Gå til innhold

Fluesoner


-Lars-

Anbefalte innlegg

Jeg syntes personlig at fluesoner er noe stort tull. Det skaper bare ett skille mellom fluefiskere og ikke fluefiskere. Jeg tror sluk- og markfiskerne kunne lært masse av "oss". Og vi masse av dem.

Nå står vi på hver vår tue og klager på hverandre...  :-\

 

Hadde vært bedre om vi sto samlet. Og kjempet for de samme synspunkter, forvaltningsspørsmål, rekruttering osv..osv..  :)

 

Enig i dette.

 

Jeg er ikke sikker på hvor eller hvem som startet den første fluefiske sona her i Norge, mulig the var Hemsila og Tor ikke vet jeg. Det som er viktig å huske på er at de startet opp som et svar på dårlig kultivering. Jeg vil på stå at innen den harde kjerne av fluefiskere ( Oss som er aktive her inne blandt annet) er interrese nivået og forståelsen for kultivering langt over det du vil finne bland de gennerelle fiskerene. Det er jobben som er gjort av de ihuga fluefiskerene som har ført til de debattene som har vært innen fiske. Det har også bært frukter.

Jeg mener vi bør fortsette denne jobben, fortelle forvaltnings organene om økosystemet i elver og vann (noe de lett glemmer) og lære fiskere gennerelt om hvordan man behandler fisk skånsomt.

 

Jeg aner også en liten dobbelt moral hos mange her inne på forumet. Det blir snakket om for stort fiske trykk og for mange folk langs elvene, men når det blir satt restriksjoner på antal fiskere eller økt pris nivå på fiske kort blir det for kritisert ( ref. TYA)

 

sportsfiske er et marked under vekst så vi må forbrede oss på flere folk på fiske plassene våre, og kansje er fredede soner bedre en fiskemetode soner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 155
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hadde vært bedre om vi sto samlet. Og kjempet for de samme synspunkter, forvaltningsspørsmål, rekruttering osv..osv..  :)

 

Dette er et godt poeng, og det er store utvikligspunkter.

Morten

Problemet er at utfordringen blir omtrent som å få greenpeace-aktivister til å kjempe for det samme som hvalfangerne.

Det er ikke til å stikke under en stol at veldig mange av oss fisker av totalt forskjellige årsaker, og det å sette tilbake fisk over minstemål er fortsatt helt utenkelig for mange.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært bedre om vi sto samlet. Og kjempet for de samme synspunkter, forvaltningsspørsmål, rekruttering osv..osv..  :)

 

Dette er et godt poeng, og det er store utvikligspunkter.

Morten

Problemet er at utfordringen blir omtrent som å få greenpeace-aktivister til å kjempe for det samme som hvalfangerne.

Det er ikke til å stikke under en stol at veldig mange av oss fisker av totalt forskjellige årsaker, og det å sette tilbake fisk over minstemål er fortsatt helt utenkelig for mange.

 

Lars

 

Sant nok Lars, men ref. siste jakt og fiske så støtter nå NJFF C&R som et kultiverings tiltak. Det har skjedd mye innen fiske forvaltning  de siste 10- 5 årene, noe fluefiskerene skal ha mye av æren fra. Jeg tror at hvis vi nå greier å forandre kulturen til fiskere generelt vi vi se stor forandring i måten det blir tenkt på i årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært bedre om vi sto samlet. Og kjempet for de samme synspunkter, forvaltningsspørsmål, rekruttering osv..osv..  :)

 

Dette er et godt poeng, og det er store utvikligspunkter.

Morten

Problemet er at utfordringen blir omtrent som å få greenpeace-aktivister til å kjempe for det samme som hvalfangerne.

Det er ikke til å stikke under en stol at veldig mange av oss fisker av totalt forskjellige årsaker, og det å sette tilbake fisk over minstemål er fortsatt helt utenkelig for mange.

 

Lars

 

ja det er ekstreme utfordringer, litt "midtøsten".  og noe har et klart fluefiskere skylden for.  Utfordringen blir å finne noen fellesnevnere som kan gi en viss ramme. Jeg tror jo at de som administrerer de enkelte elvene kan bidra gjennom informasjon, og dermed skal en grunnleggende respekt og forståelse.  At vi alle blir like og enhetlig har jeg ingen tro på, det klarer vi ikke som fluefiskere heller. 

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener dette.....fisking med bare krokskaftet, hadde vært en bra løsning......har praktisert det noen ganger i n-norge, det funker bra som underholdning, det blir mitt fiske i Rena i sommer.....er det noen som følger denne, eller er "manndomsprøven" viktigst??

 

Har trua på dette for framtida. Det blir vel på samme måte for oss som farfar ser på å gjenutsette fisken.. Her er en snutt fra Mexico:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slukfiskern er jo også en fisker. hvorfor misliker du dem?  :-\

 

Var på hyttetur med gutta, årlig seanse med fuktig lag osv. Lett redusert skulle vi fiske i en litt vrien elv (vrient m. baksleng) og hver gang jeg fant en vakende fisk, eller et fint område som jeg kunne fiske litt i, så dukket det opp en jævla slukfisker (les kompis med slukstang). Så det stikker nok ikke så dypt, men jeg måtte ta mye mer hensyn til slukgutta, enn de tok til meg som fisket med fluestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes jo litt av hvert av slukfiskere, som det gjør med oss fluedengere.  Stod i en fluesone for noen år siden, og fikk selskap av en lite pratsom slukfisker.  Jeg mente at plassen var stor til oss begge, så jeg kommenterte ikke at det var en fluesone.  Når han skulle videre, kom han bort til meg, viste legitimasjon, og ba om å få se fiskekort. Han var oppsynsmann, og brydde seg ikke om at det var fluesone... he he, da ble jeg litt irritert, faktisk.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slukfiskern er jo også en fisker. hvorfor misliker du dem?  :-\

 

Var på hyttetur med gutta, årlig seanse med fuktig lag osv. Lett redusert skulle vi fiske i en litt vrien elv (vrient m. baksleng) og hver gang jeg fant en vakende fisk, eller et fint område som jeg kunne fiske litt i, så dukket det opp en jævla slukfisker (les kompis med slukstang). Så det stikker nok ikke så dypt, men jeg måtte ta mye mer hensyn til slukgutta, enn de tok til meg som fisket med fluestang.

 

det finnes vel fluefiskere som heller ikke tar hensyn, men jeg skjønner poenget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes jo litt av hvert av slukfiskere, som det gjør med oss fluedengere.  Stod i en fluesone for noen år siden, og fikk selskap av en lite pratsom slukfisker.  Jeg mente at plassen var stor til oss begge, så jeg kommenterte ikke at det var en fluesone.  Når han skulle videre, kom han bort til meg, viste legitimasjon, og ba om å få se fiskekort. Han var oppsynsmann, og brydde seg ikke om at det var fluesone... he he, da ble jeg litt irritert, faktisk.

 

Morten

Hørtes irriterende ut også...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen nmå være å få ned fisketrykket - C&R er bare en litt langsommere måte å fiske ihjel elvene på - med eller uten mothaker og sirkelkroker. Det rareste er at fanatikerene her lukker øynene helt for hva som like gjerne kan skje når man gjenutsetter en hardkjørt ørret  i et gjddevassdrag - man driver med gjeddeforing! Selv om de sikkert ikke tar opp dette i The Glossy Magazins and DVDs From Montana er det et høyst konkret problem likevel som vil komme på dagsordenen før eller siden.

 

hva tror du er verst? 1: sett ut en hardkjørtørret i stri elv. 2: sette ut en hardkjørt ørret i et stille vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slukfiskern er jo også en fisker. hvorfor misliker du dem?  :-\

 

Var på hyttetur med gutta, årlig seanse med fuktig lag osv. Lett redusert skulle vi fiske i en litt vrien elv (vrient m. baksleng) og hver gang jeg fant en vakende fisk, eller et fint område som jeg kunne fiske litt i, så dukket det opp en jævla slukfisker (les kompis med slukstang). Så det stikker nok ikke så dypt, men jeg måtte ta mye mer hensyn til slukgutta, enn de tok til meg som fisket med fluestang.

 

det finnes vel fluefiskere som heller ikke tar hensyn, men jeg skjønner poenget ditt!

 

Ja jeg er enig i det, for jeg har møtt fluefiskere som er villige til å gjøre hva som helst for å få kaste på nettopp "min" fisk. Enten fordi den er stor, eller for å "vise" at de er så mye flinkere... Vi skal ta hensyn til hverandre mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen nmå være å få ned fisketrykket - C&R er bare en litt langsommere måte å fiske ihjel elvene på - med eller uten mothaker og sirkelkroker. Det rareste er at fanatikerene her lukker øynene helt for hva som like gjerne kan skje når man gjenutsetter en hardkjørt ørret  i et gjddevassdrag - man driver med gjeddeforing! Selv om de sikkert ikke tar opp dette i The Glossy Magazins and DVDs From Montana er det et høyst konkret problem likevel som vil komme på dagsordenen før eller siden.

 

hva tror du er verst? 1: sett ut en hardkjørtørret i stri elv. 2: sette ut en hardkjørt ørret i et stille vann..

 

Faktisk i stille vann. Fisken bruker lengre tid på å hente seg inn da oksygenet ikke kommer "gratis".  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen nmå være å få ned fisketrykket - C&R er bare en litt langsommere måte å fiske ihjel elvene på - med eller uten mothaker og sirkelkroker. Det rareste er at fanatikerene her lukker øynene helt for hva som like gjerne kan skje når man gjenutsetter en hardkjørt ørret  i et gjddevassdrag - man driver med gjeddeforing! Selv om de sikkert ikke tar opp dette i The Glossy Magazins and DVDs From Montana er det et høyst konkret problem likevel som vil komme på dagsordenen før eller siden.

 

hva tror du er verst? 1: sett ut en hardkjørtørret i stri elv. 2: sette ut en hardkjørt ørret i et stille vann..

 

Faktisk i stille vann. Fisken bruker lengre tid på å hente seg inn da oksygenet ikke kommer "gratis".  ;)

 

sehr gut tmags :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Synes dette med egne fluesoner er bare tull. Hva skal det være godt for og hva skal det gjøre bedre ?

 

Egne fluesoner er jo bare ekskluderende. Vi lever i en tid der neste generasjon bruker mer og mere tid foran en skjerm og eter seg feite på potetgull og cola. Da bør den voksne generasjonen være inkluderende i sunne aktiviteter som feks fiske eller andre friluftsaktiviteter, istedet for eksluderende hvis ungdommen nå skulle gidde å dra seg ut av sofaen og ut i skogen for å fiske.

Det er en fluesone i Nidelva her i Trondheim, der finner dere middeladrende menn som kjefter og smeller når pjokkene kommer for å prøve marken eller spinneren. Det er f... meg til å bli skikkelig forbanna av.

Det hele virker så meningsløst.

 

Det er så mange vann og så mange meter elv i dette landet at det er plass til alle, uavhengig av hva de nå måtte fiske med.

 

Vi voksne må ta ansvar, en slik eksluderende utvikling er helt meningsløst.

 

Stein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Synes dette med egne fluesoner er bare tull. Hva skal det være godt for og hva skal det gjøre bedre ?

 

Egne fluesoner er jo bare ekskluderende. Vi lever i en tid der neste generasjon bruker mer og mere tid foran en skjerm og eter seg feite på potetgull og cola. Da bør den voksne generasjonen være inkluderende i sunne aktiviteter som feks fiske eller andre friluftsaktiviteter, istedet for eksluderende hvis ungdommen nå skulle gidde å dra seg ut av sofaen og ut i skogen for å fiske.

Det er en fluesone i Nidelva her i Trondheim, der finner dere middeladrende menn som kjefter og smeller når pjokkene kommer for å prøve marken eller spinneren. Det er f... meg til å bli skikkelig forbanna av.

Det hele virker så meningsløst.

 

Det er så mange vann og så mange meter elv i dette landet at det er plass til alle, uavhengig av hva de nå måtte fiske med.

 

Vi voksne må ta ansvar, en slik eksluderende utvikling er helt meningsløst.

 

Stein

 

 

Som tråden her startet med; fluesone fordi man ønsker at neste generasjon og generasjonen etter dette skal kunne få lov til å fiske i ei elv hvor det faktisk er fisk. Og jeg vet at det i mange elver har blitt testet ut både det ene og det andre - deriblant informasjon og atter informasjon, som glatt blir ignorisert av den "vanlige" fisker. Ergo må det i noen tilfeller gåes til de, kall det gjerne drastiske virkemidler å frede-, eller opprette egne soner med utstyrsbegrensning.

Så klart vi kan vinne mye på å informere og inkludere - men faren for at det kan være for sent når adferden endelig er snudd....-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Det er selektivt garnfiske som beskatter for mye i vann og vassdrag.

Tviler på at sportsfiske ødelegger populasjoner fullstendig, men jeg er klar over at små vann/elver er sårbare.

Generellt er det ikke slik.

"Vanlige fiskere" tar ikke ut bare storfisker slik spesialistene gjør. Vi fluefiskere er nok værst i klassen der.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Vanlige fiskere" tar ikke ut bare storfisker slik spesialistene gjør. Vi fluefiskere er nok værst i klassen der.

 

Stein

 

Neida - men jeg tror at "spesialister" som blinker ut en stor fisk, gjerne setter den tilbake til det elementet som den kommer fra. Og jeg skjønner av hele mitt hjerte at eksempelvis en guttepjokk på 10-12 år som får en stor fisk, ikke ønsker å sette den tilbake (alle har vært unge lovende fiskere) - og da er vi inne på eksempelvis fluesoner som kultivering - MEN da med påfølgende regler som bag-limit, nedre- øvre cm. grense m.mer - igjen i vassdrag som er sårbare med tanke på utfisking av faktisk oss vanlige fiskere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Fluesoner er helt greit der det er mange fiskere på liten plass. Tross alt er det lettere å "komme til" overalt med slukredskap. De første fluesonene i Norge er LANGT i fra Hemsila...En av de mer kjente er Galtstrømmen som ble fluesone allerede på 60-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne store faren som alle prater om forstår jeg ikke helt? Det er klart at de mest profilerte plassene utsettes for hardt fiskepress, den er grei.

Men herrgud hvor mange plasser i norge som problemet er at det fiskes alt for lite. I Valdres er det blitt slik at for å fiske med garn må du sette finmasket garn i tillegg til de garnene du fisker med. Fornuftig!!

 

Rene fluesoner får meg til å tenke at vi er på feil vei og at fiske bare blir mer og mer komersielt. Ser at mange vil ha det slik.

Samtidig ser jeg og fordeler med fluesoner. (for min egen del) Har litt problemer med å bestemme meg.

 

Skal man gjøre fiske om til noe vas og svada uten krok på flua og lignende kan man like godt finne en annen hobby.

Man fisker for å fange fisk og kose seg. I alle fall jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

De første fluesonene i Norge er LANGT i fra Hemsila...En av de mer kjente er Galtstrømmen som ble fluesone allerede på 60-tallet

 

I Neiden også, der ble det kilometerlnge stryket midt i bygda ren fluesone på den tiden - hvi det ikke var alt på 50-tallet. Motivasjone var antagelig at det ikke skulle tas for mye laks før den kom opp i notkulpen under selve fossen - altså ikke udelt edle motiver..men det gikk på å unngå rykfiske og slike ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sportsfiske er et marked under vekst så vi må forbrede oss på flere folk på fiske plassene våre, og kansje er fredede soner bedre en fiskemetode soner?

 

Lidt dejavu her. En gammel debat som kommer op med jævne mellemrum.

Jeg er enig med Esben her. Fredningssoner i elva gir mye mer fred til fisken. Svensken har indført fredningsoner i flere elver i nordsverige.

Dom deler elva opp i afsnit, eksempelvis 10. År 1 er sone 1 og 5 fredet, år 2 er sone 2 og 6 fredet....og så fremdeles.

 

Generelt tror (og håper) jeg, at fluefiskere opfører sig pænere i naturen. Det er da det omdømme vi har blandt ikke-fiskere, efter hvad jeg hører.

Af samme grunn er der i USA og Canada (sikkert også flere steder i Europa) flere elver BARE for fluefiskere. Er der mon kontinentale forskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Vanlige fiskere" tar ikke ut bare storfisker slik spesialistene gjør. Vi fluefiskere er nok værst i klassen der.

 

Stein

 

Neida - men jeg tror at "spesialister" som blinker ut en stor fisk, gjerne setter den tilbake til det elementet som den kommer fra. Og jeg skjønner av hele mitt hjerte at eksempelvis en guttepjokk på 10-12 år som får en stor fisk, ikke ønsker å sette den tilbake (alle har vært unge lovende fiskere) - og da er vi inne på eksempelvis fluesoner som kultivering - MEN da med påfølgende regler som bag-limit, nedre- øvre cm. grense m.mer - igjen i vassdrag som er sårbare med tanke på utfisking av faktisk oss vanlige fiskere

 

Hei !

 

Jeg skjønner denne logikken, delvis.

Men det hjelper jo ikke om fisken blir tatt i en sone eller en annen sone av en guttunge.

Fisken blir jo kakket likevel.

Det gjør jo ingen forskjell, lovlig eller ulovlig.

 

Det er langt verre ting enn sportsfiske som ødelegger for fisken, bla vassdragsreguleringer.

I Nedre Nea er forholdene kritiske mtp rekruttering. Du kan ha så mange store gytefisk du gidder, men når mesteparten av yngelen dør pga raske vannstandsendringer så er det helt fånyttes med soner her og redskap der.......

Grunneiere i vassdrag har rett til garnfiske, tror du de peller ut småfisk ?

 

Stein

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...