Gå til innhold

kastestil


Random

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Artig, informativ og lærerik tråd dette!  :)

 

Off topic:

Men klarer likevel ikke å fri meg for en tanke: Tråden "Kastestil" (altså denne) har generert 360 (361 nå, hihi) svar og over 4 og et halvt tusen visninger. En tråd om fisketeknikk eller lesing av vassdrag ville høyst sannsynlig ikke komme i nærheten. Jeg fant faktisk ingen tråd som er i samme liga for tiden. Bortsett fra tråder om fiske i sjøen da. Ikke noe galt med å fiske i sjøen, langt ifra! Likevel syns jeg det er merkelig at vi i Norge er så fantastisk opptatt av kasting og så lite opptatt av det andre. Sjekk forum i de landene som stort sett har de beste fiskerne (Tsjekkia, Frankrike, Italia, UK osv...) og se hva de diskuterer mest...  ;)

 

Enda mer off: Jeg kaster da for #¤&%¤ meg bedre enn *****, men ***** får fortsatt oftest mer fisk....  :o

 

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 535
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

John Gierach skriver i en av sine bøker : " No matter how good you get, there will always be casts you can't make, and fish you can't catch"  ;)

Greit å ha i bakhodet, selv om man jo gjerne vil gjøre lista over hva man ikke mestrer med fluestanga kortest mulig.

Selv lever jeg ihvertfall fint med at noen fisker står for langt ut, eller for vanskelig til, til at jeg har en realistisk sjanse til å kroke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger så absolutt ikke beherske teknikk i tennis heller. Det er bare så surt å slå ballen i nettet hele tia... ikke er det moro heller.

 

Jan.

Egentlig bra svar :) Det er jo en del av hobbyen akkurat som fluebinding Og det vet dere like godt som meg en trenger ikke rare flue når alt kommer til alt Men det er spennende og morro og gjøre litt ut av det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

En trenger så absolutt ikke beherske teknikk i tennis heller. Det er bare så surt å slå ballen i nettet hele tia... ikke er det moro heller.

 

Jan.

 

Du får gå frem til nettet da serru.  ;)

 

Helt ærlig:

Det er og har aldri vært en ulempe å kunne kaste både langt og presist. Men er det en forutsetning for å få fisk? NEI! Er det en forutsetning for å få mer fisk? NJAEI! Poenget mitt er at det er viktig å finne en balanse mellom det å fokusere på kasteteknikk kontra fisketeknikk for å bli en bedre fisker. Man blir ikke en bedre fisker fordi om man kan et kast man ikke kunne før hvis man ikke kan utnytte det. Blir man f.eks. bedre til å lande en kroket fisk fordi man klarer å kaste 2 meter lengre enn året før? Tror ikke det gitt. Men man kan kanskje nå den man ikke nådde i fjor. Spørsmålet er for meg likevel om det er andre løsninger som kunne vært like effektive.

 

Vinkelkast kan gi mer fisk, men er ikke alltid like fornuftig selv om det kan se slik ut der og da. Man kan få den flyten man ikke fikk før og som gjør at man endelig får lurt særingen til å ta. Like fordømt har man kanskje skaffet seg et annet problem - kroking! Hva hjelper det å lure den hvis man ikke får kroket den (so much for the touch-and-go-hook)? Da kan resultatet bli at det blir enda verre å få fisken. Hva hjelper det om man kan kaste lengre enn lengst hvis det eneste man oppnår er å flytte fisken enda lenger unna? Og hva med de mellom deg selv og den du kaster etter?

 

Joda, jeg liker å kaste og trene på forskjellig kasteteknikker. Det er kort og godt dritgøy og nesten en nødvendighet for selvfølelse og avkobling fra en ellers stressende dag eller uke. Og èn ting er sikkert (tror jeg da): En som kan kaste langt og/eller teknisk riktig (hva nå det måtte være) kaster mye lettere kort og presist enn en som ikke kan kaste like langt eller teknisk riktig! Likevel klarer jeg altså ikke å fri meg fra tanken om at jeg kunne blitt en mye bedre fisker ved å fokusere mer på det fisketekniske, fluer og riktig valg av utstyr til riktig tid.

 

Påstand: Hver vår er jeg en bedre fluekaster enn fluefisker og hver høst er jeg en bedre fluefisker enn fluekaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

En trenger så absolutt ikke beherske teknikk i tennis heller. Det er bare så surt å slå ballen i nettet hele tia... ikke er det moro heller.

 

Jan.

Egentlig bra svar :) Det er jo en del av hobbyen akkurat som fluebinding Og det vet dere like godt som meg en trenger ikke rare flue når alt kommer til alt Men det er spennende og morro og gjøre litt ut av det :)

 

 

Egentlig ikke et veldig bra svar...

 

Den dagen fluefiske blir like forutsigbart som tennis så gir jeg meg. En elv er som en tennisbane??? Og en som er mye bedre ranket enn deg får garrantert (99% sikkert) mer fisk???

 

;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å prøvde meg på "steeple-cast" i dag.

Ikke helt enkelt det kastet, men føler at jeg er på vei :rolleyes:

Skulle absolutt hatt muligheten til å filme kastene. Prøvde å snu meg etter bakslengen, men da fikk jeg problemet med dårlig strekk i framkastet....

Å utføre dette kastet uten å legge framkastet "på-tvers-av-hodet" krever visst hjelm ;D

Hadde heldigvis ingen flue på idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

Likevel syns jeg det er merkelig at vi i Norge er så fantastisk opptatt av kasting og så lite opptatt av det andre. Sjekk forum i de landene som stort sett har de beste fiskerne (Tsjekkia, Frankrike, Italia, UK osv...) og se hva de diskuterer mest...  ;)

 

 

For å bidra litt til avsporingen så er forklaringen her ganske liketil og grei: disse landene er mindre amerikanske enn oss, vi er mer dresserte til å være opptatt av hva som er lengst, best, dyrest, flottest og hottest - the winner takes it all..og sånt  8).

Derfor er det så herlig med en lang tråd om kasting der det hittil ikke har vært det aller minste snakk om stangmerker og snører eller noe som skal kjøpes - men i stedet om noe så banalt som enkle, grunnleggende ferdigheter. Også er det jo morro da, å blit litt god i å bruke dette fine utstyret man bruker ganske saftige pengesummer på.  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

JanM, det innlegget der var irriterende bra! Vi er alt for enige til at det morsomt å fortsette diskusjonen, dessverre.  ;D

 

Det eneste jeg ville ha frem er at jeg syns det er merkelig at vi er så opptatt av å diskutere kasteteknikker i diverse forum. Det er jo så himla mye annet innenfor fluefiske som i mine øyne er vel så interesant. I et forum vel å merke. Ved en sammenkomst med stenger og snører montert er det derimot en helt annen sak. Da er jeg like mye en norsk kastenisse som mange andre. Garrantert mer klønete enn nødvendig, men er altså mest opptatt av å få inn fisk og ikke nødvendigvis nå den lengst bort. Den får jeg mest sannsynlig ikke kroket likevel. Og i forsøket skremmer jeg like sannsynlig alle de mellom den og meg. Like fullt er det gøy å kaste og kaste og kaste og.... innimellom. Men skal jeg bli bedre så vil jeg nok heller ta et kurs eller få veiledning av en egnet person (en meeeget tålmodig en) enn å tro at jeg blir bedre til å kaste av å lese om diverse kasteteknikker i et forum. Altså jeg og ikke diverse andre som tydeligvis tar det lett.

 

Fillern også! Ungdommen lærer for lett og for fort for meg... ;)

 

Et par off-topic spørsmål til slutt (små elver): Hvorfor kaster ikke franskmenn (nå snakker vi om de virkelig gode av dem) fluene inn bak steinene der fisken vitterlig oftest står? Hvor legger de fluene? Og hvorfor får de mye mer fisk når det er sol og svært lite vann enn når det er overskyet og mer vann? Hvor står de i forhold til sola og steinene?

Når du vet svarene kan du forsøke å finne hvilke kasteteknikker som kreves fra forskjellige utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Derfor er det så herlig med en lang tråd om kasting der det hittil ikke har vært det aller minste snakk om stangmerker og snører eller noe som skal kjøpes - men i stedet om noe så banalt som enkle, grunnleggende ferdigheter. Også er det jo morro da, å blit litt god i å bruke dette fine utstyret man bruker ganske saftige pengesummer på.   ;)

Forbaska enkelt og greit oppsummert!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest de siste innleggene i denne tråden, og må kommentere dette med kasting versus fisking etc.

 

Fluefiske handler først og fremst om å mestre.  Det er 3 forhold som må mestres: 1) Kunnskap om insekter, 2) Kunnskap om fisk og 3) kunnskap om fluekasting.  Mestringsfaktoren er den desidert viktigste drivkraften for å holde på med dette.  Det handler således ikke om å få fisk i seg selv, men det å få fisk gjennom å mestre. Dersom man setter garn eller kaster med sluk er mestringselementet av mindre viktighet - da handler det først og fremst om å få fisk.

 

Det er selvfølgelig riktig å påpeke at man kan få fisk på flue selv om man mestrer dårlig. Det kan være en god trøst for nybegynnere. Dette er imidlertid ikke poenget.  Poenget er at det er større mulighet for å få fisk jo bedre man mestrer.  Etter hvert som man mestrer bedre vil mestringen i seg selv bli et mål som gir mening, noe som kan resultere i at man finner pur glede i det å stå og kaste på et jorde, eller å studere insektslivet langs elva uten å ha med fiskestang.  Økt mestring bidrar til økt kunnskap, som igjen bidrar til bedre mestring.  Man blir fanget i en kunnskaps-mestrings-spiral, hvor det å få fisk kun er beviset på mestring.

 

Det blir som å studere et språk.  Strengt tatt er det unødvendig å kunne fransk selv om man skal til Paris, men det å lære seg et fremmed språk handler også om å mestre - det å gå en tung vei for å lære noe som det er relativt få forunt å kunne. Det å snakke fransk i Paris blir så et bevis på mestringen - en bonus om du vil. Når man kan språket vil man i tillegg få en ny dimensjon - man lærer noe mer om franskmenn og frankrike, man skjønner bedre hvordan de tenker, hva slags mentalitet de har - kort sagt hva som rører seg inne i hodene deres.

 

Slik er det også med fluefiske.  Dersom man mestrer fluefiske mestrer man "fiskenes språk", og man begynner å lære hva som rører seg inne i hodet på en fisk.  (Uten sammenligning forøvrig.)

 

Derfor - den eneste situasjonen hvor det er et poeng i å understreke at det er fullt mulig å fange fisk på flue - selv om man mestrer dårlig  - er for å trøste de som ønsker å mestre bedre, men som synes veien er lang og at det ville vært gøy å få fisk en gang i blant på denne veien.  Dersom man ikke ønsker å mestre bedre er veien til slukstanga både kort og naturlig.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest de siste innleggene i denne tråden, og må kommentere dette med kasting versus fisking etc.

 

Fluefiske handler først og fremst om å mestre.  Det er 3 forhold som må mestres: 1) Kunnskap om insekter, 2) Kunnskap om fisk og 3) kunnskap om fluekasting.  Mestringsfaktoren er den desidert viktigste drivkraften for å holde på med dette.  Det handler således ikke om å få fisk i seg selv, men det å få fisk gjennom å mestre. Dersom man setter garn eller kaster med sluk er mestringselementet av mindre viktighet - da handler det først og fremst om å få fisk.

 

Det er selvfølgelig riktig å påpeke at man kan få fisk på flue selv om man mestrer dårlig. Det kan være en god trøst for nybegynnere. Dette er imidlertid ikke poenget.  Poenget er at det er større mulighet for å få fisk jo bedre man mestrer.  Etter hvert som man mestrer bedre vil mestringen i seg selv bli et mål som gir mening, noe som kan resultere i at man finner pur glede i det å stå og kaste på et jorde, eller å studere insektslivet langs elva uten å ha med fiskestang.  Økt mestring bidrar til økt kunnskap, som igjen bidrar til bedre mestring.  Man blir fanget i en kunnskaps-mestrings-spiral, hvor det å få fisk kun er beviset på mestring.

 

Det blir som å studere et språk.  Strengt tatt er det unødvendig å kunne fransk selv om man skal til Paris, men det å lære seg et fremmed språk handler også om å mestre - det å gå en tung vei for å lære noe som det er relativt få forunt å kunne. Det å snakke fransk i Paris blir så et bevis på mestringen - en bonus om du vil. Når man kan språket vil man i tillegg få en ny dimensjon - man lærer noe mer om franskmenn og frankrike, man skjønner bedre hvordan de tenker, hva slags mentalitet de har - kort sagt hva som rører seg inne i hodene deres.

 

Slik er det også med fluefiske.  Dersom man mestrer fluefiske mestrer man "fiskenes språk", og man begynner å lære hva som rører seg inne i hodet på en fisk.  (Uten sammenligning forøvrig.)

 

Derfor - den eneste situasjonen hvor det er et poeng i å understreke at det er fullt mulig å fange fisk på flue - selv om man mestrer dårlig  - er for å trøste de som ønsker å mestre bedre, men som synes veien er lang og at det ville vært gøy å få fisk en gang i blant på denne veien.  Dersom man ikke ønsker å mestre bedre er veien til slukstanga både kort og naturlig.

 

 

 

 

 

Flott innlegg :D

Er så enig så enig.....Nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sixpack_karlsen;

 

når det gjelder dette med å få kurvekastet slik du ønsket, med 90 graders knekk ytterst, og ei tilnærma snorrett line i øvrighet, så er dette mye enklere å få til med ei line som ikke har så lang fronttapering. Du vet, den lina jeg kaster med på mine kurvekastvideoer er SA Expert Distance med nettopp relativt lang fronttapering. Da blir gjerne kurvene noe mer buet og/eller litt mindre vinklet.

 

Hvis du har ei line som er litt bråere foran (altså litt mer tyngde forut), og også passer på at du ikke har altfor lang fortom. Bruk den raske håndleddsbevegelsen jeg har vist tidligere, og lag den ordentlig "crispy" under selve stoppen, altså tidlig. Det vi ønsker vet du, er at denne bevegelsen skal forplante seg utover i lina, og når fronten er tyngre, så brekker den over i 90 grader uten problemer. Du kan teste ut dette også hvis du for eksempel tar av fortommen din, og kaster uten.

 

For å få resten av lina til å ligge snorrett; skyt ut litt line, altså hold litt lengde og vekt ute, så retter lina seg inn av seg selv den.

 

Sånn, da har du det du var ute etter; 90 grader der ute, og snorrett innerst.

 

Du vet; jeg har ikke noe problem jeg, med å kurve helt rundt med min line, for eksempel i en hestesko, men grunnet denne linas utforming så blir gjerne kurvene en tanke rundere i sin form og/eller litt mindre vinklet.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Var hos min eminente tannlege i dag som er en lidenskapelig fluefisker, og det kommer alltid noen kåserier når man sitter der passelig bedøvd i godstolen.

Og i dag snakket han om Knut Rom, nordmarksfiskeren og skribenten fra 50/60-tallet. Han fisket også etter laks, og var i Lærdal hos den legendariske fluebinderen og fiskeren Olaf Olsen. De fikk fisk begge to, Olsen mest naturligvis, men han mente Rom var for dårlig til å kaste, han måtte lære seg å kaste bedre. Dette tok Rom med det største alvor, og vel hjemme i Oslo tilbragte han fritiden det neste året ved Holemendammen, og da ble det sving på sakene. Etter et par dager i Lærdalselva neste sommer fikk han grei beskjed fra den gamle mester: -jo, nå er du en mye bedre kaster, men du har blitt en dårligere fisker....

;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos min eminente tannlege i dag som er en lidenskapelig fluefisker, og det kommer alltid noen kåserier når man sitter der passelig bedøvd i godstolen.

Og i dag snakket han om Knut Rom, nordmarksfiskeren og skribenten fra 50/60-tallet. Han fisket også etter laks, og var i Lærdal hos den legendariske fluebinderen og fiskeren Olaf Olsen. De fikk fisk begge to, Olsen mest naturligvis, men han mente Rom var for dårlig til å kaste, han måtte lære seg å kaste bedre. Dette tok Rom med det største alvor, og vel hjemme i Oslo tilbragte han fritiden det neste året ved Holemendammen, og da ble det sving på sakene. Etter et par dager i Lærdalselva neste sommer fikk han grei beskjed fra den gamle mester: -jo, nå er du en mye bedre kaster, men du har blitt en dårligere fisker....

;)

 

 

 

 

 

Det hørtes ut som meg det ;D kaster helt ræva!, men får alltid fisk ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos min eminente tannlege i dag som er en lidenskapelig fluefisker, og det kommer alltid noen kåserier når man sitter der passelig bedøvd i godstolen.

Og i dag snakket han om Knut Rom, nordmarksfiskeren og skribenten fra 50/60-tallet. Han fisket også etter laks, og var i Lærdal hos den legendariske fluebinderen og fiskeren Olaf Olsen. De fikk fisk begge to, Olsen mest naturligvis, men han mente Rom var for dårlig til å kaste, han måtte lære seg å kaste bedre. Dette tok Rom med det største alvor, og vel hjemme i Oslo tilbragte han fritiden det neste året ved Holemendammen, og da ble det sving på sakene. Etter et par dager i Lærdalselva neste sommer fikk han grei beskjed fra den gamle mester: -jo, nå er du en mye bedre kaster, men du har blitt en dårligere fisker....

;)

 

 

Det hørtes ut som meg det ;D kaster helt ræva!, men får alltid fisk ;):D

 

Lasse - leste du virkelig hele innlegget nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos min eminente tannlege i dag som er en lidenskapelig fluefisker, og det kommer alltid noen kåserier når man sitter der passelig bedøvd i godstolen.

Og i dag snakket han om Knut Rom, nordmarksfiskeren og skribenten fra 50/60-tallet. Han fisket også etter laks, og var i Lærdal hos den legendariske fluebinderen og fiskeren Olaf Olsen. De fikk fisk begge to, Olsen mest naturligvis, men han mente Rom var for dårlig til å kaste, han måtte lære seg å kaste bedre. Dette tok Rom med det største alvor, og vel hjemme i Oslo tilbragte han fritiden det neste året ved Holemendammen, og da ble det sving på sakene. Etter et par dager i Lærdalselva neste sommer fikk han grei beskjed fra den gamle mester: -jo, nå er du en mye bedre kaster, men du har blitt en dårligere fisker....

;)

 

 

 

 

Hadde du hull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

 

Hadde du hull?

 

Denne må nesten kunne kalles "Alle Avsporingers Mor",, og siden vi er i gang, for ganske lenge siden satt jeg og leste diskusjonene her, og etter det jeg husker var det nettopp du som sa det mest fornuftige jeg noen gang har hørt om krokbrudd, nemlig hvordan de ofte forårsakes av behandlingen kroken får i bindestikka - så kunne du ikke heller finne på noe like fornuftig å si om kastestiler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hadde du hull?

 

Denne må nesten kunne kalles "Alle Avsporingers Mor",, og siden vi er i gang, for ganske lenge siden satt jeg og leste diskusjonene her, og etter det jeg husker var det nettopp du som sa det mest fornuftige jeg noen gang har hørt om krokbrudd, nemlig hvordan de ofte forårsakes av behandlingen kroken får i bindestikka - så kunne du ikke heller finne på noe like fornuftig å si om kastestiler? :)

 

Imponerende husk! Du må ha en elefant i nær familie!

Enig i at denne avsporingen var i drøyeste laget. Syns allikevel den er litt morsom? Så i mangel av å mene noe fornuftig om kastestiler tenkte jeg å bidra med litt humor. Jeg mener dog at det blant oss fiskere fokuseres for mye på kasting og for lite på fisking. Men det var vel det tannlegen din ville frem til og? Fin historie forresten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

At Lillevann er dum er herved avkreftet!  ;D

 

Det er vel slik med fluefiske som med mye annet. F.eks. med bilkjøring. Man kan øve til man blir aldri så god på en bane, men det er i vanlig trafikk at man over tid lærer seg å mestre uforutsette hendelser. Selvfølgelig skjer dette også på baner, men langt ifra med like mange variabler. Likevel vil jeg nok heller sitte på med Alain Prost enn med min onkel. Han har tross alt lært seg begge deler og har også opparbeidet seg en masse erfaring som alt i alt gjør ham ekstremt skikket til å kjøre bil. Dersom han ikke på død og liv skal tøye grensene uansett situasjon da. Det samme gjelder nok de aller fleste gode kasterne i Norge også. De er nemlig i utgangspunktet fiskere. De vil bare utvikle seg enda mer.

 

Og for å snakke om mine konkurrenter i NKFF så må jeg jo kunne påstå at de som oftest viser seg på toppen av listene ikke akkurat er midt-på-treet-kastere. De "trener" altså begge deler. Poenget er likevel at mesteparten av "treningen" foregår under praktisk fiske. Og jeg tror ikke akkurat at Mikael er en dårlig fisker heller (anatgelig meeeget god). Det gjelder bare å finne balansen mellom trening og praktisering for å bli en bedre fisker. Hvis ikke denne balansen opprettholdes vil man etter hvert bli dårligere i den delen man bedriver minst. Slik er det bare. Jeg trener f.eks. kasting på vinteren og våren (uten at det gir voldsomme utslag) og blir dermed bedre på det før fiskesesongen. Gjennom fiskeseongen blir jeg mer fokusert på selve fisket og behersker det (forhåpentligvis) bedre og bedre utover sommeren. I mellomtiden blir min kasteteknikk noe forandret og mer tilpasset selve fisket. Altså kortere og mer fleksibelt. Dette kunne jeg sikkert ha gjort uten at det gikk ut over lengdene hvis jeg hadde trent mer variasjon, men det er tross alt slik jeg er skapt: Lengde er gøy og gir meg mer selvtillit før sesongen. Helt til den første fisken lurer meg trill rundt. Hvilket skjer alt for fort... hvert eneste år! Og da er jeg igang med å forsøke å ta igjen det tapte enda en gang...

 

Selv om jeg aldri glemmer kommentaren fra en konkurrent et stykke unna (til sin kontrollør) mens jeg kastet ut snøret mitt under en økt i VM 2000 i England - "Shit, that's a long cast! Must be a Norwegian. Good thing they can't fish. ;-)" - så må jeg jo innrømme at det er deilig å nå en fisk som man ikke trodde man kunne nå. Det gikk forøvrig ganske greit i det VM'et, både for laget og for meg selv. Og en av grunnene var at fisken var et stykke unna etter at alle hadde plasket snøret sitt i vannet. Men like fordømt så vant Pascal da også! Og jeg har til gode å se ham kaste mer enn 20 meter...  ;)

 

Uansett er det som alltid: Har du det gøy så spiller det ingen rolle hva du gjør!!! Så lenge det ikke er destruktivt eller ulovlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sixpack_karlsen;

 

når det gjelder dette med å få kurvekastet slik du ønsket, med 90 graders knekk ytterst, og ei tilnærma snorrett line i øvrighet, så er dette mye enklere å få til med ei line som ikke har så lang fronttapering. Du vet, den lina jeg kaster med på mine kurvekastvideoer er SA Expert Distance med nettopp relativt lang fronttapering. Da blir gjerne kurvene noe mer buet og/eller litt mindre vinklet.

 

Hvis du har ei line som er litt bråere foran (altså litt mer tyngde forut), og også passer på at du ikke har altfor lang fortom. Bruk den raske håndleddsbevegelsen jeg har vist tidligere, og lag den ordentlig "crispy" under selve stoppen, altså tidlig. Det vi ønsker vet du, er at denne bevegelsen skal forplante seg utover i lina, og når fronten er tyngre, så brekker den over i 90 grader uten problemer. Du kan teste ut dette også hvis du for eksempel tar av fortommen din, og kaster uten.

 

For å få resten av lina til å ligge snorrett; skyt ut litt line, altså hold litt lengde og vekt ute, så retter lina seg inn av seg selv den.

 

Sånn, da har du det du var ute etter; 90 grader der ute, og snorrett innerst.

 

Du vet; jeg har ikke noe problem jeg, med å kurve helt rundt med min line, for eksempel i en hestesko, men grunnet denne linas utforming så blir gjerne kurvene en tanke rundere i sin form og/eller litt mindre vinklet.

 

Jan.

 

 

Takk for gode tips! :)

 

Jeg skjønner ihvertfall at jeg må trene... ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

*BUMP*

 

Ingen som tør å prøve seg på min lille utfordring om kast rundt og/eller ved steiner?  :o

 

Tips: Det er logisk og ganske enkelt. Og selve kasteteknikkene er omtalt i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...