Gå til innhold

Sommerferien 09- Hvor drar man


AndersK

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og planlegger sommerferien til fjells. Med to småtasser på hhv 2 og 0,5 år begrenser ting seg litt denne sesongen.

 

Er det noen her inne som har tips til steder å dra? Jeg vil gjerne til en betjent turisthytte/fjellstue, det må være bilvei helt fram men vil ikke til en typisk gjennomfartsplass ala Haukelisæter.

Aller helst vil jeg ha tilgang til et stort vann der eldstedattera og jeg kan padle og fiske fra båt eller kano samt greie fiskemuligheter i rimelig gangavstand.

At det er god atmosfære og god mat er selvsagt en fordel. Hvor bør vi dra? Hele landet sør for Trondheim er aktuelt.

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

femundstraktene høres ut som et ok alternativ........du kan f.eks. sende en pm til vidar steimler som har hytte i området og spørre han litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale www.spidsbergseter.no

 

Ett ypperlig familiehotell med bademuligheter (må alltids regne med dårlig vær), turmuligheter og utallig med vann i nærheten.

Dette ligge midt oppe på fjellet og har mange muligheter for lettere toppturer med lite stigning.

 

Du vil ikke få intrykk av at det er øde, men det føles heller ikke som å gå på ett torg i spania. Og hvis du ikke tar de mest populære toppturene får du så og si gå alene.

 

Fisket i sjøene rett rundt hotellet er sånn halvbra. Men det er mye bra muligheter kun en halvtimes kjøring derfra... Enten østover mot glomma eller vestover mot Gudbrandsdalslågen.

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D8764099.32242%26lon%3D1149369.0467%26zoom%3D9%26layers%3D0B000%26id%3Dc_Z0009V46%26offset%3D0%26tab%3Dyellow

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på å komme meg nordland igjen (rena forhåpentligvis til treffen) - Jeg skal innom Børgefjell, fått et tips om et god vann. Prøve meg igjen i elvene rundt hattfjelldal og sviggis hytte. Jeg skal også kjøre oppover mot Narvik, håper på å kunne ta noen avstikkere til noen vann og elver på vei oppover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og planlegger sommerferien til fjells. Med to småtasser på hhv 2 og 0,5 år begrenser ting seg litt denne sesongen.

 

Er det noen her inne som har tips til steder å dra? Jeg vil gjerne til en betjent turisthytte/fjellstue, det må være bilvei helt fram men vil ikke til en typisk gjennomfartsplass ala Haukelisæter.

Aller helst vil jeg ha tilgang til et stort vann der eldstedattera og jeg kan padle og fiske fra båt eller kano samt greie fiskemuligheter i rimelig gangavstand.

At det er god atmosfære og god mat er selvsagt en fordel. Hvor bør vi dra? Hele landet sør for Trondheim er aktuelt.

Noen som har forslag?

 

Hardangervidda; Dyranut, mange fine og gode fiske vann i nærheten og elven Bjoreio. Kjørevei til Tinnhølen, gode muligheter for å sykle / gå videre til Stigstuv. Trondsbu Turisthytte ved Tinnhølen er en annen mulighet.

Hvis du kan tenke å gå i ca. 1 - 1,5t anbefaler jeg Vivelid Fjellstova på vest-vidden  :) Gode elver rett ut døren, og uttalige vann i grei gangavstand.  :)

                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar så langt.

Trondsbu er aktuelt. Siden minsteman kun er snaue halvåret gammel blir gåing uaktuelt nå i år. I vannene rundt Dyranut vet jeg det er bra med fisk men jeg synes hytta ligger litt nærme veien med stadige busslaster med turister.  Er det noen som har vært på imingfjell eller Åan(Æan?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar så langt.

Trondsbu er aktuelt. Siden minsteman kun er snaue halvåret gammel blir gåing uaktuelt nå i år. I vannene rundt Dyranut vet jeg det er bra med fisk men jeg synes hytta ligger litt nærme veien med stadige busslaster med turister.  Er det noen som har vært på imingfjell eller Åan(Æan?)

 

Åan/Hårånatten kan være et alternativ. Båtfiske i Ossjøen og muligheter for elvefiske i øvre del av Numedalslågen og nedre strekk av Heinelva. Mye småfisk i sistnevnte midt på sommeren, men både i sjøen/vannet og i lågen lurer det noen flotte fisker. Vet ingenting om innkvarteringen, men fiskemulighetene er gode i området.

 

EDIT: Imingfjell er ikke spesielt sjarmerende, da det første som møter deg er en svær demining og et veldig regulert vann, som naturligvis er stygt når det er tappet. Går du litt innover får du raskt noen flotte fiskevann, men da må du gå en times tid.  Men med tanke på elvefiske så er det kort vei ned til Uvdalselva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Mårbu turisthytte på Hardangervidda? Ikke bilveg fram, men det går båt fra Synken og fram til hytta. Flere muligheter for fiske i nærheten og ikke så fryktelig mye folk. De har også dyr på hytta. Eller Synnfjell ovenfor Dokka? Der er det masse småvann i området?

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk! Her renner det på med svar.

Skal sjekke ut Synnefjell litt nærmere. Galten så jo helt kanon ut- og sympatiske priser.

Har oftest endt opp rundt Rv9 over Hardangervidda men her er det begrensede muligheter i nærområdet siden det ikke er lov å fiske i vannene og de korte elvestubbene fiskes hardt (antar jeg) Mårbu er jo også en mulighet ja, eller kanskje Kalhovd.

Jeg fristes også av bekkerøyene i området rundt Blåsjømagasinet men her ser det ut til å være dårlig med overnatting. For en gangs skyld har jeg lyst til å få servert middag og slappe av med bøker i en koselig peisestue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

kan bare snakke varmt om galten......tror det er bra for unger....bra fiske i omegnen.....stjerneplass med hyggelige folk......mere stabilt vær enn på vidda.....diger sik i galtensjøen....flott ørretfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale www.spidsbergseter.no

 

Ett ypperlig familiehotell med bademuligheter (må alltids regne med dårlig vær), turmuligheter og utallig med vann i nærheten.

Dette ligge midt oppe på fjellet og har mange muligheter for lettere toppturer med lite stigning.

 

Du vil ikke få intrykk av at det er øde, men det føles heller ikke som å gå på ett torg i spania. Og hvis du ikke tar de mest populære toppturene får du så og si gå alene.

 

Fisket i sjøene rett rundt hotellet er sånn halvbra. Men det er mye bra muligheter kun en halvtimes kjøring derfra... Enten østover mot glomma eller vestover mot Gudbrandsdalslågen.

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D8764099.32242%26lon%3D1149369.0467%26zoom%3D9%26layers%3D0B000%26id%3Dc_Z0009V46%26offset%3D0%26tab%3Dyellow

 

 

 

Ansatt eller? :):):):) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei  :)

 

Men syntes det var fint der oppe da jeg var der for 2 år siden (da barna var 1 og 4 år)... Med unger hengende i bæremeis, på skuldrer osv. Er det greit at terrenget er lett å gå i...

 

Det var også ett par bekker der oppe med bekkørret så fireåringen fikk prøvd fiskelykken litt også.

 

Og basseng på hotellet er jo aldri feil. Ved dårlig vær slår man fort ihjel en dag der. Ungene elsker å bade :)  (vi lå i hytte i nærheten. Ikke på hotellet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei  :)

 

Men syntes det var fint der oppe da jeg var der for 2 år siden (da barna var 1 og 4 år)... Med unger hengende i bæremeis, på skuldrer osv. Er det greit at terrenget er lett å gå i...

 

Det var også ett par bekker der oppe med bekkørret så fireåringen fikk prøvd fiskelykken litt også.

 

Og basseng på hotellet er jo aldri feil. Ved dårlig vær slår man fort ihjel en dag der. Ungene elsker å bade :)  (vi lå i hytte i nærheten. Ikke på hotellet)

 

Skjønner, var en spøk. Innlegget så litt ut som en reklame. Men det sikkert bare fordi du hadde en god opplevelse der.

 

:)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva hytten i hallingdal kan jo vere bra. vei til døren også.

Finse er kanon om du reiser i ukedag eller ikke midt i verste turistsesong. Mangen fine vann i nerheten, kanoutleie, og fin fisk i vann og elv. er jo ikke brukbar bilveg dit, men toget går til døren :)

 

Ellers er det jo lite folk på geilo i sommerperioden. og billig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest staffan@epost.no

eg ville aldri dratt med småbarn så langt vekk fra der du har bil som tl Mogen.....man må ha rask retrett.....ikke avhengig av båttransport etc.......tilfelle noe skulle skje med de små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...