Gå til innhold

Hvilket liggeunderlag?


Sailfish

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

jeg har nevnt det her før......dersom du skal overnatte i skogsbeltet sp er en bjørkerisseng  utrolig komfortabelt.....her bilde av en risseng i en lavo

 

[attachimg=1]

 

en slik risseng kan selvfølgelig ikke lages dersom man bytter leirplass hver dag......risseng kan lages rett på bakken hvorpå man reiser et ordinært telt ovenpå rissenga!

post-0-13949864538041_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

jeg har nevnt det her før......dersom du skal overnatte i skogsbeltet sp er en bjørkerisseng  utrolig komfortabelt.....her bilde av en risseng i en lavo

 

[attachimg=1]

 

en slik risseng kan selvfølgelig ikke lages dersom man bytter leirplass hver dag......risseng kan lages rett på bakken hvorpå man reiser et ordinært telt ovenpå rissenga!

Dette har jeg prøvd Staffen, for mye arbeid for min del!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har nevnt det her før......dersom du skal overnatte i skogsbeltet sp er en bjørkerisseng  utrolig komfortabelt.....her bilde av en risseng i en lavo

 

[attachimg=1]

 

en slik risseng kan selvfølgelig ikke lages dersom man bytter leirplass hver dag......risseng kan lages rett på bakken hvorpå man reiser et ordinært telt ovenpå rissenga!

Dette har jeg prøvd Staffen, for mye arbeid for min del!!

 

for lat for å sove godt.....det kan hende at jeg er lengre på tur i slengen enn deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Kanskje det er bare oss (halv)gamlinger som driver med sånt, jeg har nå alltid et lag med bjørkeris under teltet mitt, eller hva som måtte fins i nærheten...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nevnt det her før......dersom du skal overnatte i skogsbeltet sp er en bjørkerisseng  utrolig komfortabelt.....her bilde av en risseng i en lavo

 

[attachimg=1]

 

en slik risseng kan selvfølgelig ikke lages dersom man bytter leirplass hver dag......risseng kan lages rett på bakken hvorpå man reiser et ordinært telt ovenpå rissenga!

Dette har jeg prøvd Staffen, for mye arbeid for min del!!

 

for lat for å sove godt.....det kan hende at jeg er lengre på tur i slengen enn deg

Det får bli dine ord. Kan du være vennelig å skrive litt om hvor lang tid dette tar? Har gjort det noen ganger ser du.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg bruker ca 1-2 timer på sengeplass til meg sjøl....har med meg alltid en greinsaks, slik du klipper rosene med.....det spørs da også på hvor mye vegitasjon det finnes på stedet og om det skal soves promte eller ei, om det skal det så velger jeg bare skinnet til jeg har fårr sovet ut.....deretter han jeg bruke hele dagen om jeg vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ca 1-2 timer på sengeplass til meg sjøl....har med meg alltid en greinsaks, slik du klipper rosene med.....det spørs da også på hvor mye vegitasjon det finnes på stedet og om det skal soves promte eller ei, om det skal det så velger jeg bare skinnet til jeg har fårr sovet ut.....deretter han jeg bruke hele dagen om jeg vil

Det svaret holder for min del ;)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er du enig i ar det et et vidunderlig underlag og at det er vel verdt å sove som en baron på tur??

Ja det er jeg :) Men jeg gidder ikke bruke så lang tid på "soveleie" mitt. Det sliter og på teltbunnen med alle kvistene. Jeg karer i alle fall ikke å legge det slik at ikke "kvisten" kommer opp i bunnen etter en stund.

Men lat, det er jeg ikke!!!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggeunderlag?  ;D

Når ble det ikke bra nok med en dunk i skuldra og: "Seint. Nå ofrer vi to minutt og finner vi en teltplass med mest mulig lyng under"  ;D

Hilsen en som aldri hadde turt å ligge å sove i skogen. " Nei pokker der er det jo mørkt" ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at det er mange engasjerte med i tråden! :D

 

Men bare for å gjøre dere oppmerksomme på det så blir desverre ikke reinsdyrskinn noe alternativ for min del. Syns det røyter og lukter for mye, og dessuten er jeg allergisk... :-\

 

Og ang. ris- eller granbarseng under teltet så akter jeg å bruke det om det er mulig, men da også for å få enda bedre avrenning under telte om det regner.

 

Her er litt info om produktene med ferdig pruta priser.

 

Ajungilak EVA Lux Mat:

- Vekt: 615 g

- Lengde: 190 cm

- Bredde: 60 cm

- Tykkelse: 18 mm

- Isolasjon og komfort: Lukkede celler ( Skum )

- Trekker ikke vann

- God friksjon mot snø, teltduk og sovepose. Hindrer at du sklir av underlaget i løpet av natten

- Svært god rive og slitestyrke.

- Cellene holder form og konstruksjon selv under lang og tøft bruk

- Lang levetid

- Pris: 700 NOK

 

Exped SynMat 7 DLX PUMP:

- Vekt (med pakkpose): 1160 g

- Pakkvolum: 28 cm x 15 cm

- Lengde: 193 cm

- Bredde: 65 cm

- Isolering og komfort: Stillestående luft

- Ytterduken er slitesterk og med antiskliflater.

- Lappesaker er inkludert.

- Pris: 899 NOK

 

Kilde: fjellsport.no

 

Hva vil dere sammenligne å sove på et skumunderlag? Som å sove på en plen? Som å sove på fjell?...

 

Må si at Expedens komfort frister stort, men så var det det med sikkerheten og vekta da ???

 

Vet enda ikke hvilket underlag jeg bør velge så fortsett gjerne å komme med gode argumenter for og imot underlagene. Håper produktinformasjonene hjelper deg i å legge inn nye svar i denne tråden :)

 

Mvh,

Tom-André :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggeunderlag?  ;D

Når ble det ikke bra nok med en dunk i skuldra og: "Seint. Nå ofrer vi to minutt og finner vi en teltplass med mest mulig lyng under"  ;D

Tiltredes!

 

Dessverre er det som regel undertegnede som ender opp men en spiss stein under korsryggen :'(

 

Reinskinn er selvfølgelig desidert mest behagelig. Men pga vekt blir det som oftest et helt vanlig skumgummi-underlag på langturer.

De luftmadrassene er også fine, så lenge de ikke punkterer (noe de gjør rett som det er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sailfish: Ta deg en tur på fjellforum du, og søk litt på exped sine underlag. Tror nok du kommer frem til det du vil...  Ang sikkerhet så er det kun sund fornuft som gjelder, du legger deg feks ikke ved siden av bålet med ett slikt underlag... Men er du ute etter en god natt søvn, og tåler å ta noen få forhåndsregler så blir du neppe skuffa.

 

Forresten så har jeg dun utgaven downmat 9 dlx.. Ett lite pluss med den er at pakkposen også er dun-foret, som gjør at du kan:

- stappe en genser inni

- fylle den med luft

- Tappe ut luft som du selv vil med hjelp av lufteventilen i bånn av pakkposen

 

Vips du har en komfortabel "dun" pute under huet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestillt Exped SynMat 7 DLX PUMP. Håper jeg blir fornøyd og at underlaget er holdbart og slitesterkt :)

 

Kommer også til å ta med meg et vanlig isopor-underlag til bruk ved bålet, under luftmadrassen og som reservemadrass hvis det blir hull i Expeden som jeg ikke klarer å lappe.

 

Får prøvd det nye utstyret skikkelig på den første lengre turen alene på fjellet. Nytt liggeunderlag, ny Leatherman, ny tarp og ny sovepose skal i ilden ;)  7 dager alene på fjellet, bare deg og fiskestanga, blir ikke mye bedre enn det :)

 

Og hvis det er noen som leser dette som har noen vanntette pakkposer de ønsker å anbefale setter jeg stor pris på det :)

 

Mvh,

Tom-André :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Får prøvd det nye utstyret skikkelig på den første lengre turen alene på fjellet. Nytt liggeunderlag, ny Leatherman, ny tarp og ny sovepose skal i ilden ;) 

 

hmm, tror ikke det er så lurt, det der. antagelig vil kun leatherman klare testen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg regner med at du tar deng noen turer før du drar på "langturen"....se hvordan det virker og om du klarer å håndtere det....slik at du blir komfortabel med det hele.....

 

legg ut resten av den tenkte pakkelista....det du skal ha med deg utenom dette er vel så viktig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped sine pakkposer gir mest valuta for pengene. Har prøvd store deler av de som finnes på markedet.

 

Sealline har klart best kvalitet (av de jeg har prøvd), men de koster også mest.

 

Gjør oppmerksom på at jeg her snakker om lette/tynne pakkposer. Ortlieb lager glimrende poser, men da i kraftigere utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...