Gå til innhold

kastestil


Random

Anbefalte innlegg

  • Svar 535
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da har jeg forsøkt å få til en liten sak som viser hvordan jeg kastet i dag ihvertfall ;D

Sikkert mye å gripe fatt i her :-\ Var litt interessant for meg å se hvordan bakslengen min var (da jeg har en uvane med å vri kroppen når jeg titter bakover og derfor fluestang med :-[ ) Grunnet trær og slikt var det umulig å plassere kameraet slik at jeg fikk med fremslengen. Men kan sikkert finne meg en mere egnet plass for testing ;D

ps. Staffan, må du ha med fremslengen også?)

Råd, tips, evt anbefalinger om å begynne med bordtennis eller annen sport mottaes med stor takk :D;D ;D ;D ;D

Stang kastet med her er en Scierra EDP 5/6 med Sharkskinn :)

http://www.vimeo.com/2161619

 

Vet ikke om noen andre har kommentert det, men vet at vår felles bekjente tyske kasteguru hadde påpekt det; Du starter ørlite tidlig med å bevege stangen framover i noen av blindkastene. Altså at du starter armbevegelsen for framslengen litt før linen ruller nok ut i bakslengen. Dette vil vel føre til at du taper noe arbeidsvei. Husker tyskeren kommenterte det på min kasting en gang. Merket spesielt forskjell på lange kast, dersom jeg ventet med bevegelsen framover helt til han sa fra (som jeg da syntes tok alt for lang tid ;)) kunne jeg legge til så mye som 3-4 meter på kastelengden. Var ikke særlig mye hos deg da, bare et tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi en avtale på neste tur Spenolsen ;D Du sitter og følger, med samt sier fra, og jeg fisker ;D ;D ;D ;D ;D

Må få godsnakka litt med "tyskern" tror jeg ;) Tenkte da spesielt på 5-6m fortom og skikkelige "slafsefluer" (les: gjeddefluer), hadde vært morsomt om vi fikk filmet det :o

Takker for tips Spenolsen ;)

 

JanM :D Utrolig bra film :o og ikke minst detaljefremvisningen ved håndbevegelse :D Noe å prøve ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dt var godt å komme hjem igjen, etter å ha bodd hos svigers siste to måneder...

Endelig kunne jeg se video på skjermen igjen....og har registrert Syrstads video som han har annonsert...

Staffan påpekte "spot on" med en gang, og andre har fulgt opp :D

Husker Staffan lærte meg dette for noen år tilbake...plutselig ble det regelmessige pene kast, og ikke bare ett og annet flaksetreff ;D

Men disse tipsene har du vel hørt og sett før Dagbjørn...ikke hørt etter eller...ho-ho...synest du kastet flott på video, jeg...og med dine supersoniske lange armer, så kan du vel bare forestille deg hvilket potensiale du har til å trekke laaaaaangt :D :D

 

Må også si JanM imponerte....utrolig instruksjon. Genialt! Flott levert ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei, gutter!

 

Jeg har nå lagt ut en liten kurvekastsekvens som jeg lovet. For denne anledning legger jeg ut linken.

 

Legg merke til at det er en liten video under også, som viser hånd- og armbevegelsene på nært hold.

 

http://www.fluefiskeaktivitet.com/video.htm

 

Mvh. Jan.

 

Utrolig bra film. Skal teste dette ved neste annledning. takker for fin innsats :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

Feil!! Drømmedama skal ikke like å fiske med flue!! Ett sted må man få være "alene", prate drit om damer og spille macho.... Snart ingen flere arenaer å gjøre det på lengre jo...  ;D

 

Den der er jeg temmelig enig i, og legger til at i riktig gamledager, den gange jakt og fiske var viktig "på ordentlig", da var det fullstendig tabu for kvinner å i det hele tatt røre ved mannfolkas fiskutstyr og våpen - da mistet de sin kraft og fangstene ble dårlige. Dette var så ille at om den første personen man møte langs vegen når man dro ut på jakt/fiske var en kvinne - var det bare å dra hjem igjen, ingenntig nyttet da.  Ligger nok både gammel visdom og oppsamlede er faringer på lur her.... ;)

 

Men at dette har noe med kastestiler å gjøre er verre å skjønne.

Flere filmer! Det er virkelig artig og interressant å se kastere på alle nivåer. Det er mye å lære av å se de små kastefeilene også, samtidig har man noe helt konkret å diskutere ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Utrolig artig å lykkes med kontrollerte negative kurvekast. Jeg var i hall og øvde i går, og etter noen kast begynte det å sitte. Ihvertfall 4 av 5 ganger. Takk for hjelpen, JanM! :)

 

Nå er utfordringen 90 graders knekk på fortommen, mens resten av lina er strak. Den er ikke lett... :rolleyes:

Dette kan Staffan vise deg :D Han hadde en liten demo i Rena, og jeg fikk det IKKE til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig artig å lykkes med kontrollerte negative kurvekast. Jeg var i hall og øvde i går, og etter noen kast begynte det å sitte. Ihvertfall 4 av 5 ganger. Takk for hjelpen, JanM! :)

 

Nå er utfordringen 90 graders knekk på fortommen, mens resten av lina er strak. Den er ikke lett... :rolleyes:

Dette kan Staffan vise deg :D Han hadde en liten demo i Rena, og jeg fikk det IKKE til :D

 

Vi får utfordre han til å legge ut en video på det. JanM har satt standarden, så nå er vi jo litt spent på om Staffan følger opp... ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forresten veldig bruk for negative kurvekast i Finnmark i sommer. 

 

Situasjonen var som følger:

 

Stor fisk nisevaket steady på et fint brekk ca 10 meter oppstrøms for meg og ca 3 meter ut i elva. Jeg kunne ikke fiske på fisken fra andre steder enn der jeg sto, pga. at det var stupbratt på alle sider av kulpen, og derfor umulig å komme ned til elva andre plasser enn der jeg hadde gått ned.

 

Fisken var også veldig sky, og når jeg la fortommen rett/skrått oppstrøms over den så sluttet den å vake. Problemet mitt var også at det var for liten plass til å luftmende lina og legge den i en stor nok halvsirkel til venstre for fisken, slik at flytet ble langt nok. For å fått til dette måtte mendinga vært såpass kraftig at lina hadde landet på land, og da ville flytet igjen blitt ødelagt av "land-draget".

 

Ergo: For å få til et uhildet flyt uten å skremme fisken slik at den sluttet å vake, så måtte jeg få til en 90 graders (negativ) knekk kun på fortommen, slik at resten av lina kunne legges strakt ut helt inn mot land.

 

For å gjøre en lang historie kort: Jeg fikk det ikke 100 % til slik jeg ønsket, selv om jeg fikk mange forsøk (jeg var der oppe en hel uke). Men når jeg dro fra drømmenes elv, så forbannet jeg meg på at jeg skulle være bedre forberedt til neste år. Da er nemlig målet å lure storingen på "umulig"-plassen med et perfekt utført negativt kurvekast med 90 graders knekk, og den lange veien mot det målet begynte i går!  ;)

 

PS! Jeg håper at det kanskje kan passe inn i en kastestil-tråd på et fluefiskeforum å belyse fiskesituasjoner der man får bruk for disse spesialkastene. Hvis det ikke er tilfelle, så beklager jeg avsporingen.

 

Mvh.

Håvard

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

En stabil og god grunnteknikk åpner for spesialkast som kan improviseres etter situasjon og behov, og gjør innlæringen av det som trenes inn enklere. Sakens kjerne er å ha en grunnteknikk som sørger for at kastearm og stang alltid havner i en god og ballansert plassering for fremkastet, slika at fortom og flue kan styres dit man vil.

Flott å se gode spesiakast av dyktige kastere, her var det i tillegg god instruksjon, men vel så interressant å få se et godt og "riktig" grunnkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute nå og trente på kurvekast  :-\

Kunne nok gått litt bedre  :-\ Begynner å forstå det fysiske i kastet så det er håp  :)

Men snart så sitter det ;):) :) I alle fall før våren :rolleyes:

Ikke så lett som det ser ut

 

 

Man kan vel ikke forvente at 2 meter ukoordinert sørlending skal beherske slike kast på første (eller for den saks skyld 67... ;) ) økt... :rolleyes:

 

Jeg klarte forøvrig ikke å dy meg, men måtte ta en treningsøkt med stanga i dag også. Nå sitter positivt og negativt kurvekast ganske bra. Ihvertfall hvis distansen til kjegla ikke overstiger 15 meter.

 

Men jeg skjønner rett og slett ikke hvordan man skal klare å få den 90 graders knekken. Jeg tror noen som kan det må legge ut film, slik at vi noviser kan se og lære. Det er på en måte lettere å forstå bevegelsen når man ser den enn når man bare får den beskrevet.

 

Er det noen som kan dette kastet, og som i tillegg gidder å mekke en instruksjonsvideo ala videoen til JanM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte og instruktive videoer av kurvekast, Jan! Kurvekast, eller presentasjonskast generelt, kommer til å bli hovedfokus på kastetreningen min utover vinteren/våren, så disse videoene kommer garantert til å komme godt med. Forhåpentligvis kan Staffan supplere med sin "vei til Rom" etter hvert også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

så fint opptak......det jeg vil at du konser på er at du burde holde stanga helt stille i bakslengen i påvente av at bukta ruller seg ut.....du flytter stanga ørlite fram i pausen......dette vil du tjener mye på kasterytmisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fin kasting dette synes jeg.

Enig med Staffan, og du kan være enda mer bestemt i stoppen i det du lader på slutten.

 

Fine dobbelttrekk, men føler du at du akslererer nok? Altså at du forlenger trekket i forhold til lenger arbeidsvei.

 

Korte trekk, lenger, lengst og BOMSTOPP.

Generelt så kaster du meget bra gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Takk takk Staffan. Veldig enig i kommentaren din.

 

Har en lang vinter å trene på :)

 

Du pleier alltid å prente inn hvor viktig laaaange dobbeltrekk er. Syntes du mine er lange nok?

 

til den kastelengden du utfører her......helt ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

take care......øv på å kaste så sakte du kan.......lag stoppunktene veldig konkret, forsterk  dobbelttrekket.....du vil bli overrasket hvor mye snøre du klarer å holde i lufta med rolige bevegelser.....tror du er moden for dette eksprementet!  dritgøy faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Fin film og kasting. Stoppene ser bra plassert ut begge veger på blindkastene, men stanga føres lenger fram i selve framkastet, bukta åpner seg mer. Prøv å behold det samme fine stoppet da også, hold igjen litt før stanga senkes. Sender du avgårde en slik fin bukt som du har i flere av blindkastene kan du godt vente til den har rullet omtrent fram til fortommen før stangas senkes. ;)

red...forleng heller stangas arbeidsvei bakover i opphentingen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...