Gå til innhold

canestenger og passende sneller


.JB

Anbefalte innlegg

Og jeg må også innrømme at jeg forstår godt hvorfor jeg ikke kan skrive slikt. Det er bare litt "fillern-jeg-vil-være-med-jeg-også" over hele greia.

 

Jeg synes ikke vi skal gjøre dette til et så stort problem som dette. Selv om du selger fluesneller av konkurrerende merker (og nesten alle vet det, eller burde vite det), så må du i en slik tråd kunne gi dine helt personlige og høyst subjektive vurderinger av en snelles utseende! Dette kan jo gjøres med litt kreativ finesse. Jeg synes f.eks. sammenligningen av AB's Loop snelle med hjulet på en Santa Fe, var ganske morsom.  :)

 

Skal jeg først si noe om sneller, så må jeg si at jeg ikke liker ATH på bambus. Dette er rett og slett en stilkrasj som vi kjennere rask identfiserer. La meg utdype: ATH er uttrykk for en ekspresjonistisk retning koblet sammen med cane som er av den mer impresjonistiske skole. Eller var det postimpresjonistiske skole, eller var det kanskje cane som var ekpresjonistisk? Nei gir opp. ATH er ganske fin, men jeg liker andre kombinasjoner bedre  ;). Abel Creek, Hardy og snella til Ingvar svensken f.eks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

JB skrev:

Skal jeg først si noe om sneller, så må jeg si at jeg ikke liker ATH på bambus.

 

Du har ikke skjønt bæra, Jørn ;D ;D

 

..... og så kommer du drassende med en Abel på Cane........hjæææææææææælp :D :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB skrev:

Skal jeg først si noe om sneller, så må jeg si at jeg ikke liker ATH på bambus.

 

Du har ikke skjønt bæra, Jørn ;D ;D

 

..... og så kommer du drassende med en Abel på Cane........hjæææææææææælp :D :D

 

Terje!

 

 

Det er jo preferanser dette her. Men for meg blir ATH på cane, det samme som ha Hans "Cane" Gude og Pablo "ATH" Picasso hengende ved siden av hverandre på veggen. Enestående kunstverk hver for seg, men ingen av dem er tjent med å henge side om side...  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du har spist, som du ikke har tålt nå da JB??  :D

 

En moderne og fullfunksjonell cane stang, kan da ikke ha en Ingvar Nilsson snelle hengende på seg. Visstnok er den desidert noe av det penere, men hvordan drille 1,5 kilos fisk uten brems?? (med forbehold at du ikke fisker brunørret sammen med de stakkars sørlendingene i deres elver der nede da :D)

 

Nei, på ei moderne cane, bør det sitte en moderne snelle. Og helst da en litt spesiell en i.o.m. at stanga er spesiell. ..

 

Hardy snella får henge på hytteveggen sammen med splitcane stanga fra Hørgård. Den bestefar fikk i konfirmasjonsgave  ;D

 

PS. Skjønner egentlig hvor du vil hen  ;) Syntes også at en Ingvar Nilsson snelle er penere på en cane enn ATH`er i alle varianter. Men funksjonen er jeg mere usikker på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke brems på ørret!  8)

 

Jeg har kjørt ørret opp til 4,3 kg i elv uten brems. Hadde kun Loop Dryfly(Danielsson) de første 2 årene i NZ. Siden har jeg brukt Backwinder.

 

Jeg tror jeg ville hatt Dryfly'en eller en Midge på en cane stang. Smoooooth!  :P

 

Nå er dette her en tråd om bransjetilknytning, så hold dere til temaet gutter!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg har spiste vetabix med blåbær etter å ha vært på trening.  :o;D Gamlekara fikk 1,5 kiloser på cane før det var snellebremser. Gikk fint det!  ;)

 

Nå er dette her en tråd om bransjetilknytning, så hold dere til temaet gutter!  8)

 

Sier hvem sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spiste vetabix med blåbær etter å ha vært på trening.   :o;D Gamlekara fikk 1,5 kiloser på cane før det var snellebremser. Gikk fint det!  ;)

 

Nå er dette her en tråd om bransjetilknytning, så hold dere til temaet gutter!  8)

 

Sier hvem sa du?

 

Ditt petimeter  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spiste vetabix med blåbær etter å ha vært på trening.   :o;D Gamlekara fikk 1,5 kiloser på cane før det var snellebremser. Gikk fint det!  ;)

 

Gamlekara var fornøyd med Splitcane stanga fra Hørgård også.. Men må vi være det i dag? Nope  ;D

Jeg har t.o.m. tatt ørret på 1,3 på toppknytt bambusstang. Sa da burde vel egentlig dette holde også da  ;)

Hva er det du har spist, som du ikke har tålt nå da JB??  :D

 

En moderne og fullfunksjonell cane stang, kan da ikke ha en Ingvar Nilsson snelle hengende på seg. Visstnok er den desidert noe av det penere, men hvordan drille 1,5 kilos fisk uten brems?? (med forbehold at du ikke fisker brunørret sammen med de stakkars sørlendingene i deres elver der nede da :D)

 

 

Å jasså du. Førsteman over kiloen i år, er du med på den?

 

hehe... Det var ikke vondt ment. Det er jo dere selv som sier at ørretelvene der nede er tragisk. Og så hadde jeg denne linken i bakhodet da jeg la inn dette innlegget. Må si at skrytebildet for å hente folk til Kristiansand for ferskvannsfiske, ikke akkuratt kan kalles ett skrytebilde  ;D ;D  http://www.finn.no/finn/travel/norway/object?finnkode=13866440&sid=xz7geceV-bY591629  (kom over denne da jeg letet etter ferietips for sommeren på finn.no )

 

Men dere starter vel sesongen 2 måneder tidligere der nede, så jeg er skeptisk til å ta utfordringen... Men sier vi første over kiloen etter 15. mai, så er jeg med (selvsagt da på tørt  ;) )

Trenger ikke brems på ørret!  8)

 

Jeg har kjørt ørret opp til 4,3 kg i elv uten brems. Hadde kun Loop Dryfly(Danielsson) de første 2 årene i NZ. Siden har jeg brukt Backwinder.

 

Jeg tror jeg ville hatt Dryfly'en eller en Midge på en cane stang. Smoooooth!  :P

 

Husk at på ei Ingvar Nilsson snelle er det heller ikke mulig å bremse med hånden. Annet enn evt. å holde rundt snøret... Er ikke dette litt dumt med tanke på ørretens ve og vel?

 

Nei, snella bør ha en god og jevn brems. Tøfft utseende og helst litt uvanlig.  Abel-sneller ser jeg ikke på som ett alternativ en gang. De er stygge som nøkken  8);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen stor Abel-fan selv, men jeg liker Abel Creek. De som er nedsølt av lakk i alle farger har jeg liten sans for. Altfor progressivt og moderne for meg.

 

Skal være enig i at den har litt klassisk over seg... Og smaken er jo som baken. Burde også lagt til at jeg vet svært lite om disse abel-snellene. Annet enn at de jeg har sett til dags dato ikke har falt i smak  :)

Men Hardy skal jeg være enig i har en del smekre saker. Både klassiske og moderne. Mye der som vil passe på en cane  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane og sneller.....

Dette temaet har vel vært oppe før?

 

La oss være ærlige, og innrømme at dette kun er et spørsmål om estetikk.

Fluesnellens betydning ved innlandsfiske er overdrevet! Om det er klikkbrems, skivebrems eller noe annet, spiller i praksis minimal rolle.

Fluefiske har vært min største lidenskap (unnskyld, kjære kone) siden 1975.

Med hånden på hjertet, kan jeg ikke si at jeg noen gang har mistet en fisk på grunn av dårlig snellebrems.

Siden denne tråden domineres av de kjappe i replikken, må jeg også legge til at, jo, jeg har da også tatt noen store i årenes løp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv aldri hatt noen snelle uten brems. Så jeg burde vel egentlig ikke uttalt meg på dette punktet...  Men som du sier, dette er en tråd for de kjappe replikker  ;);D

 

Syntes det alltid moro med diskusjoner rundt estetikk. Moro å se hvor forskjellig vi er... Og alle blir veldig påståelige også. Vi vet jo alle hva vi liker. Hvorfor f... kan ikke alle andre også ha det samme synet  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitcane og eldre hardy sneller.  Det er en kombinasjon som alltid passer sammen vel?!

 

Selv har jeg nå en splitcane med en hardy ultralite disc men ville heller hatt en lightweight featherweight.  Så hvis det er noen som vil heller ha en ultralite disc istedenfor en featherweight, gjerne tar kontakt  ;)

 

I mine øyne, splitcane og eldre sneller en noe som passer sammen.  Ari T Hart sneller er vakre, ikke noe tvil om det, men passer bedre til mer moderne stenger i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først snakker om estestikk; er det bare jeg som syntes kork-utforming/snellefeste er utrolig stygt på de fleste bambus-stenger ?

Da mener jeg av typen som på bildet her :

 

[attachimg=1]

 

Med dette utgangspunktet så er min mening at ingen snelle i verden kan forhindre at dette ser begredelig ut  ;D

 

Lars

post-448-13949862303092_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hva med dette da Godsmack?

 

85hand10.jpg

 

Med f.eks. et snellefeste som dette i riktig farge:

scr_hn10.jpg

 

Ikke pokker om jeg ville satt på ei glorete og "moderne" snelle! Nei da hadde det nok blitt en Vom Hofe eller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nydelig håndtverk, bevares, men om jeg ble eier av noe slikt så ville den nok endt opp som veggpynt.

Man brøyter seg da vel ikke frem langs elva med noe sånt i hånda ?  :o  ;D

Nei, holder meg nok uansett til plast-kjeppene mine med lettmetallfelg-sneller, jeg . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane og sneller.....

Dette temaet har vel vært oppe før?

 

La oss være ærlige, og innrømme at dette kun er et spørsmål om estetikk.

Fluesnellens betydning ved innlandsfiske er overdrevet! Om det er klikkbrems, skivebrems eller noe annet, spiller i praksis minimal rolle.

Fluefiske har vært min største lidenskap (unnskyld, kjære kone) siden 1975.

Med hånden på hjertet, kan jeg ikke si at jeg noen gang har mistet en fisk på grunn av dårlig snellebrems.

Siden denne tråden domineres av de kjappe i replikken, må jeg også legge til at, jo, jeg har da også tatt noen store i årenes løp ;)

Enig!

Foretrekker personlig sneller med klikkbrems  - digger lyden 8)

Det funker utmerket å kjøre fisk på sånne sneller. Trenger man mer bremseeffekt enn klikken, er det bare å bruke håndbaken. Når det gjelder mitt ørret/røye fiske er uansett flytesnørets motstand i vannet viktigere for uttrettingen av stor fisk som ruser langt enn snellebremsen. Den viktigste funksjonen til snellebremsen er jo å hindre overløp/backlash.

Skjønner at det blir annerledes hvis man fisker etter stor laks, tarpon, storsei o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane og sneller.....

Dette temaet har vel vært oppe før?

 

La oss være ærlige, og innrømme at dette kun er et spørsmål om estetikk.

Fluesnellens betydning ved innlandsfiske er overdrevet! Om det er klikkbrems, skivebrems eller noe annet, spiller i praksis minimal rolle.

Fluefiske har vært min største lidenskap (unnskyld, kjære kone) siden 1975.

Med hånden på hjertet, kan jeg ikke si at jeg noen gang har mistet en fisk på grunn av dårlig snellebrems.

Siden denne tråden domineres av de kjappe i replikken, må jeg også legge til at, jo, jeg har da også tatt noen store i årenes løp ;)

Enig!

Foretrekker personlig sneller med klikkbrems  - digger lyden 8)

Det funker utmerket å kjøre fisk på sånne sneller. Trenger man mer bremseeffekt enn klikken, er det bare å bruke håndbaken. Når det gjelder mitt ørret/røye fiske er uansett flytesnørets motstand i vannet viktigere for uttrettingen av stor fisk som ruser langt enn snellebremsen. Den viktigste funksjonen til snellebremsen er jo å hindre overløp/backlash.

Skjønner at det blir annerledes hvis man fisker etter stor laks, tarpon, storsei o.l.

Får jeg lov å gå litt ot? Tar sjansen. Skal ikke bagatelisere bremsen på snellen heller. Når jeg var på kola i sommer var det noen av gutta som ikke hadde fått bagasjen sin.

Det var sas sin feil. Endte opp med å låne bort litt for mye til disse stakkarene som jeg synes veldig synd på. Enden på visa var at jeg endte opp med ei gammal og utslitt battenkill så og si uten brems, og kjøre stor fisk på denne var med hjertet i halsen. Men det gikk da bra og alle fikk fisk

Den snella skal jeg forøvrig aldri kaste, den skal jeg ha med på gamleheimen og fortelle delvis sanne historier om. Den har virkelig gjort sin plikt men begynner å bli gammel og sliten. Den hadde passet på en cane. Litt sliten men stolt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsen er grei i forhold til å hindre overslag. Har sneller uten brems, og det største problemet oppstår eventuelt når jeg hurtig skal drø løs en del snøre fra spolen og gjøre meg klar til kast. Bremser ikke snella men slår over så kan det bli litt krøll på spolen, det er ikke bra.  

 

Når det gjelder kork, så har jeg en preferanse: Jeg vil ofte ha et jevnt og godt grep litt opp på korken, så taperingen bør ikke begynne for tidlig. Den korktypen som er på stang nr. tre fra toppen på bildet til Godsmack liker jeg, rent funksjonsmessig, selv om jeg har sett bedre utførelse enn denne (se bort fra buttdelen, denn er irrelevant herI).

 

 

EDIT: Det var overløp jeg mente, ikke overslag, fant bare ikke ordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

er enig med trådstarter her 8). cane stenger er finest med sneller i klassisk design. den ath snella med arm synes jeg i hvertfall ikke passet. så ut som det var plassert lettmetall felg på ei vakker (misforstå meg rett) "hestekjerre".

 

se på san miguel sine stenger her på forumet med sarriacone sneller på, der snakker vi vakkert ;D

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane og sneller.....

Dette temaet har vel vært oppe før?

 

La oss være ærlige, og innrømme at dette kun er et spørsmål om estetikk.

Fluesnellens betydning ved innlandsfiske er overdrevet! Om det er klikkbrems, skivebrems eller noe annet, spiller i praksis minimal rolle.

Fluefiske har vært min største lidenskap (unnskyld, kjære kone) siden 1975.

Med hånden på hjertet, kan jeg ikke si at jeg noen gang har mistet en fisk på grunn av dårlig snellebrems.

Siden denne tråden domineres av de kjappe i replikken, må jeg også legge til at, jo, jeg har da også tatt noen store i årenes løp ;)

Enig!

Foretrekker personlig sneller med klikkbrems  - digger lyden 8)

Det funker utmerket å kjøre fisk på sånne sneller. Trenger man mer bremseeffekt enn klikken, er det bare å bruke håndbaken. Når det gjelder mitt ørret/røye fiske er uansett flytesnørets motstand i vannet viktigere for uttrettingen av stor fisk som ruser langt enn snellebremsen. Den viktigste funksjonen til snellebremsen er jo å hindre overløp/backlash.

Skjønner at det blir annerledes hvis man fisker etter stor laks, tarpon, storsei o.l.

Får jeg lov å gå litt ot? Tar sjansen. Skal ikke bagatelisere bremsen på snellen heller. Når jeg var på kola i sommer var det noen av gutta som ikke hadde fått bagasjen sin.

Det var sas sin feil. Endte opp med å låne bort litt for mye til disse stakkarene som jeg synes veldig synd på. Enden på visa var at jeg endte opp med ei gammal og utslitt battenkill så og si uten brems, og kjøre stor fisk på denne var med hjertet i halsen. Men det gikk da bra og alle fikk fisk

Den snella skal jeg forøvrig aldri kaste, den skal jeg ha med på gamleheimen og fortelle delvis sanne historier om. Den har virkelig gjort sin plikt men begynner å bli gammel og sliten. Den hadde passet på en cane. Litt sliten men stolt.

 

Mitt poeng var vel egentlig at det ikke spiller så stor rolle hvilken type brems snella har: klikk/skive/whatever - sikkert mye som kan funke hvis snella er av god kvalitet.

Hvis battenkillen var utslitt, er det jo klart det kan bli trøbbel med overløp - og da sliter man jo, bokstavelig talt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane og sneller.....

Dette temaet har vel vært oppe før?

 

La oss være ærlige, og innrømme at dette kun er et spørsmål om estetikk.

Fluesnellens betydning ved innlandsfiske er overdrevet! Om det er klikkbrems, skivebrems eller noe annet, spiller i praksis minimal rolle.

Fluefiske har vært min største lidenskap (unnskyld, kjære kone) siden 1975.

Med hånden på hjertet, kan jeg ikke si at jeg noen gang har mistet en fisk på grunn av dårlig snellebrems.

Siden denne tråden domineres av de kjappe i replikken, må jeg også legge til at, jo, jeg har da også tatt noen store i årenes løp ;)

Enig!

Foretrekker personlig sneller med klikkbrems  - digger lyden 8)

Det funker utmerket å kjøre fisk på sånne sneller. Trenger man mer bremseeffekt enn klikken, er det bare å bruke håndbaken. Når det gjelder mitt ørret/røye fiske er uansett flytesnørets motstand i vannet viktigere for uttrettingen av stor fisk som ruser langt enn snellebremsen. Den viktigste funksjonen til snellebremsen er jo å hindre overløp/backlash.

Skjønner at det blir annerledes hvis man fisker etter stor laks, tarpon, storsei o.l.

Får jeg lov å gå litt ot? Tar sjansen. Skal ikke bagatelisere bremsen på snellen heller. Når jeg var på kola i sommer var det noen av gutta som ikke hadde fått bagasjen sin.

Det var sas sin feil. Endte opp med å låne bort litt for mye til disse stakkarene som jeg synes veldig synd på. Enden på visa var at jeg endte opp med ei gammal og utslitt battenkill så og si uten brems, og kjøre stor fisk på denne var med hjertet i halsen. Men det gikk da bra og alle fikk fisk

Den snella skal jeg forøvrig aldri kaste, den skal jeg ha med på gamleheimen og fortelle delvis sanne historier om. Den har virkelig gjort sin plikt men begynner å bli gammel og sliten. Den hadde passet på en cane. Litt sliten men stolt.

 

Mitt poeng var vel egentlig at det ikke spiller så stor rolle hvilken type brems snella har: klikk/skive/whatever - sikkert mye som kan funke hvis snella er av god kvalitet.

Hvis battenkillen var utslitt, er det jo klart det kan bli trøbbel med overløp - og da sliter man jo, bokstavelig talt...

Tror vi er veldig enige.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...