Gå til innhold

Fluesoner


-Lars-

Anbefalte innlegg

 

"Vanlige fiskere" tar ikke ut bare storfisker slik spesialistene gjør. Vi fluefiskere er nok værst i klassen der.

 

Stein

 

Neida - men jeg tror at "spesialister" som blinker ut en stor fisk, gjerne setter den tilbake til det elementet som den kommer fra. Og jeg skjønner av hele mitt hjerte at eksempelvis en guttepjokk på 10-12 år som får en stor fisk, ikke ønsker å sette den tilbake (alle har vært unge lovende fiskere) - og da er vi inne på eksempelvis fluesoner som kultivering - MEN da med påfølgende regler som bag-limit, nedre- øvre cm. grense m.mer - igjen i vassdrag som er sårbare med tanke på utfisking av faktisk oss vanlige fiskere

 

Hei !

 

Jeg skjønner denne logikken, delvis.

Men det hjelper jo ikke om fisken blir tatt i en sone eller en annen sone av en guttunge.

Fisken blir jo kakket likevel.

Det gjør jo ingen forskjell, lovlig eller ulovlig.

 

Det er langt verre ting enn sportsfiske som ødelegger for fisken, bla vassdragsreguleringer.

I Nedre Nea er forholdene kritiske mtp rekruttering. Du kan ha så mange store gytefisk du gidder, men når mesteparten av yngelen dør pga raske vannstandsendringer så er det helt fånyttes med soner her og redskap der.......

Grunneiere i vassdrag har rett til garnfiske, tror du de peller ut småfisk ?

 

Stein

 

Stein

 

Når man tenker kultivering har man mange man må jobbe både mot og med - alt i fra regionale krefter til veldig lokale krefter - utbygging av vassdrag er et av elementene.

Når det gjelder å frede deler av elva, eller at man lager rene fluesoner - så må dette gjøres i tråd med den forvaltninga/kultiveringa som foreligger et vassdrag. At disse elementene passer inn i enhver kultivering for alle vassdrag tror jeg neppe. Det kan virke noe ulogisk at ei strekke på 3-4km er fredet, mens man kan kakke fisken i hodet rett nedefor dette - men så er det jo også slik at fisk i elv gjerne har et begrenset vandringsmønster. Selv om det også foreligger forskningsrapporter der de har peilet ørretyngel på lengre vandring. Men med fredning, så gjør man gjerne dette i oppvekstområder eller gyteområder av elva og fluesoner delt inn i forhold til elvas art og utforming. - men dette gir jo ingen garanti for at kilosørreten som for 14dg siden stod i fredningssona ikke blir kakket senere på året lenger ned - men det kan gi en begrensning.

Desverre så vet jeg at grunneiere med garnrett ikke plukker småfisk på retten sin - men dette er om ikke annet enn mye tyngre og lengre diskusjon  ;) (edit. skummelt å ta alle under samme kam her også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 155
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei !

Ja det er en stor diskusjon.

Men så lenge man ikke vet/gjort tiltak mot- eller kan kontrollere signifikante årsaker til store uttak eller dødelighet, så synes jeg det er helt meningsløst å diskutere redskapsbruk eller soneinndeling i forvaltningssammenheng.

 

Mange store ørreter som er tatt på sportfiskeredskap i Nidelva har garnskader.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ja det er en stor diskusjon.

Men så lenge man ikke vet/gjort tiltak mot- eller kan kontrollere signifikante årsaker til store uttak eller dødelighet, så synes jeg det er helt meningsløst å diskutere redskapsbruk eller soneinndeling i forvaltningssammenheng.

 

Mange store ørreter som er tatt på sportfiskeredskap i Nidelva har garnskader.

 

Stein

 

Hehe...sant så sant - derfor må evt. fluesoner/fredningsoner m.mer sees i tråd med de kultiveringstiltak/rapporter som ligger for vassdraget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forvaltningsøyemed så er jeg usikker på effekten av fluesoner. Fluefiske kan være så mangt, og ikke alt er like skånsomt heller. Kjører man eksempelvis fisken til den er kaputt, så spiller det ingen rolle om det var flue den tok og ikke en sluk. Slukfisket kan også reguleres, f.eks ved forbud mot treblekrok og krav om en mothaksløs krok pr. sluk. Da kan skadene på fiske av slukfiske også reduseres. Dessuten kan man jo fiske flue med haspel... Et annet forhold er at slukfiske har potensial til å stresse fisken mer. Man kaster flere kast, lengre kast, man fiske av begge sider av elven fra en posisjon osv. Dette taler for fluesoner... Her er jeg overhode ikke sikker, og skulle gjerne sett mer forskning. Fredede soner har jeg imidlertid sans for. Enten permanente fredningssoner på en side av elven, enkelte elvestrekker osv, men kanskje aller helst variasjon på hvilke strekker som blir fredet fra sesong til sesong, og fra sommersesong til høstsesong.

 

Som sagt, jeg klarer ikke å lande på et standpunkt her, men trenger mer informasjon/kunnskap. (Jøsses så rund og ydmyk jeg har blitt. Begynner å bli gammel  :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen det blir rene fluesoner i mine favorittvassdrag skal jeg legge fluestanga på hylla.

Jeg er en sportsfisker på lik linje med meitere, havfiskere, slukfiskere og isfiskere....

Hvis det ikke er plass til oss alle, bør andre forvaltningstiltak komme på dagsorden.

 

Det nevnes også at fluefisket skal ha mye av æren for endel av dagens "sunne" c&r-holdninger og andre forvaltningssyn...

Her har moderne meitefiskere med sine paraplyer, catchnet, veienett, sirkelkroker, avkrokingsmatter etc. vært hestehoder foran.

Ikke bare fisker de på flere ulike arter. -De har et langt sunnere forhold til det vi betrakter som ufisk.

Vi fluefiskere er på mange områder ganske så sneversynt. Vi er i det hele tatt ganske egoistiske.

 

At eksempelvis slukfiske kan være mere stressende på fisk enn fluefiske kjøper jeg i allefall ikke.

 

Der det er behov kan vi begrense fisketrykket, uttaket, samt frede enkelte områder.

Men for all del: Ikke ekskluder noen pga at de har funnet sportsfiskegleden gjennom noe annet enn fluestanga.

 

Kanskje alle fluefiskere burde vært forvist til overbefolkede røyevann. Der kan de jo gjøre samme effektive nytten som en rusefisker hvis kultivering og sunn forvaltning er målet.

 

BTW: Det er en grunn til at jeg ikke fisker laks....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halford mente tørrfluefiske var en ypperlig fiskeforvaltning. Da fisket man på hver enkelt fisk og ikke gjennom masse vann.

Det tradisjonelle våtfluefisket mente han var ett stressmoment for fisken. Hver enkelt fluefisker måtte gå over mere vann for å få sin fisk... Ergo trenge man mere elvebredde pr. fisker (siden han så det som lite givende å fiske etter en som allerede hadde gått der). Denne travingen langs land resulterte i større slitasje på naturen osv..

Kanskje det er tørrfluesoner vi trenger  ;D ;D

 

Var dette bensin på bålet ell??  ;D Jeg er uskyldig. Bare min måte å tolke Halford på (bibelen)  ;);D

 

Edit: Må bare legge til at målet mitt med dette innlegget ikke være å terge til nok en tørrfluediskusjon. Bare at vi alle har forskjellige syn på ting. Slukfiskeren syntes sikker vi bråker med all denne fluelina på vannet el. Hvem vet vel hva "de andre" tenker. Vi fisker jo bare i fluesoner med likesinnede  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder frednings soner vet jeg at dette er praktisert i deler av Sveits, I fjor sommer hadde jeg med meg en fra Sveits på en 3 dagers tur. Han satt i vilt og fiske styret der nede. Han kunne fortelle om svært gode resultater av fredning av elvestrekninger i 5 års perioder.

 

Merk: De har et veldig stort fisketrykk i det området. Noen Norske elver og vann kan med fordel beskattes mye hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hvem som helst fiske med flue da??  ??? ???

Hva med oterfiskere? Hvorfor har ikke de samme rettigheter?

 

Igjen, det er en metode-begrensning.

 

Du får sende meg en PM, Aurivilli hvis det skulle bli fluesoner i godelvene dine. Så skal jeg ta plassen din  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen det blir rene fluesoner i mine favorittvassdrag skal jeg legge fluestanga på hylla.

Jeg er en sportsfisker på lik linje med meitere, havfiskere, slukfiskere og isfiskere....

Hvis det ikke er plass til oss alle, bør andre forvaltningstiltak komme på dagsorden.

 

Det nevnes også at fluefisket skal ha mye av æren for endel av dagens "sunne" c&r-holdninger og andre forvaltningssyn...

Her har moderne meitefiskere med sine paraplyer, catchnet, veienett, sirkelkroker, avkrokingsmatter etc. vært hestehoder foran.

Ikke bare fisker de på flere ulike arter. -De har et langt sunnere forhold til det vi betrakter som ufisk.

Vi fluefiskere er på mange områder ganske så sneversynt. Vi er i det hele tatt ganske egoistiske.

 

At eksempelvis slukfiske kan være mere stressende på fisk enn fluefiske kjøper jeg i allefall ikke.

 

Der det er behov kan vi begrense fisketrykket, uttaket, samt frede enkelte områder.

Men for all del: Ikke ekskluder noen pga at de har funnet sportsfiskegleden gjennom noe annet enn fluestanga.

 

Kanskje alle fluefiskere burde vært forvist til overbefolkede røyevann. Der kan de jo gjøre samme effektive nytten som en rusefisker hvis kultivering og sunn forvaltning er målet.

 

BTW: Det er en grunn til at jeg ikke fisker laks....

 

Et godt innlegg.  Jeg er helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hvem som helst fiske med flue da??  ??? ???

Hva med oterfiskere? Hvorfor har ikke de samme rettigheter?

 

Igjen, det er en metode-begrensning.

 

Du får sende meg en PM, Aurivilli hvis det skulle bli fluesoner i godelvene dine. Så skal jeg ta plassen din  ;D.

 

Nei, Tmags - hvem som helst kan ikke fiske med flue - terskelen er vesentlig høyere enn for annet redskap - teknikken er reletivt krevende, utstyret er relativt komplekst og utstyrskostnadene er relativt høye.  Summen av dette innebærer at du må ha kunnskap, trening og penger for å praktisere fluefiske.

 

Således virker fluesoner ekskluderende.

 

Bildet av en ung forventningsfull pjokk med nytt lettspinnerutstyr, eller en gammel fredfull kaill med markstang - som begge skal utestenges fra deler av elva forbeholdt fluefiskere  - gjør meg trist.

 

Slik vil vi ikke ha det.  Tåler ikke elva fiske får de i en nødvendig periode utestenge alle.

 

Da jeg var liten opplevde jeg selv å bli jaget av fluefiskere, og jeg bestemte meg der og da for aldri å bli fluefisker.  Slik gikk det ikke, men jeg passer alltid på å være svært hyggelig mot de jeg møter.  Overlegne fluefiskeklyser finnes det nok av.  (Når det er sagt - jeg møter sjelden noen, da jeg stort sett fisker der hvor folk sjelden ferdes.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet av en ung forventningsfull pjokk med nytt lettspinnerutstyr, eller en gammel fredfull kaill med markstang - som begge skal utestenges fra deler av elva forbeholdt fluefiskere  - gjør meg trist.

 

 

Slik har vi det allerede, og tenk deg også pjokken og markkailjen som har lyst til å gå ned til elva for å fiske laks, men som oppdager at valdet er leid ut til Bjørn Rune Gjelsten. Det er ingenting som heter fri tilgang til alt for alle, selv om vi er heldige å ha mye av dette i Norge. Det skal vi ta vare på, men samtidig har vi eiendomsretten som gjør at grunneiere og grunneierlag kan fastsette egne regler. Men du som jeg søker nok vekk fra dette, og mot områder med mindre press og færre folk. At fisken enkelte steder er litt mindre enn på de "hotte" stedene blåser jeg i. Køfiske er ikke livet, hverken i fluesoner eller åpne soner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann, jeg har opplevd at dette er en sannhet med modifikasjoner. Ref. mitt første innlegg i denne tråden. Jeg tør påstå at man like fort kan lære å få fisk med fluestang som med slukstang. Startkostnaden er også omtrent den samme for et brukbart nybegynner sett. Og våtfluer som March Brown, Verre Enn Minken, Olsen, etc. fanger akkurat like mye fisk i dag som før i tiden.

 

Hvis man har rene fluesoner/flueelver i nærheten blir det mer naturlig å fiske med fluestang enn slukstang. Men det krever selvfølgelig at man før eller siden tar slike valg, som man har gjort i NZ. Problemet med opphoping av fluefiskere i disse sonene er kun et problem hvis det finnes for få av dem.

 

Det er sånne som oss, som for utenforstående fremstår som totale idioter som gjør fluefiske "fremmed".

 

Det er forsåvidt typisk norsk å være skeptisk til alt "utenlandsk", men der ute er det for lenge siden akseptert at en fluefanget fisk statistisk sett har større sjanse for å overleve enn en fisk fanget med sluk eller mark.

 

Jeg aksepterer uenigheten her. Noen ser det som ekskluderende, jeg ser det som en gylden mulighet til å lære enda flere "the wonderful world of flyfishing".  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

renaeva har egen fluesone......hengebrustrekningen og ned til lindstad, båtforbud nord for hengebrua.....dette funker, men i høyst grad ekskluderende, det er bare å begrense fiskemåten dems, det vanligste er at de ankrer opp markklysa si helst på andre siden av elva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er trist er at det fortsatt er så mange sportsfiskere her i landet som ikke skjønner at det å kverke all fisk man måtte få faktisk får konsekvenser, ikke minst med tanke på hvor effektiv fiskeredskap man bruker i dag.

Heller fiske til det er tomt enn å drive å sette ut igjen fisk, mener skremmende mange.

Blir det tomt for fisk er det aldri langt til neste vann/elv . . .

Dette er synspunkter jeg har opplevd å få fra mataukfiskere når jeg har prøvd å forklare hvorfor det kan være en ide å begrense seg.

Så hva skal man gjøre ?

Frede hele vassdrag slik at ingen får fiske, fiske til det er tomt, for så å fylle etter med settefisk, eller faktisk innføre regler for å motvirke rovfiske ?

Personlig er jeg helt klart for det siste.

 

Lars

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at mye går på å få ut informasjon, Godsmack.

I områdene jeg fisker mye er det for mye småfisk. Allikevel har alle jeg møter i skogen som har tatt opp stor fisk sagt at de fikk også mange under minstemålet som de satte pent ut igjen.

Det er jo katastofe at folk tar opp all den store fisken og slipper ut igjen de små. Mataukfiskere har jeg ikke møtt mange av, dette er folk som er ute noen få ganger i året og gjør slik de alltid har har hørt at man skal, respektere minstemål, allt annet kan tas opp. Det faktum at det ikke er noe minstemål lenger, er det ingen som har fått med seg.

Jeg tror at dersom informasjonen hadde vært bedre ville den store hopen handlet anderledes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Tyskerene har sportsfiskerprøve på lik linje som jegerprøve......kanskje vi burde innføre det kravet i alle type vann med "viktige" fiskearter.....vet nå at jeg har lagt nakken blottet for skarpretteren i meitemiljøet....., men ser på vederbuk, grysle, brasme og fjomping som mindre viktige arter.....(rasistiske undertoner)....og vet at det er liten tradisjon for noe slikt i Norge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er trist er at det fortsatt er så mange sportsfiskere her i landet som ikke skjønner at det å kverke all fisk man måtte få faktisk får konsekvenser, ikke minst med tanke på hvor effektiv fiskeredskap man bruker i dag.

Heller fiske til det er tomt enn å drive å sette ut igjen fisk, mener skremmende mange.

Blir det tomt for fisk er det aldri langt til neste vann/elv . . .

Dette er synspunkter jeg har opplevd å få fra mataukfiskere når jeg har prøvd å forklare hvorfor det kan være en ide å begrense seg.

Så hva skal man gjøre ?

Frede hele vassdrag slik at ingen får fiske, fiske til det er tomt, for så å fylle etter med settefisk, eller faktisk innføre regler for å motvirke rovfiske ?

Personlig er jeg helt klart for det siste.

 

Lars

 

 

Jeg må si meg enig med Lars her (min personlige mening) - men respekterer også mangfoldet av meninger rundt emnet. Og denne tråden viser jo hvor komplekst dette faktisk kan være.

Jeg også har tro på at man på sikt kan endre holdninger til folk via informasjon - men sånn adferds/holdningsendring er ikke gjort over natta, det tar ti`år, om ikke lengre tid. Og for noen vassdrag så kan denne perioden være "drepen" og siste stikk som gjør at den rett og slett tømmes.

JA - muligheten er da å stenge hele vassdraget/elva for all fiske - eller at man deler inn elva i soner, hvor noen fredes for en periode, andre får utstyrsbegrensninger for en periode, mens resten går som det alltid har gått. OG ja, her må det mye research/forskning med myye mer til før man kan gå til dette drastiske steget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det at fisket opphører i et godt fiskeområde som Trysil, Rena eller Hemsedal betyr enorme konsekvenser for lokalmiljøet, selvom det skjelden tenkes over det lokalt. Se i de bygdene som Lærdal hva som skjedde da laksefisket ramla sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en liten historie:

Sist sommer fisket min yngste sønn (11) og jeg en kveld i fluesonen Isterfossen. Vi gjør det en skjelden gang når plassen er fri for køfiskende svensker. Vi sto utvadet med ca 50m mellomrom.

Så, kommer det en tysker (han fisker der hvert år) og vader ut i mellom oss, for så å stille seg ca 20m rett foran meg ???

Jeg fikk mest lyst til å rope til ham at jeg trodde vi var ferdig med den slags "turister" i 1945! Men, som den høflige og forsonende fisker jeg er, ble det bare til at jeg vekslet et blikk med jr. (han var minst like forbauset/forbanna som meg), og så dro vi et annet sted.

 

Poenget med historien er at det er liten hjelp med fluesoner dersom den fiskes av idioter.

 

Jeg fisker også mye på en annen strekning, uten redskapsbegrensninger. Dette er perfekt plass for delikat tørrfluefiske. Erfaring viser også at det stort sett er dyktige fluefiskere som får fisk akkurat her. Heldigvis er de jeg møter nesten uten unntak like opptattt av forvaltning som meg, men hva om de ikke var det?

Da hadde innføring av egen fluesone vært til liten nytte.

Løsningen måtte kanskje bli fluesone med begrenset kortsalg, og strenge fiske-/fangstregler.

Konsekvensen av dette kan igjen bli at kortpriser skrus opp, og lommeboken avgjør om du får fiske der eller ei.

 

Jeg må derfor innse at jeg ikke sitter inne med noe orakelsvar.

Personlig er jeg veldig skeptisk til redskapsbegrensninger. Det leder fort til en oppfatning av at noen metoder er "finere" enn andre.

Til syvende og sist er det ikke metoden som avgjør, men holdningene til fiskerne.

Når dette er sagt, må jeg innrømme at jeg har til gode å møte en Rapala-fisker med bare en mothaksløs enkeltrok på wobbleren, men jeg lever stadig i håpet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er prinsippielt imot fluefiskesoner, dette er kun egnet til å eksludere og splitte etter min mening.  At sluk- og markfiskere har sin sone i resten av elva..er jo det reneste tøv.  Er det ikke tillatt å fiske med flue der da?  Jeg er heller ikke så sikker på om fluefiskere farer så mye penere med naturen enn andre..selv om vi liker å tenke oss den tanken.

 

Nei, jeg synes vi heller burde konsentrere oss om å stå sammen mot de kreftene som er i sving for å ødelegge den fantastiske hobbyen vi alle har, flue-, mark--, og slufiskere.  Å stenge enkelte grupper ute fra deler av elva, bidrar ikke akkurat til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

langt de fleste som fisker endel ender opp med fluestanga uansett.....og den som ikke har drevet med de andre fiskeformene før de begynnte med fluefiske har hatt en stusselig sportsfiskerutvikling

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...