Gå til innhold

Turmattips


Ruffen

Anbefalte innlegg

svippturmar er vel liten vits i å preike om, det kan likegodt være en ferdilglaga pizza.....det vanskliger er når turen varer en stund......tørrfisk er ikke dumt, kan lage mange fantastiske retter i kilo tørrfisk er ca 6 kilo fisk....bløtlegges, etter at det er svella kan du steke eller koke det.....dette er en veldig godt tips selvom jeg vet at det er mange som griner på nesa nå!!! Prøv!

 

Tørrfisk er jo greit å ha med, om så bare som "snacks".. og, veier nesten ingenting

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

To nedstrippa enkle og greie retter man kun trenger å få en fin fisk for å komplettere. Enkle og kjappe turretter.

 

Glassnuddelsalat med Ørret:

Glassnudler el Risnudler kokes, avkjøles og blandes med litt salat etter eget ønske.. ikke for mye dall. NB! Dette gjøres hjemme. Skal være kaldt.

Ta med en lime, et par chili, sweet chili sauce og en neve koriander. Stek fisken og legg over salaten. Drøss over det du hadde med, enkelt og småeksotisk i skauen ;)

 

Ørretwrap

Avokado kuttes eller knuses sammen med lime. Lag en "Pico de Gallo" av Tomat, Chili, Koriander og løk(sukker,salt tomat)(Kan med fordel lages på forhånd. Helstek fisken og plukk biter av den som du legger i tortillaen sammen med det ovennevnte. Godt med en dæsj rømme og.

 

Jeg drar gjerne på tu rmed deg som kokk - ble sulten nå!!

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To nedstrippa enkle og greie retter man kun trenger å få en fin fisk for å komplettere. Enkle og kjappe turretter.

 

Glassnuddelsalat med Ørret:

Glassnudler el Risnudler kokes, avkjøles og blandes med litt salat etter eget ønske.. ikke for mye dall. NB! Dette gjøres hjemme. Skal være kaldt.

Ta med en lime, et par chili, sweet chili sauce og en neve koriander. Stek fisken og legg over salaten. Drøss over det du hadde med, enkelt og småeksotisk i skauen ;)

 

Ørretwrap

Avokado kuttes eller knuses sammen med lime. Lag en "Pico de Gallo" av Tomat, Chili, Koriander og løk(sukker,salt tomat)(Kan med fordel lages på forhånd. Helstek fisken og plukk biter av den som du legger i tortillaen sammen med det ovennevnte. Godt med en dæsj rømme og.

 

Jeg drar gjerne på tu rmed deg som kokk - ble sulten nå!!

 

 

 

 

 

 

For meg er god mat og godt selskap, enten med seg selv eller andre hele turen. Fisken(som det sjelden blir mye av ;D) en bonus. eneste jeg bruker litt tid på en tur er maten. Lager gjerne litt opp på forhånd, som f. eks de tinga jeg nevnte.. Alt det andre med utstyr klær osv går litt på autopilot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med god mat på tur.  Måltidene er viktig.  Hva som tas med er avhengig av varme, varighet og hvor langt jeg skal gå.  Uansett har jeg alltid med en god snabb av salt spekemat, samt sjokolade.

 

På lengre turer har jeg hatt stor glede av kombinasjonen makaroni og et godt pizzafyll, hvor man bruker litt av spekematen som kjøttfyll og stapper inn i tortilla-lefser.  Dersom det er på høsten og man kan finne litt sopp blir det rene gourmet-måltidet.  Mye bedre enn de trøtte real-turmat variantene.

 

Jeg har også hatt med vacuumpakkede porsjonsposer med hjemmelaget baccalao.  Dersom baccalaoen kokes skikkelig ned sånn at den er god og tykk er det ikke allverden av vekt.  Ekstra vann tilsettes ved oppkok på tur.

 

Som mellommåltid er jo havregrøt en klassiker, men husk å ta med rosiner, sukker og litt syltetøy.  Til nød tørket frukt dersom vekt er viktig.

 

På korte turer derimot, en overnatting, blir det som regel biff mellom delte rundstykker med salat og dressing, rødvin og en coqnac.  Tungt - ja, men vel fremme er det alltid verdt det - synes nå jeg.

 

Fisk? Ja, da. Det forekommer som regel som et supplement, men jeg tør sjelden å forutsette fisk som nødvendig proviant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt inspirert av innlegget til Erland så jeg tok en slik "bare tilsett vann" pose med solsikkebrød og knadde sammen.

Lagde noen leiver på størrelse med lapper og stekte de i panna på komfyren.

Dette ble kjempegodt :) Til og med ungene likte de. Klart dette er mye lettere hjemme men dette skal ikke bli noe problem å få til ute.

En slik pose blir med meg på neste langtur det er helt sikkert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har hatt god suksess med tørrfisk på følgende måte,:

 

del tørrfisken opp i biter, forholdsvis små biter, som to til fire sukkerbiter....anbring disse i en pose, gjerne tøypose.....husk at en kilo tørrfisk er som 5-6 kilo ferskfisk......bløtlegg det du skal ha dagen før........tilbered fiskesuppe fra toro, legg de oppblødte fiskebitene oppi den varme "fiskesuppa"......nei nå ble jeg sulten! er egentlig imponert at ingen har ytra Æsj ennå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt god suksess med tørrfisk på følgende måte,:

 

del tørrfisken opp i biter, forholdsvis små biter, som to til fire sukkerbiter....anbring disse i en pose, gjerne tøypose.....husk at en kilo tørrfisk er som 5-6 kilo ferskfisk......bløtlegg det du skal ha dagen før........tilbered fiskesuppe fra toro, legg de oppblødte fiskebitene oppi den varme "fiskesuppa"......nei nå ble jeg sulten! er egentlig imponert at ingen har ytra Æsj ennå!!

Jeg liker bedre klippfisk jeg. Bare litt tyngre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kanotur en gang med noen naboer. De gutta var mere opptatt av å få i seg alkohyler enn de var å reise på tur. Eller rettere sagt, de var på tur for å drikke alkohyler  :D

 

Mat ble derfor ett nødvendig onde. En kveld vi kom frem til leiplassen ca. 6 timer forsinket pga. lite vann, bredte panikken seg blandt drukkenboltene. Resultatet ble oppskriften "rett i toppen". Dvs. Toro`s Rett i koppen iblandet brennevin. Det var ikke godt, men hjalp på humøret ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt god suksess med tørrfisk på følgende måte,:

 

del tørrfisken opp i biter, forholdsvis små biter, som to til fire sukkerbiter....anbring disse i en pose, gjerne tøypose.....husk at en kilo tørrfisk er som 5-6 kilo ferskfisk......bløtlegg det du skal ha dagen før........tilbered fiskesuppe fra toro, legg de oppblødte fiskebitene oppi den varme "fiskesuppa"......nei nå ble jeg sulten! er egentlig imponert at ingen har ytra Æsj ennå!!

Kunne godt vært den første, men skal prøve å la være ;);D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med god mat på tur.  Måltidene er viktig.  Hva som tas med er avhengig av varme, varighet og hvor langt jeg skal gå.  Uansett har jeg alltid med en god snabb av salt spekemat, samt sjokolade.

 

På lengre turer har jeg hatt stor glede av kombinasjonen makaroni og et godt pizzafyll, hvor man bruker litt av spekematen som kjøttfyll og stapper inn i tortilla-lefser.  Dersom det er på høsten og man kan finne litt sopp blir det rene gourmet-måltidet.  Mye bedre enn de trøtte real-turmat variantene.

 

Jeg har også hatt med vacuumpakkede porsjonsposer med hjemmelaget baccalao.  Dersom baccalaoen kokes skikkelig ned sånn at den er god og tykk er det ikke allverden av vekt.  Ekstra vann tilsettes ved oppkok på tur.

 

Som mellommåltid er jo havregrøt en klassiker, men husk å ta med rosiner, sukker og litt syltetøy.  Til nød tørket frukt dersom vekt er viktig.

 

På korte turer derimot, en overnatting, blir det som regel biff mellom delte rundstykker med salat og dressing, rødvin og en coqnac.  Tungt - ja, men vel fremme er det alltid verdt det - synes nå jeg.

 

Fisk? Ja, da. Det forekommer som regel som et supplement, men jeg tør sjelden å forutsette fisk som nødvendig proviant.

 

 

har du med deg en ekstra sekk da, med bare mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

mye jobb å vanne det ut.........

 

her er min turmat i sommer

 

 

 

 

Fine å gnage på disse. Er det tørka gjedde?

 

alle fisker kan tørkes, problemet er at dt er feil klimaforhold andre steder enn i nordre delen av nordland og nordover på kysten.....har forsøkt å tørke fisk på skagerakkysten, men det blir bare makk og drit

 

[attachimg=1]

post-0-13949864802178_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med god mat på tur.  Måltidene er viktig.  Hva som tas med er avhengig av varme, varighet og hvor langt jeg skal gå.  Uansett har jeg alltid med en god snabb av salt spekemat, samt sjokolade.

 

På lengre turer har jeg hatt stor glede av kombinasjonen makaroni og et godt pizzafyll, hvor man bruker litt av spekematen som kjøttfyll og stapper inn i tortilla-lefser.  Dersom det er på høsten og man kan finne litt sopp blir det rene gourmet-måltidet.  Mye bedre enn de trøtte real-turmat variantene.

 

Jeg har også hatt med vacuumpakkede porsjonsposer med hjemmelaget baccalao.  Dersom baccalaoen kokes skikkelig ned sånn at den er god og tykk er det ikke allverden av vekt.  Ekstra vann tilsettes ved oppkok på tur.

 

Som mellommåltid er jo havregrøt en klassiker, men husk å ta med rosiner, sukker og litt syltetøy.  Til nød tørket frukt dersom vekt er viktig.

 

På korte turer derimot, en overnatting, blir det som regel biff mellom delte rundstykker med salat og dressing, rødvin og en coqnac.  Tungt - ja, men vel fremme er det alltid verdt det - synes nå jeg.

 

Fisk? Ja, da. Det forekommer som regel som et supplement, men jeg tør sjelden å forutsette fisk som nødvendig proviant.

 

 

har du med deg en ekstra sekk da, med bare mat?

 

Nei, da.  Du har vel vært på tur Lasse? Donald-sekk og Snoopy-stang i "Bambleskauen"? På korte turer er det helt uproblematisk å bære litt ekstra.  Vi snakker jo uansett ikke om mer enn 2-3 kg. ekstra.

 

Jeg bærer uansett aldri sekk over 20 kg., enten det er vinter eller sommer.  Ser at det er de her inne som bærer både 30 og 35 kg., noe jeg opfatter som fullstendig ødeleggende for turgleden.  Lurer på om de har med seg porselensservise og strømaggregat?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

Jeg bærer uansett aldri sekk over 20 kg., enten det er vinter eller sommer.  Ser at det er de her inne som bærer både 30 og 35 kg., noe jeg opfatter som fullstendig ødeleggende for turgleden.  Lurer på om de har med seg porselensservise og strømaggregat?

 

 

 

Jeg lurer mest på om de har veid sekken sin på vekt, eller om de bare drar på turer der det ikke er mer enn en times tid å gå. Da klarer man "alt", men er det snakk om en lang dag og mer med vandring opplever de aller fleste en sekk på 25 kg som skikkelig tung.

Selv har jeg 25 som en grense, prøver å holde den på ca 23 kg, selv på halvannen ukes turer.

Folk er forskjellige på slikt som dette, men nevner at jeg snakker utfra erfaring som ganske stor og sterk , med god rygg og god form, 25 kg er TUNGT for meg - i lengden.... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ar vært nede i 17 kilo......da uten telt.....men dette var for lite, savna mye på den turen, men det gikk

Ja det er jo dette som er dillemaet, å finne den gylne middelvei. Å være på tur med store savn er ikke noe særlig men heller ikke bære seg igjel er noe særlig. Jeg personlig er enig med erland, en sekk på 25kg er tungt nok når man skal gå langt.

Jeg prioiterer mat før klær og slike ting.

 

Kan vi ikke lage ei konkret liste på mat til 7 dager med vekt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

På kortere turer med et par netter ute veier sekken min 20-21, men da har jeg litt kamerautsyr, og bruker en pakkramesekk som veier litt ekstra i seg selv, men den gir igjen igjen med renter på bærekomfort, mer jo tyngre det blir.

Men da går det på lettvekt over hele fjøla, telt på 1,3 kg, dunpose, kort underlag etc.

Bare en ting veier mer enn "nødvendig" - steikepanna. Bærer gjerne på et par hekto ekstra der for å få skikkelig sving på matlagingen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å pakke sekk blir å finne en gylden middelvei mellom å ha komfort under transport og komfort under opphold.  skal man være på tur 4-5 netter, og det er usikkert med vær, ha med fiskeutstyr, litt romslighet av utstyr, mat og klær, er sekken min ofte 26-30 kg.  Dersom dagsetappene ikke  er mer enn 5-7 timer med aktiv vandring, så er det helt OK.  Når jeg er på turer på Hardangervidda er ofte første dag den største transportetappen, og så bruker jeg denne basen for videre turer med lett sekk.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jeg med på! :D

 

Skal på 7-dagerstur nå snart, så en slik pversikt hadde vært midt i blinken! Pga. mangel på erfaring, er kun 18 år, så er det veldig lærerikt og moro å se åssen dere andre med mer erfaring spiser på en ukestur :)

 

Håper flere kan bidra med denne "7-dagers-menyen" :D

 

Kan vi ikke lage ei konkret liste på mat til 7 dager med vekt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...