Gå til innhold

Fluesoner


-Lars-

Anbefalte innlegg

Det går en diskusjon om hva folket mener om fluesoner på et annet forum, og det er et nokså interessant tema.

Fluesoner i ørretelver i norge er jo forholdsvis nytt, og nå ser man at det blir innført slike i stadig flere elver.

Hva mener dere om dette ? Er det særdeles velkomment hos alle, eller ser dere også ulemper med det ?

Hjemme-elva mi, Hunnselva, får for første gang egen fluesone fra i år, noe jeg aldri trodde ville skje.

I denne elva har ørreten vært nær utryddet de siste årene, ikke bare pga rovfiske, men det har utvilsomt vært en sterk medvirkning.

Når situasjonen nå er som den er her må noe gjøres, og fluesone (hvor all fisk skal settes tilbake) er ett av flere fine tiltak som nå er gjort i et forsøk på å snu trenden.

Det som er enda bedre er at den delen av elva som har de beste oppvekstvilkårene for fisken nå blir fredet for alt fiske.

Da er det bare å håpe at de nye reglene blir respektert av samtlige som fisker her . . .

Når dette er sagt så er ikke jeg nødendigvis for fluesoner i hytt og vær.

De fleste av oss begynte vårt sportsfiske med sluk/meitestang, så vi bør vel være i stand til å se oss selv litt utenfra også ?  ;)

Forresten, noen som vet hvilken som var den første ørretelva som fikk innført egen fluesone i norge ? Var det hemsila ?

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 155
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Tror at bevissthet rundt natur er bra. Tiltak som kan skape litt debatt er også bra, fordi vi da får fokus på alle sider av hvordan naturen bringes til bristepunktet av de forskjellige aktørene. Jeg er positiv, er ikke spesiellt glad i slukfiskere lenger heller, så det er kanskje ikke så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel nevnt det før, men er motstander av egne soner kun tiltenkt en type fiske.

Er vel kanskje litt gammeldags....

Har ofte med barna på fisketur. Hadde vært trist hvis de ikke kunne fiske på min favorittplass fordi de ikke behersker fluestang....

 

Men det er vel kanskje en naturlig utvikling. Mange områder har garnsoner, noen har oterforbud, båtforbud, etc...

 

I mellomtiden får vi i Finnmark kvesse klørne for å unngå å bli turister i eget fylke.

Hvis samerettsutvalget II får det som dem vil kan det fort bli ville tilstander!!!!!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan skal sameutvalget utrede hva som er deres land og natur? det er jo bare bullshit! jeg håper ikke regjeringen finner seg i dette!!  >:( ingen som vet om samene er etterkommere av de første menneskene i nord skandinavia.  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mellomtiden får vi i Finnmark kvesse klørne for å unngå å bli turister i eget fylke.

Hvis samerettsutvalget II får det som dem vil kan det fort bli ville tilstander!!!!!!!!

 

Ja, det er ikke bare søringer som ikke bør ta noe for gitt der oppe lenger heller, har jeg skjønt.

Når det gjelder dette med fluesoner så skulle det også vært interessant å høre synspunkter fra Staffan, og andre som har fisket med flue siden før noen hadde hørt om "fluesone" og "c&r" ?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mellomtiden får vi i Finnmark kvesse klørne for å unngå å bli turister i eget fylke.

Hvis samerettsutvalget II får det som dem vil kan det fort bli ville tilstander!!!!!!!!

 

Ja, det er ikke bare søringer som ikke bør ta noe for gitt der oppe lenger heller, har jeg skjønt.

Når det gjelder dette med fluesoner så skulle det også vært interessant å høre hvilke synspunkter Staffan, og andre som har fisket med flue siden før noen hadde hørt om "fluesone" og "c&r", har på det ?  ;)

 

eller kanskje slukfiskerne ? ;) det sier seg selv at fluefiskere er positive for fluesoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mellomtiden får vi i Finnmark kvesse klørne for å unngå å bli turister i eget fylke.

Hvis samerettsutvalget II får det som dem vil kan det fort bli ville tilstander!!!!!!!!

 

Ja, det er ikke bare søringer som ikke bør ta noe for gitt der oppe lenger heller, har jeg skjønt.

Når det gjelder dette med fluesoner så skulle det også vært interessant å høre hvilke synspunkter Staffan, og andre som har fisket med flue siden før noen hadde hørt om "fluesone" og "c&r", har på det ?  ;)

 

eller kanskje slukfiskerne ? ;) det sier seg selv at fluefiskere er positive for fluesoner..

Nja, ikke nødvendigvis . . . Større enighet blant slukfiskere om at fluesoner er noe tull, som vi snobbete fluefiskere har hylt oss til, tror jeg .

Selv om jeg utelukkende fisker med flue selv så har jeg ingen sans for at det innføres rene fluesoner uten at det ligger spesielle omstendigheter bak.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har vel nevnt det før, men er motstander av egne soner kun tiltenkt en type fiske.

Er vel kanskje litt gammeldags....

Har ofte med barna på fisketur. Hadde vært trist hvis de ikke kunne fiske på min favorittplass fordi de ikke behersker fluestang....

 

Men det er vel kanskje en naturlig utvikling. Mange områder har garnsoner, noen har oterforbud, båtforbud, etc...

 

I mellomtiden får vi i Finnmark kvesse klørne for å unngå å bli turister i eget fylke.

Hvis samerettsutvalget II får det som dem vil kan det fort bli ville tilstander!!!!!!!!

 

 

Følte meg som en turist i eget land i finnmark sommeren 2007, etter å ha kjent meg som hjemme og velkommen i 15 somre før det...stusselige greier det der, man får være glad for å ha hatt de frie årene da man kunne fiske over hele fylket for et statskort til 400 kroner,..kanskje for mye å forvente at slikt skal vare evig, men en slags omvendt diskriminering av etniske nordmenn fører bare til bråk og konflikter.

 

Fluesoner må vel være tingen på sine steder, men det er en illusjon å tro at storørret tåler hva det skal være av c&r også, og hva skjer med storgjedder i nærheten?

For min del gir jeg et lite bidrag til å dempe fiskepresset ved å heller gi meg selv større utfordringer, fiske mer fortettet og intenst når det begynner å lukte litt svidd...realisere drømmen om ett vak, ett kast, en fisk. Det veier i hvert fall opp for mye annet når det lykkes.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke vet det, men det aller meste fiske i NZ er basert på matauk. Man har baglimits i de fleste elver, men de aller, aller fleste fiskerne dreper fisk til limiten er nådd for dagen. Noen elver har minstemål noen har maksmål og noen har begge deler. Kun et fåtall elver, eller rettere sagt enkelte soner i noen få elver har ren C&R.

Mange elver har fluesoner, og enkelte elver, bl.a. landets største regnbueelv, Tongariro har "Flyfishing only". Denne elva ligger midt i Maori-land. Faktisk midt i området til landets "mektigste" maori folk. De er de eneste som har fått trumfet igjennom et eget fiskekort for deres område. Allikevel er det ingen som protesterer på at elva kun kan fiskes med fluestang. Tanken om at fluefiske er ekskluderende er det få som har tenkt, og jeg har aldri hørt noe snakk om emnet.

Når du går langs elva ser du folk fra alle lag og i alle aldre. Noen har siste nytt fra SAGE, andre bruker bestefars glassfiberstang fra 1971. Jeg har til og med sett maori-guttunger sitte på pilar-føttene under brua til motorveien og fiske med stenger med amputert topp, og fått fisk!

 

At fluefiske er snobberi og ekskluderende er jeg derfor ikke med på. Det er en kjensgjerning at en fluefanget fisk fanges mer skånsomt enn en som tas på sluk eller mark. Derfor er fluefiske ideelt i kombinasjon med enhver forvaltning som er basert på at noen fisk må settes tilbake. Og det gjelder for de aller fleste elver. Vi må starte med hva som er best for elva, så får vi som skal utnytte ressursene tilpasse oss.

 

Det er ingen problem å lære ungene fluefiske. Fisk skrått nedstrøms med våtflue. Det lærer de like kjapt som å slenge ut ei markklyse  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluesoner gjør meg ingenting. Men og opprette en fluesone for å tjene penger og ikke noe annet, det er sykt.. hva med egene sluk soner da?

 

Dette er jeg uenig i, jeg mener dette er en av de måtene en fluefiske sone kan forsvares på. vel og merke hvis grunneieren tilrettelegger for fluefiske. Grunnen til dette er at det, er grunneiers rett og bruke sin eiendom til det han vil.

Jeg er ikke helt for fluesoner på "offentlige kort" Komune/statsgrunn. Det er ikke helt sammenlignbart med NZ forhold og de forhold vi har i Norge. Her i Norge er fluesoner på "offentlige" fiske kort alltid forbunet med konflikt. Jeg er enig i at Fluefiske er mere skånsomt mot fisken, men sluk spinner og markfiske kan bli mye mer skånsomt. F.eks sirkelkrok til markfiske og regler på antall kroker på sluk/spinnere.

Vi hadde fått mye mer gjennomslag for våre synspunkter hvis vi tok hensyn til alle fiskere.

I siste Jakt og fiske sto det at Norges jeger og fiske forbund er for C&R!! og det er takket være jobben som mange her på forumet har gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

I mellomtiden får vi i Finnmark kvesse klørne for å unngå å bli turister i eget fylke.

Hvis samerettsutvalget II får det som dem vil kan det fort bli ville tilstander!!!!!!!!

 

Ja, det er ikke bare søringer som ikke bør ta noe for gitt der oppe lenger heller, har jeg skjønt.

Når det gjelder dette med fluesoner så skulle det også vært interessant å høre synspunkter fra Staffan, og andre som har fisket med flue siden før noen hadde hørt om "fluesone" og "c&r" ?  ;)

 

Jeg liker ikke eksklusive soner for bare fluefiskere......det fordi jeg ikke ser at vi er noe mere skånsomme mot naturen og elvemiljøet, det er vi som vanligvis støyer mest langs elva, vi vader, ødelegger bunnen. Men jeg synes godt at agn/markfiskeren burde gå over til sirkelkrok og da uten mothaker, slukfiskeren burde kunne bruke enkeltkrok på sluken og da selvsagt uten mothake på denne og, det for at de også kan la være å skamfære fisken for mye.....eksklusiviseringa i norske fiskeelver hører fanden til......de gir dårlig rekrutering.....det er viktig.....i denne ulvetiden hvor norge roper etter mere kraft kan elvene lett bli et rov for statskrafts maskinpark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mellomtiden får vi i Finnmark kvesse klørne for å unngå å bli turister i eget fylke.

Hvis samerettsutvalget II får det som dem vil kan det fort bli ville tilstander!!!!!!!!

 

Ja, det er ikke bare søringer som ikke bør ta noe for gitt der oppe lenger heller, har jeg skjønt.

Når det gjelder dette med fluesoner så skulle det også vært interessant å høre synspunkter fra Staffan, og andre som har fisket med flue siden før noen hadde hørt om "fluesone" og "c&r" ?  ;)

 

Jeg liker ikke eksklusive soner for bare fluefiskere......det fordi jeg ikke ser at vi er noe mere skånsomme mot naturen og elvemiljøet, det er vi som vanligvis støyer mest langs elva, vi vader, ødelegger bunnen. Men jeg synes godt at agn/markfiskeren burde gå over til sirkelkrok og da uten mothaker, slukfiskeren burde kunne bruke enkeltkrok på sluken og da selvsagt uten mothake på denne og, det for at de også kan la være å skamfære fisken for mye.....eksklusiviseringa i norske fiskeelver hører fanden til......de gir dårlig rekrutering.....det er viktig.....i denne ulvetiden hvor norge roper etter mere kraft kan elvene lett bli et rov for statskrafts maskinpark.

Enig med staffan her, ser heller ikke noe poeng med egne flue soner, ser jo mere og mere at det blir inført egne vald/soner i elvene rundt i landet.

dette gjelder jo fiske etter både laks og ørret, det er jo ikke rart at mange fiskere som ikke er fluefiskere føler at vi er snobbete og arrogant som må ha egne plasser.

har gått oppsyn i otra i mange år og der har vi egen sone for fluefiskere, og det er ikke få ganger at lokale oog tilreisende

har kommet med komentarer til dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nei til soner.....ja til store områder sammenslått i ørretelvene, slik som i Åmot, da blir fiskerene spredd utover i elva....elvene, ikke bare på hotspots.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor en fluesone skal være et slags kultiveringstiltak. Og hvis det ikke er det, hvorfor skal det da være fluesone. Dette hvis baglimit er rådende i forvaltningen. Ellers så er vel fluesoner med på å skape større avstand mellom mark/slukfiskere og "de sossete fluefiskerne". Synes dette er et problem mange steder. C&R har vel også vist seg å være en litt feilaktig forvaltningsmodell flere steder. Men her må vi også skille mellom C&R Only og C&R som metode for ikke å beskatte et visst utvalg av biomassen. I slike tilfeller bør redskapet og ikke "sjangern" du fisker med være rådende. F.eks enkeltkroker (sirkel) kroker på sluk/mark osv... Altså en mye mere nyansert forvaltning.

 

Eller som en gammel flypilot sa til meg en gang etter mange års fiske i Rena og omegn. Det eneste som gjelder for meg er Catch and Relax. Ta en fisk og avslutt for dagen. Kunne jo vært en forvaltningmetode for lakselvene:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Vitsen nmå være å få ned fisketrykket - C&R er bare en litt langsommere måte å fiske ihjel elvene på - med eller uten mothaker og sirkelkroker. Det rareste er at fanatikerene her lukker øynene helt for hva som like gjerne kan skje når man gjenutsetter en hardkjørt ørret  i et gjddevassdrag - man driver med gjeddeforing! Selv om de sikkert ikke tar opp dette i The Glossy Magazins and DVDs From Montana er det et høyst konkret problem likevel som vil komme på dagsordenen før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg mener dette.....fisking med bare krokskaftet, hadde vært en bra løsning......har praktisert det noen ganger i n-norge, det funker bra som underholdning, det blir mitt fiske i Rena i sommer.....er det noen som følger denne, eller er "manndomsprøven" viktigst??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

jeg mener dette.....fisking med bare krokskaftet, hadde vært en bra løsning......har praktisert det noen ganger i n-norge, det funker bra som underholdning, det blir mitt fiske i Rena i sommer.....er det noen som følger denne, eller er "manndomsprøven" viktigst??

Nå snakker du om imitasjonsfiske Staffan :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med fluesoner er kun fra enkelte norske elver under laksefiske, og det er noen år siden.  Jeg ser både positive og negative sider med sonene.  Noen elver har kun enkelte områder som er greit å fiske med flue, dersom man ikke da ikke godt behersker kasteteknikker som gjør det OK at man ikke har baksleng, og da ser jeg nytten av inndelingen av sonene.  Det er også såpass stor forskjell på fisketeknikken mellom sluk og flue, at soner kan forhindre konflikter.  Men, å stå i kø i en fluesone, med 3 skritt fram for hvert kast er totalt uinteressant for meg.  Da svømmer jeg heller ut flua enn å stå i kø.

 

Når det gjelder ørrettelver så er det jo litt av samme problemstillingen, men det kan føre til at fluefiskere klumper seg sammen på et lite område, istedenfor å fiske hele elven.  Hva skal hensikten da være med fluesonene? Skal det ivareta muligheten for å kunne fiske med flue i elven, skal det tiltrekke flere fiskere, eller skal det beskytte oss fra de fæle metallpumperne?  Dersom ikke etablering av sonene er basert på gode helhetlige argumenter, og at det er etablert en forståelse for disse, kan soner være med på å øke konfliktnivået mellom enkelte sluk og fluefiskere.

 

Morten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke eksklusive soner for bare fluefiskere......det fordi jeg ikke ser at vi er noe mere skånsomme mot naturen og elvemiljøet, det er vi som vanligvis støyer mest langs elva, vi vader, ødelegger bunnen.

Dette er faktisk noe å tenke over for fluefiskere som liker å anse seg som guds gave til naturen og alt som har med forvaltning å gjøre  ;)

Vi er ikke heeelt uskyldige vi heller, selv om vi foretrekker å legge skylden for alt som er negativt på mark og slukfiskere.

Lurer på om ikke det beste vi sportsfiskere kan gjøre i forvaltningsøyemed er å spre oss litt mer, fremfor å klumpe oss sammen i kjente vassdrag.

Lettere sagt enn gjort, selvfølgelig . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes personlig at fluesoner er noe stort tull. Det skaper bare ett skille mellom fluefiskere og ikke fluefiskere. Jeg tror sluk- og markfiskerne kunne lært masse av "oss". Og vi masse av dem.

Nå står vi på hver vår tue og klager på hverandre...  :-\

 

Hadde vært bedre om vi sto samlet. Og kjempet for de samme synspunkter, forvaltningsspørsmål, rekruttering osv..osv..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tildigere (og nåværende for visse arter) slukfisker ser jeg ikke helt hva en slukfisker har å lære meg som ørretfisker  ;). Men man vet jo aldri.

Hvorfor rene fluesoner og ikke rene sluksoner? Vel, sluksonen er resten av elva. Fluefiskere unngår som regel fluefiskere, men jeg har inntrykk av at fluefiskere virker som magneter på slukfiskere.

 

Det er godt mulig Nordmenn ikke er klare for rene fluesoner. Vi henger jo etter med det meste når det gjelder forvaltning her i landet. Så jeg ser det poenget. Men det fungerer helt utmerket i andre deler av verden.

Og dette med at fluefiske er "sossete" hører fortiden til. Jeg kjenner ingen "sosser" som fisker med flue. Kanskje bør vi være de første til å avlive den myten?  :-\

 

Slike diskusjoner blir fort svart/hvitt, og jeg ser at erland fjell i kjent stil allerede snakker om 'fanatikere'. C&R , fluesoner, baglimits og andre tiltak som nordmenn fnyser av er allerede i bruk andre steder i verden, og de fungerer.

 

Husk: Hvem som helst kan fiske i en fluesone. Det er en redskapsbegrensning, og det er ingen som sjekker årlig inntekt eller familietre før du får fiske der.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...