Gå til innhold

Antall fiskedøgn/-dager....


Lars Mathisen

Anbefalte innlegg

Registrerer nå, og har sett det i tidligere tråder at enkelte har inntil 250 fiskedager i året, mange har 100-150.

Det som slår meg da.... Har ikke disse familie eller jobb?

Selv jobber jeg skift 1 uke på/1 uke av-rotasjon. Jeg har god anledning til å fiske i jobbuka (min egen herre etter endt arbeid, borte fra kone og barn, og nært fiskeperlene :-)). I friuka kan jeg stort sett fiske på dagtid når det passer meg.

Jeg jobber omlag 180 dager i året + noe overtid.

 

Selv med mange døgn på fjellet vinteren i gjennom, og nitidig fiske gjennom det meste av sommeren er jeg ikke i nærheten av hundre. Jeg synes jeg fisker mye, enda jeg har så genuin interesse for fisk at jeg har valgt å jobbe med lakseoppdrett siden 1996.

 

Jeg kan bare ikke fatte hvordan enkelte kan ha jobb, fiske 150 dager i året, og samtidig være å finne inne på ffs store deler av døgnet....

Bare lurer.... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

5 måneder på fisketur sammenhengende på det meste...men har vært i en spesiell situasjon mht. jobb siden 1989......fisketuren....gikk som regel direkte over i rypejakt, elgjakt og rådyrjakt....huff og huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 dager, og over det, er jo vannvittig mye  :o

Syntes selv jeg fisker veldig mye i løpet av sesongen, og uten at jeg noen gang har regnet på det så innbiller jeg meg at jeg havner på maks 60-70 dager.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 måneder på fisketur sammenhengende på det meste...men har vært i en spesiell situasjon mht. jobb siden 1989......fisketuren....gikk som regel direkte over i rypejakt, elgjakt og rådyrjakt....huff og huff

 

Jo.. men...  Kan ikke tenke meg at så mange har den samme livssituasjonen som deg Staffan!

Kanskje det stemmer... Synes bare det høres vanvittig mye ut. Ja, nesten absurd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er ikke noe å trakte etter egentlig.....skulle lage nye bildeserier.....men ennå er det å være ute i den varme årstida veldig viktig....tur vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 dager, og over det, er jo vannvittig mye  :o

Syntes selv jeg fisker veldig mye i løpet av sesongen, og uten at jeg noen gang har regnet på det så innbiller jeg meg at jeg havner på maks 60-70 dager.

 

Lars

 

Har vel havnet omlag der i ekstreme sesonger...

 

Når jeg gikk på barne-/ungdomsskole var tallet noe helt annet. Da snakker vi nok opp mot 130-140 dager inkl. isfiske o.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg faktisk glad for at det ikke er sesong for fluefiske hele året.

Den gleden og spenningen jeg kjenner på denne tiden av året, når en ny sesong står for døren, ville jeg ikke vært foruten.

Ikke at jeg tror jeg hadde gått lei om ørreten vaket hele året, men både vi og fisken har nok godt av en pause  ;)

Vinteren kunne godt ha vært litt kortere enn her i norge, da . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor tok jeg fram den gamle fiskejournalen for første gang påomlag 10 år.

Jeg loggførte hver tur med fluestanga.. Fangst, klekkinger, osv...

Synes jeg fisket vanvittig mye.

Isen gikk av de første vannene rundt 15. mai.

Fram til 1.juli hadde jeg vært på 22 dagsturer av varierende lengde.

Jeg hadde landet 172 brunørreter med snittvekt rundt 650 gram, største på 1,9.

4 sjørøyer i sjøen mellom 1,3 og 1,9 kg, samt 12 sjøørret og én laks på 1,5. Også disse i sjøen.

Kan ikke huske å ha fisket like intensivt noensinne! Har heller ikke tidligere opplevd å gå lei....

 

Fisket i fjor var vel en form for virkelighetsflukt. En trøst...

Nyseparert, krevende, ny jobb osv...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

i 2008 hadde jeg 21 fisketurer i Mai. Dvs, jeg var på jobb, spiste middag, og hadde meg en to- tretimers kveldstur. Betyr dette at jeg hadde 21 fiskedøgn i mai da?  :rolleyes: Vanskelig å tolke dette her. Grerit nok at mange kanskje har 150 småturer på en sesong....men fiskedøgn er litt værre med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur

i 2008 hadde jeg 21 fisketurer i Mai. Dvs, jeg var på jobb, spiste middag, og hadde meg en to- tretimers kveldstur. Betyr dette at jeg hadde 21 fiskedøgn i mai da?  :rolleyes: Vanskelig å tolke dette her. Grerit nok at mange kanskje har 150 småturer på en sesong....men fiskedøgn er litt værre med :)

 

Henning har et poeng her. Kan det kalles et fiskedøgn hvis du er ute halvannen time en kveld. Tror jeg skal begynne å logge timer? Jeg har mange tretimersturer nå. Før ville tre timer vært bortkastet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at mange teller fiske døgn, for min del gjelder egentlig bare fisketurer.

kan ha et stort utbytte av bare en 2 timers tur, er såpass heldig at jeg har både gode ørret vann, og sø plasser under 5-10 min kjøring fra der jeg bor.

har selv 3 unger, men hadde faktisk satt meg som mål og ha 250 turer små som store i år, til og med kjerringa syntes at dette kunne la seg gjøre.

og så klart det er jo ikke alltid like lett og få det til, men som oftest er det jo gjerne etter ungene er lagt i 7 tiden på kvelden, og snakk om et par timers turer. ellers er jeg jo uheldigvis altfor glad i lakse fiske, noe som gjør at altfor mange morgener er det opp kl 02-03 for og fiske 4-5 timer før jobb.

og slukner kl 9 på sofaen, ikke altid like populært :)

husker for et par år siden fruen fylte 30 år, hadde handlet inn reker og god vinn, og skulle kose oss, men hva skjer, jo da en kamerat ringer og forteller om perfekte forhold i elva, tar en titt på fruen og hun sier, jo ta deg en tur du bare ikke bli lenge.

kommer hjem 4 timer senere med en fin laks på 7 kg, godt fornøyd, men det kan jeg desverre ikker si at fruen hvar.

ble ingen fetivitas nei ;D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Fiskedager/fiskedøgn. Selv om folk er på fisketur så er det jo ikke hver dag de fisker heller. Mye tid går med til kjøring. I April i fjor hadde jeg fulgt opp kvoten for hvor mye jeg kan skrive av tjenestekjøring i inntjenings ervervelse. (Ja, jeg skriver av alle fisketurene mine... jobb jobb jobb :) )

Med fiskedager mener jeg det er dager jeg fisket. Selv om det nok går et par mnd i året sammenhengende på tur enda så hadde jeg i 2006/2007 etter min definisjon over 200 fiskedager. Selvstendig næringsdrivende er stikkordet for min del. Jeg har utsatt/bortprioritert både penger, jobb og familie for å leve slik. I 11 år har jeg levd på nesten slikk og ingenting. Siste tre årene har situasjonen bedret seg økonomisk, men dette går utover fiskedagene. Man får aldri i pose og sekk, men man kan velge bort ting i livet for å gjøre plass til høyere prioriterte syssler. I dette tilfellet fluefiske. Jeg kjenner folk som lever av kunst, musikk, snowboardkjøring osv. De har alle en ting til felles. De har bevisst valgt det livet de lever og lar seg som oftest ikke forene med faste jobber og slikt tull:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

og når disse folka med livsstil jobb først går lei.......da slutter de totalt med det.......den mangeårige redaktøren for fluefiske i norden gunnar j:son fisker ikke lengre, kommer nok ikke til det heller, han sykler der nede i småland og har det bra med det......2006 var nesten en slik sesong for meg, ferdig med et intenst år....laget renamultimediaproduksjonen som nesten tok et år.....hadde alt som hadde med fisking oppe i halsen, men det skar seg med fiskesølibatåret.....kan ikke si at jeg helt på tuppa innfor kommende sesong, gleder meg til treffen og ei uke i barduelva.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg ble pensjonist i 1993, og disponerte Hanestad vokterbolig 35 meter fra Glommas bredd, var jeg i elva faktisk hver eneste dag fra isen gikk og til isen gjorde det umulig å fiske på høsten. Så den tidligste datoen jeg fikk fisk i disse årene var 21.april, og seneste var 11. nov.. Men da sto jeg i snøværet og fisket.

 

Har nå trappet ned betraktelig. Bra både for meg og fiskebestanden.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Enig Staffan. Kjenner tendensene. Det værste er at jeg på langt nær binder så mange fluer som jeg gjorde tidligere. Har liksom ikke så lyst å sette meg ned å binde etter å plukket ørten hundre fluer samme dag. Og en ting som helt klart setter en liten demper på sesongen er å være på NZ om vintern. Har på langt nær det samme suget når våren kommer. Det positive er at storfiskjaget er fraverende og dette med fiskesituasjon, omgivelsene osv har alt og si. Til helgen skal jeg fiske på en nydelig baetisklekking som allerede er i gang. Fisken er 0,3 til 0,5 kg, men den elva er så kul at jeg gleder meg som en unge til å ligge langflat på steiner og tuer langs elva og bruke sprettertmetoden på vakende fisk på en stanglengdes avstand med #3 stang... Åhhh:)) Nå kom plutselig suget igjen....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer nå, og har sett det i tidligere tråder at enkelte har inntil 250 fiskedager i året, mange har 100-150.

Det som slår meg da.... Har ikke disse familie eller jobb?

Selv jobber jeg skift 1 uke på/1 uke av-rotasjon. Jeg har god anledning til å fiske i jobbuka (min egen herre etter endt arbeid, borte fra kone og barn, og nært fiskeperlene :-)). I friuka kan jeg stort sett fiske på dagtid når det passer meg.

Jeg jobber omlag 180 dager i året + noe overtid.

 

Selv med mange døgn på fjellet vinteren i gjennom, og nitidig fiske gjennom det meste av sommeren er jeg ikke i nærheten av hundre. Jeg synes jeg fisker mye, enda jeg har så genuin interesse for fisk at jeg har valgt å jobbe med lakseoppdrett siden 1996.

 

Jeg kan bare ikke fatte hvordan enkelte kan ha jobb, fiske 150 dager i året, og samtidig være å finne inne på ffs store deler av døgnet....

Bare lurer.... ???

Jeg har og tenkt på dette. Hvor mange turer jeg har i året har jeg ingen peiling på, det blir litt sånn i rykk og napp. April-mai fisker jeg mye, juni en del og så kommer juli da er det mye båtliv og teltliv pluss en ferietur med familien avbrutt av en uke i finnmark. August til november preges mer av sporadiske turer.

Jeg er i alle fall ikke i nærheten av det mange sier. Jeg føler da uannsett jeg får fisket en del. Kona mener i alle fall jeg fisker mye :P

Det er heldigvis ikke så mye overtid og reising i jobbsammenheng lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskedager/fiskedøgn. Selv om folk er på fisketur så er det jo ikke hver dag de fisker heller. Mye tid går med til kjøring. I April i fjor hadde jeg fulgt opp kvoten for hvor mye jeg kan skrive av tjenestekjøring i inntjenings ervervelse. (Ja, jeg skriver av alle fisketurene mine... jobb jobb jobb :) )

Med fiskedager mener jeg det er dager jeg fisket. Selv om det nok går et par mnd i året sammenhengende på tur enda så hadde jeg i 2006/2007 etter min definisjon over 200 fiskedager. Selvstendig næringsdrivende er stikkordet for min del. Jeg har utsatt/bortprioritert både penger, jobb og familie for å leve slik. I 11 år har jeg levd på nesten slikk og ingenting. Siste tre årene har situasjonen bedret seg økonomisk, men dette går utover fiskedagene. Man får aldri i pose og sekk, men man kan velge bort ting i livet for å gjøre plass til høyere prioriterte syssler. I dette tilfellet fluefiske. Jeg kjenner folk som lever av kunst, musikk, snowboardkjøring osv. De har alle en ting til felles. De har bevisst valgt det livet de lever og lar seg som oftest ikke forene med faste jobber og slikt tull:)

 

Sant, sant.

Men hvordan tror du det går når man lever av å spille jazzmusikk og i tillegg driver med fluefiske i hver ledige stund (og litt til)? Og i tillegg er gift småbarnsfar? Og uavbrutt sitter og glor på dette forumet for å dempe abstinensen etter sommeren i Lappland?

Jo, det skal jeg fortelle deg: Det går til h******!

 

 

Neida, bare tuller. Jeg er verdens lykkeligste mann :D

 

Har fisket veldig mye synes jeg selv - mer enn 20 døgn i telt og tilsvarende antall døgn i turistforeningshytter o.l. ( i løpet av juni/juli/august) over en rekke år. I tillegg en god del dagsturer + SØ off season. Sammen med festivaler og sånt blir dette mye tid borte...

Heldigvis varer ikke sesongen så lenge i Skandinaviske høyfjellsstrøk. Personlig pleier jeg å være nokså mett i slutten av august.

Snart reiser jeg nordover!!! 3 måneder med masse deilig fjellfiske!!! Juhuuu!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg ble pensjonist i 1993, og disponerte Hanestad vokterbolig 35 meter fra Glommas bredd, var jeg i elva faktisk hver eneste dag fra isen gikk og til isen gjorde det umulig å fiske på høsten. Så den tidligste datoen jeg fikk fisk i disse årene var 21.april, og seneste var 11. nov.. Men da sto jeg i snøværet og fisket.

 

Har nå trappet ned betraktelig. Bra både for meg og fiskebestanden.

 

Magne Fjellstad.

 

Vil det si at du har kutta ut april Magne :)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor et godt stykke nord i landet er det ikke kone og jobb det står i.. Jeg mener.. svigers klipte plenen for en uke siden og her oppe har ikke plenen blitt grønn engang >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg ble pensjonist i 1993, og disponerte Hanestad vokterbolig 35 meter fra Glommas bredd, var jeg i elva faktisk hver eneste dag fra isen gikk og til isen gjorde det umulig å fiske på høsten. Så den tidligste datoen jeg fikk fisk i disse årene var 21.april, og seneste var 11. nov.. Men da sto jeg i snøværet og fisket.

 

Har nå trappet ned betraktelig. Bra både for meg og fiskebestanden.

 

Magne Fjellstad.

 

Vil det si at du har kutta ut april Magne :)???

 

Ja, jeg har kutta ut både isfiske og tidligfiske. Blir bare noen turer fra mai til september. Er ikke 20 år lenger. ;) ;)

Dessuten har jeg gitt bort alt isfiskeutstyret mitt, isboret ble solgt til Knutsen på renaelvas venner.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri ført noe nøyaktig oversikt over antall fiskedager, men jeg anslår at når det jeg definerer som hele dager, hvor jeg enten drar ut tidlig og hjemme sent på kvelden, eller er på overnattingsturer, så er jeg vel på ca 40 dager. Når det gjelder ettermiddag og kveldsturer, turer hvor jeg fisker fra grålysning til ettermiddag, altså delvise dager, så passerer antallet 45 dager.  Jeg har blitt mindre aktiv etter SØ på vinteren, men fra denne tiden på året og ut september er jeg svært mye på tur, enten her i distriktet, Hardangervidda, eller nordnorge. 

 

Nå er jeg i den situasjonen at jeg har en fluefiskende kone, og "voksne" barn, noe som gir stor handlefrihet.

 

Morten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...