....

Husk at disse konkuransene er nettopp bare det..... Konkuranser...

Man har lenge prøvd å få de forskjellige konkuransene mer fiskelike ved diverse regler...

Spør du meg så kommer det aldrig til å gå...

Fisking er fisking,, konkuranse er og forblir konkuranse....

Selv om jeg har gjort det greit i noen konk, er jeg først å fremst fluefisker bare

så det er sagt 8)

Finns ikke noe som er bedre en å sitte ved en furukledd skogglent å skue bortover

et tjern som begynner å syde av vakvillig fisk :P

Eller å gå ved en snøkledd badestrand ved saltvannsfjorden og fiske av en giftig

marbakke etter havets sølv...

DET ER DET LIVET HANDLER OM!!!!

Når det er sagt, så kan jeg med handen på hjertet si at jeg blitt

en bedre fisker etter at jeg lærte å kaste bedre, mestre flere situasjoner ;)

 

Tight lines kastenisser og de som kaster som nisser..  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

Selvsagt står Streamdance korrekt. Han er ikke norgesmester for ingenting...

 

Mvh. Jan.

 

Takker for opplysningen, det hadde jeg ingen anelsde om. Tror generelt flere med fordel kunne gjøre litt mer rede for seg selv og hva de dreiver på med. De ferreste vet hvem som vinner disse konkurransene eller er med på diverse landslag. Det er et mer internt forhold som i liten grad når ut blant fluefiskere flest.

 

For det første så er streamdance en annen kar her på forumet >:(

Min avartar er Streamteam... 

Spiller det noen rolle hvem jeg er Erlend... Hvis det jeg sier er riktig, så er

vel det like riktig om jeg er Mikael Blomberg eller norgesmester....

Husk at disse konkuransene er nettopp bare det..... Konkuranser...

Man har lenge prøvd å få de forskjellige konkuransene mer fiskelike ved diverse regler...

Spør du meg så kommer det aldrig til å gå...

Fisking er fisking,, konkuranse er og forblir konkuranse....

Selv om jeg har gjort det greit i noen konk, er jeg først å fremst fluefisker bare

så det er sagt 8)

Finns ikke noe som er bedre en å sitte ved en furukledd skogglent å skue bortover

et tjern som begynner å syde av vakvillig fisk :P

Eller å gå ved en snøkledd badestrand ved saltvannsfjorden og fiske av en giftig

marbakke etter havets sølv...

DET ER DET LIVET HANDLER OM!!!!

Når det er sagt, så kan jeg med handen på hjertet si at jeg blitt

en bedre fisker etter at jeg lærte å kaste bedre, mestre flere situasjoner ;)

 

Tight lines kastenisser og de som kaster som nisser..  Micke

 

Skjønner Micke Streamtem, fine holdninger det der. Og bra at folk som er aktive fiskere gjør det skaprt i konkurranser. Flere norske storkastere i VM-sammenheng ihvertfall har ikke akkurat vært kjent som aktive og dyktige fiskere.

Det er ikke vanskelig å skjønne at folk blir fasinert av å tøye kastelengder - men konkurranseinstinktet er nok temmelig ulikt fordelt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg ser for meg hvordan den bakslengen ser ut....og håper jeg får konstatert det en gang......den er nok litt dyp og ofte litt subbende.....fin til casting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser for meg hvordan den bakslengen ser ut....og håper jeg får konstatert det en gang......den er nok litt dyp og ofte litt subbende.....fin til casting!

 

Med en sånn baksleng kan du få noe som ligner en trekantsbukt..

Dvs du får en hengemage etterfulgt av en trang bukt...

Mathias lilleheim kaller det "supersonisk"..

Vet ikke hva det kommer fra, men du kan lese om det

i boka hans...

Denne kasteteknikken er grei når du skal holde mye snøre i lufta...

Jeg bruker vel noe som ligner til sjøfiske innimellom( når det er plass..)

Ikke fullt så dyp selvfølgelig..

Bruker ellers mye pendelkasteteknikk til tørrfluefiske.

Syns kansje det er best til presise kast...Med riktig teknikk kan

kan du og kaste respektable lengder med god kontroll...

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har et stort ønske.....kom tol Renatreffen neste år......en hel uke til kasting.....fisking....guiding....fluebinding.....og et utstragt sosialt samvær!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en sånn baksleng kan du få noe som ligner en trekantsbukt..

Dvs du får en hengemage etterfulgt av en trang bukt...

Mathias lilleheim kaller det "supersonisk"..

Vet ikke hva det kommer fra, men du kan lese om det

i boka hans...

 

Tight lines  Micke

 

Den bakslengsteknikken har blitt brukt av Mathias og også Harald Mæhle i mange år. Jeg tror det var Sven Kalmar som ga stilen navn etter en kastesesjon med Mathias. Supersonisk betyr jo raskere enn lyden. Navnet ble kanskje valgt fordi det høres kraftfullt og effektivt ut. Jeg vet ikke helt sikkert hva som er årsaken til at akkurat det navnet ble valgt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et stort ønske.....kom tol Renatreffen neste år......en hel uke til kasting.....fisking....guiding....fluebinding.....og et utstragt sosialt samvær!!!

 

Meg, deg, ei flaske konjakk og ett par fluestenger..

Har vi en date? :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...