Gå til innhold

4- eller 2-delt?


Asseladden

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kommer med enda et dumt spørsmål her. :-[

Skal kjøpe ny stang om dagen, og tror jeg har funnet min utkårede.(Sage Launch 9' #5) Den fåes både i 2- og 4-delt.

Spørsmålet er: Har dette noe og si? 4-delt er kanskje lettere med tanke på transport... men har det noen påvirkning på kasting eller annet med flere deler?  ???

 

Takker på forhånd for all hjelp som måtte komme! ;D

 

Ekstraspørsmål til de som virkelig liker å hjelpe stakkars uvitende blivende fluefiskere:

 

Har samsvaret mellom stang og snelle noe og si? Er det noen kombinasjoner som er bedre enn andre?(tenker da på til Sage'n)

Eller kan man velge og vrake?

 

Mvh Lasse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Er ikke stor forskjell på 2 og 4 delt, så velg 4 du :)

 

Jeg mener at snella ikke bør være for lett eller for tung, et sted mellom 110g til 150g for en 5'er vil vel være greit? Er en smakssak dette, men jeg foretrekker som sagt å finne et balansepunkt..

 

Du kan lese litt mere om snellas vekt vs kasteopplevelse her: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10404.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kommer med enda et dumt spørsmål her. :-[

Skal kjøpe ny stang om dagen, og tror jeg har funnet min utkårede.(Sage Launch 9' #5) Den fåes både i 2- og 4-delt.

Spørsmålet er: Har dette noe og si? 4-delt er kanskje lettere med tanke på transport... men har det noen påvirkning på kasting eller annet med flere deler?  ???

 

Takker på forhånd for all hjelp som måtte komme! ;D

 

Ekstraspørsmål til de som virkelig liker å hjelpe stakkars uvitende blivende fluefiskere:

 

Har samsvaret mellom stang og snelle noe og si? Er det noen kombinasjoner som er bedre enn andre?(tenker da på til Sage'n)

Eller kan man velge og vrake?

 

Mvh Lasse :D

Har mer å si hvilket snøret du har, enn snelle vil jeg tro...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å lure på! Kjøp 4 delt !! Kjøper du 2 delt kommer du til å angre og etter vært bytte den i en 4 delt. Tror ikke du merker forskjell på kasteegenskapene.

 

Snelle er ikke jeg så opptatt av. Kjøp det du har lyst på. Tror neppe du vil merke noe på kastingen hva snelle du kjøper.

 

Min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å lure på! Kjøp 4 delt !! Kjøper du 2 delt kommer du til å angre og etter vært bytte den i en 4 delt. Tror ikke du merker forskjell på kasteegenskapene.

 

Snelle er ikke jeg så opptatt av. Kjøp det du har lyst på. Tror neppe du vil merke noe på kastingen hva snelle du kjøper.

 

Min mening :)

 

Helt enig, kjøp 4 delt, for det er vel ikke mange som kjøper 2 delt lenger? I usa kanskje der de kjører den schvære chevyen helt frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Før i tiden" var det vanlig at nye stenger ble utviklet som 2-delt, og at 4-delte ble produsert som andre prioritets reise-stenger. I dag er det annerledes. Alle de største produsentene har 4-delt som utgangspunkt. Så nye modeller blir utviklet som 4-delt først.

Hvis du  så legger til fordelen ved transport etc (og da tenker jeg ikke kun fly, men bil, ryggsekk, etc) så er det brått ingen fordeler med 2-delt lenger. Så sant du ikke ved sammenligning likte den 2-delte bedre.

 

Konklusjon: Kjøå 4-delt  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2-delt får du lengre stangrør, og dermed en bedre potetkanon!! Det kan være viktig det ved elver med motfiskere  ;D ;D

 

Neida. Bare tuller jeg. Skulle bare ønske deg velkommen "Aseladden". Spesiellt fordi du er fra Nord-Odal. Selv er jeg fra Sør-Odal`n  :D

 

Gå for 4-delt. Eneste fordelen med 2-delte stenger er at de ofte kan være mye billigere (utgående modeller)

 

Du har jo ikke lang vei til Villmarksbutikken du heller. Der har de pakketilbud med Launch stanga: http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Flue/Fluefiskepakker/Sage+Launch+Pakketilbud.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRnQ14.ips

 

Snella som følger med vet jeg er bra (ikke den kuleste utseendemessig, men funksjon i massevis) Lina har jeg aldri prøvd... Og i.o.m. at du er nybegynner er det jo greit at de monterer backing, line og fortom for deg også  :)

 

PS. Må legge til at jeg kun er en fornøyd kunde hos Villmarksbutikken. Jeg har ingen tilknytning til denne butikken eller de som jobber der  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe tvil her.....kjøp 4-delt.  Forskjellen er langt ifra merkbar og betydelig lettere å transpotere.  Den er lett å ha i koffert på utenlandsturer og ryggsekken på gårturer/lengre fisketur.  Aldri kjøper oddetalls delt stenger, det blir bare noe tull når man skal kjøre til en annen fiskeplass og vil dele stanga i to for å transportere i bilen.

 

Vekt på snella kan faktisk ha noe å si.  På noen stenger kjenner jeg at en tyngre snelle faktisk hjelper kastelengden.  Jeg tror (obs. egen mening), det er en slags pendulum effekt.  Andre stenger er lettere å kaste med lettere sneller.  Lettere sneller er i tillegg mer behagelig og mindre slitsomt på kastearmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo allerede fått svar som kvalifiserer for en entydig konklusjon. Jeg hiver meg på bare for å øke mengden data for statistikken sin skyld.

 

Har i alle år benyttet 2-delte stenger (kun pga tilgjengelighet "den gangen"  ;D). Fikk min første 3-delte stang i fjor, og det utgjorde en himla forskjell når jeg skulle drasse den med meg rundt overalt. Har hatt med meg stangen på jobb nesten hver dag hele høsten og vinteren, for å trene på kasting.

 

Nå har jeg nettopp fått to 4-delte stenger. Ikke så enorm forskjell fra den 3-delte - sånn rent transportmessig, men fire hav, 7 fjell og 13 kongeriker i forskjell fra de 2-delte stengene.

- Gjett hva som står og støver ned i kroken på gutterommet?

 

Altså: 4-delt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har både 2-,3-, og 4-delt. den todelte begynner nesten å bli stående hjemme når jeg skal gå et stykke til fjells :)

 

kjøp firedelt.

 

det er heller ikke mulig å montere feil, som noen tidligere i tråden antyder (da må du være full...)

 

i forhold til vekt på snella, synes jeg at det er viktig med en fin balanse i stanga. dette vil jo snella være med å påvirke i stor eller mindre grad...

 

arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...