Gå til innhold

Turmattips


Ruffen

Anbefalte innlegg

Ser dette blir skrevet en del om så hvorfor ikke ha dette i en egen tråd. Nyttig i alle fall.

 

Et som jeg synes er greit er å lage porsjonspakninger med havregrøt. Kok en porsjon hjemme og finn ut hvor mye du eter, hver litt nøye her ingen vits å bære noe mer enn nødvendig.

Ta den mengden gryn du har kommet frem til og bland inn tørrmelk og sukker og rosiner. Putt dette i 2 fryseposer (de er litt sterkere en brødposer)

og knytt godt igjen. Hvet at noen putter i litt solbærtoddypulver for å få litt variasjon. Har aldri prøvd det for min del.

 

Jeg synes dette er greit, bare å tømme i gryta og koke med litt vann.

 

Ellers synes jeg ris gir mye mat i forhold til vekta. Ordentlig ris ,ikke slikt hurtigdritt. Det eter nesten ikke bikkja engang.

 

For å få en god potetmos lurer jeg med meg litt hvitløk. Kok ferdig mosen og finhakk en fedd eller om du moser den-ha litt pepper-rør inn ekstra smør. Dette blir utrolig godt :) Smør er viktig å ha med nok av etter min mening. Synd det er så tungt.

 

Sikker på mange her har mange lure og nyttige tips. Mat er for meg en viktig ting, en trenger ikke leve som en hyene fordi om en er på tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

To nedstrippa enkle og greie retter man kun trenger å få en fin fisk for å komplettere. Enkle og kjappe turretter.

 

Glassnuddelsalat med Ørret:

Glassnudler el Risnudler kokes, avkjøles og blandes med litt salat etter eget ønske.. ikke for mye dall. NB! Dette gjøres hjemme. Skal være kaldt.

Ta med en lime, et par chili, sweet chili sauce og en neve koriander. Stek fisken og legg over salaten. Drøss over det du hadde med, enkelt og småeksotisk i skauen ;)

 

Ørretwrap

Avokado kuttes eller knuses sammen med lime. Lag en "Pico de Gallo" av Tomat, Chili, Koriander og løk(sukker,salt tomat)(Kan med fordel lages på forhånd. Helstek fisken og plukk biter av den som du legger i tortillaen sammen med det ovennevnte. Godt med en dæsj rømme og.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra insj Ruffen :)

 

Mitt turmattips i dag er Forkulla Poteter! hehe

 

På korte turer hvor vekt ikke er noe problem er det veldig godt å slenge et par poteter rett i bålet. La de ligge til skallet er brent helt hvitt, del i to, klasj på litt smør og salt (eller annet ønsket krydder) og spis med det brente skallet på. Dette er helt sinnsykt snacks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra insj Ruffen :)

 

Mitt turmattips i dag er Forkulla Poteter! hehe

 

På korte turer hvor vekt ikke er noe problem er det veldig godt å slenge et par poteter rett i bålet. La de ligge til skallet er brent helt hvitt, del i to, klasj på litt smør og salt (eller annet ønsket krydder) og spis med det brente skallet på. Dette er helt sinnsykt snacks!

 

så enig så enig :D en av de beste måtene å tilbrerede potet på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med og ta med primus og toro jegergryte eller hva det heter... det er jo godt.. ikke veier det noe heller...

 

 

Kjøtt veier noen gram. 400g kjøttdeig går jo ann.

 

Jo, men kjøttdeig holder seg ikke så lenge i sekken vettu. Korte turer er jo greit, men de litt lengre er nok ikke sunt for kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

svippturmar er vel liten vits i å preike om, det kan likegodt være en ferdilglaga pizza.....det vanskliger er når turen varer en stund......tørrfisk er ikke dumt, kan lage mange fantastiske retter i kilo tørrfisk er ca 6 kilo fisk....bløtlegges, etter at det er svella kan du steke eller koke det.....dette er en veldig godt tips selvom jeg vet at det er mange som griner på nesa nå!!! Prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Blir det ikke litt som å gå over bekken etter vann å ta med fisk på fisketur?

 

lett reservemat.......veier mindre enn garn, sabla godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hvem er det som har med garn på fisketur da? Slike personer burde ha vært skutt på stedet såfremt de ikke driver med kultivering. Har fått mang et vann ødelagt av garnfiskere  >:(

 

Men jeg er med på det med lett reservemat, men ikke at det smaker godt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er ikke alltid ar fisket ikke slår til......men garn ville funke så for å slippe å ha med garn....tørrfisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

det er ikke alltid ar fisket ikke slår til......men garn ville funke så for å slippe å ha med garn....tørrfisk

 

Det argumentet høres fornuftig ut, bare så synd at de som har med garn, ikke vet dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

All mat som metter smaker godt på langtur, i hvert fall etter noen dager.

Sulten er den beste saus, i følge Martin Luther(?). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mat som metter smaker godt på langtur, i hvert fall etter noen dager.

Sulten er den beste saus, i følge Martin Luther(?). :)

Det har du helt rett i, men jeg har vært så lei av maten min at jeg nesten har gruet meg til måltidene. Og da er det for dårlig planlagt, det skal ikke være slik. Jeg er på tur for å kose meg, ikke for å se hvor mye jeg tåler før jeg dør.

Hvitfisk som abbor kan være gull etter noen dager med ørret, abbor er igrunn bedre enn ørret uannsett. Å tørke noen sopp er lurt, setter litt eksta spiss på gryterettene. Litt popcorn er himmelsk forann bålet på kvelden. Det er vel saltet som gjør det, en har jo gjerne svettet litt i løpet av dagen.

Litt marsipan bakt sammen med tørket frukt-bær og nøtter gir mye energi under øktene men må begrenses pga vekta. Dette er virkelig energibombe.

Husk å ha med nok salt!!

 

Ps: til svippturer har de på rema slike ferdige poser med masse godt i. Forex, fløtegratinerte poteter og rødvinsaus og andre gode ting. Bare lempe posene oppi ei gryte med varmt vann og vente et kvarter. I mellom tiden steker du kjøttet eller fisken. Enklere og bedre kan det vanskelig bli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ja, de gode smaker skal ikke undervurderes, etter to-tre dager med ørretmat trengs det litt kjøttsmak, hos meg går det på lettaltet sideflesk, bacon med svor og slike ting, litt tørket reinkjøtt nordpå i tillegg.

Jeg har pleid å ha minst en tur på fra 8-9 opp til 14 dager hver sommer, med det jeg bærer med meg, og det største savnet blir etterhvert smaken av ferske bakevarer. da kommer pannebrødet til sin rett, fjerner all hjemlengsel på et øyeblikk, det blir som å starte på ny frisk og med nytt pågangsmot.

 

Kan lage en kortfattet oppskrift, men her er en mer litterær en for nystekt brød og gravørret:

http://www.erlandfjell.no/bokVillmark.htm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta grytene til toro med en boks skinke oppi går ann.

Ellers å syntes jeg det er digg å ha med egg og melk på flaske, men dette egner seg best på vinteren eller korte turer. Men egeghakk er godt til forkost.

Kylling Bali gryte og ris er fint.

 

Toro har egentlig ganske mye fin turmat, men mye av det krever litt tilsetning som enten veier litt eller trenger kjølig oppbevaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de gode smaker skal ikke undervurderes, etter to-tre dager med ørretmat trengs det litt kjøttsmak, hos meg går det på lettaltet sideflesk, bacon med svor og slike ting, litt tørket reinkjøtt nordpå i tillegg.

Jeg har pleid å ha minst en tur på fra 8-9 opp til 14 dager hver sommer, med det jeg bærer med meg, og det største savnet blir etterhvert smaken av ferske bakevarer. da kommer pannebrødet til sin rett, fjerner all hjemlengsel på et øyeblikk, det blir som å starte på ny frisk og med nytt pågangsmot.

 

Kan lage en kortfattet oppskrift, men her er en mer litterær en for nystekt brød og gravørret:

http://www.erlandfjell.no/bokVillmark.htm

 

Jeg får lese dette i kveld. Hadde satt veldig pris på en oppskrift. Har aldri prøvd dette bare tenkt på det uten at det har blitt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...