Gå til innhold

kastestil


Random

Anbefalte innlegg

Tok sin tid og laste opp denne fra i dag,håper på kritikk :),kaster med en #4stang,ridgeline tactical trout og en dårlig tapert fortom på vak.

http://www.vimeo.com/2237898

 

 

For meg ser det ut som du kaster ganske bra, men jeg er jo ny i gamet da. Jeg har jo kjøpt endel filmer og lest endel om kastetenikk, for min del ser det ut som stang tuppen er for lav på fremkastet. Dvs at du kanskje skal ha stoppen litt før.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 535
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tok sin tid og laste opp denne fra i dag,håper på kritikk :),kaster med en #4stang,ridgeline tactical trout og en dårlig tapert fortom på vak.

http://www.vimeo.com/2237898

 

 

For meg ser det ut som du kaster ganske bra, men jeg er jo ny i gamet da. Jeg har jo kjøpt endel filmer og lest endel om kastetenikk, for min del ser det ut som stang tuppen er for lav på fremkastet. Dvs at du kanskje skal ha stoppen litt før.

 

DF

 

I grunnkastet bestemmes fremre stopp i prinsippet av kombinasjonen av; 1) bakre stopp, og 2) i hvilken retning man ønsker å kaste lina (rett frem, på skrått nedover, på skrått oppover osv.). Det som er viktig er den rette linje.

 

Eksempelvis:

Dersom man ønsker å kaste lina rett frem, så må man ha stopp som ligger på høyde med hverandre (f.eks. kl.11-13, kl.10-14, kl.9-15...osv...).

Dersom man ønsker å kaste på skrått nedover, så må man ha et høyere bakre stopp enn fremre stopp (f.eks. kl.9-14, kl.10-13...osv...).

Dersom man ønsker å kaste på skrått oppover (vanlig i konkurranse med medvind), så må man ha et høyere fremre stopp enn bakre stopp (f.eks.kl.11-14, kl.10-15...osv...).

 

Slik jeg ser det har Anders en ganske fin "vertikal" linje. Han har en høy og fin bakre stopp, og da må han stoppe litt lavere fremme dersom han; 1) skal få en forholdsvis lang arbeidsvei, og 2) ikke skal oppleve at lina strekkes ut og faller ned på vannet fra stor høyde i slutten av kastet (han kaster jo på skrå ned mot vannet).

 

Forøvrig er jeg enig med de som påpeker at den rolige og jevne akselerasjonen mangler, særlig i fremkastet. Starten blir for brå og brutal, akselerasjon er nesten fraværende, og griserumpa som Staffan snakker om blir det triste resultatet. I tillegg påpeker Toggi at trekket, særlig i fremslengen, er for kort. Det er jeg enig i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Fin film dette, tydlig og klar. Henger meg på det som er nevnt om jevne bevegelser. Og om et tidligere og tydeligere fremre stopp, men der har de aller fleste av oss noe å hente og pusse på. Vi tar i litt ekstra og fører stanga lenger fram som en ren refleksbevegelse.

Med et tidligere og mer kontant stopp vil snøret kunne rette seg ut i lufta og nedelgget av fortom og flue kontrolleres bedre. Det forutsetter at toppringen følger en mer eller mindre en rett linje -  først og fremst i horisontalplanet.

Tren litt på stoppunkter med kort snøre (6-7 meter + fortom), der det skapes en liten bukt og hele fortommen strekker seg ut i lufta rett ut fra stanga. Da ser man tydeligere hvor stoppet helst bør være på de lengre kastene også. Målbevist trening med kort snøre kan være nyttig for kastere på alle nivåer.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et annet problem med min kasting, som kanskje noen av dere kan hjelpe meg å løse (ihvertfall i teorien ;) ).

 

I løpet av en lang fiskesesong så møter man på mange kastemessige utfordringer. Noen av de største utfordringene er busker, kratt og andre hindringer i bakslengen. Dette er særlig et problem når man fisker tørt, og helst ikke vil eksponere flua for altfor mye vann før man legger den ut på elva.

 

Dette har jeg løst med en selvlært variant av steeple-kastet, dog ikke fullt så ekstremt. Problemet mitt er at etter en lang fiskesesong, så har grunnkastet også blitt skadelidende av disse stadige kompromissene langs elvebredden.

 

Det som har skjedd er at jeg i vertikalplanet har en fin og rett linje i fremkastet, men at jeg tegner en slags halvsirkel i bakkastet. Stangtuppen blir (som dere sikkert skjønner) ført i en D-form i vertikalplanet, og nå sliter jeg med å venne meg av med dette. Jeg vet at Lilleheim driver med diverse taubaner og vegger for å eliminere dette problemet, men jeg lurer på om noen har en enklere måte å løse problemet på?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et annet problem med min kasting, som kanskje noen av dere kan hjelpe meg å løse (ihvertfall i teorien ;) ).

 

I løpet av en lang fiskesesong så møter man på mange kastemessige utfordringer. Noen av de største utfordringene er busker, kratt og andre hindringer i bakslengen. Dette er særlig et problem når man fisker tørt, og helst ikke vil eksponere flua for altfor mye vann før man legger den ut på elva.

 

Dette har jeg løst med en selvlært variant av steeple-kastet, dog ikke fullt så ekstremt. Problemet mitt er at etter en lang fiskesesong, så har grunnkastet også blitt skadelidende av disse stadige kompromissene langs elvebredden.

 

Det som har skjedd er at jeg i vertikalplanet har en fin og rett linje i fremkastet, men at jeg tegner en slags halvsirkel i bakkastet. Stangtuppen blir (som dere sikkert skjønner) ført i en D-form i vertikalplanet, og nå sliter jeg med å venne meg av med dette. Jeg vet at Lilleheim driver med diverse taubaner og vegger for å eliminere dette problemet, men jeg lurer på om noen har en enklere måte å løse problemet på?

 

 

Vi gjør som vi pratet om, Vi filmer hverandre så kansje du ser det selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør som vi pratet om, Vi filmer hverandre så kansje du ser det selv???

 

Det gjør vi :)

 

Men jeg tenkte mer på noen småtriks (fotstilling, kroppsstilling, armbevegelser) som kunne gjøre rette vertikale linjer til en mer naturlig bevegelse ;)

 

Det er selvfølgelig mulig å kompensere med å droppe håndledd-knekken i bakkastet, samt å kaste litt skrått mot venstre i fremslengen (slik jeg ser at mange gjør), men jeg ønsker å kaste mest mulig rett frem og rett bak (hvis du/dere forstår hva jeg mener)... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

så du memorerer bakgrunnen så godt? lurer på om du er insisponert fysisk eller noe, det er jo ikke mange gradene  du har å forflytte lægemet for å ha kontroll framover igjen..... ???;):) :).....dette funker bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det stemmer Staffan ;D

 

På de plassene jeg fisker her på sørlandet så har jeg stort sett ganske god kontroll på hver eneste lille kvist som stikker mer enn 1 meter over bakkenivå, og på plassene "mine" i nord-norge er det sjelden hindringer i bakslengen som er det største problemet ;)

 

PS! Når jeg stiller meg sidelengs har jeg ingen problemer med å få rette vertikale bukter, men som sagt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ok.....da må du bruke lilleheims metode.....et annet tips erå holde ca 5 cm fra turen på en hageslange som stor på, gjøre kastebevegelsene  og koriger ettet spruten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regntøy ødelegger jo hele moroa! ;)

 

Jeg er svoren tilhenger av konsekvens-pedagogikk, og mine erfaringer som lærer tilsier at dette er en uhyggelig effektiv metodikk, som er altfor lite brukt i skolen. Det merkelige med det er at elevene faktisk også ser ut til å like denne formen for innlæring ;D

 

PS! Når det gjelder mine D`er, så er jeg ikke så veldig rett for å bli våt. Det hadde nok vært atskillig verre dersom buen på D`ene hadde gått innover i steden for utover... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regntøy ødelegger jo hele moroa! ;)

 

Jeg er svoren tilhenger av konsekvens-pedagogikk, og mine erfaringer som lærer tilsier at dette er en uhyggelig effektiv metodikk, som er altfor lite brukt i skolen. Det merkelige med det er at elevene faktisk også ser ut til å like denne formen for innlæring ;D

 

PS! Når det gjelder mine D`er, så er jeg ikke så veldig rett for å bli våt. Det hadde nok vært atskillig verre dersom buen på D`ene hadde gått innover i steden for utover... :rolleyes:

Hadde gått hardt utover ørepynten din da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Skjønner ikke helt hvorfor folk er så opptatt av disse D-buktene i bakkastet, er sikker på jeg har det ofte, men ser ikke så nøye etter. Er i stedet fiksert omtrent til det maniske på å kaste slik at arm/stang alltid havner i god ballanse for et snorrett fremkast med en myk start. Da går det stort sett bra. Bakover er det nesten bare horisontalplanet som gjelder - for meg. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor folk er så opptatt av disse D-buktene i bakkastet, er sikker på jeg har det ofte, men ser ikke så nøye etter. Er i stedet fiksert omtrent til det maniske på å kaste slik at arm/stang alltid havner i god ballanse for et snorrett fremkast med en myk start. Da går det stort sett bra. Bakover er det nesten bare horisontalplanet som gjelder - for meg. ;)

 

 

Rette linjer er:

 

1. Energibesparende. Etter 14 dager med intensivt fiske i finnmark, så merker man det på kroppen dersom man bruker mye energi på kastingen. Dette kan begrenses med å kaste mindre og/eller å kaste bedre (bruke mindre energi/kraft på hvert kast). Jeg klarer ikke å kaste mindre :) Ihvertfall ikke når fiskelysten river i kroppen og storfisken vaker som besatt... ;)

 

2. Det beste utgangspunktet for å oppnå optimal kontroll på lina, også under spesialkast.

 

 

Dessuten er det jo en morsom greie i seg selv å prøve og bli en bedre kaster (veien er målet...osv... ;) ).

 

En dyktig fluekaster har utvilsomt et større fluefisker-potensiale enn en dårlig fluekaster... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Skjønner ikke helt hvorfor folk er så opptatt av disse D-buktene i bakkastet, er sikker på jeg har det ofte, men ser ikke så nøye etter. Er i stedet fiksert omtrent til det maniske på å kaste slik at arm/stang alltid havner i god ballanse for et snorrett fremkast med en myk start. Da går det stort sett bra. Bakover er det nesten bare horisontalplanet som gjelder - for meg. ;)

 

 

Rette linjer er:

 

1. Energibesparende. Etter 14 dager med intensivt fiske i finnmark, så merker man det på kroppen dersom man bruker mye energi på kastingen. Dette kan begrenses med å kaste mindre og/eller å kaste bedre. Jeg klarer ikke å kaste mindre :) Ihvertfall ikke når fiskelysten river i kroppen og storfisken vaker ;)

 

2. Det beste utgangspunkt for å oppnå optimal kontroll på lina under spesialkast.

 

 

Dessuten er det jo en morsom greie i seg selv å prøve og bli en bedre kaster (veien er målet...osv... ;) ).

 

En dyktig fluekaster har utvilsomt et større fluefisker-potensiale enn en dårlig fluekaster... :rolleyes:

 

Det viktigste er at man setter en skikkelig stopp og at bakkastet strekker seg like bra som et kontrollert fremkast, om det er sidevegs D i bukta har etter min mening underordnet betydning med mindre man er ute etter ekstreme lengder, med mestepaeten av snøret "i lufta". Og det er ikke jeg i hvert fall. Syns det er mye mer praktisk og krafbesparende å skyte ut snøret i stedet, la stanga gjøre jobben så armen og håndleddet ikke overanstrenges.

 

....det er så fint med disse filmene - da slipper man unna mye unødvendig uenighet og ordkløyveri. Jeg er vel omtrent helt enig med alt du skrev i siste innlegg, men vi legger åpenbart litt forksjllige ting i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik... ;) De får mer fisk i sollys og på liten elv fordi de ser fisken bedre i det den tar! Fisken blinker i sollyset vettu.. :) Kastene legger de utenfor der vi normale fiskere tror fisken står, nettopp for å se utfallet til fisken tydligere....

 

Wild guess? Don't think so.... hehe...

 

BINGO! Noen som har fortalt deg dette eller?  ;D

 

Du glemte posisjoneringen + hvilke kast som oftest benyttes. Hva med stille vann og f.eks. kurvekast?

 

hmm... der må jeg kapitulere faktisk... De står nok ganske ofte veldig nære fisken, nettopp for å se hva som skjer, men, hva slags kast? Overhodekast på 10meter.... ?

 

Og ja, det var en meget vis fluefisker som fortalte meg dette 13 ganger i løpet av en sommer... Tror vi drakk ØL hver gang også faktisk.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ja - du klaget litt på det i en annen tråd, også skulle det liksom handle om kastestiler dette her da, så snakker jeg om min, og  andre snakker om sine.

Er vel ikke verre enn det.

 

..er vel sånt som dette vi har PM til Staffan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...