Gå til innhold

Myggstang


Trond Kjærstad

Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert fått lyst på ei myggstang. Utvalget virker litt begrenset men vurderer flere stenger: Loops Opti Creek 8'2" #2, Loops Multi 8' #2, TFO finesse 7'3" #2. Hadde også High Level på lista mi, men ingen leverer lenger.

 

Noen med erfaringer om aksjon på Loops stenger? Har en TFO finesse #4 og synes det er en god stang til OK pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opti creek`en i #3. Er merkbart raskere enn multi i samme klasse. Først var jeg litt i stuss om den var litt i kjappeste laget for meg, men nå noen uker etter jeg fikk den har den blitt min tørrfluestang nr.1 i stille vann. Tåler greit med vind, er presis og har spenst til å kaste langt.

 

Har prøvd den i #2 for to år siden, men husker lite av den opplevelsen nå :P Multi #2 har jeg ikke prøvd.

 

Gjett om du er effektiv når det er litt vind og krusninger på vannet og du kan presentere en line i #3 og en tørrflue på nærmere 20 meters hold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg hadde gått for en lett glassfiberstang. De er MYE mykere, og mer morro å kjøre fisk på. Hadde i alle fall testet noen glassfiber`s før jeg hadde gått for en carbon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Er enig med Henning her. Glassfiber er flott på små stenger. Eneste minus er at de veien litt mer enn karbon.

 

Sigve

Tror de fleste klarer å løfte en. Uansett, MEGET morro å få fisk på . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for en lett glassfiberstang. De er MYE mykere, og mer morro å kjøre fisk på. Hadde i alle fall testet noen glassfiber`s før jeg hadde gått for en carbon.

 

 

 

Ditto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassfiber er vel og bra...men hvorfor ikke bare velge fra øverste hylle når det gjelder myke/lette/behagelige stenger?

Jeg har en Winston BIIt #3 8'...herlig stang, og bøyer seg nok minst like mye som dette glassfiner greiene....en billig utgave av denne er f.eks Streamstix Troufighter serien (tror jeg) til rundt 1700.-   meget, meget fiskbar stang med masse flex i.

Spør Erik Eikre hvor mange fisk han mistet på den stangen ifjor, eller hvor mange ganger han røk fortom ;)

Den er atpåtil behagleig grønn... :)

 

Men selvsagt kan raskere og stivere stenger i #2 også være gøy...uten at jeg noen gang har kjent det behovet...tror jeg har valgt 3 stenger med riktig ERN på...da er vi like langt ;)

 

Har mange 3 stenger, og jeg kan ikke la være å like dem som også er 8'6- 9' lange...da har jeg til nymfefiske i elv også, samt at belly båt/kajakk fiske er meget artig.

 

Oppsummeringsmessig: Ja til mykere karbon stenger fremfor glassfiber...men smak og behag.

Karbon har ihvertfall ennå ikke gått av moten her i gården. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bruksområdet for stangen?

 

Har kun kastet med glassfiber, aldri fisket med det. Hvordan er de med tanke på vind?

 

For meg er iallefall myggfiske synonymt med fiske i sivete grunne områder etter sky fisk, der størsteparten av fisken veier mellom 500g-1000g. Jeg føler iallefall jeg trenger litt å holde igjen med for å unngå fastkjøring i vegetasjon o.l. Men godt mulig glassfiberstenger gjør jobben også der. Fisk på kiloen er uansett gøy, selv på stang i #6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei 4# loop multi. Den kan du låne en dag hvis du har lyst. Jeg har enten brukt denne eller ei zxl 386 i det siste.

Tror du at du må kjøpe ei 2# hvis du skal få fisk??  ;D

 

Jeg forstår ikke dette glassfiber pratet. Er de blitt så mye bedre i det siste? Det var et spørsmål!!

Kjente på ei hardy glassfiber her en dag. Fysj for noe slafseri. Får være måte på hvor mye man skal stå og "føle" mens man fisker.

Litt enig med spenolsen når man fisker med mygg må man være litt på hugget og få flua raskt til der man tror fisken er. Tenker da på stille vann.

Hvis man da ikke bare hiver ut ei tørrflue og legger seg i gresset og tenner en røyk og heller i en kopp kaffe for å se hva som skjer ;)

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert fått lyst på ei myggstang. Utvalget virker litt begrenset men vurderer flere stenger: Loops Opti Creek 8'2" #2, Loops Multi 8' #2, TFO finesse 7'3" #2. Hadde også High Level på lista mi, men ingen leverer lenger.

 

Noen med erfaringer om aksjon på Loops stenger? Har en TFO finesse #4 og synes det er en god stang til OK pris.

 

Ville ha brukt den TFO`en i klasse 4 til myggfiskingen også jeg. Så slipper du å kjøpe ny  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Hardy sine Glassfiberstenger. De er nydelige å se på og overkommelige i pris, burde være perfekt til det du ønsker.

http://fly.hardyfishing.com/en-gb/products/flyfishing-rods/classic-rods/glass-rods/

Jeg skal ikke mase mer om dette men har du prøvd en slik?

 

Så ikke innlegget ditt over før nå. Har ikke prøvd en, men er av den oppfatning at du blir glad i det meste bare du blir kjent med det. Og enda lettere om det er pent å se på. Gjelder igrunn flere ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Hardy sine Glassfiberstenger. De er nydelige å se på og overkommelige i pris, burde være perfekt til det du ønsker.

http://fly.hardyfishing.com/en-gb/products/flyfishing-rods/classic-rods/glass-rods/

Jeg skal ikke mase mer om dette men har du prøvd en slik?

 

Så ikke innlegget ditt over før nå. Har ikke prøvd en, men er av den oppfatning at du blir glad i det meste bare du blir kjent med det. Og enda lettere om det er pent å se på. Gjelder igrunn flere ting..

hehe ja du har vel rett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker helt klart du skall ha ett spö med riktigt djup aktion ala glassfiber och det är viktigt att du först hittar en lämplig lina för ditt ändamål, köp den och se sedan till att hitta ett spö som bär linan så att du trivs med kombinationen, och köp det spöet som lämpar sig bäst till linan även om det skulle vara ett Loop spö, men förhoppningsvis så hittar du ett riktigt fiskespö där ute på marknaden.

 

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Banditt,

 

Kan ikke dy meg for å komme med dårlige råd: Først bør du prøve et #1 eller 2 på den letteset stanga du har. Dersom det er fiske på stille vann du skal drive (på Sørlandet) er det ikke dumt å klare å kaste et stykke, og da kan de aller letteste stengene bli for veike og korte. Dersom det er fiske i småbekker ala "New Zealand" må du ha ei kortere mykere stang, og da blir mange av de såkallte #2 stenger for stive med et #2 snøre, og vil passe bedre med et #3 eller 4 snøre.

 

Når det gjelder merker blir dette hipp som happ; enten et-eller-annet merke eller noe skikkelig made in England  ;) før 2005 (eBay: Marvel). Winston har noen fine greier, med serier etter LT blir for moderne  ;D. Scott G2 er også ok saker og Orvis har jo moderne Superfine dersom du liker

dype stenger. Alle disse er ok andrevalg  :D .

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm bare en ting som slo meg her :)

 

Er det bare meg eller er utviklingen på stenger så dårlig at vi må tilbake til glassfiber :)

 

Jeg spør fordi jeg er uvitende og har aldri tatt i en "fiberstang" man må da få en god feeling med en karbonstang som er både lettere og har dype men kanskje raskere slag en glassfiber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Utviklingen av Karbon til fstrandet for ca 15 år siden.....siden vi sluttet å bruke glas i stenger har glassfiber hatt en enorm utvikling.....legg merke til at det stort sett er korte stenger for nærfiske som bygges og der er glass bedre enn karbon, men intet slår cane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

~~ legg merke til at det stort sett er korte stenger for nærfiske som bygges og der er glass bedre enn karbon, men intet slår cane

 

Så hvis jeg skal ha meg en 10' #3 til nærfiske så er det cane som gjelder... Kjekt å vite.   :o;)

 

Det finnes utrolig gode myggstenger i carbon også. Det er bare å prøve seg frem. At cane er så forbaska mye bedre enn det andre er nok litt nostalgisk. Men fint er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svinget litt i løse luften med en ny Hardy Glas 7` #3, men uten snøre og snelle.

Fikk en god følelse, men som sagt har ikke kastet med den.

Stangen er forøvrig laget med ca. 10% karbon, så sier iallefall den nyeste Hardy katalogen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~~ legg merke til at det stort sett er korte stenger for nærfiske som bygges og der er glass bedre enn karbon, men intet slår cane

 

Så hvis jeg skal ha meg en 10' #3 til nærfiske så er det cane som gjelder... Kjekt å vite.   :o;)

 

Det finnes utrolig gode myggstenger i carbon også. Det er bare å prøve seg frem. At cane er så forbaska mye bedre enn det andre er nok litt nostalgisk. Men fint er det.

I 10' #3 er det definitivt ikke cane som gjelder. Jeg vil i hvert fall slite med å bygge en slik kombinasjon (lengde/klasse).

Går vi under 8' er imidlertid mulighetene langt større for å finne en trivelig kombinasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...