Gå til innhold

Snøre med minne


Ruffen

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et selektive trout snøre fra rio og det er ikke til å bruke. Alt for mye minne uannsett hvor mye jeg strekker det.

Noen som har et lurt tips jeg kan prøve? Kansje legge det i varmt vann en stund og strekke det opp så hardt jeg tørr i garasjen og la det henge en stund i strekk? Irriterende hvis jeg må hive et nytt snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg snøret i varmt vann, og la det ligge til vannet er avkjølt.

Pleier å hjelpe en stund i allefall...

Det å strekke snøret før bruk har jeg dårlig erfaring med. Fint så lenge den strekte snørelengda er i bruk, men straks det er på spolen igjen, eller brukes i kaldt vann, trekkes "skiiiten" sammen igjen....

Heldigvis blir ofte dette bedre etter litt bruk.

Synes personlig Rio-snørene har generelt mye minne, uavhengig av modell..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer med at fluesnøret tvinner seg, på samme måte som om man dorger med spinner.. Hvordan dette skjer er jeg usikker på. Kanskje allerede på spolen fra produsenten? Et tvunnet snøre krøller seg og oppfører seg alt annet enn ålreit.. Kan det være det som har skjedd med ditt snøre, siden andre ikke opplever det samme?

 

Uansett.. noen som har noen tips til å få reverset tvinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett.. noen som har noen tips til å få reverset tvinn?

Et tips jeg har hørt er å vade ut i elva der det er litt bra strøm, for så å dra alt snøret av spolen og slippe det med strømmen nedover.

Sveiv inn igjen snøret etter det er utstrakt i strømmen.

Har ikke hatt behov for å teste dette selv, så jeg vet ikke om det hjelper.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinn på fluesnøret kan komme av kasteteknikken, og da ofte at bakslengen legges noe mer til siden enn fremslengen slik at snøret da tvinnes av gjentatte bevegelser.  Rettes som beskrevet her ved å la snøret henge i strømmen, og så prøve å rette litt på kasteteknikken. Prøv å holde vertikalplanet på både frem- og bakslengen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinn på fluesnøret kan komme av kasteteknikken, og da ofte at bakslengen legges noe mer til siden enn fremslengen slik at snøret da tvinnes av gjentatte bevegelser.  Rettes som beskrevet her ved å la snøret henge i strømmen, og så prøve å rette litt på kasteteknikken. Prøv å holde vertikalplanet på både frem- og bakslengen. Lykke til.

 

Hmm.. Har faktisk stussa litt over hvordan det i bakkastet ser annerledes ut i år enn ifjor. Satser på at alt RETTER seg utover i sesongen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har fått litt snøretvinn under tørrtrening på underhåndskast på gress, da blir det fort litt sleng hit og dit i bakkastet uten kontakt og friksjon mot vann, før det ev. sitter. Tror Imago er inne på noe, men lurer også på om fortomstvinn på grunn av fluer som roterer (for stivt vingemateriale) kan forplante seg bakover også...?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruller du eller haspler du snøret av spolen når det er nytt?

 

Dersom du legger snøret tilbake på spolen er det også viktig at det rulles på, eller at man haspler like mange tørn fra hver side og bytter ofte for å motvirke tvinn. Haspler man alt på eller av uten å skifte side blir det like mange tvinn på snøret som det er kveiler, og det blir ganske mange, nok til at snøret for masse tvinn. Så om man ruller av og på snøret så er det best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Passer på dette, ruller alltid rett av og rett på spolen, er nøye med å unngå haspling ved klumpskifter også. Men av og til har det dukkt opp litt tvinn innerst ved snella likevel - under tørrtrening. Ikke så mye, men nok til at det bør fjernes, pleier å dra tvinnet noen meter utover med fingretuppene og ta noen rolige og rette kast med full strekk, det hjelper det også.

Et Vsion Presentation2 som ble hasplet rett av ved et uhell var det litt av en jobb med, prøvde til og med en fortomsstrekker, men svarte striper fra gummien gjorde seg ikke særlig godt på det nye snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentar bare det flere sier. Få ut evnt snurr på snøret. Noe som kan komme av flere grunner som nevnt over her.

 

Ellers: Ikke få ut minne av coatede fluesnører ved å strekke de. Det kan i værste fall gjøre at de blir mye værre, og til og med ødelagte (minne på snøret for resten av levetiden).

 

Husk også at det kan bli mye mer minne på snøret nå tidlig på året enn senere. Årsaken er at det er kaldere i vannetnå. Som dere vet er det mange materialer som krymper når det blir kaldere. Så også med fluesnører. Men kjerne og coating krymper ikke i samme grad. Derfor oppstår det svinger/krøller på snøret. Dagens snører er også ofte laget med såkalte moderne profiler. Der deler av klumpen ofte er mye tykkere enn andre deler. Der vil denne effekten forsterkes ytteligere. Vi får trøste oss med at i rennede vanner ikke dette noe problem HEHE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått litt snøretvinn under tørrtrening på underhåndskast på gress, da blir det fort litt sleng hit og dit i bakkastet uten kontakt og friksjon mot vann, før det ev. sitter. Tror Imago er inne på noe, men lurer også på om fortomstvinn på grunn av fluer som roterer (for stivt vingemateriale) kan forplante seg bakover også...?

 

 

Fortomstvinn skal vel mye til at forplanter seg særlig til fluesnøret, da med småfluer spesielt.  Korte fortommer spesialisert for bruk til imitasjoener for bevegelser av landinsekter m.m. er vel heller resultatet, hehe.  Men store fluer og da også med høye snørehastigheter kan nok provosere en viss effekt sådan, men er nok i det store og hele en kombinasjon av kasteteknikk og type fluesnøre, evnt. temperaturen på omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er egenentlig synd at de linene som ikke har minne ikke reklamerer for dem med store bokstaver over hele esken...."I am a flyline, I can not remember anyting" ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hei!

 

synes også dette er merkelig, bruker også nesten utelukkende rio selective trout til mitt innlandsfiske og er aldri plaget med minne

på mine snører.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hva er vanntempen der du fisker??

 

hvis det var meg du mente staffan, så fisker jeg stort sett i troms, og der vet jo du hva temperaturen i vannet er=kaldt stort sett ;D.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var ute og kastet litt i dag, og så frem til å teste Vision Presentation 2 snøret jeg kjøpte på Villmarksmessa.

Jeg har vært borti mye bedritent av fluesnører når det gjelder tvinn og minne, men dette viste seg ganske enkelt å være fluesnøret fra HELVETE  :o

Begynte å lure fælt da jeg merket at hele snørebukta "dirret" i lufta, og så fort snøret la seg på vannet så tvinnet det seg så til de grader at jeg ville ikke blitt overrasket om det ga seg til å skrike også.

Dro snøret av spolen da jeg kom hjem, og da så det slik ut :

 

[attachimg=1]

 

Det var altså ikke bare skytelina som tvinnet seg, men selv klumpen ble levende om jeg bare dro et par meter av spolen. Minnet i snøret var faktisk så "satt" at jeg måtte ta i for å strekke det.

Her har jeg gjort et forsøk på å legge det tilbake på spolen, men svineriet slo seg helt rebelsk:

[attachimg=2]

 

Til sammenligning ; Her er et Snowbee XS, som skal erstatte minne-faenskapet, rett fra spolen :

[attachimg=3]

 

Synd at jeg har et kamera av samme kvalitet som Vision-snøret, men håper det fremgår til en viss grad hvordan det IKKE skal se ut, og hvordan det skal se ut.

Nå har jeg generelt veldig god erfaring med Vision's snører, så dette hadde jeg ikke forventet meg.

Mandagsprodukt fra helvete, altså  ;)

 

Lars

post-448-13949864275755_thumb.jpg

post-448-13949864276218_thumb.jpg

post-448-13949864276586_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER DERFOR VI LIKER SNOWBEE, FOXTAIL, AIRFLO + noen få andre....

Foxtail har jeg faktisk aldri prøvd, men hører mye bra om det.

En kamerat, som kjøpte samme Vision-snøre på messa, har såvidt jeg vet ikke hatt dette problemet.

Airflo var jo kongen av tvinn og minne i sin tid, men de har tydeligvis fått skikk på dette nå.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...