Gå til innhold

Fluesoner


-Lars-

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Jeg begynte på et laaangt innlegg basert på mine erfaringer i og ved Hemsil og andre steder hvor reglene ikke er helt standard. Men jeg vet ikke om det er noe poeng å legge det inn her. Det virker ikke som folk er klare for å bli overbevist om noen ting. Enten er man for eller så er man mot virker det som - uansett!

 

Men et par spørsmål vil jeg gjerne stille (uten å røpe for mye av mine egne konklusjoner):

 

Må det bli inndelt i soner? Er det ikke like greit med "flyfishing only" for hele vassdraget hvis det først skal innføres?

 

Er ekskludering av barn og unge i "fluesoner" basert på at det er for vanskelig for barn og unge å lære seg å fiske med flue? Eller er det fordi det er for vanskelig eller for liten tid for "lærerne" til å lære barna?

 

Er ikke også flue-og-dupp fiske med flue? I så fall, hva er eksluderende da? At man ikke får fiske med mark slik man alltid har gjort og at det rett og slett er en fornærmelse mot slukstanga å ikke bruke sluk?

 

Er det ikke gjort undersøkelser om hvilke fangstmetoder som skader mest/minst flere ganger? Hva var i så fall resultatene?

 

Hva med vading? Er det forresten bare fluefiskere som vader?

 

Tilbake til det med barn: Er det bare meg som mener å erindre fra barndommen at å sitte i lang tid å vente på at stangtoppen skulle røre på seg var møkk kjedelig? Er det bare meg som mener å erindre at å fiske med flue-og-dupp, for ikke å snakke om "ekte fluefiske", var mer "action" og dermed også mer gøy? Er det bare meg som mener å erindre at det nesten var umulig å forstå at alle under 25cm som var kroket i magen eller hadde låste kjever pga. triplekroker skulle settes ut igjen? Burde de ikke svømme med buken ned når de ble satt tilbake? Og er det bare meg som mener å erindre at det var flere fisk over minstemål før i tiden? Og ferre under...

 

Eller er alt sammen som det burde være hvis fluefiskerne kommer seg ned på jorda igjen og alle "soner" og fangstbegrensninger fjernes?

 

Det er mye jeg lurer på gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 155
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg begynte på et laaangt innlegg basert på mine erfaringer i og ved Hemsil og andre steder hvor reglene ikke er helt standard. Men jeg vet ikke om det er noe poeng å legge det inn her. Det virker ikke som folk er klare for å bli overbevist om noen ting. Enten er man for eller så er man mot virker det som - uansett!

 

 

Da har du ikke lest innlegget mitt. Du har vel gått lei.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg begynte på et laaangt innlegg basert på mine erfaringer i og ved Hemsil og andre steder hvor reglene ikke er helt standard. Men jeg vet ikke om det er noe poeng å legge det inn her. Det virker ikke som folk er klare for å bli overbevist om noen ting. Enten er man for eller så er man mot virker det som - uansett!

 

 

Da har du ikke lest innlegget mitt. Du har vel gått lei.  ;)

 

Neida, har ikke gått lei. Det ble bare så himla langt. Men jeg må nok innrømme at det faktisk er flere som sier seg usikre på saken her. Likevel er det flere av de som har gjort seg opp en mening (og dermed basta). Flere av disse synes å ha liten eller ingen erfaring med fiske i fluesoner eller flueelver. Samtidig er det noen som har erfaring med dette og er like bastante. Jeg tror ingen har 100% rett. Jeg tror nemlig at det ikke finnes et opplegg som passer alle steder, men at vi må bli flinkere til å akseptere at det kan være ulike regler fra sted til sted. Vi MÅ slutte å kreve rett til ditt og datt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på et laaangt innlegg basert på mine erfaringer i og ved Hemsil og andre steder hvor reglene ikke er helt standard. Men jeg vet ikke om det er noe poeng å legge det inn her.

Må det bli inndelt i soner? Er det ikke like greit med "flyfishing only" for hele vassdraget hvis det først skal innføres?

Skulle vært interessant å høre om dine erfaringer fra hemsil syntes nå jeg, så utdyp gjerne, om du gidder.

Når det gjelder tanken på å innføre kun fluefiske for et helt vassdrag så har jeg, som fluefisker, selvfølgelig ingen problemer med å se mange fordeler med det.

Men det ville nok blitt et ramaskrik uten like, og det spørs om noen i det hele tatt hadde turt å fronte et slik forslag  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hva hadde vi sagt dersom "de andre fiskerene" ville ha sine egene elver, slippe oss fluefiskere....eller er ikke det en problemstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Noen områder i elvene blir i praksis en slags sluksoner, slukfiske fortrenger fluefiske i større grad enn motsatt.

Det greieste er å ha dette som et teoretisk problem - gidder man gå en time eller to fra der vegen slutter, er det ikke behov for noen soner i det hele tatt, og fiskere går omhveradre uansett utstyr - men tror nesten jeg har tilgode å møte den sluk- eller markfisker på tur som ikke kikker misunnelig på fluestanga mi og mumler noe om at det der har de alltid hatt lyst til å lære seg....

Fiskere er som flua på hestelorten, klumper seg sammen der man har hørt at det er tatt store fisker og der det er lett å komme til - i lakselevene kan dette gå over i den rene parodi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva hadde vi sagt dersom "de andre fiskerene" ville ha sine egene elver, slippe oss fluefiskere....eller er ikke det en problemstilling?

La slukfiskerne få lakseelvene, så tar vi fluefiskere ørret-elvene  ;D

Ørret-elver med usedvanlig dårlig insektsliv kan også sluk/mark fiskerne få  ;)

Neida, vi får vel prøve å komme overens så godt det lar seg gjøre . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av fiskekompisene mine er det omtrent jevnt fordelt mellom dem som fisker med sluk, flue og de som gjør litt av begge deler. Dette er folk jeg liker å være på tur med uavhengig av hva man vifter med. Og det er nettopp dette fellesskapet jeg ofte er ute etter når vi er på tur sammen. Selve fiske kommer i annen rekke. Ville vært jevli kjipt om mange av de riktig gode elvene eksluderte dette fellesskapet.  Utover dette så liker jeg å dra på turer aleine, men setter da pris på nettopp det, å være aleine og kan ikke tenke meg å oppsøke rene fluefiskesoner da jeg regner med de er fulle av folk.. Så deng i vei med hva du vil og sørg heller for mer opplysning om fiske, beskatning osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe argument lenger at fluesoner stenger barn ute fra ørretfiske. Merk at retten til å fiske gjelder med "stang og håndsnøre".

 

 

22.12.2004, HR-2004-02115-A, (sak nr. 2004/759), sivil sak, anke

Lakse- og innlandsfiskloven § 18, Grunnloven § 105

A (advokat Olav Felland) mot Staten v/Miljøverndepartementet (Regjeringsadvokaten v/ass. regjeringsadvokat Bård Tønder)

 

Flock, Mitsem, Utgård, Gussgard og Gjølstad

 

Lakse- og innlandsfiskloven § 18 bestemmer at barn under 16 år uten vederlag har rett til å fiske innlandsfisk - unntatt anadrome laksefisk - med stang og håndsnøre i perioden fra 1. januar til 20. august. Loven har ikke bestemmelser om erstatning til grunneierne. A eier store utmarksarealer i X i Y. Han mente at § 18 var i strid med Grunnloven § 105 om grunneierens rett til full erstatning ved avståelse av rettighet til fast eiendom. Han gikk til søksmål mot staten v/Miljøverndepartementet og krevde dom for at personer under 16 år ikke hadde rett til å fiske gratis i vassdragene på hans eiendom, subsidiært at staten var erstatningsansvarlig for hans økonomiske tap. Staten ble frifunnet både i tingretten og i lagmannsretten.

 

Høyesterett kom enstemmig til samme resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av fiskekompisene mine er det omtrent jevnt fordelt mellom dem som fisker med sluk, flue og de som gjør litt av begge deler. Dette er folk jeg liker å være på tur med uavhengig av hva man vifter med. Og det er nettopp dette fellesskapet jeg ofte er ute etter når vi er på tur sammen. Selve fiske kommer i annen rekke. Ville vært jevli kjipt om mange av de riktig gode elvene eksluderte dette fellesskapet.  Utover dette så liker jeg å dra på turer aleine, men setter da pris på nettopp det, å være aleine og kan ikke tenke meg å oppsøke rene fluefiskesoner da jeg regner med de er fulle av folk.. Så deng i vei med hva du vil og sørg heller for mer opplysning om fiske, beskatning osv..

 

Lasse og Brummuns, det ser ut som om dere trenger hjelp til å få kameratene deres til å se lyset!! Si ifra hvis dere trenger "predikanter".  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe argument lenger at fluesoner stenger barn ute fra ørretfiske. Merk at retten til å fiske gjelder med "stang og håndsnøre".

 

 

22.12.2004, HR-2004-02115-A, (sak nr. 2004/759), sivil sak, anke

Lakse- og innlandsfiskloven § 18, Grunnloven § 105

A (advokat Olav Felland) mot Staten v/Miljøverndepartementet (Regjeringsadvokaten v/ass. regjeringsadvokat Bård Tønder)

 

Flock, Mitsem, Utgård, Gussgard og Gjølstad

 

Lakse- og innlandsfiskloven § 18 bestemmer at barn under 16 år uten vederlag har rett til å fiske innlandsfisk - unntatt anadrome laksefisk - med stang og håndsnøre i perioden fra 1. januar til 20. august. Loven har ikke bestemmelser om erstatning til grunneierne. A eier store utmarksarealer i X i Y. Han mente at § 18 var i strid med Grunnloven § 105 om grunneierens rett til full erstatning ved avståelse av rettighet til fast eiendom. Han gikk til søksmål mot staten v/Miljøverndepartementet og krevde dom for at personer under 16 år ikke hadde rett til å fiske gratis i vassdragene på hans eiendom, subsidiært at staten var erstatningsansvarlig for hans økonomiske tap. Staten ble frifunnet både i tingretten og i lagmannsretten.

 

Høyesterett kom enstemmig til samme resultat.

 

Lakse- og innlandsfiskeloven regulerer at barn under 16 år har rett til å fiske med stang og håndsnøre. Har ikke finlest resten av lovteksten, men dersom det gis adgang til å gi lokale vedtekter som sier at stang og håndsnøre skal begrenses til fluefiske så gjelder vel dette også for barn og unge ville jeg tro.

Eller er det slik at barn under 16 kan fiske med hva de vil uansett sone begrensninger? Synes ikke dette kommer veldig godt frem her.

 

Til Bø elva i mitt nærområde. Her settes det ut laksesmolt i en elv, som egentlig aldri har blitt godt nok utredet om er lakseførende eller ikke. Den har høyst sannsynlig aldri vært det da det aldri er praktisert lakseskatt for grunneierene langsmed vassdraget.  I og med at laksesmolt blir satt ut så er vassdraget å se på som lakseførende og begrenser barn og unges adgang til å fiske med stang og håndsnøre. Snakker om galskap.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis mener jeg og de fleste at du med dette kan kreve at dine barn kan fiske med "normalt sportsfiske utstyr" også i elver som har fluesoner. Dersom det er uttakbegrensninger i vassdraget vil det også gjelde for fisk barna fanger og grunneier kan kreve at det ikke brukes redskap som er til hinder for dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tingenes tilstand er så flott og harmonisk som mange gir inntrykk av, hvorfor er dette fortsatt et tema??  ???

 

Jeg velger å tro at de som sitter på forvaltningsansvaret har identifisert et problem, og søker å finne en løsning på problemet. Da er det vel helt naturlig at man søker løsninger som har bevist effekt i andre deler av verden med tilsvarende problemer?

Hvorfor skal vi på død og liv prøve og feile et utall ganger før vi omsider finner opp akkurat det samme kruttet som andre fant opp før oss for 30 år siden?? De' lurær jæ ille på.... ???

 

Og når det gjelder natur og forvaltning så synes jeg ikke vi skal "kreve" noe som helst...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tingenes tilstand er så flott og harmonisk som mange gir inntrykk av, hvorfor er dette fortsatt et tema??  ???

 

Jeg velger å tro at de som sitter på forvaltningsansvaret har identifisert et problem, og søker å finne en løsning på problemet. Da er det vel helt naturlig at man søker løsninger som har bevist effekt i andre deler av verden med tilsvarende problemer?

Hvorfor skal vi på død og liv prøve og feile et utall ganger før vi omsider finner opp akkurat det samme kruttet som andre fant opp før oss for 30 år siden?? De' lurær jæ ille på.... ???

 

Og når det gjelder natur og forvaltning så synes jeg ikke vi skal "kreve" noe som helst...  ;)

 

At noe har bevist effekt betyr ikke nødvendigvis at det er en god løsning.  Jeg tror ikke det er noen som setter spørsmålstegn ved effekten - det er metoden som gir berettiget grunnlag for diskusjon.

 

Til sammenligning:  Det er åpenbart at vi ville fått færre dødsulykker på veiene dersom det kun var personer mellom 20 og 65 år som fikk kjøre bil.  Målet om færre dødsulykker er alle enige om, metoden er sanns.vis av de beste som kan velges, men likevel innføres ikke en slik regel.  De gode hensikter bør ikke oppnås gjennom ekskluderende og/eller usosiale virkemidler som vil favorisere en eksklusiv gruppe.  Dette har vi nok av fra før, eksempelvis hvor tilgangen til fiske forutsetter god betalingsevne.

 

Så vil du igjen hevde at alle kan fiske med flue, og at det således ikke er ekskluderende.  Her er vi ikke enig, men det spiller egentlig liten rolle.  Det kan nemlig være at ikke alle ønsker å fiske med flue - og det er et godt nok argument i seg selv.

 

Jeg er enig det du skriver om at vi ikke kan "kreve" når det gjelder natur og forvaltning.  Det vi imidlertid kan kreve er at forvaltningen ikke praktiseres ved å favorisere noen utvalgte på bekostning av andre.  En god løsning i så måte er følgende:

 

Utsted fiskekort, gjerne gratis, hvor det angis hvilke datoer du får lov til å fiske.  Tilgangen til belastede elver kan kontrolleres effektivt, og det "rammer" likt - uavhengig av sosial status eller redskap.

 

Et helt annet forhold er hvorvidt det kan være ønskelig med fluesoner, sluksoner, mark-soner, etc. ut fra et rent praktisk og/eller hobby- og møte-likesinnede-perspektiv.  Dette kan sikkert være ønsket fra flere leire, da jeg kjenner flere slukfiskere som til tider er meget oppgitt over fluefiskere som krever ekstremt med plass i alle retninger, og i liten grad viser hensyn til hvor nærme bakslengen er nabofiskeren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen Lillevann er at dette er snakk om en metode som er gjennomprøvet, akseptert og bevist effektiv i veldig mange andre land. Ditt eksempel er vel i beste fall en teori  ;).

 

Hvis dette systemet "normaliseres" vil det ikke ta mer enn en generasjon (maks) før ingen stempler dette som "ekskluderende". Det vil være like vanlig å vifte med fluestanga som med slukstanga. Men før eller siden må man ta valget. Og jeg synes det er positivt at flere og flere tar valget nå. Muligens fordi det blir mer og mer vanlig for nordmenn å reise på fisketurer til utlandet, og at man dermed får opp øynene for bedre forvaltningsmetoder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi som fluefiskere debatterer hvorvidt det burde være fluesoner eller ikke, blir vel som å be bukken passe havresekken. Debatten bærer litt preg av det også, hvor fluefiske opphøyes til en løsning på beskatningsproblem osv. Er det miljøet vi bryr oss om, kan vi holde oss unna elva. Det er det beste uansett. Så hvorfor diskutere? Å kutte ut alt fiske er vel uten diskusjon den beste metoden for å bevare sårbare ørretelver, den trengs ikke bevises effektiv engang. Men selvfølgelig er vi ikke interessert i det, fordi vi vil holde på med fluefisket vårt, akkurat som alle andre fiskere vil holde på med sitt fiske. Og da er det praktisk for oss å eksludere frekke slukfiskere, som jo tross alt er den største trusselen (...)?

 

Erik Eikre: Du var nok et spesielt fiskebarn  :). For meg var det helt magisk å sitte og vente på at stangtuppen skulle røre seg ved markfiske. Se snøret plutselig bevege på seg. Spinner og sluk var tingen. I 11-12års alderen begynte jeg å klundre meg til en overgang til fluefiske, og her er jeg i dag. Du snakker om at "lærerne" burde introdusere barn til fluefiske i en ung alder, så de fatter interesse for miljøfiske så fort som mulig. For min egen del hadde jeg ikke andre lærere enn en far som kunne knyte slukknuten og sette på mark for meg. Han var aldri interessert i fluefiske, og forøvrig ingen andre voksne personer i min omgangskrets. Om jeg skulle begynne å pusle med fluefiske på egenhånd i 7-8 årsalderen hadde det effektivt drept min interesse for fiske.

Jeg synes ikke du skal fortelle meg hvor lite glede jeg hadde av andre former for fiske enn fluefiske i min barndom. Det er ikke din oppgave å bestemme hva jeg som barn, eller andre barn forøvrig, har glede av. Du kan fremsi et sunt og ærlig budskap om at fluefiske er en god hobby for barn, men pass på at du ikke forteller andre hva som er morsomt eller ei. Det er nettopp den type ovenfraogned-holdninger som holder mange borte fra fluefiske.

 

At fluesoner kanskje har en positiv innvirkning på enkelte vassdrag, er sikkert sant. En annen ting som folk har nevnt som kan være like effektiv, er en holdningsendring hos alle sportsfiskere. En fluefisker som river flua ut av kjeften til fisken, med kjeven hengende igjen på kroken, er like skadelig som en hvilken som helst slukfisker som gjør det samme. Det som gjør fluesoner effektivt er at mange fluefiskere har opparbeidet seg en holdning til behandling av fisk gjennom mangfoldige år med lidenskapelig interesse. Derfor vil vi verne om interessen, og sørge for at vi kan holde på med den så lenge vi lever. En fluefisker uten gode holdninger kan gjøre minst like stor skade som en hvilken som helst slukfisker (bare tenk på vading, unødvendig lang kjøring av fisk, osv).

 

Vi kan ikke kreve at andre sportsfiskere, eller en familiefar som kaster sluk med sin sønn skal ha den samme lidenskapen for fiske. Det vi derimot kan prøve på, er å skape holdninger og spre kunnskap om forvaltning og behandling av fisk (f.eks enkeltkroker uten mothaker på sluk). Dette går an! Meg som 8-åring hadde selvfølgelig ikke brydd meg om å ha enkeltkrok på sluken, om bare noen hadde sagt at det var det beste for fisken (la det være mannen i fiskebutikken eller hvem som helst).

Det er i denne enden vi må starte, ikke begynne på en halvnonchalant argumentasjonsrekke om at fluefiske er mye morsommere, mer miljøvennlig og fetere enn alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen Lillevann er at dette er snakk om en metode som er gjennomprøvet, akseptert og bevist effektiv i veldig mange andre land. Ditt eksempel er vel i beste fall en teori  ;).

 

Hvis dette systemet "normaliseres" vil det ikke ta mer enn en generasjon (maks) før ingen stempler dette som "ekskluderende". Det vil være like vanlig å vifte med fluestanga som med slukstanga. Men før eller siden må man ta valget. Og jeg synes det er positivt at flere og flere tar valget nå. Muligens fordi det blir mer og mer vanlig for nordmenn å reise på fisketurer til utlandet, og at man dermed får opp øynene for bedre forvaltningsmetoder.

 

 

Det er mulig du har rett, men dette handler om mer enn tekniske fakta. Det handler om følelser.

 

Jeg ønsker å opprettholde et mangfold, hvor det er plass til han som søker magien ved å utforske ørretens interesse for ulike markdrag-teknikker, og som finner roen ved å sitte med kaffekoppen og stirre mot duppen.  Hvor det er plass til han som finner lykken ved å kaste sine spinnere inn under bladverket på motsatt side av elva og håpe at nettopp den blanke med sorte prikker skal gjøre suksess.  Hvor det er plass til tørrfluepuristen som sitter og venter på klekkinger og duppet litt av når endelig klekkingen kom, men hva gjør vel det - turen var tross alt det viktigste.  Hvor det er plass til Tmags som tegner flotte bukter i siluett mot en kveldssol, mens en liten pjokk forundret står og ser på og forhåpentligvis får tent den første spede lyst til å lære noe han ikke helt kan forstå seg på - foreløpig.

 

Kort sagt - mangfold, toleranse, opplevelser - og respekt for forvaltning og felles regler.

 

"Soner" er et begrep som i en slik sammenheng skurrer - i hvert fall i mine ører.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiskesoner er vel ikke så alt for dumt?

Har opplevd i lakseelv at markefiskerene spesielt, ofte tar seg veldig godt tilrette, f. eks. e gang, da jeg sto og kastet på en fisk jeg hadde prøvd meg på en stund, kom det plutselig seilende ei stor, feit markklyse over fluesnøret fra gubben som stod lenger oppe i elva! >:( >:(

Det var jeg ikke særlig begeistra over, i og med at det ikke bare skjedde en gange, men mange...

I tilleg gadd han ikke å flytte seg nedover, så for hver gang jeg hadde fisket meg ned strekket, måtte jeg begynne nedenfor ham >:( >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor det er plass til Tmags som tegner flotte bukter i siluett mot en kveldssol, mens en liten pjokk forundret står og ser på og forhåpentligvis får tent den første spede lyst til å lære noe han ikke helt kan forstå seg på - foreløpig.

 

Poetisk innlegg Lillevann, men jeg gjør oppmerksom på at Tmags etter sigende har blitt så glad i burgere at solen så godt som har gått ned dersom den karen står foran.  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiskesoner er vel ikke så alt for dumt?

Har opplevd i lakseelv at markefiskerene spesielt, ofte tar seg veldig godt tilrette, f. eks. e gang, da jeg sto og kastet på en fisk jeg hadde prøvd meg på en stund, kom det plutselig seilende ei stor, feit markklyse over fluesnøret fra gubben som stod lenger oppe i elva! >:( >:(

Det var jeg ikke særlig begeistra over, i og med at det ikke bare skjedde en gange, men mange...

I tilleg gadd han ikke å flytte seg nedover, så for hver gang jeg hadde fisket meg ned strekket, måtte jeg begynne nedenfor ham >:( >:(

 

Igjen, feil fokus. Dette går ikke på fiskemetode, men holdninger. Som jeg prøvde å si i mitt innlegg, dårlige holdninger hos en fluefisker er like ille som dårlige holdninger hos en markfisker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor det er plass til Tmags som tegner flotte bukter i siluett mot en kveldssol, mens en liten pjokk forundret står og ser på og forhåpentligvis får tent den første spede lyst til å lære noe han ikke helt kan forstå seg på - foreløpig.

 

Poetisk innlegg Lillevann, men jeg gjør oppmerksom på at Tmags har blitt så glad i burgere at solen så godt som har gått ned dersom den karen står foran.  ;);D

 

Kødder'u?  Jeg trodde han var en naturens mann som stort sett levde av næringsfattig reinlav og overvintrede rognebær.  Tmags spiser nok ikke burgere nei.  Du må ha forvekslet det med ett stykke furubark lagt mellom 2 steinsopp-hatter.  Tmags kaster ikke mer skygge enn running-lina på et WF4-snøre!

 

Poetisk - takk for det.  Lillevann er som mange vet et følelsesmenneske og en romantiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en liten historie:

Sist sommer fisket min yngste sønn (11) og jeg en kveld i fluesonen Isterfossen. Vi gjør det en skjelden gang når plassen er fri for køfiskende svensker. Vi sto utvadet med ca 50m mellomrom.

Så, kommer det en tysker (han fisker der hvert år) og vader ut i mellom oss, for så å stille seg ca 20m rett foran meg ???

Jeg fikk mest lyst til å rope til ham at jeg trodde vi var ferdig med den slags "turister" i 1945! Men, som den høflige og forsonende fisker jeg er, ble det bare til at jeg vekslet et blikk med jr. (han var minst like forbauset/forbanna som meg), og så dro vi et annet sted.

 

Poenget med historien er at det er liten hjelp med fluesoner dersom den fiskes av idioter.

 

 

Slenger inn sitat fra deler av ett innlegg Vidar Steimler hadde tidligere her. Bare for å bekrefte ditt poeng AR... Ditt innlegg var forresten veldig bra!!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...