Gå til innhold

G. Loomis Streamdance GLX 10´#5 hvilken line?


larssc

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med denne stanga og hvilken line som passer?

Er på jakt etter et snøre som skal brukes under vading i sjøen, intermediate som lader og skyter godt.

RIO?

Må nok se etter et flytesnøre også... dette bør presentere noenlunde bra.

Kva med skyteklump?

 

Kan noen gi meg noen gode råd på en 10 foter # 5.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg for min del har skjelden funnet en god (standarprodukt) 10 ft, stang for så lett line, men det kan hende at Loomis klarer å lage det.

de jeg har forsøkt har alle en feil i tuppen. Hva har man å hente på den siste foten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd fra et par av dere... kjempeflott, og flere må gjerne legge inn erfaringer.

 

Men til de av dere som stiller tvil til en 10 foter.... pigg av for helsike...kan dere ikke lese, gå og fisk.

Jeg spør om råd på denne stanga... ikke med masse tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G. Loomis Streamdance GLX 10´#5 hvilken line?

Er det noen som har erfaringer med denne stanga og hvilken line som passer?

Er på jakt etter et snøre som skal brukes under vading i sjøen, intermediate som lader og skyter godt.

RIO?

Må nok se etter et flytesnøre også... dette bør presentere noenlunde bra.

Kva med skyteklump?

 

Kan noen gi meg noen gode råd på en 10 foter # 5.

 

Leste dette så godt jeg kunne. Først som en del en, der du ber om råd for hensiktsmessige snører til den 10-foteren du allerede har. Da tenkte jeg etter nøye overveielse at du ikke har særlig erfaring med denne stangen, siden du ber om råd angående snører. Men du fikk det som helt sikkert er gode råd angående snørevalg.

 

Så leste jeg det du skrev etter bruk av en blanklinje som et nytt spørsmål. Rett og slett at du var på utkikk etter enda en 10-fots stang. Utfra den misforståelsen kunne jo ikke jeg vite om du skulle bruke den stanga til samme type fiske. Tenkte som så: "Er dette en nybegynner (kjenner deg jo ikke) kan jeg jo komme med et par-tre tips om hvorfor du ikke burde belemres med nok en 10-fots fluestang."

 

Så det var, hva du enn tror, godt ment. Min overtredelse av god forumsskikk var lite annet enn det du skriver:

 

Men til de av dere som stiller tvil til en 10 foter.... pigg av for helsike...kan dere ikke lese, gå og fisk.

Jeg spør om råd på denne stanga... ikke med masse tull.

 

Nå blir jeg vel ikke bedre til å lese av en fisketur? Et råd om å dra på fiske får allikevel aldri blitt helt galt, så jeg takker for rådet. :)

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok .. litt kjapp i avtrekkeren jeg også, kunne nok forklart meg bedre kanskje.

Ser alt for mange som kommer med kommentarer på andre innlegg på noe helt annet en det som det blir spurt om.

 

Jeg har/bestillt denne stanga.... så hvis noen har prøvd den og funnet ut hvilken line som fungerer best ville vært fint om dere delte erfaringen med meg slik at det ikke blir så mage bomkjøp av snører før jeg finner det rette.

 

Jeg vil trenge et intermediate snøre og et flytesnøre.

 

Hvis jeg finner ut at dette ikke er noe stang... vel da får jeg resirkulere den i forumet "til salgs" og finne på noe annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loomis har vært dyktig på 10 fotere med lette snøreklasser. Ta for eksempel den gamle IMX'en som du enda kan få kjøpt som byggesett. Den var rimelig lik slik som streamdancen er i dag.

Lett å holde ute mye line i luftkast og med et tilpasset snøre som nevnt tidligere Lee Wulff TT så er dette en meget bra kombinasjon som går langt hvis man har kastet med flue en sommerdag før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loomis har vært dyktig på 10 fotere med lette snøreklasser. Ta for eksempel den gamle IMX'en som du enda kan få kjøpt som byggesett.

 

Særiøst. Kan du det? Kan noen hjelpe meg hvor?

 

Jeg har en gammal imx #5 10fot stående. Jeg personlig synes 9fot,eren er mye bedre. Jeg her og en streemdance#5, synes ikke de er så helt like.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loomis har vært dyktig på 10 fotere med lette snøreklasser. Ta for eksempel den gamle IMX'en som du enda kan få kjøpt som byggesett.

 

Særiøst. Kan du det? Kan noen hjelpe meg hvor?

 

Jeg har en gammal imx #5 10fot stående. Jeg personlig synes 9fot,eren er mye bedre. Jeg her og en streemdance#5, synes ikke de er så helt like.

 

 

Får vel kjøpt IMX-blanks under navnet "Slate". Tror kun de leveres i 9 ft.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke lese, eller? Ser dere ikke at gutten/mannen vil hå råd om hvilket snøre han skal bruke til stanga han har kjøpt seg og ikke lange utredninger om han har valgt å kjøpe ei stang i riktig lengde eller ei. La han få svar på det han spør om og start den andre diskusjonen i egen tråd.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser nok ut til at jeg vil kjøpe meg et "klart" intermediate snøre, og kanskje et SA Stillwater som anbefalt i forumet.

Men hva med Scientific Angler Wet Cel Intermediate Clear Lake eller Rio Outbond.

Ønsker primært et snøre som er holdbart og med en skyteline som ikke er alt for tykk eller krøller seg.

 

Tips hvor man kan få kjøpt SA snøre billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har hatt et Rio Outbond snøre tidligere brukt på ei helt annen stang, men det var et prima snøre i sjøen da det kasta godt i vind. Det gikk dessverre fløyten. Det røyk tvert av ved at jeg tråkka på det da det låg på svaberget.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Rio Outbound til femmerstangen, F/I varianten. Linen fungerer bra til sjølørretfiske (lange kast, relativt tunge fluer, ofte vind) med en 9' GL Lpxe. Klumpen er klar og for mitt bruk funker det bra, overgangen mellom klump og skyteline er bra - merker det ikke i bruk. Tynn skyteline med tålelig lite minne selv i kaldt vann, faktisk kanskje litt for mye i solsteiken? Imidlertid er holdbarheten på coatingen på skytelinen heller dårlig. Selv om jeg alltid fisker med linekurv, passer på å vaske linen etter bruk og sjekker stangringer for slitasje, måtte jeg rett og slett kappe bort en bit av skytelinen da coatingen var krakkelert og dels skrelt bort. Mulig kasteteknikken min må ta en del av skylden for slitasjen, men dette snøret gikk til helvete usedvanlig raskt - kjøpte den i november, har fisket med den jevnt omtrent en gang i uken siden = kanskje 20 turer, og sist lørdag fikk jeg nok. Andre liner har vart kanskje ett helt år. Saksen måtte frem, har skjøtet limen ved hjelp av bindetråd (Staffan hadde et ord for dette men husker ikke nett på), lynlim og aquasure. Håper det holder, synes linen var steike dyr for å ha såpass kort levetid.

 

Executive summary: Skytelinen på Rio Outbound er ikke tykk, krøller seg ikke verre enn andre tilsvarende liner i vestlandsk vintervær (3-7 plussgrader) men blir litt lealaus i solsteiken. Imidlertid er dette dyre snøret ikke særlig holdbart - det er mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...