Gå til innhold

Den store fluefisketreffen....Rena 2009


Gjest staffan@epost.no

Renatreffen 2009  

175 stemmer

  1. 1. Renatreffen 2009

    • helt klart, jeg kommer!!!
      81
    • nei, dette gidder jeg ikke!!!
      14
    • for langt å reise.....
      23
    • for dårlig fiiskeelv
      11
    • liker ikke så mye folk
      64


Anbefalte innlegg

Jo jo. Det er sant. Men hvis det vaker alikevel da........?

 

Under treffet i fjor var det stort sett klekking hele dagen fra tolv-ett tiden og fram til det ble mørkt. Uka etter treffet var det litt (mye...) varmere og da kom ikke klekkingene skikkelig i gang før etter sola gikk ned. I fjor var treffet en uke tidliggere enn i år.

 

Håper også på å få litt skikkelige sulphurea klekkinger. Så ikke det selv i fjor, selv om det var endel andre som så det. Kan det stemme at sulphurea ikke klekker like jevnt som aurivillien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 770
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no

jeg synes at det kom i puljer......de klekker ofte langs land......klekker oftest selv på varme dager, de er ganske lyse og tar ikke opp solvarmen så lett....stort sett lite klekking når tempen er over 20 gr. i lufta....en beskyttelse fra naturen, insektene ville tørre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare sitte ute å binde fluer. Blir ikke vind i år. Og når duskregnet kommer kl 1 skal vi jo pakke sammen fluebindeutstyret og komme oss i elva.  ;D

 

Hadde vært moro å hatt en imitasjonsbindeworkshop. Først finne et innsekt i elva som vi skal imitere, og da trenger det jo ikke akkurat være en aurivilli dun. Så studerer vi hvordan innsektet oppfører seg og kommer fram til en god imitasjon. Dette tror jeg hadde vært svært lærerikt for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

synes det hadde vært helt topp med et slikt telt på plassen......hadde det ikke vært for lang reisevei for meg så hadde jeg kjøpt et promte....er det noen som tar et initiativ......jeg sponser 200.-, eller er det bare kipinger ??? ??? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det hadde vært helt topp med et slikt telt på plassen......hadde det ikke vært for lang reisevei for meg så hadde jeg kjøpt et promte....er det noen som tar et initiativ......jeg sponser 200.-, eller er det bare kipinger ??? ??? :) :)

 

Legger i 200 jeg også. Kan gjerne kjøpe med et jeg (ups, bare de ikke er altfor store...)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har to Europris butikker i Hamar.

Jeg skal sjekke om de har og kan ta på meg å kjøpe med et sånt partytelt. Har jo god plass bak i bilen :D

 

Får se hva det koster så kan vi sikkert spleise på dette og det blir ikke mange kroner på hver.

 

PS. Forøvrig har vi jo bord og greier så vi kan sitte å binde fluer ved de borda vi lånte i fjor samt oppe på verandaen på Kvarven.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Har du lommebok stor nok til å kjøpe den??? tror man må være snar.....vi trenger 8 personer med en hundrings vær ....dette blir et akivum til treffen dersom regndager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Regler for fiske innen Åmot Elvelags område

 

 

Reglene gjelder for Glomma, Søndre Rena m/Løpsjøen til Storsjødammen, Åsta,

Julussa og Søre Osa til Valmendammen innen Åmot kommune.

 

NB! Vær oppmerksom på evt. fredningssoner og egen fluefiskesone.

 

1.        Kortet

          Alle over 16 år skal løse fiskekort. Kortet gir rett til fiske med 1 stang av gangen.

          Mellom Glomstadfossbru og Renabruene                                 

          (gml.  bruene) gjelder fiskekortet også fiske med oter.                   

 

2.        Begrensning på størrelse og antall

            Søndre Rena:

            Ørret:    Ingen begrensning i antall eller størrelse på settefisk (fettfinneklippet).

                          Fangstbegrensning på 1 villfisk/fisker/døgn.

                          Villfisk på 40 cm eller mer skal settes tilbake.

            Harr:    Fangsbegrensning på 1 harr/fisker/døgn.

                        Fisk på 40 cm eller mer skal settes tilbake.

            Løpsjøen:

            Gjedde:    I området Løpdammen til Holmbo skal gjedde på 60 cm eller mer settes tilbake.

            Glomma:

            Minstemål på ørret og harr er 25 cm.

 

            Fisk under minstemål skal settes ut igjen selv om den er skadd.

 

3.        Oppsyn

            Oppsyn som legitimerer seg, eller andre som viser gyldig fiskekort skal ved oppfordring få se fiskekort.

 

4.        Statistikk

            Fiskeren plikter på forlangende å gi informasjon i forbindelse med fisket, slik som fangststatistikk, redskapsbruk m.v.

 

5.        Fredning

            I tillegg til regler gitt av Fylkesmannen, gjelder følgende:

            Søndre Rena: Alt fiske forbudt i tiden f.o.m.15. september t.o.m. siste fredag før 21. mai.

            Søre Osa: Alt fiske forbudt i tiden f.o.m.15.september t.o.m. siste fredag før 21. mai.                               

            Unntatt fra fredningen er Løpsjøen fra Løpdammen til Holmbo Camping, der forbudet kun gjelder fiske etter ørret i

            tiden 15/9 t.o.m. siste fredag før 21/5.

            All ørret fanget i fredningstiden skal settes ut i vassdraget igjen selv om den er skadd.

 

6.        Utstyr

            Bruk av agnfisk i Søndre Rena er ikke tillatt.

 

7.        Fiske fra båt

            Alt fiske fra båt (gjelder også kano, kajakk, belly-boat mm) er ikke tillatt på strekningen mellom Storsjødammen og Hengebrua ved Søndre Løsset.

 

8.        Merket fisk

            Floy-merker sendes sammen med med oppl. om dato, fangststed, lengde og vekt til:

 

            Fylkesmannen i Hedmark, Postboks 4034, 2306 Hamar

 

 

Fluefiskesone

Sonen gjelder fra Storsjødammen ned til Lindstad (se kart), strekningen utgjør 3,7 km med elv.

Fiskeregler for Åmot Elvelag sitt område gjelder. I tillegg gjelder følgende bestemmelse:

 

1.    Utstyrsbruk

        Kun tillatt med klassisk fluefiske hvor selve snøret utgjør kastevekten.

 

Forskrift for fiske i Åmot kommune, Hedmark fylke

 

Fastsatt av Fylkesmannen i Hedmark den 1. mai 1993.

                                    §1. Fisketid

Alt fiske etter ørret er forbudt fra og med 15. september til og med 31. oktober.

                                §2. Redskapsbruk

Det er forbudt å nytte bunden redskap til fiske etter ørret i elver og bekker.

Alt fiske med bunden redskap i innsjøer er forbudt nærmere inn- og utløpsos enn 50 meter.

                                §3. Fredningssoner

Alt fiske er forbudt innenfor følgende oppmerkede sone ved Løpet kraftverk, Storsjødammen

Valmendammen og Mæhlfallet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

:D :)Jeg ligger her og gjør ingenting.Hører lyden av Renaelven noen meter fra meg. Hører vinden suse i furukronene. Hører endenes vingeslag. Hører småfuglen plystre. Hører det vaker i elva.

 

Kutt ut å male vakre bilder av Renaelva..... jeg hakke tid til å tenke på Rena nå :D :D :D

...... åhhh som jeg gleder meg  ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...