Gå til innhold

kastestil


Random

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

jeg har sagt det så mange ganger før.....et kort og riktig utført kast leder fort til evnen å kaste langt....har hatt kursdeltagere som har startet på 0 første kursdag og kaster lina ut dagen etter......jeg lurer blandt annet dobbeltrekket inn fra starten  av kurset uten at "elevene" vet det.....og da er mulighheten der til lange kast automatisk.....lange kast er da gøy å få til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 535
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ørreten

 

Kasteråd er heller ikke særlig relevante før man har sett rådgiverens egen kasting, det hadde vært fint om storkasterne her ville være så generøse å legge ut en liten filmsnutt så man kunne få se hva de har å fare med. Teori er fine greier det, men praksis er mye bedre.  ;)

Kan ikke du gjøre det da? Gir jo en del råd her inne du også når det gjelder kasting.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sagt det så mange ganger før.....et kort og riktig utført kast leder fort til evnen å kaste langt....har hatt kursdeltagere som har startet på 0 første kursdag og kaster lina ut dagen etter......jeg lurer blandt annet dobbeltrekket inn fra starten  av kurset uten at "elevene" vet det.....og da er mulighheten der til lange kast automatisk.....lange kast er da gøy å få til.....

 

For all del si fra om/når du kjører kurs i nordland, eventuelt midt-norge. Jeg er svært interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

jeg har sagt det så mange ganger før.....et kort og riktig utført kast leder fort til evnen å kaste langt....har hatt kursdeltagere som har startet på 0 første kursdag og kaster lina ut dagen etter......jeg lurer blandt annet dobbeltrekket inn fra starten  av kurset uten at "elevene" vet det.....og da er mulighheten der til lange kast automatisk.....lange kast er da gøy å få til.....

 

For all del si fra om/når du kjører kurs i nordland, eventuelt midt-norge. Jeg er svært interessert

 

Kom på Renatreffen første uka i Juli til neste år :D....Da er det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sagt det så mange ganger før.....et kort og riktig utført kast leder fort til evnen å kaste langt....har hatt kursdeltagere som har startet på 0 første kursdag og kaster lina ut dagen etter......jeg lurer blandt annet dobbeltrekket inn fra starten  av kurset uten at "elevene" vet det.....og da er mulighheten der til lange kast automatisk.....lange kast er da gøy å få til.....

 

For all del si fra om/når du kjører kurs i nordland, eventuelt midt-norge. Jeg er svært interessert

 

Kom på Renatreffen første uka i Juli til neste år :D....Da er det gjort.

 

 

Hei Henning :)! hvordan er disse treffene? er det kaos ved elva i forhold til folkemasse? blir det lite eller mye fisketid? :) feriepengene kommer rett før dette treffet.hmmmm  ;D ;D ;)8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

 

Erland Fjell, du gis alle muligheter til å vurdere dette i praksis hvis du kommer på mitt vintertreff i slutten av november. Pål Andersen er herved også invitert. Hvem vet, kanskje Pål kan vise deg noen triks, i praksis? For ordens skyld stikker også Blomberg innom, og du får også mulighet til å studere min egen praksis i praksis. Mer praksis kan det ikke bli. Artig for oss andre å få kikka litt på deg også, i praksis. Kanskje har du noe å lære oss, rent praktisk.

 

Velkommen skal du være!

 

Jan.

 

Takker Jan, det kunne jeg faktisk tenkt meg å være med på. Kikket på en link du la ut i an annen tråd, og ser jo at det du driver med virker seriøst og interresant. Men det blir kanskje litt drøyt å dra fra Toten og til Vestby for en kort novemberdag.

Syns fortsatt noen filmsnutter hadde vært en berikelse for forumet. Og pedagogisk nyttig for kastere på alle plan, men har egentlig bestemt meg for å slutte å mase for døve ører om dette.... :)

 

Et lite tips til alle som ønsker å øke sine kastelengder, prøv å drifte.

Denne teknikken har iallefall gitt meg noen ekstra meter.

 

http://www.fedflyfishers.org/Portals/0/Casting/Master%20study%20guide%20articles/Al%20Kyte/drift.pdf

 

Fin link, takker og bukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har sagt det så mange ganger før.....et kort og riktig utført kast leder fort til evnen å kaste langt....har hatt kursdeltagere som har startet på 0 første kursdag og kaster lina ut dagen etter......jeg lurer blandt annet dobbeltrekket inn fra starten  av kurset uten at "elevene" vet det.....og da er mulighheten der til lange kast automatisk.....lange kast er da gøy å få til.....

 

For all del si fra om/når du kjører kurs i nordland, eventuelt midt-norge. Jeg er svært interessert

 

Kom på Renatreffen første uka i Juli til neste år :D....Da er det gjort.

 

elva er stor.....mange fiskemuligheter.....elva svelger unna med folk dersom man ikke bare skal fiske der man kan høre bilradioen.

du vil treffe mange superhyggelige mennesker med samme interesse.......er det noen som var der sist sommer som kan bekrefte...?

 

 

Hei Henning :)! hvordan er disse treffene? er det kaos ved elva i forhold til folkemasse? blir det lite eller mye fisketid? :) feriepengene kommer rett før dette treffet.hmmmm  ;D ;D ;)8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

jeg har sagt det så mange ganger før.....et kort og riktig utført kast leder fort til evnen å kaste langt....har hatt kursdeltagere som har startet på 0 første kursdag og kaster lina ut dagen etter......jeg lurer blandt annet dobbeltrekket inn fra starten  av kurset uten at "elevene" vet det.....og da er mulighheten der til lange kast automatisk.....lange kast er da gøy å få til.....

 

For all del si fra om/når du kjører kurs i nordland, eventuelt midt-norge. Jeg er svært interessert

 

Kom på Renatreffen første uka i Juli til neste år :D....Da er det gjort.

 

 

Hei Henning :)! hvordan er disse treffene? er det kaos ved elva i forhold til folkemasse? blir det lite eller mye fisketid? :) feriepengene kommer rett før dette treffet.hmmmm  ;D ;D ;)8)

 

 

Her er fra turen 2007

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5655.0

 

Og her er fra tur/treff 2008

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8836.0

 

 

Her kan du velge mellom alt. Du kan være med på det sosiale, kaste, teste, kose så mye du vil.

Vist ikke , så kan du være å fiske hele dagen. Er ikke problemer med for mye folk i det hele tatt. Står det noen i elva, så går du 100 meter opp, og du er alene :)

 

Første uka i juli smeller det løs. du må komme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig med Staffan... Ingen gode råd er "riktige" før man ser kasteren.... PS har fortsatt inntrykk av at mange sliter med avstandsberegning...

 

Kasteråd er heller ikke særlig relevante før man har sett rådgiverens egen kasting, det hadde vært fint om storkasterne her ville være så generøse å legge ut en liten filmsnutt så man kunne få se hva de har å fare med. Teori er fine greier det, men praksis er mye bedre.  ;)

 

Vet ikke hva du ønsker å "trigge" med dette innlegget, men hvis du lurer på om jeg kan kaste? Overhodet ikke, bare kommer med tips for å være bøllete.. Dessuten påpeker jeg bare at det er lettere å instruere når man ser på "live"....

 

Hvorfor så mistenksom? Du er jo enig om at det er best å se kasting i praksis, og det gjelder selvsagt for dere angivelige storkastere også. Ikke godt å vite om dere bare har det i kjeften, veit du.. :)

 

Erland Fjell, du gis alle muligheter til å vurdere dette i praksis hvis du kommer på mitt vintertreff i slutten av november. Pål Andersen er herved også invitert. Hvem vet, kanskje Pål kan vise deg noen triks, i praksis? For ordens skyld stikker også Blomberg innom, og du får også mulighet til å studere min egen praksis i praksis. Mer praksis kan det ikke bli. Artig for oss andre å få kikka litt på deg også, i praksis. Kanskje har du noe å lære oss, rent praktisk.

 

Velkommen skal du være!

 

Jan.

 

 

Takker så mye for innbydelse :) Skulle det passe seg slik tar jeg turen.. Jaggu begredelig årstid.. :) MEN, pga. stamfiske, estimatfiske osv. går stort sett alle helger i november og halve desember med til laksefiske i elva.. BARE hvis fluelina ikke fryser fast i ringa vel å merke :)

 

PS. Det er ikke lett å trylle frem video på forespursel. Står alltid BAK kamera jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

kastestilen ser helt ok ut, men.....for å kunne gi et fullgod instruksjon må jeg se snørets belvegelse i lufta....det er den som er fasiten...

og for å få til det med et vanlig videokamera er det viktig å finne riktif lys....mørk bakgrunn kaster og lina i godt sollys.....et slowmovie

kamera er også å foretrekke.....og det koster mye pææng.....vet at de gode kastebildene til Andreas Fismen er tatt med et skikt kamera til en 100 000.- eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det er ingen andre som tør å legge ut filmer,

så da blir jeg den første...

Denne tok kona med mobilen derfor så dårlig kvalitet...

Her trener jeg med 10" #7 og 27 grams klump....

 

 

(obs velg åpne fil med vanlig quick time)

 

Fine greier. :) Artig å se i praksis hvordan folk kaster. Tro det de fleste, og særlig ferskinger ønsker å se er hvordan bevegelser av arm/stang folk som driver endel med dette velger, og det syns jo ganske tydelig her.

 

Har ikke så mye som et mobkamera selv, men skal prøve å få til noe...

 

.et slowmovie kamera er også å foretrekke.....og det koster mye pææng.....vet at de gode kastebildene til Andreas Fismen er tatt med et skikt kamera til en 100 000.- eller noe

 

Men det trengs da ikke her ???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

det er det som er problemet med komprimert film....han ser ikke snørebuktene....de er viktige for meg når skal gi instruksjon.

 

Enig i at flukasting er vanskelig å filme på proffnivå, særlig å få fram snøret, det trengs samklipping og slowmo fra flere vinkler....og lyd..

Syns Streamteam viser greie harmoniske bevegelser i en fin rytme, selv om jeg for min del velger tidligere stopp særlig framover og en litt trangere armbevegelse.

Kanskje du kunne få litt instruksjon du også Staffan så du slipper å få vond skulder... ;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kastestilen ser helt ok ut, men.....for å kunne gi et fullgod instruksjon må jeg se snørets belvegelse i lufta....det er den som er fasiten...

og for å få til det med et vanlig videokamera er det viktig å finne riktif lys....mørk bakgrunn kaster og lina i godt sollys.....et slowmovie

kamera er også å foretrekke.....og det koster mye pææng.....vet at de gode kastebildene til Andreas Fismen er tatt med et skikt kamera til en 100 000.- eller noe

 

Snøret er vel ikke fasiten staffan.

Hvis bevegelsene er riktige, så vil vel snøret/bukta o.s.v

være svaret... eller?

Micke

 

Edit::: så selv hvor dumt det ble :rolleyes:...

Fasit er vel svaret det :-[

Mener selvfølgelig at hvis du ser bevegelsene på

en kaster er riktig, trenger du ikke å se på snøret...

 

Fokus burde vel være på å gjøre riktig, ikke stå å se på snøret..

 

Tight lines Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

der er jeg ikke enig, kastebevegelsen genererer "snøreflyt" snøret forteller meg hva armen har gjort i fram og baksleng. jeg leser av snøreflyte om akselrasjonen er korrekt, om det er håndleddet som åpner snørebukta.....jeg har alltid lest snørebukt før jeg kan gi riktig instruksjon fordi armbevegelsen tar for kort tid......

 

men til erlend......her er det snart ikke dagslys, dessuten ser dagene mine ut slik......uvær, ingen kaster flue i slikt vær regn og storm hele tida! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Her er en snutt av Streamteam fra en kastekveld sist vinter,undertegnede som filmer,håper og tror jeg har lært noe hvertfall :) er litt forskjellig kast,pcen orket ikke mer redigering.

 

Så jo svært bra ut det her! Bestandig like interessant å studere andre kastere.

Får håpe flere legger ut noen små filmklipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...