Gå til innhold

Tørrflue sesong...


HåkonH

Når slutter din tørrfluesesong?  

70 stemmer

  1. 1. Når slutter din tørrfluesesong?

    • Tørrflue??
      3
    • September
      26
    • Oktober
      29
    • Når julestria begynner
      7
    • Slutter??
      11


Anbefalte innlegg

Selv finner jeg ikke roen om jeg ikke har tur etter vak å se frem mot.

I fjor fikk jeg siste på tørt i månedskiftet nov/des, mens jeg hadde tur og speida etter vak 2.juledag. Færre vak, men ofte sett større fisk sent på året.

 

Siste tur så langt, i går. Søndag morgen. 5 kalde på gradestokken, men skyfritt og vindstille.

Vinterlandskap med 20 cm snø, is i flere av vikene, noen av småvanna er helt fryst igjen.

Plagsomt med is i stangringene, samt et helvete å knytte liten mygg på 0.12 fortom med frosne pølsefingre.

2 timer fiske. Mista 1 på cDc-klekker og fikk en på ca 30cm på cDc-myggen. Herlig  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Renaelva stenger 14 september er det sesongslutt :'( :'( :'(

 

Terje!

Det blir for tidlig å slutte å fiske terje ??? Du må utvide horisonten din litt  :D Fjærmyggfiske i stille vann er jo morro ???

Eller må du snuse inn dampen fra rena for i det hele tatt klare å svinge stanga ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Når Renaelva stenger 14 september er det sesongslutt :'( :'( :'(

 

Terje!

Det blir for tidlig å slutte å fiske terje ??? Du må utvide horisonten din litt  :D Fjærmyggfiske i stille vann er jo morro ???

Eller må du snuse inn dampen fra rena for i det hele tatt klare å svinge stanga ;):D

 

Vel det blir jo fjærmygg på elv fra Mars/April, så en pause i mai (flom) til Rena åpner og så Rena gjennom hele sesongen.

Synes i grunn mellom 80 og 100 dager med tørrflue er til å leve med i løpet av en sesong :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv finner jeg ikke roen om jeg ikke har tur etter vak å se frem mot.

I fjor fikk jeg siste på tørt i månedskiftet nov/des, mens jeg hadde tur og speida etter vak 2.juledag. Færre vak, men ofte sett større fisk sent på året.

 

Siste tur så langt, i går. Søndag morgen. 5 kalde på gradestokken, men skyfritt og vindstille.

Vinterlandskap med 20 cm snø, is i flere av vikene, noen av småvanna er helt fryst igjen.

Plagsomt med is i stangringene, samt et helvete å knytte liten mygg på 0.12 fortom med frosne pølsefingre.

2 timer fiske. Mista 1 på cDc-klekker og fikk en på ca 30cm på cDc-myggen. Herlig  ;D

 

 

 

Hvor i alle dager var du igår da Håkon???

Funker de nye skoene??? :D

 

 

Ifjor tok jeg siste tørrflue fangede sjøørreter på mygg i krok 20, 3 stk i sein november.

De siste små (dessverre) ørretene tok jeg på samme rigg i desember.

årets sesong var bare tørt og puppe fiske med den nye lina :rolleyes:....begynte vel i januar, men tok ikke av før 14 februar...herlig å være ute når været er gjestmildt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv finner jeg ikke roen om jeg ikke har tur etter vak å se frem mot.

I fjor fikk jeg siste på tørt i månedskiftet nov/des, mens jeg hadde tur og speida etter vak 2.juledag. Færre vak, men ofte sett større fisk sent på året.

 

Siste tur så langt, i går. Søndag morgen. 5 kalde på gradestokken, men skyfritt og vindstille.

Vinterlandskap med 20 cm snø, is i flere av vikene, noen av småvanna er helt fryst igjen.

Plagsomt med is i stangringene, samt et helvete å knytte liten mygg på 0.12 fortom med frosne pølsefingre.

2 timer fiske. Mista 1 på cDc-klekker og fikk en på ca 30cm på cDc-myggen. Herlig  ;D

 

 

 

Hvor i alle dager var du igår da Håkon???

Funker de nye skoene??? :D

 

 

Hei Stig

 

5 min kjøretur fra huset. 15 min fra Haugesund.

"Hverdagsvannet" mitt, her drar jeg alltid når jeg har lite tid og vil bruke tida til å fiske istedet for å sitte i bilen  :)

Her finner en vakringer stort sett hele året,  dog noen færre på denne tida.

Ellers er ikke skoa særlig nye, mulig det er flere som heter Håkon på vestlandet?!?  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he...det er helt riktig, jeg så meg blind på "tørrflue" og Håkon....selvsagt har du dine gamle sko enda ;D ;D

han "andre" dukker nok opp igjen...og ihvertfall hvis han oppdager denne meningsutvekslingen ;D ;D

 

Haugesund er vel som her opp hos oss, åpne vann det meste av tiden...og av og til vakringer som gir varme i kroppen.

Takk for påminning, forresten...

om fisket altså ;D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ifjor tok jeg siste tørrflue fangede sjøørreter på mygg i krok 20, 3 stk i sein november.

De siste små (dessverre) ørretene tok jeg på samme rigg i desember.

årets sesong var bare tørt og puppe fiske med den nye lina :rolleyes:....begynte vel i januar, men tok ikke av før 14 februar...herlig å være ute når været er gjestmildt. :D

 

 

SØ på mygg, kult! Det får bli vinterens utfordring  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Haakon H, jeg har delt året to sessonger; den aktive fra 1.mai og til og med 14. september, da fisker jeg og den mindre aktive, fra 15. september til og med 30. april, da binder jeg fluer. Slik går årene mine.

 

Jens

 

 

Hei Jens

 

Går ut i fra at isfritt vann er begrensa på Slemmestad i vintersesongen.

Hadde du fiska lenger om du hadde åpent vann og vak?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Renaelva stenger 14 september er det sesongslutt :'( :'( :'(

 

Terje!

Det blir for tidlig å slutte å fiske terje ??? Du må utvide horisonten din litt  :D Fjærmyggfiske i stille vann er jo morro ???

Eller må du snuse inn dampen fra rena for i det hele tatt klare å svinge stanga ;):D

 

Vel det blir jo fjærmygg på elv fra Mars/April, så en pause i mai (flom) til Rena åpner og så Rena gjennom hele sesongen.

Synes i grunn mellom 80 og 100 dager med tørrflue er til å leve med i løpet av en sesong :D :D

 

Terje!

 

Blir du ikke lei av kun å fiske i samme elven hele tiden?  :o Jeg må fiske forskjellige steder, føler alltid jeg går glipp av noe bra et annet sted dersom jeg fisker samme stedet mer enn et par dager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Når Renaelva stenger 14 september er det sesongslutt :'( :'( :'(

 

Terje!

Det blir for tidlig å slutte å fiske terje ??? Du må utvide horisonten din litt  :D Fjærmyggfiske i stille vann er jo morro ???

Eller må du snuse inn dampen fra rena for i det hele tatt klare å svinge stanga ;):D

 

Vel det blir jo fjærmygg på elv fra Mars/April, så en pause i mai (flom) til Rena åpner og så Rena gjennom hele sesongen.

Synes i grunn mellom 80 og 100 dager med tørrflue er til å leve med i løpet av en sesong :D :D

 

Terje!

 

Blir du ikke lei av kun å fiske i samme elven hele tiden?  :o Jeg må fiske forskjellige steder, føler alltid jeg går glipp av noe bra et annet sted dersom jeg fisker samme stedet mer enn et par dager :P

 

Lei Rena og det miljøet vi har der. ALDRI!!!!...... skjer noe nytt hver dag og dessuten blir ørreten bare større og større.......... i tillegg er det fortsatt steder i Renaelva jeg ikke kjenner og som jeg har tenkt å utforske. Ei 3 mil lang kronglete elv har alltids steder som er uutforska :D

Har forøvrig alltid en uke hvert år i SLEIVFOSSEN, pluss noen turer til Glomma når isen har gått ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Haakon H, jeg har delt året to sessonger; den aktive fra 1.mai og til og med 14. september, da fisker jeg og den mindre aktive, fra 15. september til og med 30. april, da binder jeg fluer. Slik går årene mine.

 

Jens

 

 

Hei Jens

 

Går ut i fra at isfritt vann er begrensa på Slemmestad i vintersesongen.

Hadde du fiska lenger om du hadde åpent vann og vak?

 

 

 

De fleste steder jeg fisker, stoppes fisket i  gyteperioden på høsten, slik at det ikke blir fiske før isen har lagt seg. Noe jeg synes er helt greit. Skulle imidlertid ønske at isen gikk en måned eller to tidligere på våren. Trøster meg med litt SØ-fiske og fluebinding på ettervinteren, det holder de verste abstinensene i sjakk.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

når oktober har kommet begrenses tilgangen sterkt til de vannene jeg er mest i (bomveier), og da glir jeg sakte inn i en abstinensbasert amøbetilstand etter seks særdeles aktive fiskemåneder.  Har ikke rørt bindestikka siden september, har ikke en gang prøvd den nye SØ-stanga som jeg kjøpte fra et forumsmedlem for over 2 mnd siden..... Er såpass "tørt-fokusert" at det må gå en stund før motivasjon til å pumpe "vått" etter sjøørretten er tilstede, men når jula er over så er jeg i gang for fullt, slik er det hvert eneste år.  Får pusse rusten av hagla slik at jeg har noe vettug å gjøre i okt-des.  Nå samler jeg mønster som skal bindes, og det starter jeg med i jula ( problemet er at jeg binder rimelig store serier av hvert mønster, slik at boksene er ganske komplette allerede).

 

Snart snur sola, så kan countdown til myggfiske starte. Lukker jeg øynene kan jeg fortsatt kjenne følelsen av å komme til et "urørt" vann, se innsekter, høre fuglesang, kjenne lukten fra en oppvarmet skogsbunn , sitte å se utover et vannspeil som brytes av vak, sette sammen stanga, bytte fortom, og stirre i flueboksene før valget taes og flua bindes på, kanskje også med en liten "varmer" under leppa. Men, nå stikker jeg til Kongsberg, skal visst være gode forhold i bakken.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...