Gå til innhold

Fluefiskekonkurranser - Ren tullball eller nobel kappestrid?


sixpack_karlsen

Hva synes du om fluefiskekonkurranser?  

61 stemmer

  1. 1. Hva synes du om fluefiskekonkurranser?

    • Jeg blir forbanna bare jeg tenker på dem
      2
    • Ren tullball
      19
    • Forholder meg likegyldig til dem
      38
    • Jeg blir glad når jeg tenker på dem
      6
    • Nobel kappestrid
      3


Anbefalte innlegg

"Dessverre har det i de siste blitt aktuelt med fluefiskekonkurranser, noe som etter min mening fullstendig bryter med fluefiskets vesen og mening. Verdensmesterskapet i fluefiske avholdes hvert år i forskjellige land rundt om på kloden - en svær sosial affære med hornmusikk og vaiende flagg. Slike evenementer synes jeg hører en viss mann til. De forandrer og korrumperer de beste egenskapene til fluefiske til en vulgær, smakløs tilskuersport.

 

Nylig så jeg en video fra verdensmesterskapet i fluefiske i England. Det var nesten som tårene presset seg fram da jeg så hvordan konkurransen var lagt opp. To dager før start ble det i et stort reservoar satt ut 20000 pelletsoppfødde regnbueørret med en gjennomsnittsstørrelse på en halv kilo. Åpningsdagen dro deltakerne ut i robåter for å fange å mange av disse småtassene som mulig innen en viss tidsfrist. De naive regnbueørretene ble banket i hjel og veid inn som på et fisketorg. De 20 modige og fryktløse fiskerne med flest liv på samvittigheten gikk så videre i konkurransen ved en av Englands beste kalkstrømmer. Her var for anledningen alt som heter bag limits opphevet til ære for det vanvittige rushet, der hensikten var å fange flest mulig ørret. Forresten er det ikke bare ørret som blir banket i hjel under et slikt mesterskap, men også alt det noble og verdifulle som fluefiske står for.

 

Nå har nok disse verdensmesterskapene forbedret seg atskillig gjennom årene. De orienterer seg nå mer mot fang og slipp, noe som hever nivået betraktelig. Likevel er det vanskelig for meg og mange andre å akseptere disse arrangementene, som fremmer en usunn konkurransementalitet. Det er da problematisk nok å unngå konkurransefølelsen når du fisker med et par venner, for hvem liker vel å stå der fiskeløs når Petter og John har tatt fem hver?"

 

(Even Rises. Fiske er livet. 2002.)

 

 

Hva synes fluefiskesidens lesere? Har fluefiskekonkurranser livets rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

det som står i innlegget ditt gjør meg rett og slett kvalm. at de kaller det for konkurranse er litt rart...

nå har jeg aldri sett en konkurranse før, men håper at de ikke er slike alle sammen

 

Jeg har heller aldri sett en slik konkurranse, men jeg vil tro at dette har endret seg ganske mye de siste årene. Vi har jo noen konkurransefiskere her inne som kan opplyse oss, og jeg regner med at de kommer på banen etterhvert... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Rise har alltid hatt sterke meninger, og har ikke vært redd for å flagge dem.

Han er selvfølgelig berettiget til å mene hva han vil, som alle oss andre.

Selv er jeg redd jeg ikke har noen formening om dette, annet enn at å konkurrere med andre om å få mest eller størst fisk aldri har interessert meg.

Ikke dermed sagt at jeg ikke forstår at andre kan ha stor glede av det.

Tipper uansett denne tråden kan utvikle seg nokså heftig etterhvert, selv om dette har vært oppe tidligere  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den utviklingen og innovasjonen som konkurransefiskerne har stått for både mht teknikk og ikke minst utviklig av gode fluer har gitt meg et løft som fluefisker.

 

Samtidig liker jeg også å børste støvet av gamle engelske våtfluer. Disse bindes som klekkere/tørrfluer og fiskes tørt.

 

Tror det er viktig å ha en "free your mind" holdning dersom en ønsker å utvikle seg.

Alle teknikkene, utstyret og fluene utgjør en meny som enhver står fritt til å velge fra.

Det er iallefall tull å forkaste noe man ikke har gjort seg erfaringer med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket konkurranser i flere år nå.  Jeg har deltatt i konkurranser i de fleste delene av Norge og har også konkurert utenlands.  Jeg kjenner alle de som konkurerer i Norge og har mange "konkurransekompiser" i England.  Kan med hånden på hjertet ikke si at det bilde som Even Riise tegner på noen måte er reperesentativt for de konkurransene jeg har deltatt i de årene jeg har vært med.

I 90% av konkurransene praktiseres Catch & Release.  Krokene som benyttes SKAL være mottakerløse.  All fisk behandles så skånsomt som overhode mulig. Der hvor det fiskes uten kontrolør, settes fisken i keepnett.  Dersom noen av fiskene i keepnettet dør av en eller annen grunn, vil fisken ikke telle i konkurransen.  Det sier seg derfor selv at man behandler fisken skånsomt!

I de tilfellene fisken drepes er dette i vann eller vassdrag hvor den lokale arrangør ønsker å tynne bestanden i kultiveringsøyemed.

Alle de fiskerene jeg har møtt i løpet av disse årene har vært høyst oppegående folk som med høy moral når det gjelder fiskeetikk (dersom det er noe som heter det??)

Jeg kunne sikkert skrevet en lang avhandling om dette, men velger å slutte her.

Ønsker i aller høyeste grad velkommen en SAKLIG diskusjon rundt konkurransefiske.

 

Mvh

John Kaasa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva skal en si? I utgangspunktet var vel jeg også negativ til slike konkurranser. Men, for et par år siden ble jeg invitert med på en lokal fiskekonkurranse av en kamerat. Jeg hadde lyst til å fiske den dagen og konkurransen foregikk i et område jeg i lengre tid hadde lyst til å prøve. Det var en familie konkurranse, så eldstemann ble også med. Opplevelsen var positiv for meg. Jeg kom meg ut, kom i kontakt med andre fiskere og det hele var svært så hyggelig. Var i tillegg så heldig å få en flott ørret den dagen og vant størst fisk delen av konkurransen :). Nå endret ikke det min holdning slik at jeg flyr og melder meg på alt av fiske konkurranser, men jeg endret nok litt holdning da. Konkurransen foregikk i et område som fiskeforeningen selv har satt ut fisk i vann som før var totalt døde pga surhet. Konkurransen ga fiskeforeningen litt tilbakemelding om hvordan det "stod til" i vannene de forvalter.

 

I en tid med fokus på forurensing og økt miljøbevissthet så kan det være lett å være negativ til alt som heter motorsport. Her kjører dem land og strand rundt for bare å forbrenne enda mer drivstoff er det lett å tenke. Det er ikke vanskelig å finne argumenter mot denne form  for konkurranse heller. Men, disse tingene er jo heller ikke ensidig negative synes jeg. Her er det mange, som noen ville kalle tapere på skolebenken, som har funnet en nisje hvor de virkelig kan hevde seg. Veldig mye av teknologi utviklingen skjer også grunnet erfaringer i disse miljøene. Videre så har motorsporten stor underholdningsverdi for svært mange mennesker. Jeg er ikke spesielt interessert i motorsport og har absolutt ingen relasjoner til disse konkurransene. Men, jeg vil være veldig forsiktig med å ensidig bare se på de negative sidene ved denne sporten.

 

Slik synes jeg det må være med fluefiske konkurranser også. Jeg vil tro konkurranse fiskere utvikler kunnskap vi vanlige fiskere nyter godt av. Det bør være lov å stille spørsmål og ha meninger, men ensidig fordømmelse er jeg ikke med på. Vi er forskjellige og hvorfor kan vi ikke få lov til å være det? Er en fluefiske konkurranse så mye verre enn andre fiskekonkurranser?

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Skal prøve å være så saklig jeg kan rundt tema Fluefiskekonkurranser, så her er mitt syn på saken:

 

Hvorfor vi mennesker har klart å gjøre selv fluefiske til en konkurranse situasjon er langt over min fatte og begripelsesevne. Fiske uansett metode trodde jeg

i min enkle sjel handlet om å komme vekk fra konkurranse samfunnet for å koble av og nyte av naturopplevelser og jakte på ørret for sin egen sjelefreds skyld.

Men jeg har tatt feil, selv innen fiske må vi bevise for oss selv hvem som er best, hvem som får mest fisk osv..... slik at man kan henge diplomer og medaljer på veggen som et synlig bevis på at man har VUNNET!!!.... eller blitt nr 2 eller 3...... og dermed tydelig kunne si at man var flinkere til å fiske en de andre deltakerene. For dette må vel være noe av årsaken, for hvorfor ellers skulle man konkurrere i å fiske?..... eller tar jeg feil.... er det andre årsaker.

Når jeg tenker meg om har jeg hørt argumenter om at man lærer så mye om fluefiske i konkurranse miljøene og det er selvfølgelig sikkert helt riktig. Men må man konkurrere i fluefiske for å lære en masse. Jeg konkurrerer ikke og kommer aldri til å gjøre det, men tro det eller ei jeg har lært masse ved å være en del av et stort fluefiskemiljø både ved elva og på nett, og jeg er hellig overbevist om at de fleste konkurransefluefiskere hadde lært akkurat like mye ved å være en del av et stort fluefiskemiljø uten at man på død og liv må gjøre det til en konkurranse.

 

Når det er sagt er vi mennesker forskjellige av natur og dermed må man bare godta at noen må ha konkurranse elementet med seg i de fleste sider av

livets gang. Sånn er det bare i denne verden. For noen er det å konkurrere innen fiske en måte å få bevist noe for seg selv på, og det skal man selvfølgelig ikke kimse av.

Men ikke be meg om å skjønne hvorfor, for jeg skjønner ikke bæra av hvorfor man må konkurrere innen fisking. Nå snakker jeg allikevel kun for meg selv for som jeg sier så er vi alle totalt forskjellig og med forskjellige behov. Derfor prøver jeg å forstå tanken og filosofien bak konkurranse fisking, men jeg sliter........jeg sliter noe inn i helvete for å skjønne hvordan vi har klart å dra konkurranse inn i noe som burde være avkobling, sjelefred og total hengivelse til naturkreftene.

 

Vel, det var en liten betraktning over noe jeg aldri kommer til å skjønne, men så er det mye her i livet jeg ikke skjønner eller vet noe som helst om ......... og som andre skjønner og vet langt bedre enn meg.......... men en ting har jeg skjønt og det er at vi mennesker er så utrolig forskjellige både i meninger, tanker, følelser, tolkninger, handlinger osv......... og på mange måter er det vel det som skaper mangfold og dermed også så utrolig mange innfallsvinkler til livet......

 

........når det gjelder svaret på hovedspørsmålet er mitt svar klart og det er at Fluefiskekonkurranser er REN TULLBALL........iallefall til det motsatte er bevist :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

........når det gjelder svaret på hovedspørsmålet er mitt svar klart og det er at Fluefiskekonkurranser er REN TULLBALL........iallefall til det motsatte er bevist :D

 

Terje!

 

Hehehe, dette er vel det noen kaller et klart svar  ;D ;D.

 

Skal jeg til Rena, noe jeg håper skjer i sommer, blir det i alle fall for å hygge meg og fiske, det er sikkert!

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville deltatt i fiske som konkurranseform, men har ingenting motforestillinger mht. idretten.

Jeg tror at for de fleste som deltar der er kompetanseheving og det sosiale vel så viktig som å vinne.

Selv vurderte jeg å stille som roer sist em (eller var det vm....) ble arrangert i Norge. Angrer på at jeg ikke gjorde det. Er rimelig sikker på at jeg kunne plukket opp ganske så mange tips og triks på sidelinja ;-)

Disse fisker får å få mest og størst mulig fisk. Mange av oss andre har lett for å "velge" noen få strategier som vi holder oss til.

Jeg liker å utvikle meg i bredden også.

 

Ble "litt" off-topic...

 

(Flue)fiskekonkurranse er er selvfølgelig ikke bare tullball  :)

Det finnes mange værre konkurranseformer rundt om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet en konkurransemann, og elsker egentlig de fleste former for konkurranse.

 

Likevel er det noe som byr meg veldig i mot når det gjelder å delta i fluefiskekonkurranser. Jeg vet ikke helt hvorfor det er slik, for jeg kjenner jo at det faktisk betyr noe å få mest fisk (på den riktige måten) når jeg fisker sammen med gode kamerater.

 

Samtidig merker jeg, etter å ha reflektert litt rundt emnet, at det ville vært helt uaktuelt for meg å stille opp i en offisiell fluefiskekonkurranse.

 

Merkelige greier egentlig... :rolleyes:

 

PS! Ikke spør meg hva "den riktige måten" er, for det vet jeg heller ikke... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på ingen måte prøve å "frelse" folk til å bli med på fluefiskekonkurranser.  Som Terje, er jeg glad for at folk er forskjellige og har forskjellige holdninger og interesser.  Personlig har jeg stor glede av å være med på disse konkurransene.  Det viktigste for meg er alt jeg har lært.  Jeg har utvidet horisonten min, hva gjelder metoder, fluevalg, strategi osv.  Selvfølgelig kunne jeg gjort dette også uten å ha deltatt i konkurranser, men det er ikke til å stikke under en stol at mye av det som "menigmann" oppfatter som nytt innenfor fluefiske, ofte allerede er blitt bedrevet innenfor konkurransemiljøet i lengre tid.

 

Når Terje sier han har lært masse fra andre fiskere, så er det nettopp det jeg har gjort også!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fluefiskekonurranser synes jeg ikke hører noen plass hjemme. For meg handler det om å komme seg ut å oppleve noe. Det å konkurrere om å få mest fisk, å kaste lengst osv. er bare tullete så lenge det ikke er fiskekompiser imellom.

 

Men det finnes jo de konkurransemennesker der ute som er nødt til å bevise at de er "best" å det er greit, så lenge det ikke involverer eller går ut over meg.

 

For meg handler det om opplevelsen, og jeg kan godt ha vært på en tur uten å ha fått fisk, å være like glad fordi turen var fin og jeg fikk til god kasting.

 

Men jeg dømmer ingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler overhode ikke om å "bevise at man er best"......i allefall ikke for min del.

Det dreier seg om å ha det gøy, lære nye teknikker, møte folk som er like hekta som deg selv, fiske på nye plasser, utvide horisonten.

 

Disse konkurranser er ikke for alle, det skjønner jeg godt. MEN...å kategorisk kalle det tullball synes jeg vitner om uvitenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg å vært med på noen konkurranser. Fordi jeg vil lære mer, snakke med nye folk, få noen nye impulser og ikke minst! Si til kona at jeg må dra på konkurranse. Det kan jo ikke telle på den vanlige kvoten  ;)

 

Even Rise har sikkert funnet det verste eksemplet som kan tenkes og smørt på godt som han kan. Jeg har et helt annet inntrykk av konkurranser og seriøsiteten rundt disse.

Jeg tror også at det er langt fra de fleste som driver slike konkurranser for å vinne og hevde status. Det er nok heller opplevelser, kameratskap og egenutviklig som driver.

Konkurransene gjør at media også får noe å vise fram, vi trenger publisitet for å holde det gående som i alt annet. Bare sunt.

Irriterende nok er konkurransefiskerne alt for flinke til å ta fisk utenfor "arenaen" også, de fisker skjorta av de andre da også.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg stoff om konkurranser på denne siden, fisketeknikker mm... Hadde vært moro. Og ikke minst! Noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man deltar i fluefiskekonkurranser dersom ikke hovedpoenget er, ja nettopp, å konkurrere...?!?? ???

 

Hvis man bare er ute etter personlig utvikling, opplevelser, kameratskap etc., så finnes det vel morsommere arenaer å gjøre det på. For eksempel sammen med dyktige, fluefiskende venner ved bredden av en ørretelv, der man ikke trenger å pese for å få på land mest mulig fisk på kortest mulig tid... :rolleyes:

 

Jeg forstår derfor ikke helt hvorfor man skal kaste bort verdifull fisketid på å delta i fluefiskekonkurranser, dersom man egentlig ikke synes at selve konkurransedimensjonen er så viktig...?!?? :rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne tenkt meg stoff om konkurranser på denne siden, fisketeknikker mm... Hadde vært moro. Og ikke minst! Noe nytt!

 

Eikre... Andersen...?

Ørretfiske med synkeliner, store fluerigger, tsjekkisk nymfe...?

Hadde vært veldig moro med stoff omkring dette  :)

 

Blir litt mye tørrflue o.l. jåleri på FFS for tiden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Handler overhode ikke om å "bevise at man er best"......i allefall ikke for min del.

Det dreier seg om å ha det gøy, lære nye teknikker, møte folk som er like hekta som deg selv, fiske på nye plasser, utvide horisonten.

 

Disse konkurranser er ikke for alle, det skjønner jeg godt. MEN...å kategorisk kalle det tullball synes jeg vitner om uvitenhet. 

 

Må man konkurrere for å ha det gøy, lære nye teknikker, møte folk som er like hekta som seg selv, fiske på nye plasser, utvide horisonten :rolleyes: ::)

Alt det du sier her er jo en del av fluefiske og har da ingenting med konkurranse å gjøre.

Hvis konkurransefiske handler om det ovenfornevnte så skjønner jeg enda mindre av hvorfor man driver med konkurransefiske.

 

Er ikke nettopp konkurranse noen man gjør for å vinne et eller annet da?...... er det ikke det som ligger i å konkurrere?

Kanskje like greit at de som bedriver konkurransefiske kaller en spade for en spade og ikke pakker det inn i alt mulig annet rart for å rettferdiggjøre det hele.

Det trenger dere ikke, for meg kan dere konkurrere til dere ser "mannen med ljåen" :D :D i don`t care, det er opp til den enkelte....... men konkurranser er å blir noe man gjør for å bli best og alt annet man viser til som argumenter for å være med i konkurransemiljø kan man gjøre helt og holdten uavhengig av konkurranser.

Nei ærlig talt, si det som det er a gitt :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må ikke, men man kan!

Dersom du føler at jeg prøver å rettferdigjøre det jeg driver med, får det stå for din egen regning.  Jeg har kun lagt frem de tankene jeg har rundt konkurranser. Det går faktisk helt fint å bedrive konkurranser uten å ha et brennende ønske om å på død og liv skulle vinne.  Det er jo ikke akkurat toppidrett vi bedriver.....HOBBY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...