Gå til innhold

Hvilket liggeunderlag?


Sailfish

Anbefalte innlegg

Jeg setter både sikkerhet og god liggekomfor høyt på tur, så er nå litt i klemma :-\

 

Jeg ligger kun ute i telt på våren, sommeren og høsten og jeg er 190 lang.

 

Noen som vet hvor lett/raskt/holdbart det er å lappe Exped SynMat 7 PUMP DLX på tur?

 

Hvilket liggeunderlag bør jeg velge, Ajungilak EVA Lux Mat eller Exped SynMat 7 PUMP DLX?

 

Jeg håper noen kan hjelpe meg her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no

velg den med dun.......kan lappes med tape og aquasure som andre luftmadrasser.....men hovedsaken er å være forsiktig med tinga sine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter både sikkerhet og god liggekomfor høyt på tur, så er nå litt i klemma :-\

 

Jeg ligger kun ute i telt på våren, sommeren og høsten og jeg er 190 lang.

 

Noen som vet hvor lett/raskt/holdbart det er å lappe Exped SynMat 7 PUMP DLX på tur?

 

Hvilket liggeunderlag bør jeg velge, Ajungilak EVA Lux Mat eller Exped SynMat 7 PUMP DLX?

 

Jeg håper noen kan hjelpe meg her :)

 

Har ikke peiling på hvor lang tid det tar å lappe disse. Kona har exped downmat 7, jeg har 7 DXL.  Vi har brukt våre i to år, uten hull eller andre problemer.  Antar at det ikke skal ta mange minutter å lappe underlaget med den "stoffbiten" som følger med, men det er sikkert andre her som vet. Gode underlag, bare ikke pump dem for harde, er ikke mye luft som skal til.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ihvertfall aldri selvoppblåsende liggeunderlag mer ihvertfall. De har røket alle som en. Enten har blæra røket, det har blitt hull i de osv osv. Finnes ikke noe kjipere enn det på tur. Nå går jeg for "skumgummi" typen av litt bedre kvalitet. Da har jeg god liggeplass uten å bekymre meg over noe. :) Som f.eks. ved bålet om kvelden. Ikke så sjeldent at det kommer en gnist eller noe annet varmt farende da. Blir det for hardt så har jeg lagt under litt granbar. Funker flotters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Lars Monsen.

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=AJU30

 

Bruker dette selv av en enkel grunn, av alle oppblåsbare underlag jeg har solgt og prøvd i sportsbutikkene jeg har jobba i har jeg aldri funnet et som ikke har gått hull på.

 

Dette gjelder selv extreme utgavene som f.eks thermarest, produsenten oppgir at man skal kunne sove direkte på steinete underlag. Dette stemte ikke :)

 

Ingenting ødelegger en tur som å sove rett på bakken i mine øyne, bamse funker og vil fortsette å funke i mange år fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et thermarest underlag i mange år nå. Stakk hull i det med kniven en gang, eneste gangen jeg har lappet det. Forøvrig med aquasure. Dette har jeg brukt mye i mange år så jeg er ikke redd for å annbefale det på det varmeste.

Det er i alle fall ti år gammelt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Skal man ha noe som er helt sikkert og komfortbelt, REINSDYRSKINN, naturlig og vært brukt i tusner av år......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha noe som er helt sikkert og komfortbelt, REINSDYRSKINN, naturlig og vært brukt i tusner av år......

 

men det røyter som faen :D

 

edit: jeg hadde heller gått for sauseskinn

 

Tøv. Skinn av god kvalitet hverken røyter eller lukter i særlig grad.

 

Saueskinn trekker vann. Ikke uten grunn at det svært sjelden brukes på tur. Er det helt tørt vil det selvsagt være svært komfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Bruker bare et kort underlag på ca 120 (Ajungilak) av den oppblsbare skumtypen om sommeren, med genseren eller jakka under beina. Ikke er det helt tett heller, men denne typen holder på litt volum og isolerer greit nok selv om lufta går ut i løpet av natta også. Og sparer en del vekt selvsagt. Rene luftmadrasser som de dungreie blir flate som en søppelsekk og er praktisk talt helt verdiløse om de går lekk.

 

ps..reinskinn er suverent på tørt vinterføre, men heller triste (og tunge) saker når det blir bløtt, brukte mye reinskinn før, nå går det på de lange grå vintermattene fra Ajungilak så lenge snøen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha noe som er helt sikkert og komfortbelt, REINSDYRSKINN, naturlig og vært brukt i tusner av år......

 

men det røyter som faen :D

 

edit: jeg hadde heller gått for sauseskinn

 

Tøv. Skinn av god kvalitet hverken røyter eller lukter i særlig grad.

 

Saueskinn trekker vann. Ikke uten grunn at det svært sjelden brukes på tur. Er det helt tørt vil det selvsagt være svært komfortabelt.

 

ok da har jeg vært uheldig, og to andre på jobben...sikkert billig greier..men da vet jeg det!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

reinsdyr skinn er garvet, det betegnes som dekorasjonsskinn, til å henge på veggen......det skal være tørksskinn, gjerne malt med linolje på baksiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha noe som er helt sikkert og komfortbelt, REINSDYRSKINN, naturlig og vært brukt i tusner av år......

 

men det røyter som faen :D

 

edit: jeg hadde heller gått for sauseskinn

 

Tøv. Skinn av god kvalitet hverken røyter eller lukter i særlig grad.

 

Saueskinn trekker vann. Ikke uten grunn at det svært sjelden brukes på tur. Er det helt tørt vil det selvsagt være svært komfortabelt.

 

ok da har jeg vært uheldig, og to andre på jobben...sikkert billig greier..men da vet jeg det!!! :D

Nei Demir du tar ikke helt feil. Jeg er litt enig, de røyter ikke som faen men de røyter litt. Noe jeg forresten driter i!!

Jeg bruker det en del, har både tørka og garvet. Utrolig godt å ligge på. Har tenkt å sy sammen to stykker og kappe til så det passer lengden min samt få vekk alt overskytende på sidene. Det burde bli bra tror dere ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

reinsdyrskinn er sjefen over alle underlag.......jeg er 178 cm, klarer meg godt med et skinn, men "flaggstengene" må sy.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Lars Monsen.

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=AJU30

 

Bruker dette selv av en enkel grunn, av alle oppblåsbare underlag jeg har solgt og prøvd i sportsbutikkene jeg har jobba i har jeg aldri funnet et som ikke har gått hull på.

 

Dette gjelder selv extreme utgavene som f.eks thermarest, produsenten oppgir at man skal kunne sove direkte på steinete underlag. Dette stemte ikke :)

 

Ingenting ødelegger en tur som å sove rett på bakken i mine øyne, bamse funker og vil fortsette å funke i mange år fremover

 

Denne er topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har mange sommeruker på et Bamseunderlag jeg skar ned både i lengde og bredde til teltbruk. Men skumunderlaget mitt fungerer bra det, selv om det er lite luft igjen på morran. Bamsematta funker imidlertid alltid og uansett, men ruver litt vel mye i volum.

Men ærlig talt, reinskinn til sommerbruk - det bør frarådes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange sommeruker på et Bamseunderlag jeg skar ned både i lengde og bredde til teltbruk. Men skumunderlaget mitt fungerer bra det, selv om det er lite luft igjen på morran. Bamsematta funker imidlertid alltid og uansett, men ruver litt vel mye i volum.

Men ærlig talt, reinskinn til sommerbruk - det bør frarådes.

På grunn av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...