Gå til innhold

kastestil


Random

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Som sagt har jeg egentlig null peiling på kasteteknikk, derfor spør jeg. På TFL 2 viser Dr.Fismen fram at håndleddet skal være i en rett linje under kastet, altså den hånden som holder stanga, men hos Lilleheim virker det som at han viker fra linjen midt i kastet. Mulig jeg er helt på viddene her, men jeg prøver bare å lære grunnprinsippene på nytt. Alt jeg kan om fluekasting er selvlært og inneholder garantert fult av feil :(

 

Nå har jeg sjekket opp sporet "Dr. Fismens kasteklinikk" i TFL 2, og han sier da rimelig klart i starten at det er stangtoppen som skal følge den rette linjen? Er det spydkasteanalogien som gjør at du tenker på håndleddet?

 

Kontroll på hva stangtoppen foretar seg er noe av det mest sentrale når det gjelder å forstå fluekasting. Husk på at der stangtoppen går, følger fluesnøret etter!  :)

 

 

 

Er spydkasteanalogien jeg sikter til ja, har ikke filmen lenger siden harddisken min tok kveld. Takk uansett for at du rettet opp misforståelsen min :)

 

Rett linje vil bli bestilt så fort jeg har råd. Er student, så jeg har ikke så mye å rutte med for tiden  :'(

 

Edit: Om det er noen som kan låne den bort, så er jeg evig takknemmelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 535
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Som sagt har jeg egentlig null peiling på kasteteknikk, derfor spør jeg. På TFL 2 viser Dr.Fismen fram at håndleddet skal være i en rett linje under kastet, altså den hånden som holder stanga, men hos Lilleheim virker det som at han viker fra linjen midt i kastet. Mulig jeg er helt på viddene her, men jeg prøver bare å lære grunnprinsippene på nytt. Alt jeg kan om fluekasting er selvlært og inneholder garantert fult av feil :(

 

Nå har jeg sjekket opp sporet "Dr. Fismens kasteklinikk" i TFL 2, og han sier da rimelig klart i starten at det er stangtoppen som skal følge den rette linjen? Er det spydkasteanalogien som gjør at du tenker på håndleddet?

 

Kontroll på hva stangtoppen foretar seg er noe av det mest sentrale når det gjelder å forstå fluekasting. Husk på at der stangtoppen går, følger fluesnøret etter!  :)

 

 

 

Er spydkasteanalogien jeg sikter til ja, har ikke filmen lenger siden harddisken min tok kveld. Takk uansett for at du rettet opp misforståelsen min :)

 

Rett linje vil bli bestilt så fort jeg har råd. Er student, så jeg har ikke så mye å rutte med for tiden  :'(

 

Du kan få låne min film neste gang vi treffes så kan jeg ta med boka/filmen zaaaaap av Mathias Lilleheim og Kjell ove grimsmo sin film så får du en god del info.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gutter!

 

Jeg har mottatt en pm her. Det blir dessverre ingen "duell"  ;)

 

Ok, så glemmer vi den.

 

 

Jan.

 

Siden du ikke gidder å svare på en hyggelig og velment PM ombestemmer jeg meg. Her skal det være duell:

 

Sted:  Her

Tid: Nå

Det skal konkurreres i:  Hvem av oss blir den første til å legge ut et videoklipp med et enkelt grunnkaest på fluesfiskesiden.

Men du har vel tapt alt før duellen starter. Dette tør du ikke. :)

 

 

redigering: forumet tar avstemming på hvilken kastestil som er best - din eller min.  ;)

 

 

 

 

Kor langt nedi avgrunn skal vi søkke...?

Med all respækt til Rune & mange andre hyggelige medlæmma.... FFS begynne å bli et latterlig forum!!

 

God bedring!!!

 

Har vi nettopp mistet ennå en stor ressurs på forumet?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har jeg egentlig null peiling på kasteteknikk, derfor spør jeg. På TFL 2 viser Dr.Fismen fram at håndleddet skal være i en rett linje under kastet, altså den hånden som holder stanga, men hos Lilleheim virker det som at han viker fra linjen midt i kastet. Mulig jeg er helt på viddene her, men jeg prøver bare å lære grunnprinsippene på nytt. Alt jeg kan om fluekasting er selvlært og inneholder garantert fult av feil :(

 

Nå har jeg sjekket opp sporet "Dr. Fismens kasteklinikk" i TFL 2, og han sier da rimelig klart i starten at det er stangtoppen som skal følge den rette linjen? Er det spydkasteanalogien som gjør at du tenker på håndleddet?

 

Kontroll på hva stangtoppen foretar seg er noe av det mest sentrale når det gjelder å forstå fluekasting. Husk på at der stangtoppen går, følger fluesnøret etter!  :)

 

 

 

Er spydkasteanalogien jeg sikter til ja, har ikke filmen lenger siden harddisken min tok kveld. Takk uansett for at du rettet opp misforståelsen min :)

 

Rett linje vil bli bestilt så fort jeg har råd. Er student, så jeg har ikke så mye å rutte med for tiden  :'(

 

Edit: Om det er noen som kan låne den bort, så er jeg evig takknemmelig :D

Oj, kjempebra ;D ;D ;D

 

Kanskje det blir skikk på bakslengen min også da, så slipper jeg å hente ned flua fra samme tre og samme sted 2 ganger på rad ;D

 

Send melding til Lillevann, han tilbød seg å gi bort sitt eksemplar ;) (Les litt lenger tilbake i tråden ;D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gutter!

 

Jeg har mottatt en pm her. Det blir dessverre ingen "duell"  ;)

 

Ok, så glemmer vi den.

 

 

Jan.

 

Siden du ikke gidder å svare på en hyggelig og velment PM ombestemmer jeg meg. Her skal det være duell:

 

Sted:  Her

Tid: Nå

Det skal konkurreres i:  Hvem av oss blir den første til å legge ut et videoklipp med et enkelt grunnkaest på fluesfiskesiden.

Men du har vel tapt alt før duellen starter. Dette tør du ikke. :)

 

 

redigering: forumet tar avstemming på hvilken kastestil som er best - din eller min.  ;)

 

 

 

For å gjøre idiotiet helt komplett : Hvorfor ikke ta med fluestengene deres til tombstone også, og ta duellen der ?  ;D

Det ville vært fullkomment . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei må ikke stoppe dette her, har jo den underholdningsverdien om hvem som er flinkest til å "drite" seg ut ;D ;D ;D ;D

Rene skjære "Kruttrøyk" dette her ;D ;D ;D Jeg ler så jeg griner ;D det er akkurat som å høre "Ola" og "Knut" i sandkassen " Pappen min er brannmann og tøffere en pappaen din..., Næææææh det er'n ikke det så for pappaen min er Politimann så da kan han sette pappaen din i fengsel...."

 

Blir skikkelig morsomt og latterlig dette med "Hvem er den tøffeste gutten i gata...."

 

Så bare fortsett gutter dette kan jo bli riktig så morsomt for oss "barnslige" individer ;)

 

Mvh Dagbjørn

 

ps. Håper og tror faktisk at vi andre tar litt lærdom av enkeltes innlegg :)

 

Beklager off topic, skal få lagt ut en videosnutt selv (for å hive litt ekstra bensin på bålet) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Sånn, begynner med å fjerne den skumle gaupa, kanskje det hjelper litt.. :)

Nei, jeg skjønner ingenting her, men siden jeg helt åpenbart klarer å provosere enkelte noe veldig uten at jeg helt begriper hva som er så gæli', får jeg nesten bare holde meg litt mer i bakgrunnen, vet ikke annen råd.

Men syns denne duellen, som ikke jeg har bedt om, hadde vært artig som en uhøytidelig forumduell, kanskje lærerikt også, dessuten i tråd med temaet.

Det var mest ment som en spøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kasteduell! Den tar kaka! Mye testosteron ute å går her.

 

Vinneren er den som koser seg mest på fisketur!

 

Mvh Sjur

 

Eller:

www.nkff.net

www.castingforbundet.no

 

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så til oss "barnslige" synes jeg filmen var grei ;D

Jeg sa ikke at du var barnslig - fri og bevare! Lillevann ville aldri brukt slik uttrykk mot forumvenner.  Filmen var barnslig.  Så ikke helt vitsen med å stoppe tilfeldige folk som aldri hadde kastet med fluestang før - for så å analysere hva de gjorde feil første gang de kastet.  Noe var helt ok, men det var for mye unødvendig fyllmasse.  Det er nå min mening.

 

Jeg har nok forøvrig faktisk lært mest av ulike tegninger som viser stang og bevegelser - trinn for trinn, og gjerne animerte videosnutter som kan kjøres frem og tilbake.  Disse kan man studere nøye, og slik lære seg teorien gjennom visualisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Takk for meg, dette gidder jeg lenger... orker ikke engasjere meg lenger på denna siden, når 2/3 av det som blir skrevet her bare er tull og faenskap. At ikke moderatorene tar ansvar og kaster ut visse personer her inne skjønner jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som har fisket i hele dag, noe som er svært fornuftig.... MEN, hva skjer?

2 medlemmer jeg har lært mye av, lest mye av melder seg ut av forumet ???

 

Hva pokker skjer? Kan noen forklare meg hvorfor det skjer?

 

Har jeg gått glipp av noe som har blitt sletta?

Jeg bare "undrer" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare et utslag av den vanlige frustrasjonen/aggresjonen som vi fluefiskere kjenner på når vinteren står for døren... :rolleyes:

 

Men jeg har et forslag. Jeg foreslår at de som ønsker å diskutere hvor mye dritt som skrives her, hvorfor kunnskapsrike medlemmer melder seg ut, hvorfor folk provoserer/lar seg provosere osv. osv. osv. lager en egen tråd på dette på "Generelt" eller "Off topic".

 

Så kan de som ønsker å diskutere kastestil gjøre det i denne tråden. Høres ikke det greit ut?

 

Jeg gleder meg nemlig stort til å se JanM sine videoopptak av positive og negative kurvekast :)

 

Det hadde forresten vært helt konge hvis du (JanM) hadde klart å filme tre sekvenser av dette, nemlig kastet i sin helhet, hånd- og stangbevegelsen, samt hvordan lina skal legge seg etter et perfekt utført kurvekast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare et utslag av den vanlige frustrasjonen/aggresjonen som vi fluefiskere kjenner på når vinteren står for døren... :rolleyes:

 

Men jeg har et forslag. Jeg foreslår at de som ønsker å diskutere hvor mye dritt som skrives her, hvorfor kunnskapsrike medlemmer melder seg ut, hvorfor folk provoserer/lar seg provosere osv. osv. osv. lager en egen tråd på dette på "Generelt" eller "Off topic".

 

Så kan de som ønsker å diskutere kastestil gjøre det i denne tråden. Høres ikke det greit ut?

 

Jeg gleder meg nemlig stort til å se JanM sine videoopptak av positive og negative kurvekast :)

 

Det hadde forresten vært helt konge hvis du (JanM) hadde klart å filme tre sekvenser av dette, nemlig kastet i sin helhet, hånd- og stangbevegelsen, samt hvordan lina skal legge seg etter et perfekt utført kurvekast.

 

Hei,

 

jeg skal prøve og få til det. Det blir noen enkle videosnutter da, ikke noe profesjonellt kamera eller fotograf, men jeg skal gjøre mitt beste. Til helgen igjen tenker jeg vi kanskje har noe klart, men bær over med meg hvis det drøyer noen dager til. Har jeg sagt at en ting skal komme, så kommer den.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

først skrytet.....rett fin linje, litt dyp stangføring i framslengen, jeg synes du bruker for mye energi på stanga.....la dobbeltrekket bestemme energien, altså meg energi i dobbeltrekket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det er nok bare et utslag av den vanlige frustrasjonen/aggresjonen som vi fluefiskere kjenner på når vinteren står for døren... :rolleyes:

 

Men jeg har et forslag. Jeg foreslår at de som ønsker å diskutere hvor mye dritt som skrives her, hvorfor kunnskapsrike medlemmer melder seg ut, hvorfor folk provoserer/lar seg provosere osv. osv. osv. lager en egen tråd på dette på "Generelt" eller "Off topic".

 

Så kan de som ønsker å diskutere kastestil gjøre det i denne tråden. Høres ikke det greit ut?

 

Jeg gleder meg nemlig stort til å se JanM sine videoopptak av positive og negative kurvekast :)

 

Det hadde forresten vært helt konge hvis du (JanM) hadde klart å filme tre sekvenser av dette, nemlig kastet i sin helhet, hånd- og stangbevegelsen, samt hvordan lina skal legge seg etter et perfekt utført kurvekast.

 

Hei,

 

jeg skal prøve og få til det. Det blir noen enkle videosnutter da, ikke noe profesjonellt kamera eller fotograf, men jeg skal gjøre mitt beste. Til helgen igjen tenker jeg vi kanskje har noe klart, men bær over med meg hvis det drøyer noen dager til. Har jeg sagt at en ting skal komme, så kommer den.

 

Mvh. Jan.

Storartet :D

Ser frem til denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...