Gå til innhold

Imitasjonsfiske eller attraktorfiske?


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

De beste fluer er fluer som ANTYDER noe levende, og akkurat som med kunst så kan visse stimuli provosere frem forskjellige følelser:

 

Sult, erotikk, savn, frykt osv. Eller som middemådige norske kunstnere livnærer seg: evnen til å provosere! ;D

 

 

Sjekket du om det f.eks. bare var hunn-fisk som tok montanaen ruffen?? Som marbakken er inne på her... erotikk kan også være inne i bildet her. Og da kan kanskje montanaen ligne noe som ikke akkuratt er mat  ;D

Jo jeg jeg glemte å si at jeg surra på en rosa g-streng på flua ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En imitasjon er vel ei flue som gir et avtrykk og en siluett som ligner det som klekker

i øyeblikket. En attrakksjon er et forsøk på å forsterke disse inntrykkene, noe som

er aktuelt under teppeklekkinger, og behovet for å skille seg ut er større.

Sier som Ole Brum, ja takk begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Tom Skyrud sin betegnelse "illusjon" er treffende. En flue trenger ikke være en nøyaktig kopi av det insektet som den har som sitt forbilde. Fiske med slike kunstverk har avslørt at de ikke er mer effektive enn enklere fluer, snarere tvert om.

 

Ørreten har et syn som er 14 ganger dårligere enn vårt. Ikke lett å forstå hvordan ørreten egentlig oppfatter våre fluer, selv om størrelse, fasong og til en viss grad farge nok spiller inn. Måten flua står eller beveger seg i vannfilmen spiller også en sentral rolle.

 

For meg blir Montana gjerne ei flue jeg starter sesongen med, sammen med ulike varianter av mygg. Bruker sjelden Montana senere i sesongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ørreten har et syn som er 14 ganger dårligere enn vårt. Ikke lett å forstå hvordan ørreten egentlig oppfatter våre fluer, selv om størrelse, fasong og til en viss grad farge nok spiller inn. Måten flua står eller beveger seg i vannfilmen spiller også en sentral rolle.

 

Det bør legges til her at fisk har dårlig syn på litt avstand, men et svært godt syn på kort hold - og kan ombestemme seg i siste øyeblikk. Det hevdes ofte at fisk har liten hjerne og er "dum", og det er forsåvit greit sett med våre øyne, men disse små hjernene er meget spesialiserte, og kan sies å være "intelligente" innefor sitt eget, sterkt avgrenesede område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa det så treffende: Imitere mat fisken beiter på.....ja, det gjør vel egentlig Wobbler fiskeren kanskje enda bedre :D

De likner da mistenkelig på bytte fisk??

Mer enn mine wolly buggere i alle fall..

 

Imitasjonsfiske er nok et meget subjektivt definerbart begrep ;)

 

At wobblerfiske er imitasjonsfiske er vel knapt noen hemmelighet. Håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten går etter kontur, størrelser og presentasjon, så lenge disse stemmer gir de blaffen i alt annet.  Selv bruker jeg sjeldent imitasjoner, bare generelle fluer som adams fallskjerm, F-Fly, osv.  Jeg har sjeldent problemer med å få fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten går etter kontur, størrelser og presentasjon, så lenge disse stemmer gir de blaffen i alt annet.  Selv bruker jeg sjeldent imitasjoner, bare generelle fluer som adams fallskjerm, F-Fly, osv.  Jeg har sjeldent problemer med å få fisk.

 

Nå er det vel ikke nødvendigvis problemer med å få fisk som gjør at man foretrekker imitasjonsfiske. Men at man føler større glede av å kunne litt om fiskeføde, og i tillegg fiske med noe som ligner på denne føden. Fluefiske er en lek, og hvilke regler man følger kan man jo i grunn bestemme selv. Når jeg som trådstarter reiset spørsmålet så var det ikke for å finne et "riktig svar", men høre mer om forummedlemmenes egne preferanser. Selv har jeg langt større sans for fluer som ligner på mat, enn rene fantasimønstre. Ofte av rene estetiske hensyn. Om de er dødseffektive tillegger jeg mindre vekt ;)

 

EDIT: Når jeg skriver "ligner", så¨går dette på størrelse, kontur og farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette kan jeg være enig i, alt er jo smak og behag......eller 'skal du fiske eller skal du få fisk?'

 

Jeg respekterer alle former for fiske og de som fiske det.  Det som jeg har lite sans for, er dem som måler andre ved sine egne synspunkter og meninger. F.eks. en som fiske kun nøyaktige imitasjoner synes en som fiske kun attraktorere er mindre verdt og/eller i en lavere fluefiske klasse.  Tull og tøys, verden er stor nok til at flere kan komme vekk ifra stresset i hverdagen og nyte dette landet og sin fiske som vi er så heldig å kunne oppleve.  Amen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. en som fiske kun nøyaktige imitasjoner synes en som fiske kun attraktorere er mindre verdt og/eller i en lavere fluefiske klasse.  Tull og tøys, verden er stor nok til at flere kan komme vekk ifra stresset i hverdagen og nyte dette landet og sin fiske som vi er så heldig å kunne oppleve.  Amen  ;)

 

Der er jeg enig, men dette hadde blitt et fryktelig kjedelig forum om det ikke kan disktueres preferanser og hva man foretrekker. For jeg er llitt bekymret over at det i hver eneste tråd hvor man ønsker en diskusjon for å bredde perspektiver skal komme beskyldninger om at noen ser ned på andre. Det er jeg møkklei for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er én eing jeg lurer på; er ikke imitasjonsfiske også egentlig attraktorfiske? det handler om å lure fisken til å ta det man serverer den være seg en døgnis eller en redtag. selv om flua ligner på det fisken spiser så bør den tross alt være attraktiv for at fisken vil ta den, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg er llitt bekymret over at det i hver eneste tråd hvor man ønsker en diskusjon for å bredde perspektiver skal komme beskyldninger om at noen ser ned på andre. Det er jeg møkklei for å være ærlig.

 

Enig, det er jævlig mye snakk om janteloven, men den motsatte janteloven her på forumet er helt latterlig. Folk begynner å grine bare du sier at ørret på Kola er lettere på tråden enn ørret i Buskerud, eller at det er kulere å fiske tørt enn vått. Buhu!!!

 

Snart er markfiske kvotert inn som egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

dersom en imitasjon ikke fiskes på den måten som insektet oppfører seg på er den ikke en imitasjon, men en atraktor....eller??

 

Der kom selve poenget.

Det er insektenes adferd som må imiteres, sett i forhold til fiskens adferd. Og man må lære seg å lese elv. Men det er det vanskelige - og kommer med erfaring. Men fortere om man søker denne kunnskapen aktivt og med nysgjerrighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å imitere noe er imitasjon men til hvilken grad.  F.eks. jeg kan binde på en caenis og prøve å imitere en rhodani, i mine øyne der og da er dette imitasjonfiske.  Er dette imitasjonsfiske?  Eller må den flua man binder på fortommen være prikk lik den flua vi prøver å imitere (i farge, str, haleantall, vingeantall, osv).

 

Hvis en ørret oppfatter min flue som mat og deretter bite på, er ikke det imitasjonfiske?  Jeg imiterer maten til ørreten.  So what, hvis ikke det er en nøyaktig representering av akkurat den flua som klekkes, hvis ørreten biter på da er det en god nok imitasjon i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

F.eks. en som fiske kun nøyaktige imitasjoner synes en som fiske kun attraktorere er mindre verdt og/eller i en lavere fluefiske klasse.  Tull og tøys, verden er stor nok til at flere kan komme vekk ifra stresset i hverdagen og nyte dette landet og sin fiske som vi er så heldig å kunne oppleve.  Amen  ;)

 

Der er jeg enig, men dette hadde blitt et fryktelig kjedelig forum om det ikke kan disktueres preferanser og hva man foretrekker. For jeg er llitt bekymret over at det i hver eneste tråd hvor man ønsker en diskusjon for å bredde perspektiver skal komme beskyldninger om at noen ser ned på andre. Det er jeg møkklei for å være ærlig.

 

Stiller meg 100% bak det du sier her Jørn.

Det er også litt av grunnen til at jeg nå har mistet helt lysten på å delta i diskusjoner om fiskemetoder, fangstmedoter, tørt vs vått, konkurranse vs ikke konkurranse. For med engang man sier sin mening, noe jeg trodde var hele vitsen med et forum, og forsøker å være sånn nogenlunde saklig uten å henge ut enkeltpersoner, så får man slengt i trynet at man rakker ned på andres fiskemåter. Det hjelper ikke om man så tydelig man bare klarer prøver å gjøre det med humor eller ironi. Er man for eksempel imot fiskekonkurranser (siste diskusjonen jeg var med i, derfor trekker jeg frem det eksemplet) så må da det være helt legalt å vise at man ikke er tilhenger av konkurransefiske uten at man på noen som helst måte rakker ned på andre av den grunn. Hvordan i all verden skal man kunne diskutere saker rundt fluefiske, hvis man ikke skal kunne si sin mening på sak uten at man blir beskyldt for å rakke ned på andre. Åpenbare personangrep er noe helt annet, men det er moderatorers jobb og ta seg av disse samt vår jobb å bruke hue.

 

Synes dette er i ferd med å bli så vanskelig at jeg har bestemt meg for at slike diskusjoner kommer jeg nå til å styre unna i størst mulig grad. Jeg gidder ikke å bruke tid på å forklare igjen og igjen at dette dreier seg om sak og ikke personer. Tendensen går mer og mer i retning av at det som i utgangspunktet var en interessant diskusjon ender opp i at man må stå å forsvare seg mot beskyldninger om at man ser ned på eller rakker ned på andres fiskemetoder. Synd men sånn oppfatter jeg at flere av diskusjonene ender, og da er det i grunn på tide å kutte ut hele greia :rolleyes:...... for det fører jo ingensteds hen.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Den perfekte imitasjonen KAN IKKE bindes....det fordi det finnes ulike unaturlige elementer ved det som er nærmest det fisken vil ha......kroken er jo helt klart det ødeleggende i synsintrykket.....det er heldigvis slik at fisken ikke kan sjekke flua på annen måte enn ved å "smake" på den.....fiskemetode er langt viktigere enn en eksakt imitasjon......enkelte elverer mere vriene pga. stor insektsmengde så hvorfor skal den ta flua du presenterer da den har mange andre å velge mellom.....i slike tilfeller er det lurt å kikke etter insektshull og presentere sin flue der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å tenke at de som tar seg nær av at noen ikke er helt som dem, har en eller annen form for mindreverdighetskomplekser...

 

Det får ikke jeg gjort noe med, så da ytrer jeg mine meninger uten å la meg hemme av noen som helst...  Men jeg ser ikke ned på noen eller kommer med person-angrep (bortsett fra i går da jeg kom til skade å si at Øystein ikke var en smellvakker blondine. På ett bilde Sjur hadde tatt...  ;D)

 

Jeg er lei av at vi ikke får kjøpt vin i butikken bare fordi en eller annen idiot ikke klarer å styre seg. Eller at jeg ikke kan bruke noen vekslepenger på en spilleautomat i et kjøpesenter for å slå ihjel tid mens kjærringa handler. Bare fordi en eller annen idiot ikke klarer å styre seg her heller...

 

Vil derfor anbefale alle her inne til å si sin mening og ikke la seg bremse (inkl. deg Terje). Hvis noen føler seg støtet av dette er det den personens egen feil!!!

Jeg tenker da selvfølgelig om meninger angående saker og ikke personer  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...