Gå til innhold

Gisle Blogger Fra New Zealand


Anbefalte innlegg

Drømmen om NZ bare vokser etter å ha lest bloggen, Gisle. Helt konge :D

 

Lurer rett og slett på hvor mye en 3-4 ukers tur til NZ koster med flyreise og opphold. Så at en 6 dagers tur til Kola koster rundt 20000 og jeg fikk nesten

latterkick da jeg så det, og tenkte at de penga kanskje hadde holdt til noen uker på NZ (mens vinterhelvete rir oss her i norge :D) eller iallefall ikke så langt unna. What say you, Gisle?

Hvor mye må jeg sette av til en NZ tur?

 

Terje!

 

 

 

I tillegg til selve flykostnaden har jeg brukt ca 5000 per uke. Dette inkluderer leiebil, overnatting, litt kjøp av utstyr osv.

I forhold til Kola får du mye igjen for pengene, i hvertfall med tanke på årstiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen om NZ bare vokser etter å ha lest bloggen, Gisle. Helt konge :D

 

Lurer rett og slett på hvor mye en 3-4 ukers tur til NZ koster med flyreise og opphold. Så at en 6 dagers tur til Kola koster rundt 20000 og jeg fikk nesten

latterkick da jeg så det, og tenkte at de penga kanskje hadde holdt til noen uker på NZ (mens vinterhelvete rir oss her i norge :D) eller iallefall ikke så langt unna. What say you, Gisle?

Hvor mye må jeg sette av til en NZ tur?

 

Terje!

 

 

 

Gutta har oppsumert det meste i den andre tråden. Du kan bestemme mye selv, alt etter hvilken standard du legger opp til. Er du tidlig ute og bestiller flybilett er det mye å hente der. I fjor shoppa vi fra et svensk inteternett side. Dette ga en brukbar besparelse på kronekursen, vi kjøpte også enkeltreiser  fra forskjellige selskaper som også gjorde dette  rimligere, havna vel på drøye 10 000.  Leiebilen betyr mye for budsjettet. Kan du klare deg uten 4wd kan du komme veldig billig unna. Nå er det en fordel å ha 4 wd men det er ikke et must.

 

Når det gjelder forbruket der nede så er det overnattingen som suger penger, men det bestemmer du det jo selv hva skal koste. et budsjett på 30 000 pr pers. for en måned hvis man reiser 2 stykker er fult overkommlig. Spesielt i disse tider, da den norske krona står sterkt mo NZ dollar.

Havner nok på ca 40 000 i år. dette på grunn av sen bestilling av flybiletter kosta 19500 ( hadde egentlig ikke tenkt å reise, men ofra meg så Øyvind ikke måtte reise alene ;D) Samt at det ble mye motellovernattinger.

 

Hygelig bloggen bygger opp om drømmen din Terje.

 

Det jeg liker best med NZ, som du kanskje kke får på Kola, er friheten til å planlegge og gjennomføre turen etter eget hode. i tilegg til den fantastisk varierte naturen og de store aurene da... ;D

 

Gisle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Gisle skrev:

Det jeg liker best med NZ, som du kanskje kke får på Kola, er friheten til å planlegge og gjennomføre turen etter eget hode. i tilegg til den fantastisk varierte naturen og de store aurene da...

 

Det er nok hovedgrunnen til at jeg også velger NZ i 4 uker fremfor 6 tilrettelagte dager på kola til samme pris :D

 

Takker for all info, Gisle. Drømmen lever videre :D

 

Hvordan er det forresten med campinghytter etc til en billig penge der nede, er det et alternativ eller......?

En kar jeg kjenner var der nå i 3 uker og bodde også noen dager i telt samt annen billig overnatting.

Skulle vel være muligå presse ned prisen ytterligere da, ikke sant?? :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Terje! Årstiden, naturen og mulighetene for å fiske visuelt med nymfe i tillegg til tørt gjør at NZ seiler opp som drømmemål nummer 1. Skjønner godt at noen norske fluefiskere har slått seg ned der for kortere eller lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gisle skrev:

Det jeg liker best med NZ, som du kanskje kke får på Kola, er friheten til å planlegge og gjennomføre turen etter eget hode. i tilegg til den fantastisk varierte naturen og de store aurene da...

 

Det er nok hovedgrunnen til at jeg også velger NZ i 4 uker fremfor 6 tilrettelagte dager på kola til samme pris :D

 

Takker for all info, Gisle. Drømmen lever videre :D

 

Hvordan er det forresten med campinghytter etc til en billig penge der nede, er det et alternativ eller......?

En kar jeg kjenner var der nå i 3 uker og bodde også noen dager i telt samt annen billig overnatting.

Skulle vel være muligå presse ned prisen ytterligere da, ikke sant?? :D

 

Terje!

 

 

Det er mengder av muligheter for overnatting. Du har de samme mulighetene som her hjemme. Kanskje ikke så mye campinghytter som her, men alikevell plenty med muligheter. Bakdelen med campingplassene er at de sjelden ligger akkuratt der jeg vil at de skal være i forhold ti fisking. Vi bruker å bo mye i telt ved elva, samt i DOC hytter når vi fisker oppover elvene. Og når stanken blir for ille blir det en hytte eller en motellovernatting. Det er mange rimlige Bed & Breakfast rundt om på landsbygda som både er rimlige og bra. Litt utvant for oss nordboere og få servert frokost på kjøkkenet til privatfolk, men den sperra kommer man fort over.

 

Fly og leiebil for en person bør du klare for 15 000 hvis mann reise 2 stk. Mat må mann jo ha hjemme også, så man kan helt klart komme rimelig unna.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Gisle skrev:

Det jeg liker best med NZ, som du kanskje kke får på Kola, er friheten til å planlegge og gjennomføre turen etter eget hode. i tilegg til den fantastisk varierte naturen og de store aurene da...

 

Det er nok hovedgrunnen til at jeg også velger NZ i 4 uker fremfor 6 tilrettelagte dager på kola til samme pris :D

 

Takker for all info, Gisle. Drømmen lever videre :D

 

Hvordan er det forresten med campinghytter etc til en billig penge der nede, er det et alternativ eller......?

En kar jeg kjenner var der nå i 3 uker og bodde også noen dager i telt samt annen billig overnatting.

Skulle vel være muligå presse ned prisen ytterligere da, ikke sant?? :D

 

Terje!

 

 

Det er mengder av muligheter for overnatting. Du har de samme mulighetene som her hjemme. Kanskje ikke så mye campinghytter som her, men alikevell plenty med muligheter. Bakdelen med campingplassene er at de sjelden ligger akkuratt der jeg vil at de skal være i forhold ti fisking. Vi bruker å bo mye i telt ved elva, samt i DOC hytter når vi fisker oppover elvene. Og når stanken blir for ille blir det en hytte eller en motellovernatting. Det er mange rimlige Bed & Breakfast rundt om på landsbygda som både er rimlige og bra. Litt utvant for oss nordboere og få servert frokost på kjøkkenet til privatfolk, men den sperra kommer man fort over.

 

Fly og leiebil for en person bør du klare for 15 000 hvis mann reise 2 stk. Mat må mann jo ha hjemme også, så man kan helt klart komme rimelig unna.

 

Gisle

 

Dette høres bare bedre og bedre ut, Gisle :D

Takker for all info, treffes vi på en messe eller på en fluefilm visning eller ved elva så kommer jeg til å spørre å grave enda mer :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajajaj. Robinson har jeg noen særdeles gode minner fra! Så dere noen ordentlige store fisk der nå? Er en svært flomutsatt elv, første gang jeg var der fikk jeg flere over 3 og to på 4 kilo. Andre gang hadde flommen røsket med seg alt  :(

 

Vi så kun en fisk som var av brukbar dimensjon, det var den Øyvind røyk. Et sted rundt 2,5 . artig å høre at denne elva kan holde stor fisk. For det var en utrolig vakker dal. Nå var det vanskelige forhold for spotting når vi var der, men jeg tror ikke vi gikk glipp av noen store fisker.

 

Hvor langt fiska dere oppover i elva?

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt langt opp. Siste fisken vi så stod i en dyp kulp, som var dypest på venstre bredd. Dette var relativt langt ovenfor hengebrua. Fikk ikke denne, men basert på de andre fiskene vi fikk så var nok den sine gode 5 kilo. Vi gikk et godt stykke ovenfor denne, men da ble elva veldig liten.

 

Nå skal det sies at dette er 7 år siden. Siste turen ga to "slips" på rundt halvannen. Elva var helt ødelagt av flom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn variasjon har jeg også opplevd med Grey, Gisle. Fisket er det man kaller for "patchy". Noen områder holder bra med fisk, og andre er nesten tomme. Og det flytter på seg fra år til år, så et strekke som var knallbra det ene året er et stort gjesp det neste.

Opplevd det samme i Rough også, som er en annen sideelv til Grey. Kastet bort en hel dag på et strekke som viste seg å være heeelt dødt, for så å finne fisken rett før det mørknet.

Skal dere prøve Rough?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn variasjon har jeg også opplevd med Grey, Gisle. Fisket er det man kaller for "patchy". Noen områder holder bra med fisk, og andre er nesten tomme. Og det flytter på seg fra år til år, så et strekke som var knallbra det ene året er et stort gjesp det neste.

Opplevd det samme i Rough også, som er en annen sideelv til Grey. Kastet bort en hel dag på et strekke som viste seg å være heeelt dødt, for så å finne fisken rett før det mørknet.

Skal dere prøve Rough?

 

Artig det at det varierer fra år til år, og det at det ikke er noen fasit for kvaliteten på fisket i den enkelte elv, gjør jo at det er veldig spennende å komme tilbake.

 

Blir nok ikke noen tur i Rough i år, har hvert hjemme i snart 2 uker..... ;D ;D  Rune tyner de siste bloggene frem til nærmere påsken ser det ut til ;D ;D ;D

 

Gisle

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...