Gå til innhold

Turmattips


Ruffen

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

http://www.drytech.no/realturmat/    .....disse har 12 retter.....jeg hadde gått for fiskerettene og tørrfisken jeg maser om.....ved siden  nudler og ......siden det ikke er mere enn drøye timen å gå så kan du ha med deg litt godteri som spekemat.....holder lenge sa det er salt, salt er forøvrig viktig......

 

denne er vel viktig

 

http://home.online.no/~oe-aase/turmat.htm

 

Gunnar bingen er en rev på tur......på glommaguiden la han ut denne, rull ned

 

http://glommaguiden.esdivad.com/viewtopic.php?t=286&sid=4910133f3e6ff32e35482ff22dd55912

 

tror du må glemme at det på død og liv skal være supergodt dersom du skal bære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ang. drytech, eller real turmat som det også heter. Et av de beste måltidene jeg noensinne har spist var en kyllingkurry fra real. Storfegryta og lapsgaus smaker stort sett det samme, men er gode. Det er stort sett disse jeg kjøper.

Et par posesupper, gjerne med litt kjøttpølse i. Litt elg/reinsdyrpølse og spekemat er et must for meg.

 

Potetmosen MED melk er god å ha. Tilsett kun vann. Til avveksling "boil in bag" hurtigris. Ikke voldsomt godt, men det er da mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spennende å se hva andre bruker til turmat – fin tråd dette. Jeg foretrekker å få ett godt og variert kosthold selv om jeg er på tur. Det jeg prøver å unngå, er å bære med på vann, da vann er det mer enn nok av ute i naturen. Jeg bruker konsekvent bremykt som smør da dette også er utmerket til steking og blir ikke steinhardt selv om det blir litt kaldt. Lettmargarin er fullstendig ubrukbart til steking. Litt kos skal man også ha og ut fra prinsippet at vi skal bære minst mulig vann, blir det helst dram av ett eller annet slag. Selv med ei slik liste utgjør maten under 20% av vekta på det vi tar med oss og tilsvarer ca 800 gram per mann per dag. Da kan vi leve litt som konger i fem dager. Middagen siste dagen, tar vi på hjemveien når vi har kommet ned fra fjellet. Dette er ei oppskrift vi har brukt i flere år og som vi synes fungerer utmerket. Etter som det kan variere litt med antall deltakere, har jeg lista liggende på Excel slik at jeg kan gjøre evalueringer fra år til år. Der har jeg lista over alt utstyr vi tar med fra år til år.

Dette er hva vi tar med av mat for tre mann i fem dager:

Middag  1 Ferdigstekte kjøttkaker   900

Middag  2 Selvfisket fisk

Middag  3 Kjøtt og pasta   800

Middag  4 Toro fiskesuppe med fisk fanget fisk

Og litt fløte   300

Middag  5 Reservemiddag(lettkokte havregryn)

om fisket skulle svikte helt   500

Potetmos i pose, alt. fløtegratinert i pose og tørrmelk               300

2x6 pk med egg 1000

Fløte/rømme (alltid godt til fisk og suppe etc) 3x3dl               900

Bacon   500

Frokostblanding tørket kjøtt. El.l               900

Suppeposer, ertestuing Toro               500

Smør, Bremykt   400

Div. pålegg. Ferdigskåret ost, spekepølse               1250

Kaffe, sukker, salt, krydder               750

Sjokolade, nøtter, tørket frukt, dram (kan sløyfes)             3000

3 brød, grovbrød               1700

Til sammen 12300 eller 12,3 kg

 

Det blei litt rotete etter som jeg kopierte fra Word.

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Alt som er på tube holder seg bra i varmen, majones inngår fast hos meg, og gjør seg med omtrent all stekt fisk, også den som ble til overs fra middagen i går. Kaviar er som regel med også. Tubeost gikk jeg jeg lei av for lenge siden.

Honning liker alle, og har ubegrenset holdbarhet, fine saker både på brødskiva og i havregrøten.

Har hatt med havrekjeks (Kavli - Sibas) i runde plastbokser de siste årene. En pakke ferdige brunostskiver går bra sammen med disse. Prim er fint, som regel blir det karamellprim....snadder til kaffen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært flott å se din liste til en ukestur med lite gåing :)

 

Legg merke til at det er for en fem-dagers tur til tre mann, dvs. 4 kg på hver ;)

 

er no vel litt tungt å bære med seg 12 kg mat?

 

4 kg høres meget drøyt ut...

Selv storkoser jeg meg i fem dager med under halvparten :-)

(Nei, jeg er ikke småspist...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Anbefaler en skikkelig matboks, jeg bruker en av merke Curver på 30x20x13 med tett lokk, stuer sammen mest mulig der. Da slipper man ihjelklemt mat som tyter utover i alle retninger, tror den bidrar til holdbarheten også, renslighet og sånt blir enklere. Og hindrer matsøl i sekken. Mange gode argumenter her...Poenget er at den passer i horisontal stilling nede i sekken, og ikke har skarpe hjører og kanter som gnager.

Ellers er erfarngen at det er de mest elvfølgelige tingene det er lettest å glemme, kopp, skje, ev. boksåpner, salt, slike ting. Ikke minst fyrstkker...

Ha i hvert fall med to kniver, har hørt om folk på langtur som har mistet kniven i elvedypet, og da blir ting trasige....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette er en av de beste trådene i år så langt.  :)

 

Knekke egg å ha de på flaske er kreativt, men jeg er veldig usikker på holdbarheten. Uknekket har egget verdens beste emballering. Knekket er det fra faglig ståsted langt mer utsatt for bederving. Lagringstemperaturen og hygiene bestemmer alt. For kortere turer går det sikkert bra.

 

Men som den gamle kollegaen min på salg sa når han fikk spørsmålet "Hvor lang holdbarhet får jeg når jeg pakker sånn og slik";

"Pakker du gråstein holder det i 100 år". M.a.o umulig å gi noe fasitsvar på dette, men jeg hadde vært forsiktig etter 1 dag i varm sekk.

 

Nei drit og dra....forresten det hadde vært kjipt midt inne på vidda. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

På våre turer, bruker vi å pakke all mat som bør oppbevares kjøling ned i en liten kjølebag alla coca cola type sammen med et kjøleelement. Holder maten kald til du pakker den ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det å knuse egg og ha det på flaske. Hvor lenge holder dette seg?

Har bare gjort det på helgeturer så jeg vet ikke. Hvor ofte blir folk syke av matforgiftning på tur? Det tror jeg ikke er ofte selv om tingene ikke er kjørt igjennom oppvaskmaskin. Ting holder seg nok mye bedre en vi tror?

 

Ei helg går i alle fall fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Prøvde ut og steike brød inne på fjellet i sommer. Vann-litt salt og litt sukker pluss litt smør ble varmet fingervarmt i gryta og oppi med mel og ei pakke tørrgjær. Lot det stå og heve en stund før jeg laget brødene så de lignet på nanbrød og stekte de i panna med alu,folie over. KJÆMPEGODT :) Var virkelig et kjærkomment innslag i dietten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

Ett gott bröd kan man enkelt grädda på Trangiaköket.

Blanda 2.5 dl vetemjöl, 1.5 tsk bakpulver, 0.5 dl strösocker,2 msk torrmjölkspulver, 0.5 tsk kardemumma. Lägg allt i en mixer och tillsätt ca 25 g margarin - kör tills du har en smulig blandning.Förvara detta i en kraftig plastpåse.Detta gör du hemma.

När det är dags att baka tillsätter du ca 0.5 dl vatten i påsen , lite i taget och knådar tills du får en hygglig deg. Tag ur påsen och dela den i 4 delar, platta ut dem och grädda dem i stekpannan tills de blir ljusbruna- vänd dem en gång.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett gott bröd kan man enkelt grädda på Trangiaköket.

Blanda 2.5 dl vetemjöl, 1.5 tsk bakpulver, 0.5 dl strösocker,2 msk torrmjölkspulver, 0.5 tsk kardemumma. Lägg allt i en mixer och tillsätt ca 25 g margarin - kör tills du har en smulig blandning.Förvara detta i en kraftig plastpåse.Detta gör du hemma.

När det är dags att baka tillsätter du ca 0.5 dl vatten i påsen , lite i taget och knådar tills du får en hygglig deg. Tag ur påsen och dela den i 4 delar, platta ut dem och grädda dem i stekpannan tills de blir ljusbruna- vänd dem en gång.

Ingenting salt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

Ett gott bröd kan man enkelt grädda på Trangiaköket.

Blanda 2.5 dl vetemjöl, 1.5 tsk bakpulver, 0.5 dl strösocker,2 msk torrmjölkspulver, 0.5 tsk kardemumma. Lägg allt i en mixer och tillsätt ca 25 g margarin - kör tills du har en smulig blandning.Förvara detta i en kraftig plastpåse.Detta gör du hemma.

När det är dags att baka tillsätter du ca 0.5 dl vatten i påsen , lite i taget och knådar tills du får en hygglig deg. Tag ur påsen och dela den i 4 delar, platta ut dem och grädda dem i stekpannan tills de blir ljusbruna- vänd dem en gång.

Ingenting salt?

Gott observerat Ruffen,klart vi skal ha salt i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For langturer (fem-seks dager og oppover) uten mulighet for proviantering har jeg gode erfaringer med å tørke mat på egenhånd på forhånd. Det blir VELDIG mye billigere enn drytech, og variasjonsmulighetene er langt større. Både kjøtt (les: ulike typer kjøttdeig) og grønnsaker kan tørkes. Det tar litt tid, men er verdt det :)

 

Kjøttdeig stiekes og krydres godt først, og får så minst seks timer (avhenger helt av type steikeovn, varmluft er raskest) på 80 grader med litt åpen dør i steikeovn. Kjøttdeigen bres ut over et steikebrett før tørking. Magre varianter gir best resultat (for eksempel svinekjøttdeig).

 

Grønnsaker er enklere, de deles opp i små/ tynne biter, bres utover steikebrett og steikes på rundt 80 grader i steikeovn til de er knusktørre. Gulrøtter, purre, løk og brokkoli gir gode resultater.

 

Hvis maten er ordentlig tørket holder den seg veldig lenge - i alle fall over en måned. Det er lurt å dele opp i porsjonspakker på forhånd. Maten må legges i bløt litt før bruk, eller kokes litt lenge. Kombineres med gryter eller suppeposer.

 

Couscous er glimrende som tilbehør, er lett og tar lite plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jeg teste :) Synes 80 grader høres litt mye ut? Jeg får prøve og se. Har tørket en del sopp og da gjør jeg det på samme måte men litt lavere temp.

Takk for tips :)

 

Ps:jeg spyr snart av synet av en real turmat pose :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...