Gå til innhold

Vakreste fiskeplassen på jord...


Stian38

Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Erik Eikre

Er mange fine steder i Norge ja. Legger man sammen mulighetene i vårt land så har vi nok alt i alt noe av det råeste som finnes på kloden. Men skal jeg peke ut ett område som det vakreste så må jeg ta hensyn til mer enn selve fisket og naturen. Rett og slett ta med hele "pakka". Og da er det ett område som peker seg krystallklart ut som nr.1:

Nord-Spania!

Jepp, Spania faktisk. Et helt utrolig vakkert område med en natur som slår pusten ut av deg. Krystallklart vann med masse fisk. Vannet kan selvfølgelig skifte til kaffe på et blunk og fisken er ikke alltid av den største størrelsen. Men helt ærlig så tror jeg ingen av dere ville brydd dere særlig om det hvis dere hadde fisket i området en stund. Folket, de gamle bygningene, maten og vinen topper opplevelsen slik at man sitter igjen med en religiøs følelse helt til man sovner. God tur sier nå jeg!

 

Ingen bilder kan yte dette området rettferdighet, men legger ved et par linker. Min personlige favoritt er forøvrig Rio Veral.

Cataluña

LaRioja

Og vil du havne midt i smørøyet så er dette siden å klikke seg inn på:

Salvelinus, Jaca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange fine steder i Norge ja. Legger man sammen mulighetene i vårt land så har vi nok alt i alt noe av det råeste som finnes på kloden. Men skal jeg peke ut ett område som det vakreste så må jeg ta hensyn til mer enn selve fisket og naturen. Rett og slett ta med hele "pakka". Og da er det ett område som peker seg krystallklart ut som nr.1:

Nord-Spania!

Jepp, Spania faktisk. Et helt utrolig vakkert område med en natur som slår pusten ut av deg. Krystallklart vann med masse fisk. Vannet kan selvfølgelig skifte til kaffe på et blunk og fisken er ikke alltid av den største størrelsen. Men helt ærlig så tror jeg ingen av dere ville brydd dere særlig om det hvis dere hadde fisket i området en stund. Folket, de gamle bygningene, maten og vinen topper opplevelsen slik at man sitter igjen med en religiøs følelse helt til man sovner. God tur sier nå jeg!

 

Ingen bilder kan yte dette området rettferdighet, men legger ved et par linker. Min personlige favoritt er forøvrig Rio Veral.

Cataluña

LaRioja

Og vil du havne midt i smørøyet så er dette siden å klikke seg inn på:

Salvelinus, Jaca

 

Dette tør jeg ikke vise kona, da har jeg ingen unnskylding lengre... :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Spania har jeg faktisk ikke ofret en tanke før nå...  :D

Og hva tror Halford-disippelen at ørreten gaflet i seg? Vel, skal komme tilbake til det.

 

Jeg har, som dere sikkert har forstått, travet litt rundt i en del elver utenfor Norges grenser. Og nesten alltid har jeg blitt slått av hvor fantastisk vi har det i hjemlandet. Bortsett noen få steder hvor de har noe som vi ikke har. Ikke mange stedene nei, men i Spania ble jeg helt målløs! Nærmere å bli fullstendig religiøs har jeg aldri vært. Hverken før eller etter. Oppi fjellene så rant det en elv som var som tatt ut av en tegneserie med innslag av krig mellom engler og vampyrer. Elva rant mellom noen fjell som stakk rett opp og så høyt at jeg tipper eventuelle engler satt å slappet av på korsene som sto på toppene. Jepp, det sto kors på enkelte av toppene! Hvordan de kom dit har jeg rett og slett ikke fantasi nok til å forstå.

Og altså helt nedi bunnen mellom disse sylskarpe fjellene så rant det en krystallklar liten elv. Rundt og over den så stakk det frem busker og blomster i absolutt alle farger og former. Og midt oppi det hele så vaket det ørret!!! Fin ørret var det også. Jeg fisket meg rolig oppstrøms og fikk en og annen av disse vakre skapningene til jeg kom til en liten kulp hvor jeg rett og slett måtte klype meg i armen til det gjorde så vondt at jeg visste jeg var våken. Jeg satte meg ned på en stein og satt i ca. en og en halv time og nøt et syn som må ha vært ment for de hellige og ikke for lille meg. Midt i den ene fjellveggen så rant det ut en bekk og skapte en slags fontenelignende følelse. Ikke rart kanskje når det var tjukt av blomster rundt og sommerfugler som svevde over. Til slutt måtte jeg bare se opp om det var noen der oppe som smilte til meg. Og hva ser jeg? Det hadde dannet seg skyer på himmelen og det var kun solstråler som stakk gjennom et lite hull og rett ned på der jeg var. Hullet var rett over det høyeste korset og forsyne meg så sirklet det ikke 7 ørner rundt fjelltoppen og korset også. (Tallet 7 går forresten igjen i minst en religion jeg kjenner til...) Der og da sprakk jeg nesten. Jeg husker at jeg tenkte at "kommer det noen å henter meg nå så er det greit" og "kommer Dracula i stedet for så er det jaggu greit det også. Her kan jeg være i all evighet." Nesten synd ingen kom!

 

Den første fisken jeg kastet på, etter at jeg kom til meg selv, tok en Aurivillii dun like perfekt som man drømmer om nå på vinteren. Jeg klarte ikke på vilkår å gjøre tilslag og tenkte med meg selv at "dere som står her skal jaggu få slippe kroking!" Jeg fisket faktisk ikke mer den dagen.

 

Nei, denne historien er ikke pyntet på. Et NRK-team som var i samme området for å filme noen av fiskerne hadde hatt så og si samme opplevelse. De måtte ta 2 dager til bare for å få filme mer i det området. De hadde også tittet opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fytte rakkern Erik, dette både høres og ser spennende ut. For ikke å snakke om at detta kan jo gjøres forholdsvis billig :D

 

Jeg sjekka noen av linkene du la ved og må si at ikke bare så det vakker ut, men her har man jo sjansen til å suge inn Spansk kultur og natur på sitt beste.

 

Jeg tror jaggu jeg har lagt et nytt område på lista over steder man må reise for å fiske :D......

 

Herlig. Takk for gode historier og svært interessant informasjon.

 

Tror kanskje vi skal vurdere å ta en felles tur ned med hele "disippel" gjengen ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en deilig historie Erik. Med sånne beskrivelser trenger man ikke bilde  :D

 

Ja Terje! Dette hørtes ut som et sted oss "disipler" verdig  ;D

 

Jeg er med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Finnes jo ikke flott heller den elva...  ;)

 

bellos-river_14492.jpgcanon-de-anisclo-rio-bellos_14490.jpgrio-bellos-reflections_14506.jpganisclo-canyon-river_14519.jpg

 

Litt scenery:

aragon-canyon_14528.jpgaragon-canyon_14531.jpg

 

Dessverre så finner jeg ingen bilder fra stedene med alle blomstene. Det var nemlig ikke alle steder det var like steinete, hehe. Dessuten var den bredere og mer fluefiskepreget lengre nede i dalen. Elva het forresten Rio Bellos. Men fortsatt er Rio Veral min favoritt. Den er nesten i overkant flott.

 

Åååå som jeg lengter tilbake!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o :o :o :o :o :o

 

Dette er jo bare helt utrolig!!!

 

Til tross for din gode beskrivelse, hadde jeg ikke sett for meg noe så pent/spektakulært! (Kanskje jeg må skylde på fantasien min....Eller så er det som de sier: Ett bilde sier mer enn 1000 ord  :) )

 

Dit må man bare få reist en gang!!!

 

Tusen takk for tips, linker og bilder Erik!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fortelling og nydelige bilder Erik. Jeg har selv snust litt på Spania tidligere, men dette overgår fullstendig hva jeg hadde forventet. Og du sier det selv: Det er nesten litt i overkant flott. Kan man gjøre noe så primitivt som å fiske på et sånt sted.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye vakkert der ute. Jeg synes jeg har vært så mange fine plasser. Klarer ikke å rangere dem tror jeg. Men plassen jeg først og fremst tenker på er vel ikke av de mest spektakulære, men den er plassen med stor P for meg. Har jeg ikke ligget 3-4 dager her i vulgatafisket blir liksom ikke sommeren som den skal. Her har jeg tusla fra jeg var 10-11 år og stedet har blitt utrolig viktig for å balansere tilværelsen. En eftastur inn hit med sykkel og fluestang så blir alt på stell igjen uansett hvor hektisk hverdagen er. Enkelte ganger blir ikke flua våt en gang. Jeg blir bare liggende i lyngen og leve. Kjenner luktene, hører storlomen og livet blir meningsfullt. Jeg kan jo fiske neste gang...

Uff nå blei vinteren lang selv om jeg liker den og de lange skiturene. Det skal bli himmelsk å setta sykkelen bak den store grana igjen og tusle ned til vannet å kikke etter de første myggvaka.

Legger ved bilde fra stedet og en av fiskene jeg hilste på i fjor. Bare sånn for å dra opp lengselen etter isløysinga ennå mer.

 

[attachthumb=1][attachthumb=2]

post-383-13949861078885_thumb.jpg

post-383-13949861079481_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye vakkert der ute. Jeg synes jeg har vært så mange fine plasser. Klarer ikke å rangere dem tror jeg. Men plassen jeg først og fremst tenker på er vel ikke av de mest spektakulære, men den er plassen med stor P for meg. Har jeg ikke ligget 3-4 dager her i vulgatafisket blir liksom ikke sommeren som den skal. Her har jeg tusla fra jeg var 10-11 år og stedet har blitt utrolig viktig for å balansere tilværelsen. En eftastur inn hit med sykkel og fluestang så blir alt på stell igjen uansett hvor hektisk hverdagen er. Enkelte ganger blir ikke flua våt en gang. Jeg blir bare liggende i lyngen og leve. Kjenner luktene, hører storlomen og livet blir meningsfullt. Jeg kan jo fiske neste gang...

Uff nå blei vinteren lang selv om jeg liker den og de lange skiturene. Det skal bli himmelsk å setta sykkelen bak den store grana igjen og tusle ned til vannet å kikke etter de første myggvaka.

Legger ved bilde fra stedet og en av fiskene jeg hilste på i fjor. Bare sånn for å dra opp lengselen etter isløysinga ennå mer.

 

[attachthumb=1][attachthumb=2]

Synes jeg hører lomen og kjenner lukta av vår :) :)

Det var en flott beskrivelse av ren lykke og trivsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...