Gå til innhold

Legge laksefisket på hylla ?


Wolly Bugger

Anbefalte innlegg

Vurderer sterk å droppe laksefisket i et par sesonger..Har fisket i hvert fall et par uker hver sommer de siste 12-13 årene på div. steder rundt i landet,fått bra med fisk og mange fine opplevelser så hvorfor gi seg da ?

Jeg kommer nok til å fiske laks igjen,mulig allerede til sommeren ,men da blir det med enhåndstanga langt opp i en eller annen finnmarkselv.

 

Det er et eller annet med laksefisket som ikke stemmer helt for meg lenger,kanskje noe med måten mine venner og jeg fisker på med laange økter hvor en knapt prater sammen etterfulgt av tung søvn så er det på`n igjen. Vi sier år etter år at denne gangen skal vi ta det litt roligere og lage bål og koke kaffe m.m. Men vel fremme ved elva så starter stresset og det blir samme leksa som året før..Etter noen dager er det alltid noen som blir sure og halvpsykotiske av søvnmangel og ryggsmerter som igjen fører til småkrangling og egotanker..

 

Noen vil sikkert si at jeg bør bytte fiskekompiser evt. fiske alene,men for meg er det sosiale noe av det viktigeste og de samme folka som jeg har kjent siden barndommen er ikke slik på andre jakt og fisketurer. Da er vi frie menn som gjerne "gir" bort et stort ørrettvak,fineste odden etter sjøørreten,kobler bikkja under en rypestand eller unner kompisen den beste posten i elg eller rådyrjakta. Det går også fint å sitte timevis ved bålet å slappe av med en dram og gode historier.

På slike turer kan også familie og venner som ikke er fiskeidioter sånn som oss være med og faktisk ha det hyggelig.Merker at dette aspektet blir viktigere nå en som gradvis blir eldere og mere familiær.

 

De store naturopplevelsene er også noe jeg savner når en står 10 m fra en sterkt trafikkert vei oppe i trøndelag og fisker. Det er noe med folket et møter i elvene og..Har en ikke leid eget vald og kommer til en kulp så kaster folk seg i elva så fort de ser deg i angst for at du skal komme ut før dem..Det surmules og krangles om et elvestump er 1 eller 2 fiskestrekk og om en således kan begynne over eller nedenfor den som står der fra før av..Man prater lite med ukjente og får en følelse av å være sterkt uønsket hvis en dukker opp der det var noen fra før og vise versa..

 

I og med at jeg har slike tanker nå og ikke bare rett etter en to ukers tur hvor en naturlig kan være litt sliten og lei så er det sikkert på tide å ta seg en pause...Tohåndsstanga blir nok hengende ubrukt innerst i boden denne sommeren...Så får en bare se hva fremtiden vil bringe...

 

Wolly som tror det blir Finnmark og mulig en tur til Nord Sverige i sommer...uten tohåndsstanga laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olalla!!

 

Dette var et særdeles fornuftig innlegg!

Håper flere trår i dine fotspor og joiner oss meget sosiale ørretfiskerne.

 

Noe helt annet å gå langs bredde, se etter vak, prate skitt, ta en kaffe, røyke ei pipe enn å nifiske en hel dag etter laks.

 

Prøvde sistnevnte to dager i fjor sommer, og det frister IKKE til gjentagelse.

(Kan ha en sammenheng med det totale fravær av fisk ;)

 

Uansett, tror ikke du kommer til å angre om du tar deg tid til mere ørretfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Meget bra skrevet og jeg kan kjenne meg igjen i mye av det du skriver. Fisker ikke så mye laks selv, men et par turer ble det i fjor også. Jeg har funnet ut at man ikke klarer å knekke laksekoden uansett hvor lenge man nifisker. Kaste til man er lei og så slappe av. Laksen tar når den er klar. Når det gjelder kompisfiske som du beskriver så treffende så skal jeg love deg at det ikke bare er på laksefiske man kan oppleve slike stressede situasjoner. Dette gjelder også ørretfiskere. Jeg har funnet ut at det ofte er best å fiske helt alene. Jeg liker det best. Naturopplevelsen blir en helt annen. Sansene er helt sjerpet og man får større fisk. Bare prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner meg godt igjen jeg også hva gjelder stress og "døgnet rundt" fiske. Sånn var det før..

Tror det er litt avhengig av om man disponerer eget vald, eller er ute på almenninga. Og enda viktigere hva slags kamerater og hvor stort konkurranseinstinkt som er ute og går...

 

De siste årene har jeg fått lagt mine klamme hender på et eget vald i en liten elv, og det har blitt et helt annet fiske. Tror ikke det blir mer enn 3-4 timer effektivt fiske pr dag..men mye kos, speiding og venting langs bredden. Og en soleklar bedre totalopplevelse av hele turen.

Tror ikke dette er avhenging av hva slags leieforhold man har, sjølandstrømmen i Driva er jo et godt eksempel på at det kan være veldig sosialt, til tross for at man ofte fisker i kø...

 

Thight Lines

 

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevne et herlig unntak jeg også....Sommeren 2003 hadde vi ordnet oss to "gromvald" i Orkla og forventningene var skyhøye..Helt til den store tørken satte inn et par uker før avreise. Vi nifiska 4-5 dager i tropevarmen og tok noen laks på rein vilje..Stemningen begynte å bli dårlig for dette var både dyrt og alle hadde hatt DE forventningene.

Da ringte en fiskekompis som var i Mandal,han lå på stranda og drakk øl og rapporterte om masse vann og laks i elva. Vi pakket bilene og forlot det brunsvidde trøndelag på timen..Fremme i Mandal fikk vi nesten tårer i øynene av å se en elv som gikk flomstor,de tappet noen vannmagasiner så elven gikk over sine bredder..Vi fikk kongefiske på en synkende elv og samtlige av de lokale vi møtte i elven var vennligheten selv,mulig noe med sørlendingenes joviale væremåte å gjøre?

Fiskerene der var også overlykkelige over at de hadde fått en "død" elv som nå fungerte igjen og delte villig ut gode råd og tips..De var blide og vi var blide til og med laksen var blid og medgjørlig..

Da helga kom dro alle mann til Mandal, spilte strandvolleyball og dro på byen..Utrolig deilig å kunne kombinere dette med fisket..Vi bodde hos svogeren til en av fiskekompisene hele helga og snakket knapt om laksen opp i dalen..På søndag kveld startet vi fisket igjen og laksen var fortsatt der og satte våre "fyllenerver" på alvorlige prøver ;)Det gode fisket varte ut uka og det var en fornøyd gjeng som kom hjem det året.

 

Wolly med gode minner fra Mandal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei Wolly, du er klar over at du er på over til The Dark Side. Er ikke lys i tunnelen når du først har krysset over ;)

 

Men når jeg blir millinoær :roll: skal jeg ha som mission og omvandle alle ørretfiskere til ordentlige fiskere. Det vil si laksefiskere :P

 

Skal man fiske eller få fisk?? :D alle kan få ørret og jeg får ilafall 5 ørreter pr laks hvert år. Men ikke så mange som kan det å fiske laks.

 

Så Wolly neeeeeeeeeeiiii, ikke forsvinn over til andre siden. Bedre med sosiale laksefiskere enn vandre i mørkre alene på andre siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He -he, jeg trenger en pause...(er det ikke det man enten sier eller hører i et skrantende kjærlighetsforhold) Alle kan få laks også bare de gidder å stå i elva lenge nok..Hvis man synes ørretfisket blir for lett så er det bare å sette seg større mål.. feks. en over 3 kg i Norge ...

Ellers er jeg lite kategorisk i mitt fiske synes alsidighet er bra og alt som innebefatter en krok og et snøre generelt er gøy...Det er så mye der "ute" som er artig så prioriteringer må til....Jakt er et annet aspekt elg,fugl og rådyr må også inn i min timeplan....

 

Wolly som overlater lakselvene til deg for en stund laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportfiskeren,

Skal man fiske eller få fisk?? alle kan få ørret og jeg får ilafall 5 ørreter pr laks hvert år. Men ikke så mange som kan det å fiske laks.

 

Åisann! Der var vi igang igjen jo :D Får du 5 ørret pr. laks så vil jeg gjerne vite hvor mange ørret du har tatt på en sesong. Og du, vi teller ikke fisk under en trekvartkilo ass. Men får du en laks og 5 ørret pr. sesong så tipper jeg at vi nærmer oss her laugh.png' alt=':lol:'> Det er vel temmelig nært snittet på "dengekara", eller?

 

Bra Wolly, BRA! :smt023 Vi hjelper deg så gjerne inn på den rette "stien" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsfiskeren...apropos fiske eller få fisk. Skulle laksefisket vise seg å bli for krevende så har jo du medisinen på hjemmesiden din (Nordic-taiga.net) "Fiske fra båt er kanskje den mest effektive måten å fiske på i Tanaelven. Her sitter du ROLIG i en båt mens du dorger nedover elven med en kjentmann ved årene"sitat slutt...

Helt greit hvis man vil gjøre det,men særlig krevende ?? Neppe..

 

Touche` !! laugh.png' alt=':lol:'>

 

Wolly som ikke kunne dy seg ;) Min gamle far "heiste" opp noen laks av Namsen på denne måten i sommer,full var han og...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal man fiske eller få fisk?? :D alle kan få ørret og jeg får ilafall 5 ørreter pr laks hvert år. Men ikke så mange som kan det å fiske laks.

 

Så Wolly neeeeeeeeeeiiii' date=' ikke forsvinn over til andre siden. Bedre med sosiale laksefiskere enn vandre i mørkre alene på andre siden ;)[/quote']

 

Hmm det sier litt om hvor dårlig ørret fisker du er he he he

 

Sikkert derfor du bare fisker etter Laks

 

Ps jeg håper du tåler en spøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal man fiske eller få fisk?? :D alle kan få ørret og jeg får ilafall 5 ørreter pr laks hvert år. Men ikke så mange som kan det å fiske laks.

 

Så Wolly neeeeeeeeeeiiii' date=' ikke forsvinn over til andre siden. Bedre med sosiale laksefiskere enn vandre i mørkre alene på andre siden ;)[/quote']

 

Hmm det sier litt om hvor dårlig ørret fisker du er he he he

 

Sikkert derfor du bare fisker etter Laks

 

Ps jeg håper du tåler en spøk

 

Joda Viggo, jeg tåler det meste så lenge det er med glimt i øyet. Men kan ikke sitte å se at noen skal begynne å fiske etter en fiske sort som kun er i veien når man fisker laks. ;)

 

Det neste er vel at noen fisker etter Harr :eek: ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har selv vært akkurat sånn som du beskriver, men det var mange år siden.

 

Det er dessverre slik at svært mange oppfatter laksefiske som en konkurranse, og det virker som om de må gå i graven æreløs om de ikke skulle få en laks pr. tur.

 

Jeg har funnet roen og funnet fiskekompiser som også har vokst fra stressfisket. Dermed er det kosen og bålet, og ikke minst alle skrønene som er poenget med fisketuren slik vi har det i dag.

 

Jeg har ført fangstdagbok både over fangede laks og over laksetak siden jeg begynte med fluefiske i 1989. Og vet dere hva; I dag fisker jeg mye mindre og kortere økter av gangen, men får heller mer enn mindre fisk nå!

 

Det er bedre å fiske konsentrerte korte økter på rett plass til rett tid enn å stå og nidenge på skremt laks som ikke tar!

 

Jeg fisker aldri så bra som når jeg sitter med kaffekoppen og betrakter elva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det med å fiske 24 timer i døgnet når en først er i elva er en typisk ting for de som reiser langt for å fiske en eller to uker i løpet av sommeren.

De fleste av de jeg fisker sammen med har mulighet for å fiske laks hver dag gjennom hele sesongen dersom de bare gidder å ta seg ned til elva. Da blir det et helt annet avslappet forhold til fisket og normalt sitter en dobbelt så mye på elvebredden og prater og drikker kaffe som en står ute i elva. Laksen kommer på land før eller senere uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Vurderer sterk å droppe laksefisket i et par sesonger..Har fisket i hvert fall et par uker hver sommer de siste 12-13 årene på div. steder rundt i landet' date='fått bra med fisk og mange fine opplevelser så hvorfor gi seg da ?

Jeg kommer nok til å fiske laks igjen,mulig allerede til sommeren ,men da blir det med enhåndstanga langt opp i en eller annen finnmarkselv.

 

Det er et eller annet med laksefisket som ikke stemmer helt for meg lenger,kanskje noe med måten mine venner og jeg fisker på med laange økter hvor en knapt prater sammen etterfulgt av tung søvn så er det på`n igjen. Vi sier år etter år at denne gangen skal vi ta det litt roligere og lage bål og koke kaffe m.m. Men vel fremme ved elva så starter stresset og det blir samme leksa som året før..Etter noen dager er det alltid noen som blir sure og halvpsykotiske av søvnmangel og ryggsmerter som igjen fører til småkrangling og egotanker..

 

Noen vil sikkert si at jeg bør bytte fiskekompiser evt. fiske alene,men for meg er det sosiale noe av det viktigeste og de samme folka som jeg har kjent siden barndommen er ikke slik på andre jakt og fisketurer. Da er vi frie menn som gjerne "gir" bort et stort ørrettvak,fineste odden etter sjøørreten,kobler bikkja under en rypestand eller unner kompisen den beste posten i elg eller rådyrjakta. Det går også fint å sitte timevis ved bålet å slappe av med en dram og gode historier.

På slike turer kan også familie og venner som ikke er fiskeidioter sånn som oss være med og faktisk ha det hyggelig.Merker at dette aspektet blir viktigere nå en som gradvis blir eldere og mere familiær.

 

De store naturopplevelsene er også noe jeg savner når en står 10 m fra en sterkt trafikkert vei oppe i trøndelag og fisker. Det er noe med folket et møter i elvene og..Har en ikke leid eget vald og kommer til en kulp så kaster folk seg i elva så fort de ser deg i angst for at du skal komme ut før dem..Det surmules og krangles om et elvestump er 1 eller 2 fiskestrekk og om en således kan begynne over eller nedenfor den som står der fra før av..Man prater lite med ukjente og får en følelse av å være sterkt uønsket hvis en dukker opp der det var noen fra før og vise versa..

 

I og med at jeg har slike tanker nå og ikke bare rett etter en to ukers tur hvor en naturlig kan være litt sliten og lei så er det sikkert på tide å ta seg en pause...Tohåndsstanga blir nok hengende ubrukt innerst i boden denne sommeren...Så får en bare se hva fremtiden vil bringe...

 

Wolly som tror det blir Finnmark og mulig en tur til Nord Sverige i sommer...uten tohåndsstanga laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

Jag kan ta över din laxutrustning helt gratis... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg var på årets første tur i elva i går sammen med J.E. Grøset. Faktisk veldig trivelig. Årets andadrome karriere ble kronet med en sjøaure huket i ræva og en god latter for Jon Erik når den ruste avgårde som en storlaks. (Han tok forøvrig en laks rett i hælene på meg... Skomaker bli ved din lest sier nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...