Gå til innhold

hvor mye betyr kjente merkenavn ved valg av utstyr??


Gjest staffan@epost.no

hvor mye betyr kjente merkenavn ved valg av utstyr??  

113 stemmer

  1. 1. hvor mye betyr kjente merkenavn ved valg av utstyr??

    • det betyr mye
      22
    • det betyr lite eller ikke noe
      16
    • dyrt utstyr betyr kvalitet
      13
    • billig utstyr er crap
      1
    • kan ikke fiske med billig utstyr
      3
    • skitt samme bare det funker
      26
    • er villig til å forsøke alt
      47


Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

jeg skulle ønske en ting her i verden......tenk om man i stangtester kunne strippe teststengene helt.....bygd dem opp helt like bare med innskrevene nummer som refererte til hvem som var levrandøren.....det kan hende at testene ville fått et annet utfall da........har vært med på noen stangtester og jeg stiller meg tvilsom til slike tester da man får vite hva de heter....lett for å bli forutinnatt.....åja det er en "snekker Andersenstang" dettemå være gode greier og blir blendet av "snekker Andersen" som merkenavn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle ønske en ting her i verden......tenk om man i stangtester kunne strippe teststengene helt.....bygd dem opp helt like bare med innskrevene nummer som refererte til hvem som var levrandøren.....det kan hende at testene ville fått et annet utfall da........har vært med på noen stangtester og jeg stiller meg tvilsom til slike tester da man får vite hva de heter....lett for å bli forutinnatt.....åja det er en "snekker Andersenstang" dettemå være gode greier og blir blendet av "snekker Andersen" som merkenavn....

 

enig der, skikkelige "smaks" tester utføres slik at testere ikke påvirkes av navn/merke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg oppfatter meg selv til å være rimelig fleksibel  når det gjelder fokus på merkenavn i mitt fluefiske. De eneste små forutsetningene som må være til stede er at produktene helst bør være produsert av: Sage, Simms, Korkers, Danielsson, S.A, og kanskje Lamson.  Forutenom disse små betingelsene, er jeg åpen for det meste  ;D

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av utstyr kan kanskje sammenlignes med valg av flue. Er flua pen og bra bundet så velger man den fremfor rufsetufsa bakerst i boksen selv om begge sikkert fisker like bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte lite eller ikke noe.... Men må inrømme at hvis jeg har hatt en positiv opplevelse av ett merke, har jeg lett for å velge dette ved en senere anledning. Men det har ikke noe med pris å gjøre  :)

 

Har lettere for å sverge til ett "billig-merke" hvis jeg har opplevd dette positivt enn ett dyrt et. Er jo moro med billige ting som funker  :D

 

Og så er jeg litt retro. Gamle ting som funker bare digger jeg. Betaler gjerne mye for dette også hvis jeg vet verdien vil holde seg  :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle ønske en ting her i verden......tenk om man i stangtester kunne strippe teststengene helt.....bygd dem opp helt like bare med innskrevene nummer som refererte til hvem som var levrandøren.....det kan hende at testene ville fått et annet utfall da........

Hvem faen bryr seg egentlig om hvordan stanga kaster på helt objektivt grunnlag? Stangvalg er langt viktigere enn som så. Akkurat som om man ikke velger klær basert på hvor godt de holder varmen, man velger ikke venner/kjæreste utfra objektive egenskaper, man velger ikke om man liker pannekaker eller ikke utfra en logisk analyse og man bedriver selvfølgelig ikke en hobby som fluefiske på objektive kritierier, i forhold til tid, fangst og fisketype eller hva det nå enn måtte være. Og der står stanga også, i et sammensurium av mange vesentlige ting, hvorav kasteegenskapene er helt underordnet. Kasteegenskaper er som hygiene, så lenge det ikke er plagsomt dårlig, er det en ikke-sak. Men det er uhorvelig mye annet som er viktig ved stangvalg.

 

Forskjellige merkevareidentitet hadde vært interessant å diskutere. Både hvordan de ulike merkene oppfattes og ikke minst hvordan vi selv tror vi rangere ulike verdier innen merkevarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle ønske en ting her i verden......tenk om man i stangtester kunne strippe teststengene helt.....bygd dem opp helt like bare med innskrevene nummer som refererte til hvem som var levrandøren.....det kan hende at testene ville fått et annet utfall da........

Hvem faen bryr seg egentlig om hvordan stanga kaster på helt objektivt grunnlag? Stangvalg er langt viktigere enn som så. Akkurat som om man ikke velger klær basert på hvor godt de holder varmen, man velger ikke venner/kjæreste utfra objektive egenskaper, man velger ikke om man liker pannekaker eller ikke utfra en logisk analyse og man bedriver selvfølgelig ikke en hobby som fluefiske på objektive kritierier, i forhold til tid, fangst og fisketype eller hva det nå enn måtte være. Og der står stanga også, i et sammensurium av mange vesentlige ting, hvorav kasteegenskapene er helt underordnet. Kasteegenskaper er som hygiene, så lenge det ikke er plagsomt dårlig, er det en ikke-sak. Men det er uhorvelig mye annet som er viktig ved stangvalg.

 

Forskjellige merkevareidentitet hadde vært interessant å diskutere. Både hvordan de ulike merkene oppfattes og ikke minst hvordan vi selv tror vi rangere ulike verdier innen merkevarene.

Da er vi i alle fall ikke enige om dette!!! Kasteegenskapene er det desidert viktigste for meg. Derfor er jeg skeptisk til å kjøpe noe før jeg har prøvd det.

Litt rett har du, hadde det stått silstar og stanga var malt med murmaling men god å kaste med hadde jeg nok måtte tenkt meg om både 12 og 13 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bruker mer enn gjerne SIMMS produkter hvis kvaliteten er god.

Bruker mer enn gjerne SLATE produkter hvis kvaliteten er god.

Bruker mer enn gjerne VISION produkter hvis kvaliteten er god.

 

For å ikke lage en alt for lang liste så handler det om Kvalitet når man skal svi av

oppsparte grunker på fluefiske utstyr.

Spiller ingen rolle hva slags merke det er bare Kvaliteten holder den standard jeg ønsker.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fluefiskere bør vel faktisk være såpass ærlige at vi innrømmer at merkenavn ikke betyr mye, det betyr ALT  ;D

Neida, jeg snakker ikke for alle, bare nesten . . .

De som ikke bryr seg filla om merkenavn er enten helt ferske, og har ikke nådd det stadiet enda, eller de er av de ytterst få som faktisk ikke bryr seg  ;)

Det er bare å se på historikken i "Utstyrsprat", så får man et visst inntrykk av hva som gjelder.

Det er ikke Vangen, Ron Thompson og Kinetic som er mest etterspurt, ihvertfall  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Godsmack skrev:

Det er ikke Vangen, Ron Thompson og Kinetic som er mest etterspurt, ihvertfall

 

Fordi kvaliteten på disse merkene generellt er for dårlig :)

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fluefiskere bør vel faktisk være såpass ærlige at vi innrømmer at merkenavn ikke betyr mye, det betyr ALT  ;D

Neida, jeg snakker ikke for alle, bare nesten . . .

De som ikke bryr seg filla om merkenavn er enten helt ferske, og har ikke nådd det stadiet enda, eller de er av de ytterst få som faktisk ikke bryr seg  ;)

Det er bare å se på historikken i "Utstyrsprat", så får man et visst inntrykk av hva som gjelder.

Det er ikke Vangen, Ron Thompson og Kinetic som er mest etterspurt, ihvertfall  ;D

 

Lars

Er du villig til å kjøpe ei dyr stang du ikke synes er veldig god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

idag har jeg prøvd en stang som er helt uten merkenavn, altså en stang som man selv  sette navn på, det var en stang som var ganske rimlig......det var en stang i klasse 5/6, men jeg klassifiserte den til en klasse under.......den var utrolig vidunderlig å kaste med, en sleiping kunne prissette den til 4000.- finnishen var helt ok.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Samme for meg hvilket merke det er, så lenge stanga er god å kaste med. Eller snella for den saks skyld, men når det kommer til vadere og vadejakker så kjøper jeg noe som jeg vet er kvalitet. Og da kan det bli fort dyrt..

 

Har en stang som jeg betalte 1000kr ny for, angrer ikke et sekund på det valget nå. Utrolig mye stang for pengene og meget god å kaste med, ble bare bedre og bedre etterhvert som jeg prøvde den. Merke er ikke alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje kommet til et punkt hvor ting som ser kuult og er funksjonelt betyr mye. Merkeprodusenter har vel kanskje den egenskapen å produsere ting med begge kvaliteter. Aldri ledd så mye som en gang jeg prøvde en Ron thompsen teleskop til 249.- som ja var litt fortung, men kasta så jævla bra. Bind for øya test med en kasteguru avslørte at han glatt hadde bladd opp et par lapper for den stanga. :). Vi var alle enig i det foresten. men den så ikke videre bra ut ;D

Tidligere erfaringer, fartstid, og hva vi enten har lagd, eid osv, blitt lei osv er vel åsså en faktor for hva vi handler idag. Sånn er det for meg. Mine beste "fiskestenger" idag er ikke selvlagde pene og dyre(som før) , snarere tvert imot. :) Hva vi liker forandrer seg over tid, trur jeg, hvis ikke hadde det ikke vært liv laga for produsenter idag. Ikke mye revolusjonernde som har skjedd for meg de siste 10-15 åra, bortsett fra utsende på utstyret. Ikke tolk dette feil, please. Mindre fisketid kan jo kompenseres med en fin snelle, hvis man har råd ;D Men ingen nødvendighet. ;)

Et sted hvor merkenavn virkelig har spilt noen rolle er tiljenglighet på fluebindermateriale og utvalget av dette. :)

Fluestenger,og sneller spiller ingen rolle bare de ser kuule ut ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fluefiskere bør vel faktisk være såpass ærlige at vi innrømmer at merkenavn ikke betyr mye, det betyr ALT  ;D

Neida, jeg snakker ikke for alle, bare nesten . . .

De som ikke bryr seg filla om merkenavn er enten helt ferske, og har ikke nådd det stadiet enda, eller de er av de ytterst få som faktisk ikke bryr seg  ;)

Det er bare å se på historikken i "Utstyrsprat", så får man et visst inntrykk av hva som gjelder.

Det er ikke Vangen, Ron Thompson og Kinetic som er mest etterspurt, ihvertfall  ;D

 

Lars

Er du villig til å kjøpe ei dyr stang du ikke synes er veldig god?

Nei, det er ikke det det dreier seg om.

Det jeg prøver å si er at visse merker er anerkjent, selv blandt de som aldri har prøvd dem, mens andre er litt så der.

Det er feks  langt lettere å få respons ved salg av ei Sage eller Scott stang, kontra Vision eller Scierra.

Innenfor arten fluefiskere er det svært få jeg tror på om de hevder at de er likegyldige til om det står Simms eller Trofast på vadebuksa, bare den er like bra .

Fluefiskere flest går rundt som en reklameplakat langs elva, og om vi ikke engang greier å le av oss selv blir det enda mer komisk  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det enklere å gi bort utstyr som man ikke har betalt flere tusen for.

Ga nettopp bort ei TriCast #4 med snelle og hele sulamitten uten at hjertet mitt ble knust ;D

 

Når jeg finner ut hvilken aksjon, klasse etc jeg føler meg komfortabel med, da kan jeg spytte litt ekstra dollar i ei ny stang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hi Lars

 

Jeg ler av meg selv, faktisk ganske godt, leter etter en ny caps i år. Glad i farger og her er jeg, noen forslag?  ;D

 

nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...