Gå til innhold

Hva er dere villig til å betale for ørretfiske i vann ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Tenker her på hvor mye dere er villig til å betale for å fiske i kultiverte vann, hvor all ørret er settefisk ?

Bakgrunn for spørsmålet er prisen for å delta på flyteringstreffet på hadeland (795kr) ?  :o

Vet ikke hvordan det er på landsbasis, men jeg har flere vann i umiddelbar nærhet hvor det blir satt ut ørret hvert år.

I disse vannene vil man kunne fiske i mange år for den prisen, og man har en fair sjanse til å få ørret på 2-4kg på flue.

100-150kr for sesongkort (som det opereres med i de vannene jeg kjenner til) er kanskje latterlig billig, mens prisen Minde opererer med er, i mine øyne, galskap i andre enden.

Når det gjelder kultivering av ørret-vann :  Hva gjøres, utover å sette ut fisk ? Kalking ?

Dette har jeg ikke kunnskap om, så for alt jeg vet legges det ned mer fornuft, arbeid og penger i kultivering i det aktuelle vannet/vannene på hadeland enn hva som er tilfelle andre steder ?

 

Lars

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at settefisk er fyfy?? Hva med Rena da?? Heimsila også?

 

For å forsvare Mr Minde så er det vel et lite opplegg her. Jeg for min del hadde ikke betalt så mye for å padle rundt i et vann. Uansett om det er hyggelig eller ei, for "hyggen" kommer vel utenom.

 

Men når du nevner pris. Kan du forsvare 700 for 2 dager i kø i Heimsila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at settefisk er fyfy?? Hva med Rena da?? Heimsila også?

Men når du nevner pris. Kan du forsvare 700 for 2 dager i kø i Heimsila?

Nei, for min del er det settefisk de fleste steder jeg fisker, så for meg er ikke det fyfy .

Det var først og fremst prisen for å fiske på dem jeg reagerte på  ;)

Om jeg kan forsvare 700kr for to døgn i hemsila ?

Nei, overhodet ikke, men heller det enn å sitte i flytering på hadeland  ;D

Når det gjelder priser for fiske i hemsil så er det vel allerede tråder om det temaet andre steder her.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hva slags fiske man verdsetter. Selv bruker jeg stillevannsfiske som "trøstefiske" rett etter isløsning. Og litt på senhøsten. Betaler 300,- for årskortet på varaldskogen. Ørreten som blir satt ut her er pluss minus kiloen. Fisk mellom 1-2 kilo er derfor ganske vanlig...

 

Som trøstefiske er jeg kanskje villig til å betale mellom 500,- og 1000,- for ett årskort. 300 kroner er derfor veldig bra  :)

 

Syntes ikke utsetterfisk er fyfy. I hvert fall ikke i vassdrag hvor brunørreten allerede finnes. Er mere skeptisk til regnbueørret ol. Blir liksom så unaturlig...

 

Har aldri vært i Hemsila. Syntes også prisene er stive. Slike priser burde tilsi eksklusivt fiske og ikke køfiske. Men er det så mye kø der a?? Eller er det bare på visse strekninger?

 

Mange skriver kø-fiske om Rena også. Men det er bare rundt hengebrua. Selv er jeg veldig opptatt av å føle meg litt alene når jeg fisker. Har ingen problem med å gjøre det i Rena. Finnes godt om plasser å fiske alene hvis man beveger seg litt bort fra hengebrua  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med settefisk er jo bare slik det må være mange plasser? Alternativet må jo ellers være at det er fisketomt. Hadde ikke vært mye fisk rundt her hvis en ikke kunne sette ut fisk. Hvet ikke om jeg forstår deg riktig?

 

Stian setter de ut kilosfisk ??? Det må vel koste noe jæ,,,,  hvor får de penger til slikt fra? Fiskekortsalget kan umulig dekke inn kostnadene?

 

Hvor mye jeg er villig til å betale for å fiske en plass synes jeg blir veldig vanskelig å svare på. Kommer ann på forholdene. Kunne nok vært villig til å betale endel for den rette settingen. Er og litt sånn at jeg er mer villig til å betale mer hvis en reiser en plass fremfor lokale vann. Blir litt feil kansje, burde vel egentlig legge mest mulig penger igjen i lokalmiljøet. Hva jeg kan forvente betyr mye for betalingsvilligheten min!

 

Her koster årskortet 300,- tror jeg. (de er lagt ut nå nylig, skal kjøpe i dag. Bra jeg leste dette :rolleyes:) Og det synes jeg er billig, hadde vært villig til å betale mer. Men poenget er vel at alle skal kunne fiske. Ikke bare de som er veldig "frelst"

 

Uten at jeg kjenner dette "treffet" eller mr. minde så må man vel skille mellom et "treff" og et fiskekort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen: Det er HEAS som betaler den regninga (Hedmark Energi). De er pliktig å betale for utsetting av fisk i en del av sjøene/elvene der inne. Sammen med ett svenskt kraftselskap. Dette ligger helt inne ved svenskegrensen, så da nyter vel svenskene av reguleringen der inne også regner eg med.

 

Vet ikke så mye om dette egentlig (hva det koster osv), men det er greit med fisk der og snittstørrelsen er stor  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil jeg si. Ville faktisk betalt litt for fiske der jeg. Vist det så er at det svømmer fisk på 2 kg så er det stas.

 

Når det gjelder settefisk så er ikke det størrelser som kommer inn i "boka" når jeg skal registrere rekorder. Da er min faktisk 6 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner dette "treffet" eller mr. minde så må man vel skille mellom et "treff" og et fiskekort?

Joda, men at det er et "treff" tilsier bare at det skal være sosialt, og det er vel ikke noe man bør ta ekstra betalt for ?

Renatreffen er jo et fint eksempel på det  ;)

La meg bare tilføye at tanken bak denne tråden var ikke å "arrestere" M. Minde  ;)

For alt jeg vet er denne "happeningen" verdt pengene, men det krever sikkert at man er mer begeistret for stillevannsfiske fra bellyboat enn hva jeg er  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes settefisk er ok i noen tilfeller. Men pri nr 1 må være å heller tilrettelegge for at fisken kan reprodusere naturlig.

 

Synes det er helt fullstendig idiotisk å sette ut voksen settefisk fisk i elver som f.eks Rena som har en reproduserende stamme. Da blir settefisken biologisk forurensning i mine øyner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes settefisk er ok i noen tilfeller. Men pri nr 1 må være å heller tilrettelegge for at fisken kan reprodusere naturlig.

 

Synes det er helt fullstendig idiotisk å sette ut voksen settefisk fisk i elver som f.eks Rena som har en reproduserende stamme. Da blir settefisken biologisk forurensning i mine øyner.

 

 

Det er jo greit nok, men hvor mange vann har de rette forutsetningene for en bærekraftig stamme?

Edit: Vi snakker om stille vann!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

795.- for en dags fiske - tja, hvorfor ikke?

Jeg har et pragmatisk forhold til hvor mye jeg er villig til å betale. For meg er det ikke en prinsippsak, men en prioriteringssak. Til info er jeg ikke rik, dessverre.  :)

 

Jeg sammenligner ikke OFA's årskort (lav pris per døgn) med et flyteringstreff eller andre ting arrangert i privat regi (høy pris per døgn).

Å kunne fiske i haugevis med vann og tjern et helt år med OFA's kort har sin verdi og med tanke på arbeidet som OFA legger ned skulle jeg gladelig betlat 100 kroner mer i året.

Gratisfiske i Oslofjorden er jo også fantastisk!

 

Et flyteringstreff på private vann med stor ørret og begrenset antall fiskere har også sin verdi.

Jeg synes også at 800 kroner er mye penger - men de er glemt så snart jeg får drømme-ørreten på 2,2 kilo, tatt på tørt, i håven inntil bellyboaten min. Eller når solen skinner, kaffen smaker og latteren sitter løst blant gutta i pausen på land.

 

For de samme 800.- kunne jeg drukket noen pils, betalt inngangspenger / garderobeavgift, spist kebab og tatt en taxi hjem. Moro det og...

Eller jeg kunne kjøpt en ny bukse eller nytt snøre eller noe bindemateriale eller eller eller....

 

Men jeg velger like gjerne å bruke de 800.- på fiske. Uten fangstgaranti, men en opplevelse blir det nok uansett. Akkurat som en bytur er en opplevelse.

 

Min grense har jeg ikke definert, men 800.- er nok helt i toppen for stillevannsfiske. Den dagen arrangøren går i saftig overskudd og bruker pengene på andre ting enn selve kultiveringen eller fiskemessig tilrettelegging, da vil jeg gjøre en ny prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner dette "treffet" eller mr. minde så må man vel skille mellom et "treff" og et fiskekort?

 

La meg bare tilføye at tanken bak denne tråden var ikke å "arrestere" M. Minde  ;)

 

 

Lars

Neida. Jeg tolket det ikke slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs hvordan det kultiveres og hvorfor. et eks kan være tofa, de setter ut fisk i tre vann i bymarka. helt ok, men problemet er at etter maks 1mnd etter at de åpner er det nesten umulig å få fisk i de samme vanna.

hvorfor?

 

fordi at det står folk langs breden og fyller poser med fisk. et skrekk eksempel er en fyr jeg og cc møtte tre ganger på ei uke. han skrøt av at han tok 25stk dag 1, 20 stk dag 2 og 15stk dag tre.... og han er ikke alene. har møtt mange på veien til disse vann som hadde handleposer fulle av settefisk....

 

for noe slikt er jeg ikke villig til å betale 1kr.

 

hvis man da kultiverer et vann for å få fisk som kan reprodusere selv og der det finnes baglimit slik at man kan få fisk hele sesongen og det finnes fisk på 2-3-4kg som man kan få på kroken, kunne jeg betalt maks 300 dagen. tor ikke jeg kunne gått over det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Settefisk? Hva slags settefisk? Er det settefisk med gener fra et annet vassdrag eller er de avlet fra lokal fisk? Er storfisken satt ut som storfisk eller er det 2- eller 3-somringer som er satt ut og som dermed vokser seg stor i vannet? Hvis 2-kilosen er satt ut som 2-kilos så ville jeg fisket dem opp og fjernet dem uten å fakturere oppdragsgiver (altså gratis og ikke svart arbeid). Til det er "arbeidet" for lett. Det tar ca. 20 sek fra kroking til håving på slik fisk. Persen er forøvrig 23 sek fra flua landa til 2,4kg var i håven. Slik fisk er ikke verdt 0,1 liter bensin engang. Men dersom det er lokale gener som er satt som 2-3 somringer og vokser seg store i vannet så betaler jeg gjerne en god del for moroa.

 

Å betale 795,- for å fiske en dag kan være jævlig moro, men det kan også være idiotisk.

 

I Hemsil så settes det ut 3-somringer. Utenfor fluesona er det fortsatt utsetting av noen turistfisker, men ikke av den tidligere så velkjente "krokodille"-størrelsen. Hvis ikke noen har forandret strategi igjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vi mennesker er noen rare skapninger.

Noen av oss røyker for 15000 til 30000 i året uten at vi bruker så mye energi på det, det er greit å svi av sånne summer i året så pytt pytt..... Polvarer handler vi som om det var brus....

Vi kjører bilen på butikken som ligger 500 meter bort i gata og vi gjør det minst et par turer om dagen.

Vi leier oss inn på en rimelig lekker hytte i påskefjellet og svir av en 15000 ++++ for en 4 - 5 dager der.

Goretex jakker fra Norrøna og feite dunjakkier sitter på snart alle i mellom 12 og 60 år.

Mobiltelefoner til flere tusen kroner bytter vi ut og kjøper en ny en gang i året....

Bensin og diesel må vi jo ha

Dvd hylla er gigantisk hos mange av oss

cd hylla likeså.....

Vi kjøper nye biler, vi har hytter, leiligheter, hus osv ofte langt større enn det vi strengt tatt trenger.......

Om sommeren og om høsten leier vi hotell i syden eller reiser med familiien til tusenfryd og svir noen lapper på en og samme dag..

Lista kunne bare fylles ut til å gjelde mye mye mer.....

 

Så til fiske:

Vi fluefiskere har utstyr for flere titalls tusen kroner. Mange av oss kjøper iallefall en ny stang i året samt en haug med nye snører

Dyre vadejakker og vadebukser hører med og det gjør ikke noe om de heter SIMMS eller noe sånt...

Vi vandrer rundt elva med en verdi på kroppen som tilsvarer mange store lapper........ uten at vi reflekterer noe videre over det.

 

MEN.... når det begynner å koste litt å fiske da er det stopp..... det får da være grenser for hva vi skal bruke penger på!!!! Naturen er jo gratis og vi skal da ikke

måtte betale mye for å bruke den, ikke sant.......... det er forresten åpenbart at naturen er gratis og til fri benyttelse når man ser hvordan folk behandler den. Søppel og vannskjøtsel er jo ikke akkurat et nytt fenomen. Kanskje det burde koste en del å få bevege seg ut i naturen så kanskje man begynner å føle ett sant eierforhold

til moder jord og tar med seg dritten hjemmat og begynner å bry seg i større grad om fremtiden........ jeg bare lurer....... sånn det er i dag så virker det som om noen tror de kan gjøre hva de vil ute i det fri......... men nok om det....

 

Glemt av oss fluefiskere og fiskere generellt er det faktum at mange vann og elver ikke lar seg drive gratis men at det er mange ildsjeler som legger igjen tid og krefter på å holde vannene i god stand slik at vi kan komme dit å nyte tilværelsen som fiskere, til en så billig penge som mulig.

Jeg er selvfølgelig glad for at det er billig å fiske i Norge men ærlig talt så hadde jeg ikke kunne sagt filla hvis det ble noe dyrere. Jeg hadde gjerne sett at man brukte økningen i pris øremerket elvas ved og vel..... men ærlig talt om prisen økte uten en sånn begrunnelse så har vi fortsatt utrolig mye å gå på spør du meg.

 

Hvis jeg mente at en uke ved ei superelv var verdt 20000 kroner så hadde jeg spart for å få til det, garantert.

Mange reiser jo til Kola i 6 dager for å fiske å bruker gladelig 20000 på det og det har jeg full forståelse for selv om mine prioriteringer går i andre

retninger. Så at det koster en 1000 lapp for å fiske et par dager på et godt strekke er ikke nødvendigvis veldig mye hvis vi gidder å begynne å se på hvordan vi selv

prioriterer i hverdagen. For jeg tror det er det dette handler om, nemlig prioriteringer.

 

Staffan fortalte meg en historie:

En kar ringte Staffan en gang og spurte om han kjente til Winston stenger og da spesiellt en stang som kosta rundt 6000 kroner. Staffan svarte som seg hør og bør og fortalte at det var gode stenger men lurte på om ikke mannen heller skulle gå for litt billigere stenger og ikke noe så dyrt. Mannen svarte da at det ikke var aktuellt og at det var akkurat den Winston stanga han skulle ha og at prisen ikke hadde noe som helst å si. Etter litt småprat sier mannen følgende til Staffan: " du Staffan hvor mye koster forresten fiskekorta i Rena nå"?........ Staffan svarer at det koster nå 500 kroner for en hel sesong. Da svarer mannen følgende: "Å fy faen, det har blitt så dyrt ja".........

 

.........noen som ser det perspektivløse i det mannen sier??

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da slapp jeg å skrive mer ja. hyll.gif

 

Hvordan skal vi får diskutert når vi er så enige da Terje? Åja, det var sant 1-6inch/sec  :D

:D :D.... vi skal nok finna på noe Erik :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan betale opp til 1000 spenn for ein sesong ja :) men aldri aldri 700 for EIN dag.

 

Trur mangen får sånn sjølvpålakt fiskepress av 700 kr for ein dag. Må få fisk over kg, eller er pengane bortkasta, osv osv.. Me har vel alle vert på tivoli med kun inngangspris?

Og det å betale 700 for å kose seg??? den er drøy..

Men nå veit ikkje eg kva annet man får for desse 700 for ein dag, men er det kun snakk om 700 for å sitte i ringen å fiske? Da er den drøy. Får ei dykkehelg inkludert mat for 650.

Men normalpris er jo rund 30 kri her i kommunen :) og det er i vann bøndene jobber med å holde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget velformulert innlegg Terje.  :)

 

Alt utstyret som er beskrevet er ingen betingelse for å utføre fiske. Det som er en betingelse for

fiske er å ha et sted å fiske, et vann eller en elv.

 

Vi må unngå å havne i en situasjon hvor det å få tilgang til attraktivt fiske krever en feit lommebok.

Nå tror jeg heller ikke dette vil være noe problem. Ser heller på muligheten Mr Minde kommer med er

en unik mulighet for stor fisk til en ekstra penge i tillegg til alle andre stedene man kan fiske til normale

priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slapp jeg å skrive mer ja. hyll.gif

 

Hvordan skal vi får diskutert når vi er så enige da Terje? Åja, det var sant 1-6inch/sec  :D

:D :D.... vi skal nok finna på noe Erik :D

 

Terje!

 

 

Du är grym du Terje!

 

Håller fullständigt med dig FISKE SKALL KOSTA, Kalkning och fiskevård kostar pengar. Att man sen driver fram 2-3 åriga öringar från egen stam som i Hemsila gör saken inte sämmre.Ja och så svar på frågan! Jag betalar 500 Sek per år för fisket i våran klubb, Tycker själv att det är skamligt billig.

 

DUNS ;D

 

//Felix

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Vi må unngå å havne i en situasjon hvor det å få tilgang til attraktivt fiske krever en feit lommebok.

Nå tror jeg heller ikke dette vil være noe problem. Ser heller på muligheten Mr Minde kommer med er

en unik mulighet for stor fisk til en ekstra penge i tillegg til alle andre stedene man kan fiske til normale

priser.

 

Jojo, men en reinspikka settefisk på 2-3kg er ikke verdt kostnadene med en halvmeter fortomsspiss engang, mens en reinspikka og "umulig" dølafisk på 1,5kg er ubetalelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit neigu ikke hvor mye jeg kunne vært villig til å betale selv . . . det er jo så mye som spiller inn.

For min del er det viktig at stedene jeg fisker er innbydende, og det avhenger av mye mer enn fiskestørrelse.

Det må være et sted jeg føler meg priviligert over å være, bra klekkinger osv.

Til eksempel har jeg fisket sjørøye/ørret i reisaelva i flere år, og har med glede betalt 250kr pr. døgn for det.

Dette er en slik plass jeg sikter til over her, hvor det er så vakkert, og elva så innbydende, at man føler at man ikke ville vært noe annet sted på jord når man er der.

Tror ikke det finnes stille vann jeg kunne verdsatt på samme måte, rett og slett fordi jeg syntes elvefiske gir meg så mye mer.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit neigu ikke hvor mye jeg kunne vært villig til å betale selv . . . det er jo så mye som spiller inn.

For min del er det viktig at stedene jeg fisker er innbydende, og det avhenger av mye mer enn fiskestørrelse.

Det må være et sted jeg føler meg priviligert over å være, bra klekkinger osv.

Til eksempel har jeg fisket sjørøye/ørret i reisaelva i flere år, og har med glede betalt 250kr pr. døgn for det.

Dette er en slik plass jeg sikter til over her, hvor det er så vakkert, og elva så innbydende, at man føler at man ikke ville vært noe annet sted på jord når man er der.

Tror ikke det finnes stille vann jeg kunne verdsatt på samme måte, rett og slett fordi jeg syntes elvefiske gir meg så mye mer.

 

Lars

Enig med deg. En er villig til å betale en del hvis det frister.

 

Edit: stille vann kan være spennende det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...