Gå til innhold
  • 0

Bra film om fluekasting.


ecke

Spørsmål

Heisann.  :)

 

Jeg lurte på om noen kan anbefale en film om fluekasting. Jeg har sett at det finnes en som heter Rett linje, den skall vel vare ganske bra.

 

Jeg kaster hyffsat langt, men langt fra alle kast blir bra. Jeg må f.ex lære meg dubbeltrekk .

 

Takk. Mvh Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Enig med Staffan, man bør ikke prøve seg på spesialkast før man behersker overhåndskastet 100% perfekt. Man bør f.eks. på kommando kaste slik at man får tre knuter på fortommen med 15 centimeters mellomrom.  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

det forundrer meg meget over disse filmene at det jeg ikke har sett en eneste av disse filmene som forteller om den vanligste griserompefeilen, dobbelttrekket som avsluttes før kastearmens bevegelse......hmmm. skeptisk

 

Jeg er veldig glad for at du fikk maten i halsen Erik. Har ikke bitt meg merke til denne tråden før. Kan utsagnet til staffan over her være svaret på disse griserumpene mine som dukker opp en gang i blant? (heldigvis sjeldnere og sjeldnere)... Tror faktisk det når jeg tenker meg tilbake.  Har trodd det er kastearmens bevegelse som har vært for dårlig i disse tilfellene, men så har det kanskje bare vært dobbeltrekket?? Har nok garanter "sløvet" med dobbeltrekket uten å vurdert det som årsaken til griserumper i hvert fall.... Må nok hjem å prøve....  :)

 

Takk skal du ha Erik (og staffan)  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Enig med Staffan, man bør ikke prøve seg på spesialkast før man behersker overhåndskastet 100% perfekt. Man bør f.eks. på kommando kaste slik at man får tre knuter på fortommen med 15 centimeters mellomrom.  ;D

 

 

Eller klarer som min gode venn Ian Greenwood (kpt. England) å tre 3 stykk bustefluer gjennom en loop i fremkastet slik at det ble en knute 5 meter inn på fluesnøret og full strekk på fortommen. Fisk fikk han også. Kommentar fra ham selv til ham selv når det tikket en kute gjennom ringene: "Ian, you must be real good!"

Helt ærlig så kan ikke mannen kaste, men ikke si at jeg har sagt det! Men fiske derimot... fy f***!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

det forundrer meg meget over disse filmene at det jeg ikke har sett en eneste av disse filmene som forteller om den vanligste griserompefeilen, dobbelttrekket som avsluttes før kastearmens bevegelse......hmmm. skeptisk

 

Jeg er veldig glad for at du fikk maten i halsen Erik. Har ikke bitt meg merke til denne tråden før. Kan utsagnet til staffan over her være svaret på disse griserumpene mine som dukker opp en gang i blant? (heldigvis sjeldnere og sjeldnere)... Tror faktisk det når jeg tenker meg tilbake.  Har trodd det er kastearmens bevegelse som har vært for dårlig i disse tilfellene, men så har det kanskje bare vært dobbeltrekket?? Har nok garanter "sløvet" med dobbeltrekket uten å vurdert det som årsaken til griserumper i hvert fall.... Må nok hjem å prøve....  :)

 

Takk skal du ha Erik (og staffan)  :D

 

;D

 

Ja Staffan har rett med tanke på dobbelttrekket. Det er der jeg feiler som oftest også. Litt for lat antagelig, men også med vilje (!) noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

er til full disposisjon på Rena til sommeren.......ren lyst og morroinstruksjon

 

Gleder meg sinnsykt til å komme dit og få påpeke og rette opp alle kastefeila dine staffan. Du trenger ikke å betale. Smilet ditt når du får det til er nok for meg. old2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Hehe, glemte å sette inn et "ikke" i betale-setningen. Sånn kan det gå. Joda, vi får det nok gøy. Jeg gir meg ikke før du kaster griserumper uten å ville det!

 

Men kanskje vi får spole tilbake til filmer igjen. Og jeg er fortsatt mest glad i Mel Krieger. Det var noe med humøret hans tror jeg. Det skal jo være gøy og alt blir liksom så lettere når det ikke er så forbanna skolerett med 1, 2, 3 osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med Staffan, man bør ikke prøve seg på spesialkast før man behersker overhåndskastet 100% perfekt. Man bør f.eks. på kommando kaste slik at man får tre knuter på fortommen med 15 centimeters mellomrom.  ;D

 

 

Når vi snakker om virkelig avansert kasting, så er disse tre knutene tyrkerknop, trompetstikk og sløyfe!  ;D ;D ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med Staffan, man bør ikke prøve seg på spesialkast før man behersker overhåndskastet 100% perfekt. Man bør f.eks. på kommando kaste slik at man får tre knuter på fortommen med 15 centimeters mellomrom.  ;D

 

 

Når vi snakker om virkelig avansert kasting, så er disse tre knutene tyrkerknop, trompetstikk og sløyfe!  ;D ;D ;D

 

 

De tre nevnte knutene - pluss et 20-talls andre - fikk jeg med største letthet satt på samtlige kast i hele fjorhøst. Hele fortommen ble utnyttet også - var ikke et eneste rett strekke på den...  :o :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Var litt skeptisk til å legge ut den linken grunnet navnet på sia ja! Men må prøve å unnskylde meg med at jeg søkte på en stor CLA Game Fair som er i England i slutten av juli, som jeg kunne tenkt meg å besøkt. Og da kom denne siden opp, men var noen gullkorn innimellom alle hestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Støttar forslaget om å filme eigen kasting!  det er ein vanleg ting å gjera for alle idrettsutøverar som driv med teknisk krevande øvelsar. Har gjort det mykje  sjølv på langrenn ski, og det er særs avslørande.

 

Ellers syns eg Hr Lilleheim sine pedagoiske øvingar er progresive og lærerike for flugekastet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sært og syns at andre er idiotar fordi om ein ikkje får til ein ting også kanskje?? ???  Er vel ikkje ein plass å utale seg om andre på den måten kanskje??

 

Skjønte du det ikke? Jeg har møtt andre gode kastere som sier det er håpløst og trene vannkast på gress, mens lilleheim sier det stikkmotsatte, og når han at på til sier at det er lett, igjen stikk motsatt av hva andre dyktige kastere forteller "elevene" sine? Ja, da trekker jeg den konklusjonen. Og det fordi han mest sannsynlig sier det for å booste sitt eget jevla ego.

 

han er sikkert en grei fyr. Men når en nybegynner står der ute på gresssletta, og ikke skjønner hva som er gærnt, kan vedkommende fort miste interessen for å lære mer. Miste motivasjon osv osv...

 

Dette har ingenting med kastingen min å gjøre. Kastingen min er helt ok.

 

Men nok om dette her. Mel Krieger filmene er veldig gode. Han er morsom også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kommer innom her og støtter oppunder Lilleheim litt. Det går helt fint å utføre vannkast på gress. Det går også helt fint å trene inn vannkast på gress. For en nybegynner er det utfordrende å trene inn vannkast på gress. For en nybegynner er det likevel mulig å trene inn vannkast på gress. Har en vann, bør en trene inn vannkast i vann. Har en ikke vann, går det fint å trene inn vannkast på gress. Da blir du dessuten meget dyktig til å utføre vannkast i vann, når du først har utført vannkast på gress  ;D

 

Håper ikke jeg går inn under gruppen idioter. Lilleheim hører heller ikke til der. Ikke Demir heller, vet jeg.

 

Med vennlig hilsen

 

MYHRE fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehe ;D Du er absolutt ikke det JanM :) Men må gresset da være høyt? Det finnes mange forskjellige gressmatter. Hva er det mest gunstige for ultimat feste ;D ?

 

Mvh Demir

 

Neida, graset trenger ikke væra høyt. Fluekasting er feeling. Vi får "tilstrekkelig" feste i en gymsal også, på helt glatt gulv, selv om "feste" da får en litt annen betydning. Selvsagt er ikke det siste her optimalt, men det fungerer når teknikken og feelingen er riktig. For en nybegynner på gras, så går det meste av gras. Et godt tips kan være å tapere fortommen selv til formålet, og ikke klippe det overskytende fra blodknuten helt inntil knuten, altså la det være en liten rest. En får jo også kjøpt spesielle fortommer til formålet.

 

Ultimat feste får du ikke før du kommer i vann. Det kan vi vel alle være enige om. Men andre underlag fungerer. Det er mer til vannkast enn selve festet, selv om ankeret selvsagt er viktig. Når det andre ved vannkastet er forstått og trent inn, ja så kan du sette "feste" overalt. Hva med å sette det i luft?  ;)

 

Mvh. MYHRE fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svaret JanM.  :)

 

Men du må også lære deg "snap t" Erot. ;) Jeg skal sannsynligvis sykle til elva imorgen, og blir der hele dagen(etter skolen vel og merke) :) Det er lite aktivitet pga lav vannstand. Håper det tar seg opp. Fredag er det meldt kraftig regn..Aaargh  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...