Gå til innhold

Krokstr. til aurivilli ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Selv binder jeg mine aurivilli-dun imitasjoner på krok 14 og 12 (mest 14), uten at jeg har noen klar formening om det ene duger bedre enn det andre. Under aurivilli-klekkinger har jeg fått fisk på begge . . .

Har noen av dere erfaringer som favoriserer en spesiell krokstr. fremfor en annen til disse imitasjonene ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det regner bruker jeg krok Tmc 100 spbl str 12. Jeg har ofte sett at abnomen da ligger på vannhinna som de fleste døgnfluer gjør. Når det er sol eller overskyet så løfter den abnomen opp og da bruker jeg str 14 og noen ganger str 16. Klekkere og spent spinnere har jeg i str 12. Jeg har også noen Stalcup varianter i str 13(Tmc 103BL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker stort sett 13 - 14 jeg også til aurivilli...;)

 

men hva med danica, baetis, marginata og sulphuera?

 

hvilke krokstørrelser blir mest brukt?? har egentlig lurt lenge på dette og hadde blitt glad for svar...

For min del :

Danica (som jeg sjelden treffer på) : 10-12

Baetis rhodani (1.generasjon) : 14-16

Sulphuera : 12-14

Alt dette gjelder imitasjoner av dun-stadiet.

Syntes nesten høstfisket i september, med fluer på krok 18-20, er det morsomste av alt  :)

Ellers, takk for at dere deler deres erfaringer  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker stort sett 13 - 14 jeg også til aurivilli...;)

 

men hva med danica, baetis, marginata og sulphuera?

 

hvilke krokstørrelser blir mest brukt?? har egentlig lurt lenge på dette og hadde blitt glad for svar...

For min del :

Danica (som jeg sjelden treffer på) : 10-12

Baetis rhodani (1.generasjon) : 14-16

Sulphuera : 12-14

Alt dette gjelder imitasjoner av dun-stadiet.

Syntes nesten høstfisket i september, med fluer på krok 18-20, er det morsomste av alt  :)

Ellers, takk for at dere deler deres erfaringer  ;)

 

 

takk skal du ha Godsmack, dette syns jeg er gull hvert ;)8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det som var normen før i tida, da 95% av fluefiskere brukte mustads 94833 var i #12 for f.eks hemsila....i str.10 for Renaelva.......i 1985 så bandt jeg således aurivilli i ulike størrelser, selvfølgelig bare tulletøys.....individene varierer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurivilli har en spenstig bakkropp, og lite avtrykk. Binder man på skaft med dubbing/biot så er 14/15 ok synes jeg, og velger man større krok bør man gå for chenillevarianten til Andre Brun e.l. (f.eks. smeltelimvarianten). Men som Staffan sier, så varierer individene. Dette blir litt hva man observerer, tror, føler og prøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ja...det var nevnt allerede i 80.....det er tydelig ikke så mange som har  peiling på de "gamle" krokbenevnelsene.....altså nybegynnere....slutt å oppgi i hvilken krok, men i lengde på krokskaftet.....ikke krongle det til så mye da folkens ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig med Staffan.. Oppgi lengde på skaft, da det knapt finnes 2 kroker i størrelse 12 som har lik lengde på skaftet, dessuten varierer også individene som klekker i størrelse, både i samme og ulike vassdrag/årstider.

 

For noen år tilbake var det kun Partridge som oppga lengde på krokskaft. De hadde da en skala som var mye mer "riktig", og som egentlig var en gammel standard også de andre krokprodusentene skulle gå over til.

 

EKS: Partridge L3A var en "standard" tørrfluekrok der krokgapet var "riktig" i forhold til krokskaftets lengde.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS Tiemco 102y er fin den...MEN gud forby storfisk på str. 15 og mindre.....brekker

Hva snakker vi om når du sier storfisk da? Har selv tatt hundrevis av fisk over kiloen på de. Flere titals over 2. Og jaggu meg over 3 også.

Det er slik med krok at det er ikke alle som passer til alt. Enten det er tiemco, mustad eller whatever.... Jo krafitgere desto sterkere... kompromiss...

Tmc 10 0 er sterkere enn 102. Men også tyngre. Y'en står for Yamame som er en liten japansk ørret, mao. de er ikke beregnet på keiko. Men holder i massevis til vanlig ørretfiske, det er i hvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

102Y er min absolutte favoritt krok, og så langt ingen problemer med den kroken. Men jeg har desverre ikke fått testa krokene på ørret over 1,8 kilo :D.... kun en masse fin ørret mellom 8 hekto og 1,8  :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

PS Tiemco 102y er fin den...MEN gud forby storfisk på str. 15 og mindre.....brekker

Hva snakker vi om når du sier storfisk da? Har selv tatt hundrevis av fisk over kiloen på de. Flere titals over 2. Og jaggu meg over 3 også.

Det er slik med krok at det er ikke alle som passer til alt. Enten det er tiemco, mustad eller whatever.... Jo krafitgere desto sterkere... kompromiss...

Tmc 10 0 er sterkere enn 102. Men også tyngre. Y'en står for Yamame som er en liten japansk ørret, mao. de er ikke beregnet på keiko. Men holder i massevis til vanlig ørretfiske, det er i hvertfall min erfaring.

 

 

JADA, har tatt mange på over kiloen, og opp til 3 jeg å :) MEN desverre har flere brukket i utras også, MEN for all del, de krokene jeg har er noen år gamle, kan godt hende de er bedre produsert i dag.. Får vel legge til at de fleste kroker fra str. 16 og nedover sliter med de største og sinteste fiskene hvis de er kroket litt forkjært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hvis det har noen betydning så sier Bergqvist krokstr. 12 i boka si, som jeg forøvrig anser som veldig brukbar som allround forslag. Men bevares, det er store forskjeller ute og går, fra sted til sted.

 

 

 

 

lennarth refererer til den kjente korken mustad 94833.......og den i # 12 var en veldig riktig størrelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det har noen betydning så sier Bergqvist krokstr. 12 i boka si, som jeg forøvrig anser som veldig brukbar som allround forslag. Men bevares, det er store forskjeller ute og går, fra sted til sted.

 

 

 

 

lennarth refererer til den kjente korken mustad 94833.......og den i # 12 var en veldig riktig størrelse!

 

 

duger TMC 102Y i størrelse 12 også da eller, blir den for liten eller stor, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...