Gå til innhold

kastestil


Random

Anbefalte innlegg

Hei Sandro, ser du har lengre trekk fremover enn bakover faktisk. Det pleier ofte å være motsatt. Bakover trekket pleier å naturlig være lengre. Sjekk videoen din og trekka.... ser du forskjell?

 

Litt mer fokus på trekka vil gjøre at du unngår slakk som jeg ser du har antydning til. Da slipper du å kompansere med kastehånden din. (det vil gjøre timing i kastebevegeslen urytmisk)

 

Ellers må jeg bare si du har hatt en meget lovende utvikling fra første gang jeg så deg.

Da vridde du mye, det gjør du ikke nå. Du er også flink til å unngå negativ drifting.

 

Just my 2 cents ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 535
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest erland fjell

 

Hei, Dag!

 

Jeg kan godt svare på denne. Fra mitt ståsted hadde jeg ikke lyst til å kommentere kastingen din før du SELV direkte hadde bedt om det. Det har bare med respekt å gjøre  :)

 

Det første du må jobbe med, er å lære deg å faktisk bruke/utnytte stanga di. Det gjør du ikke i dag. Tygg litt på det.

 

Jeg skal jobbe litt med deg 29. november jeg.

 

Mvh. Jan.

 

Hva mener du egerntlig med dette? Syns ærlig talt dette kunne tas opp her, det er vel derfor han legger ut en filmen også.

Nå var poenget med å oppfordre til å legge ut filmklipp først og fremst å få se hva slike som deg har å fare med, før vi som ikke aner hvem dere er tenker på å dra på kastetreff langt avgårde og sånne ting.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har sett gjennom filmene til Sandro et par ganger, og jeg syns denne kastingen ser ganske grei ur - i hvert fall så lenge det er snakk om relativt korte kast uten behov for å skyte mer enn et par meter. Han har en rolig og fin rytme, og gjør ikke stagas arbeidsveg særlig lenger enn nødvendig.

Når det gjelder behov for markert stopp, er mitt generelle inntrykk at det øker når stangklasse og snørevekt går ned - ikke omvendt.

 

Ellers er jeg i sving med å finne noen som kan låne bort et kamera eller hjelpe til med å lage et lite klipp, og oppfordrer alle til å gjøre det samme - særlig de som anser seg som kynndigere enn gjennomsnittet, JanM, Tom Larsen, Pål Andersen, Toggo, Staffan og flere - kom igjen. :)

 

Det hadde vært supert om noen med videokunnskap kunne legge ut en liten artikkel eller noe om hvordan dette bør gjørees rent teknisk i forhold til format, komprimering, filstørrelser og slike ting.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå kastetreff både her og der som du ser fra forumforsiden. Altså strekker vi ut en hjelpende hånd alle sammen, mens du sitter på kammerset og slår hånda av folk.

 

 

Kastetreff er vel og bra det, men nå er nå engang dette et aktivt internettforum hvor målsettingen er å gi råd, dele erfaringer, utveklse kunnskap, etc. nettopp på selve forumet - slik at dette kan deles av samtlige medlemmer.

 

Derfor - ja, takk begge deler.  Både bruke forumet aktivt, og avtale kastetreff.  Sistnevnte er tross alt bare interessant for de få det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Tilbake til topicen..

 

La merke til et klipp der hvor Matthias Lilleheim holder 16m snøre i lufta, men i selve kastet, altså fra fremre stopp til bakre, utfører han ikke kastet i en vannrett linje. Slik jeg har forstått det, så bør kastet fra eks framre stopp til bakre stopp, være i en så rett linje som mulig? Kastet til Lilleheim har ingen rett linje slik jeg ser det, men likevel virker snørebukta ganske tight. Er det noe jeg har gått glipp av her eller er jeg helt blind?

 

Klippet: http://revver.com/video/314942/tcr-long-cast/

 

Må bare presisere at jeg har lite peiling på hva som gjør et kast riktig utført, men har sett i TFL 2 at Dr.Fisman sier at man alltid skal ha en rett linje mellom stopp til stopp. Derfor spør jeg..  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topicen..

 

La merke til et klipp der hvor Matthias Lilleheim holder 16m snøre i lufta, men i selve kastet, altså fra fremre stopp til bakre, utfører han ikke kastet i en vannrett linje. Slik jeg har forstått det, så bør kastet fra eks framre stopp til bakre stopp, være i en så rett linje som mulig? Kastet til Lilleheim har ingen rett linje slik jeg ser det, men likevel virker snørebukta ganske tight. Er det noe jeg har gått glipp av her eller er jeg helt blind?

 

Klippet: http://revver.com/video/314942/tcr-long-cast/

 

Må bare presisere at jeg har lite peiling på hva som gjør et kast riktig utført, men har sett i TFL 2 at Dr.Fisman sier at man alltid skal ha en rett linje mellom stopp til stopp. Derfor spør jeg..  :-[

 

Den rette linjen kan også praktiseres diagonalt! :) Håper du forstår det kastet bedre nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppserverte en mann ute i belly boat for ikke så lenge siden..... han kastet bra.. men han kastet så inni h¤"#%"#¤! fort!

Det så ut som om han var redd for at flua skulle "piske" i overflaten..

 

jeg har også sett folk som kaster mye mye.... fortere når de står ute i vannet med vannet opp til livet...

 

må man kaste fortere når man er langt ute i vannet eller i belly boat???

 

Åssen stang aksjon anbefales og gjør disse personene "feil" da??

 

noen som kunne fortelle meg dette!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det er nå kastetreff både her og der som du ser fra forumforsiden. Altså strekker vi ut en hjelpende hånd alle sammen, mens du sitter på kammerset og slår hånda av folk.

 

 

Kastetreff er vel og bra det, men nå er nå engang dette et aktivt internettforum hvor målsettingen er å gi råd, dele erfaringer, utveklse kunnskap, etc. nettopp på selve forumet - slik at dette kan deles av samtlige medlemmer.

 

Derfor - ja, takk begge deler.  Både bruke forumet aktivt, og avtale kastetreff.  Sistnevnte er tross alt bare interessant for de få det gjelder.

 

Det er helt greit, Lillevann, og jeg er enig med deg i det  ;).

 

Men vi må selv, hver og en av oss, selv få bestemme hvordan vi ønsker å porsjonere det ut. Jeg ønsket å påpeke ved innlegget mitt nettopp det, og videre at tråden ikke er til for at vi kastere skal vise "hva vi har å fare med". Når det kommer til den saken, så har navnene nevnt her ovenfor egentlig ingenting "å bevise" overfor noen. De vet hva de kan.

 

Mvh. Jan.

 

Skjønner at du reagerte litt på uttrykket om hva man "har å fare med", jeg har det med å sette tingene litt på spissen, men tanken var å få et lite inntrykk av hvordan du og de andre ekspertene gjør et enkelt grunnkast, for å se om det er noe f.eks. jeg har lyst til å ta til meg. Og der ville en liten snutt være nyttig markedsføring for kusrsopplegget ditt også.

Du skjønner, jeg aner ikke noe som helst om dine kvalifikasjoner eller bakgrunn som kaster, og det er så mange i dag som fremstår som kasteguruer og prøver å tjene seg noen kroner på kastingen sin med kurser og opplegg nærmest land og strand rundt.

 

Sier som Lillevann - ja takk begge deler - treff er flott for de som skal dit, men vi andre vil gjerne diskutere dette på internett, noen av oss vil gjerne se litt i praksis også, så det handler litt om å bruke internettetes muligheter, og ikke begrense det til bare det verbale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Jan, satt og skrev på en setning da det siste innlegget ditt kom, ville gjerne si at det hadde vært av ekte interesse å se deg kaste i praksis også, det su skriver legger jo for dagen store kunnskaper og en ekte og glødende interesse for tematikken. Tror jeg må ha fulgt litt for dårlig med på hvem som driver med hva de siste par årene.

Du har selvsagt rett i at det får være opp til den enkelte om man vil legge ut noe, men det hadde vært fint - syns nå jeg. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå kastetreff både her og der som du ser fra forumforsiden. Altså strekker vi ut en hjelpende hånd alle sammen, mens du sitter på kammerset og slår hånda av folk.

 

 

Kastetreff er vel og bra det, men nå er nå engang dette et aktivt internettforum hvor målsettingen er å gi råd, dele erfaringer, utveklse kunnskap, etc. nettopp på selve forumet - slik at dette kan deles av samtlige medlemmer.

 

Derfor - ja, takk begge deler.  Både bruke forumet aktivt, og avtale kastetreff.  Sistnevnte er tross alt bare interessant for de få det gjelder.

 

Det er helt greit, Lillevann, og jeg er enig med deg i det  ;).

 

Men vi må selv, hver og en av oss, selv få bestemme hvordan vi ønsker å porsjonere det ut. Jeg ønsket å påpeke ved innlegget mitt nettopp det, og videre at tråden ikke er til for at vi kastere skal vise "hva vi har å fare med". Når det kommer til den saken, så har navnene nevnt her ovenfor egentlig ingenting "å bevise" overfor noen. De vet hva de kan.

 

Mvh. Jan.

 

Skjønner at du reagerte litt på uttrykket om hva man "har å fare med", jeg har det med å sette tingene litt på spissen, men tanken var å få et lite inntrykk av hvordan du og de andre ekspertene gjør et enkelt grunnkast, for å se om det er noe f.eks. jeg har lyst til å ta til meg. Og der ville en liten snutt være nyttig markedsføring for kusrsopplegget ditt også.

Du skjønner, jeg aner ikke noe som helst om dine kvalifikasjoner eller bakgrunn som kaster, og det er så mange i dag som fremstår som kasteguruer og prøver å tjene seg noen kroner på kastingen sin med kurser og opplegg nærmest land og strand rundt.

 

Sier som Lillevann - ja takk begge deler - treff er flott for de som skal dit, men vi andre vil gjerne diskutere dette på internett, noen av oss vil gjerne se litt i praksis også, så det handler litt om å bruke internettetes muligheter, og ikke begrense det til bare det verbale. :)

 

Gå inn på hjemmesiden til JanM da vel? Så kan du se ferdighetene hans! kung fu fluefiske ferdigheter!  ;D Combo skills osv osv.. ;D

 

Han lever av dette her da..Forstå at han er flink..skal ikke alle fluekastere som bedriver kursing gjennom lilleheim sitt program for lisens ;) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hvem har fortalt deg at man må det........? det er vel ikke bare han som har oppskriften på hvordan det skal gjøres i kasteverdenen???

og godt er det.......for da hadde få klart å beherske rolige stenger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem har fortalt deg at man må det........? det er vel ikke bare han som har oppskriften på hvordan det skal gjøres i kasteverdenen???

og godt er det.......for da hadde få klart å beherske rolige stenger.....

 

mente ikke alle  :-[ men poenget mitt er det samme..De som driver kursing må vel gjennom en eller annen god fluekaster som avgjør om de får lisens eller ei? som kjørelærere f eks ..

 

edit : lilleheim er sæææær da "eg liker spey kasting, fordi det er lett, og litt fordi æ æ sær" hahhaha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

hvem har fortalt deg at man må det........? det er vel ikke bare han som har oppskriften på hvordan det skal gjøres i kasteverdenen???

og godt er det.......for da hadde få klart å beherske rolige stenger.....

 

mente ikke alle  :-[ men poenget mitt er det samme..De som driver kursing må vel gjennom en eller annen god fluekaster som avgjør om de får lisens eller ei? som kjørelærere f eks ..

 

edit : lilleheim er sæææær da "eg liker spey kasting, fordi det er lett, og litt fordi æ æ sær" hahhaha :P

 

Der er jeg enig med Staffan, og ærlig talt så har jeg ingen lyst til å ta etter Lilleheim ut fra det (lille) jeg har sett.

Syrstadene har opprettet et slags "sertifikat", mulig Lilleheim hart gjort noe sånt også, men det er opp til hvem som helst å drive kasteskoler og kurser - og være guru.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem har fortalt deg at man må det........? det er vel ikke bare han som har oppskriften på hvordan det skal gjøres i kasteverdenen???

og godt er det.......for da hadde få klart å beherske rolige stenger.....

 

mente ikke alle  :-[ men poenget mitt er det samme..De som driver kursing må vel gjennom en eller annen god fluekaster som avgjør om de får lisens eller ei? som kjørelærere f eks ..

 

edit : lilleheim er sæææær da "eg liker spey kasting, fordi det er lett, og litt fordi æ æ sær" hahhaha :P

 

Der er jeg enig med Staffan, og ærlig talt så har jeg ingen lyst til å ta etter Lilleheim ut fra det (lille) jeg har sett.

Syrstadene har opprettet et slags "sertifikat", mulig Lilleheim hart gjort noe sånt også, men det er opp til hvem som helst å drive kasteskoler og kurser - og være guru.. :)

 

Det er jo helt latterlig da.. :o skjønner ikke helt hvorfor dere bomber lilleheim uansett..???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

hvem har fortalt deg at man må det........? det er vel ikke bare han som har oppskriften på hvordan det skal gjøres i kasteverdenen???

og godt er det.......for da hadde få klart å beherske rolige stenger.....

 

mente ikke alle  :-[ men poenget mitt er det samme..De som driver kursing må vel gjennom en eller annen god fluekaster som avgjør om de får lisens eller ei? som kjørelærere f eks ..

 

edit : lilleheim er sæææær da "eg liker spey kasting, fordi det er lett, og litt fordi æ æ sær" hahhaha :P

 

Der er jeg enig med Staffan, og ærlig talt så har jeg ingen lyst til å ta etter Lilleheim ut fra det (lille) jeg har sett.

Syrstadene har opprettet et slags "sertifikat", mulig Lilleheim hart gjort noe sånt også, men det er opp til hvem som helst å drive kasteskoler og kurser - og være guru.. :)

 

Det er jo helt latterlig da.. :o skjønner ikke helt hvorfor dere bomber lilleheim uansett..???

 

Mulig det virker latterlig, men det har å gjøre med hvordan man like å kaste..

Kunne du ikke legge ut en link til Jans nettsider, kikket så vidt innom lenger bak her et eller annet sted, men fant ingen filmer i fartren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem har fortalt deg at man må det........? det er vel ikke bare han som har oppskriften på hvordan det skal gjøres i kasteverdenen???

og godt er det.......for da hadde få klart å beherske rolige stenger.....

 

nåja, Har du sett lilleheimen med ei rolig stang Staffan?? Har sett han kaste med det meste, og det er akkurat like nydelige bukter hver gang... At han liker å lære bort med litt stive stenger er en annen sak, og jeg er enig med han der, det ER lettere å kurse folk med litt stivere stenger når de er nybegynnere... men, det vil ikke si at det er vanskeligere for dem å gå over til mykere stenger etterhvert! Det er som du sier, å gå fra stiv til myk stang krever bare enda lengre dobbeltrekk, og dette er ikke det vanskeligste å lære bort når de først har fått følelsen og timing med en stivere stang.. mener nå jeg da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem har fortalt deg at man må det........? det er vel ikke bare han som har oppskriften på hvordan det skal gjøres i kasteverdenen???

og godt er det.......for da hadde få klart å beherske rolige stenger.....

 

mente ikke alle  :-[ men poenget mitt er det samme..De som driver kursing må vel gjennom en eller annen god fluekaster som avgjør om de får lisens eller ei? som kjørelærere f eks ..

 

edit : lilleheim er sæææær da "eg liker spey kasting, fordi det er lett, og litt fordi æ æ sær" hahhaha :P

 

Der er jeg enig med Staffan, og ærlig talt så har jeg ingen lyst til å ta etter Lilleheim ut fra det (lille) jeg har sett.

Syrstadene har opprettet et slags "sertifikat", mulig Lilleheim hart gjort noe sånt også, men det er opp til hvem som helst å drive kasteskoler og kurser - og være guru.. :)

 

Det er jo helt latterlig da.. :o skjønner ikke helt hvorfor dere bomber lilleheim uansett..???

 

Mulig det virker latterlig, men det har å gjøre med hvordan man like å kaste..

Kunne du ikke legge ut en link til Jans nettsider, kikket så vidt innom lenger bak her et eller annet sted, men fant ingen filmer i fartren...

 

Gå deretter på video på hjemmesiden..er du han fotografen/forfatteren forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Edit; Kim; den showkastingen du ser der er selvsagt kun trening i henblikk på stang- og linekontroll. Også er det selvsagt artig å holde på sånn. Jeg gjør det i vannet også, tro meg, og da oftest i en "forenklet" utgave  ;)

 

Mvh. Jan.

 

Det tror jeg på Jan, hadde bare vært kult å se.. :) Litt sånn som min venn Stephan Dombaj har lagt ut på Youtube.. Er jo masse svada-kast, men, utrolig kult å se på og også å utføre. Leking med fluestang!! Og, det er jo trening for god linekontroll også, selv om det kan se litt halv-teit ut... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Hehe  :), artig kastelek det der, får en til å tenke på hvilke utrolige snurrepiperier man av og til plutselig bare gjør - uten å tenke over det, men flua havner der den skal til slutt likevel.

Men...Jan..om jeg kan tillate meg - får du ikke lyst til å sette en pen, jevn og parallell bukt helt ut i flua også, som kronen på verket - syns nesten jeg ser skikkelig bukt der bare en gang eller to, om jeg ikke blingser helt på kameravinkelen eller noe sånt..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Tilbake til topicen..

 

La merke til et klipp der hvor Matthias Lilleheim holder 16m snøre i lufta, men i selve kastet, altså fra fremre stopp til bakre, utfører han ikke kastet i en vannrett linje. Slik jeg har forstått det, så bør kastet fra eks framre stopp til bakre stopp, være i en så rett linje som mulig? Kastet til Lilleheim har ingen rett linje slik jeg ser det, men likevel virker snørebukta ganske tight. Er det noe jeg har gått glipp av her eller er jeg helt blind?

 

Klippet: http://revver.com/video/314942/tcr-long-cast/

 

Må bare presisere at jeg har lite peiling på hva som gjør et kast riktig utført, men har sett i TFL 2 at Dr.Fisman sier at man alltid skal ha en rett linje mellom stopp til stopp. Derfor spør jeg..  :-[

 

Den rette linjen kan også praktiseres diagonalt! :) Håper du forstår det kastet bedre nå!

 

Jo, jeg skjønner såvidt det, men fortsatt ekke linjen mellom stoppene hans en rett linje, eller ser jeg helt feil..? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Hehe  :), artig kastelek det der, får en til å tenke på hvilke utrolige snurrepiperier man av og til plutselig bare gjør - uten å tenke over det, men flua havner der den skal til slutt likevel.

Men...Jan..om jeg kan tillate meg - får du ikke lyst til å sette en pen, jevn og parallell bukt helt ut i flua også, som kronen på verket - syns nesten jeg ser skikkelig bukt der bare en gang eller to, om jeg ikke blingser helt på kameravinkelen eller noe sånt..... :)

 

Står en med såpass mange momenter over i hverandre på kort lunte, så kommer en i tidsnød, gutt... prøv!

 

Linekontakten er der hele tiden, og det er den som er viktig i akkurat dette scenarioet her.

 

"Pene, jevne og parallelle bukter helt ut i flua" som du etterlyser, er intet problem. Selvsagt er de ikke det.

 

Alt til sitt bruk og sin situasjon.

 

Edit; ja, og i mistanke om at du kanskje ikke har oppdaget det mht. bevegelsene utført i selve buktene; det skal være sånn...

 

Jan.

 

Nå tror jeg vi får la dette ligge Jan, vi snakker vist jevnt over rett forbi hverandre. Selvsagt har jeg prøvd, og slike skolemestersvar får det til å klø litt i fingrene, men nå skal jeg ta meg sammen og la være... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill og ikke la dette ende opp som jakt tråden da! :rolleyes::P

Helt enig Lasse ;) Tror det blir for lite fisketid for gutta, glad jeg bor nærme kysten og kan finne "ro" i havet ;D ;D ;D ;D Merker en drastisk endring i forumet her nå med den ene alkoholtråden etter en andre :-\ Er det slik hver vinter? :-\

 

ps. Beklager så mye for off topic her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...