Gå til innhold

kastestil


Random

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Vær så snill og ikke la dette ende opp som jakt tråden da! :rolleyes::P

Helt enig Lasse ;) Tror det blir for lite fisketid for gutta, glad jeg bor nærme kysten og kan finne "ro" i havet ;D ;D ;D ;D Merker en drastisk endring i forumet her nå med den ene alkoholtråden etter en andre :-\ Er det slik hver vinter? :-\

 

ps. Beklager så mye for off topic her ;)

Nei, det er ikke slik hver vinter. Hele forumet har hatt en negativ utvikling de siste 10 mndene. Respekten for andre er borte. Og siden minner mer og mer om et visst annet forum.......Det liker vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 535
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

jeg tror/vet det fungerer slik.....sesongen er over....folk har gitt sitt fra sesongen.....fluebindesesongen har ikke begynnt for de fleste.....vi gir dette 1 måned....så stiger positiv aktivitet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Det var vel unødvendig av meg og skrive det jeg skrev Ble bare så fristet Sletter det like godt

Men nå synes jeg dere trekker det litt langt En her har jo holdt på akkurat slik lenge ;) Han har ikke vondt av å stilles litt opp i mot det han selv sier

Men jeg respekterer deres synspunkter (og er faktisk litt enig)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topicen..

 

La merke til et klipp der hvor Matthias Lilleheim holder 16m snøre i lufta, men i selve kastet, altså fra fremre stopp til bakre, utfører han ikke kastet i en vannrett linje. Slik jeg har forstått det, så bør kastet fra eks framre stopp til bakre stopp, være i en så rett linje som mulig? Kastet til Lilleheim har ingen rett linje slik jeg ser det, men likevel virker snørebukta ganske tight. Er det noe jeg har gått glipp av her eller er jeg helt blind?

 

Klippet: http://revver.com/video/314942/tcr-long-cast/

 

Må bare presisere at jeg har lite peiling på hva som gjør et kast riktig utført, men har sett i TFL 2 at Dr.Fisman sier at man alltid skal ha en rett linje mellom stopp til stopp. Derfor spør jeg..  :-[

 

Hvilken bevegelse tenker du på når du sier "den rette linje"?

 

Det jeg forstår med "den rette linje" er at stangtoppen (toppringen om du vil) bør ha en lengst mulig rett linje før stoppen. Det ser du at Grunde har tegnet inn på noen av klippene også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Klarer ikke å la være:

 

Pascal Cognard

[MASTER CASTER]

 

"The virus of fishing was transmitted to him by his father," reads a line of artless English translation on Pascal Cognard's Web site. What else could explain the divine affliction of a man who has won more individual World Fly-Fishing Championships than any other angler? "I am the man who can remember all the different techniques," Cognard claims, appraising the skills that have led France to three world titles. (edit. mange fler i etterkant av denne artikkelen) He won his second of three world championships in 1997 in Jackson Hole despite having rarely fished from a drift boat (it's illegal in France). While bumbling competitors tangled their tippets, Cognard was the picture of precision and efficiency, rarely back-casting, and neatly presenting three dry flies at a time. No bead-head nymphs? Merci, non. True purists, the French team considers the shiny contrivances too lurelike.—Florence Williams

 

LEK MED STANGA!!! Se hva som skjer. La den bli en forlengelse av kroppen. Det er ikke alltid man kan lese eller se seg til bedre teknikk. Det er mange veier til Rom og det er mange små Rom. Ingen har bare rett og ingen har bare feil. Men et par franskmenn har mer enn de fleste bevist at de kan bare de vil. Langt, kort, rundt, under, over osv... og ingen av dem er like å se på. Fisk får de like fordømt! At Mikael, Staffan, Jan, Mathias, Doktor'n, Kim, Tmags og mange andre kan kaste er vel hevet over enhver tvil. (?) At disse har forskjellige infallsvinkler til instruksjon, teknikk, kroppsbevegelser, snøreflyt, bukter, trekanter, supersonisk osv. viser vel bare hvor interessant og stort tema fluekast og stil kan være. Jeg koser meg i alle fall glugg ihjel hver gang jeg ser noen av de nevnte (og glemte) kaster. ALLTID noe jeg ikke kan eller kunne gjort bedre! Er ikke det knall da at vi sannsynligvis alltid vil kunne være i utvikling og aldri finne det ultimate svaret? Dessuten tror jeg ingen elev er lik og derfor heller ikke at noen instruktør er perfekt for alle. (Enkelte er dog flinkere til å tilpasse seg eleven og han/hennes behov enn andre)

 

Jeg var forøvrig så heldig å sitte sammen med (og konkurrere mot) Pascal i 1997. Han er nok noe nærmere det ultimate enn noen annen jeg har sett. Likevel er det altså noen som er bedre innenfor hver eneste teknikk han benytter seg av. Men som allrounder derimot...

 

Selv om det sikkert ikke kommer godt nok frem så mener jeg altså at dere (også jeg) bør diskutere og beskrive forskjellige stiler (og teknikker). Bare ikke sett dem opp mot hverandre for å avgjøre hva som er best! Hvem som er best kommer an på kriteriene som stilles og har som regel svært lite med stil å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Tilbake til topicen..

 

La merke til et klipp der hvor Matthias Lilleheim holder 16m snøre i lufta, men i selve kastet, altså fra fremre stopp til bakre, utfører han ikke kastet i en vannrett linje. Slik jeg har forstått det, så bør kastet fra eks framre stopp til bakre stopp, være i en så rett linje som mulig? Kastet til Lilleheim har ingen rett linje slik jeg ser det, men likevel virker snørebukta ganske tight. Er det noe jeg har gått glipp av her eller er jeg helt blind?

 

Klippet: http://revver.com/video/314942/tcr-long-cast/

 

Må bare presisere at jeg har lite peiling på hva som gjør et kast riktig utført, men har sett i TFL 2 at Dr.Fisman sier at man alltid skal ha en rett linje mellom stopp til stopp. Derfor spør jeg..  :-[

e

¨

 

Hvilken bevegelse tenker du på når du sier "den rette linje"?

 

Det jeg forstår med "den rette linje" er at stangtoppen (toppringen om du vil) bør ha en lengst mulig rett linje før stoppen. Det ser du at Grunde har tegnet inn på noen av klippene også.

 

 

 

Som sagt har jeg egentlig null peiling på kasteteknikk, derfor spør jeg. På TFL 2 viser Dr.Fismen fram at håndleddet skal være i en rett linje under kastet, altså den hånden som holder stanga, men hos Lilleheim virker det som at han viker fra linjen midt i kastet. Mulig jeg er helt på viddene her, men jeg prøver bare å lære grunnprinsippene på nytt. Alt jeg kan om fluekasting er selvlært og inneholder garantert fult av feil :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har jeg egentlig null peiling på kasteteknikk, derfor spør jeg. På TFL 2 viser Dr.Fismen fram at håndleddet skal være i en rett linje under kastet, altså den hånden som holder stanga, men hos Lilleheim virker det som at han viker fra linjen midt i kastet. Mulig jeg er helt på viddene her, men jeg prøver bare å lære grunnprinsippene på nytt. Alt jeg kan om fluekasting er selvlært og inneholder garantert fult av feil :(

 

Nå har jeg sjekket opp sporet "Dr. Fismens kasteklinikk" i TFL 2, og han sier da rimelig klart i starten at det er stangtoppen som skal følge den rette linjen? Er det spydkasteanalogien som gjør at du tenker på håndleddet?

 

Kontroll på hva stangtoppen foretar seg er noe av det mest sentrale når det gjelder å forstå fluekasting. Husk på at der stangtoppen går, følger fluesnøret etter!  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg at noen kunne legge ut en video med positive og negative kurvekast. Det hadde vært særdeles interessant å se hvordan de dyktigste av oss behersker disse kastene.

 

Hei,

 

jeg skal se hva jeg får ordnet til uka. Gi meg litt tid.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utforderer herved deg. Til en kasteduell. Du får sette kriteriene, sted og tid. Tar du opp hansken?

 

 

Dette er jo friskt.  Litt barnslig kanskje, men underholdende.  Blir spennende å følge med videre!

 

Så til "Storfemti" som innimellom slagene prøver å spørre seriøse spørsmål om kasteteknikk:  Jeg klarer ikke å se klippet, men ja - stangtuppen skal følge en rett linje.  Stangtuppen bøyer seg, så stanga og armbevegelsen følger nødvendigvis ikke en rett linje - bevegelsen må ideellt sett kompensere for bøyningen av stanga.  Helt rett blir det sjelden.  Det viktigste er at man holder noenlunde rett linje i vertikalen, samt unngår utpreget hengekøye-linje i horisontalen.  Etter hvert tenker man ikke på dette, man justerer etter buktene (som Staffan understreker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utforderer herved deg. Til en kasteduell. Du får sette kriteriene, sted og tid. Tar du opp hansken?

Dette er jo friskt.  Litt barnslig kanskje, men underholdende.  Blir spennende å følge med videre!

 

Jepp.. Men den duellen fortjener en egen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topicen..

 

La merke til et klipp der hvor Matthias Lilleheim holder 16m snøre i lufta, men i selve kastet, altså fra fremre stopp til bakre, utfører han ikke kastet i en vannrett linje. Slik jeg har forstått det, så bør kastet fra eks framre stopp til bakre stopp, være i en så rett linje som mulig? Kastet til Lilleheim har ingen rett linje slik jeg ser det, men likevel virker snørebukta ganske tight. Er det noe jeg har gått glipp av her eller er jeg helt blind?

 

Klippet: http://revver.com/video/314942/tcr-long-cast/

 

Må bare presisere at jeg har lite peiling på hva som gjør et kast riktig utført, men har sett i TFL 2 at Dr.Fisman sier at man alltid skal ha en rett linje mellom stopp til stopp. Derfor spør jeg..  :-[

e

¨

 

Hvilken bevegelse tenker du på når du sier "den rette linje"?

 

Det jeg forstår med "den rette linje" er at stangtoppen (toppringen om du vil) bør ha en lengst mulig rett linje før stoppen. Det ser du at Grunde har tegnet inn på noen av klippene også.

 

 

 

Som sagt har jeg egentlig null peiling på kasteteknikk, derfor spør jeg. På TFL 2 viser Dr.Fismen fram at håndleddet skal være i en rett linje under kastet, altså den hånden som holder stanga, men hos Lilleheim virker det som at han viker fra linjen midt i kastet. Mulig jeg er helt på viddene her, men jeg prøver bare å lære grunnprinsippene på nytt. Alt jeg kan om fluekasting er selvlært og inneholder garantert fult av feil :(

Jeg vil på det sterkeste anbefale filmen "Rett linje" med Fismen ;D Der får du et meget godt svar både visuelt og teoretisk på det med rett linje ;) Og den rette linja det snakkes om er stangtuppen's rette linje igjennom kastet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært opp til julenissen så hadde to mann på dette forumet vært utestengt for lengst. Kasejulenissen mener med sikkerhet at fluefiskesiden hadde vært et bedre sted uten disse to bråkmakerne, som med sine spydigheter og ignoranse gjør sitt ytterste for å ødelegge enhver konstruktiv meningsutveksling.

 

Gi julenissen moderatorstatus nå, så blir vi kvitt bakmann 1 og bakmann 2.

 

I mellomtiden foreslås at brukerne av FFS ignorerer disse to nissene, i stedet for å la seg hisse opp av deres provokasjoner, da det er akkurat det disse to fluefiske-"terroristene" ønsker.

 

God jul!  8)

 

Og jeg antar at Lillevann ikke er en av de 2?  Verden er ikke som den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært opp til julenissen så hadde to mann på dette forumet vært utestengt for lengst. Kasejulenissen mener med sikkerhet at fluefiskesiden hadde vært et bedre sted uten disse to bråkmakerne, som med sine spydigheter og ignoranse gjør sitt ytterste for å ødelegge enhver konstruktiv meningsutveksling.

 

Gi julenissen moderatorstatus nå, så blir vi kvitt bakmann 1 og bakmann 2.

 

I mellomtiden foreslås at brukerne av FFS ignorerer disse to nissene, i stedet for å la seg hisse opp av deres provokasjoner, da det er akkurat det disse to fluefiske-"terroristene" ønsker.

 

God jul!  8)

 

Etter at du har registrert deg og logget inn på dette Forumet, kan du fylle ut en detaljert profil. Det er din oppgave å vise frem en profil som inneholder korrekt informasjon. Den informasjonen som eventuelt skulle være vulgær eller ukorrekt vil bli fjernet.

 

Hvordan ser moderatorene på at en bruker har flere brukere? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det sterkeste anbefale filmen "Rett linje" med Fismen ;D Der får du et meget godt svar både visuelt og teoretisk på det med rett linje ;) Og den rette linja det snakkes om er stangtuppen's rette linje igjennom kastet :)

 

For å være ærlig hadde jeg ikke giddet å kjøpe den filmen - om igjen.  Mulig den er pedagogisk riktig, men jeg oppfattet den som barnslig og våsete.  Uansett - du kan få den av meg.  Gi meg adressen din så skal jeg sende den til deg.

 

Jeg anbefaler isteden å bruke litt tid på Sæksyloops.com.

 

Merk:  Det skrives ikke slik.  Det bare ble slik som følge av stygge-ord sensuren.  Det skrives slik (Uten bindestreker):  www.s-e-x-yloops.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke slik hver vinter. Hele forumet har hatt en negativ utvikling de siste 10 mndene. Respekten for andre er borte. Og siden minner mer og mer om et visst annet forum.......Det liker vi ikke.

Nei Henning, det gjør vi jammen ikke.

 

(By the way - nå som du har blitt så stueren og alt ting - hvor kjøpte du tøflene dine?)

 

Så til "Storfemti" igjen:  Det er lettere å få til en rett linje med en toppaksjon-stang (kalt stiv) og kort arbeidsvei.  Hva benytter du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Nei, det er ikke slik hver vinter. Hele forumet har hatt en negativ utvikling de siste 10 mndene. Respekten for andre er borte. Og siden minner mer og mer om et visst annet forum.......Det liker vi ikke.

Nei Henning, det gjør vi jammen ikke.

 

(By the way - nå som du har blitt så stueren og alt ting - hvor kjøpte du tøflene dine?)

 

Så til "Storfemti" igjen:  Det er lettere å få til en rett linje med en toppaksjon-stang (kalt stiv) og kort arbeidsvei.  Hva benytter du?

 

Tar "stueren" kommentaren din på PM for å ikke lage mer smør i denne tråden her. Er en av de få tråene som ikke handler om sjøfiske, så la oss prøve å få den så bra som mulig. Dvs  ....Of topicting du vil ta opp.......Trykk pm. ....Vist du vil snakke om noe, så kan du få telefonnret mitt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det sterkeste anbefale filmen "Rett linje" med Fismen ;D Der får du et meget godt svar både visuelt og teoretisk på det med rett linje ;) Og den rette linja det snakkes om er stangtuppen's rette linje igjennom kastet :)

 

For å være ærlig hadde jeg ikke giddet å kjøpe den filmen - om igjen.  Mulig den er pedagogisk riktig, men jeg oppfattet den som barnslig og våsete.  Uansett - du kan få den av meg.  Gi meg adressen din så skal jeg sende den til deg.

 

Jeg anbefaler isteden å bruke litt tid på Sæksyloops.com.

 

Merk:  Det skrives ikke slik.  Det bare ble slik som følge av stygge-ord sensuren.  Det skrives slik (Uten bindestreker):  www.s-e-x-yloops.com

Send filmen til Storfemti ;) Jeg har filmen selv og den ga meg et par aha opplevelser ;D Illustrasjonen om rett linje kommer tydelig og greit frem i "høyhastighetsopptaket" de viser ;) Samt du får se og illustrert en del forskjellige kastestiler :)

Så til oss "barnslige" synes jeg filmen var grei ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Hei, gutter!

 

Jeg har mottatt en pm her. Det blir dessverre ingen "duell"  ;)

 

Ok, så glemmer vi den.

 

 

Jan.

 

Siden du ikke gidder å svare på en hyggelig og velment PM ombestemmer jeg meg. Her skal det være duell:

 

Sted:  Her

Tid: Nå

Det skal konkurreres i:  Hvem av oss blir den første til å legge ut et videoklipp med et enkelt grunnkaest på fluesfiskesiden.

Men du har vel tapt alt før duellen starter. Dette tør du ikke. :)

 

 

redigering: forumet tar avstemming på hvilken kastestil som er best - din eller min.  ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til dette med rett linje i horisontalplanet så etterstreber vi ja at den er mest mulig rett inn til bakstoppen, dette som utgangspunkt. Noen situasjoner, spesielt de med hindringer bak (dersom en ikke har mulighet for å bruke vannkast), fordrer en litt "ukonvensjonell" teknikk ofte. Det er fullt mulig å nærmest skyte bakkastet rett opp i lufta vertikalt, for så å presse stang og arm ned i vinkel, runde ut, og så presentere i linja igjen forover. Krever litt trening dog.

 

Dette kastet må du også prøve å få lagt ut en liten filmsnutt på, hvis du har tid og ork. Det vil være et utrolig nyttig kast å lære seg.

 

 

Som mange vet er det jo helt vanlig å løfte litt under en stikke/driftsfase. Den ødelegger ikke linja fordi det på en måte løftes/stikkes litt bakover. Hvor horisontalt vi stikker etter på denne måten avhenger mye av stangas mykhet eller dybde, fordi "utgangsvandringen" (grunnvandringen mellom stoppene) for ei slik stang normalt er litt større. Personlig stikker jeg mer horisontalt med en mjukere femmerstang enn jeg gjør med en sjuer for eksempel. Til sjøørretfisket mitt bruker jeg sjuer, og da kommer stikkefasen en tanke mer oppadrettet. Dette som følge av at denne sjuern jo er litt stivere, også i egenskap av nettopp å være en sjuer. Her er det små utslag som trengs for å oppnå den lille ekstra vandringen, snørehastigheten, og det ekstra bunndelpotensialet.

 

Det var denne lille tekniske justeringen jeg hintet til når jeg ymtet frempå om at det hadde vært gøy og sett en Grunde-film med det tiltalende navnet "Syltrange bukter med myke stenger". Stikking er forøvrig et ganske godt og beskrivende ord på denne justeringen, for det er vel nettopp det man gjør hvis man ønsker å få trange bukter med myke stenger.

 

I utgangspunktet vil vel en myk, helaksjonert stang gi åpnere bukter enn en stiv, toppaksjonert stang, hvis kasteteknikken er 100 % lik når man kaster med de to stengene?!?? :rolleyes: Derfor kompenserer vel den dyktige kaster dette med å "stikke" stanga litt mer horrisontalt når han/hun kaster med en myk stang kontra når han/hun kaster med en stiv stang?!?? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gutter!

 

Jeg har mottatt en pm her. Det blir dessverre ingen "duell"  ;)

 

Ok, så glemmer vi den.

 

 

Jan.

 

Siden du ikke gidder å svare på en hyggelig og velment PM ombestemmer jeg meg. Her skal det være duell:

 

Sted:  Her

Tid: Nå

Det skal konkurreres i:  Hvem av oss blir den første til å legge ut et videoklipp med et enkelt grunnkaest på fluesfiskesiden.

Men du har vel tapt alt før duellen starter. Dette tør du ikke. :)

 

 

redigering: forumet tar avstemming på hvilken kastestil som er best - din eller min.  ;)

 

 

 

 

Kor langt nedi avgrunn skal vi søkke...?

Med all respækt til Rune & mange andre hyggelige medlæmma.... FFS begynne å bli et latterlig forum!!

 

God bedring!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...