Gå til innhold

Turmattips


Ruffen

Anbefalte innlegg

Gjest Per Moen

 

Ps:jeg spyr snart av synet av en real turmat pose :P

 

;D Jag vet hur det är efter att man har levt på real turmat

ett tag,du fantiserar om hamburgare och köttbullar mm.

Då är det gott att komma hem och laga mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

 

Ps:jeg spyr snart av synet av en real turmat pose :P

 

;D Jag vet hur det är efter att man har levt på real turmat

ett tag,du fantiserar om hamburgare och köttbullar mm.

Då är det gott att komma hem och laga mat.

Tørt brød med servelat frister mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For langturer (fem-seks dager og oppover) uten mulighet for proviantering har jeg gode erfaringer med å tørke mat på egenhånd på forhånd. Det blir VELDIG mye billigere enn drytech, og variasjonsmulighetene er langt større. Både kjøtt (les: ulike typer kjøttdeig) og grønnsaker kan tørkes. Det tar litt tid, men er verdt det :)

 

Kjøttdeig stiekes og krydres godt først, og får så minst seks timer (avhenger helt av type steikeovn, varmluft er raskest) på 80 grader med litt åpen dør i steikeovn. Kjøttdeigen bres ut over et steikebrett før tørking. Magre varianter gir best resultat (for eksempel svinekjøttdeig).

 

Grønnsaker er enklere, de deles opp i små/ tynne biter, bres utover steikebrett og steikes på rundt 80 grader i steikeovn til de er knusktørre. Gulrøtter, purre, løk og brokkoli gir gode resultater.

 

Hvis maten er ordentlig tørket holder den seg veldig lenge - i alle fall over en måned. Det er lurt å dele opp i porsjonspakker på forhånd. Maten må legges i bløt litt før bruk, eller kokes litt lenge. Kombineres med gryter eller suppeposer.

 

Couscous er glimrende som tilbehør, er lett og tar lite plass.

Hvordan tror du det er å tørke små biter med oksekjøtt eller lignende magert kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

 

Ps:jeg spyr snart av synet av en real turmat pose :P

 

;D Jag vet hur det är efter att man har levt på real turmat

ett tag,du fantiserar om hamburgare och köttbullar mm.

Då är det gott att komma hem och laga mat.

Tørt brød med servelat frister mer.

jag var på en ukestur och hade endast med mej real turmat

frukost lunch midag kan väll säga att det var ett mistag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg akkurat lesset i meg russisk svinefett/flesk, speket og smaksatt med hvitløk. Tro det eller ei den hvite klumpen smakte faktisk godt :)

Tipper du kan gå noen mil etter noen skiver av den. Morro å smake på ting man aldri i livet hadde kommet borti uten at noen introduserer det for deg. I dette tilfelle en russer. (det hadde vel ingen gjettet :D)

Fy, det skal lukte hvitløk av meg i morra tenker jeg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg akkurat lesset i meg russisk svinefett/flesk, speket og smaksatt med hvitløk. Tro det eller ei den hvite klumpen smakte faktisk godt :)

Tipper du kan gå noen mil etter noen skiver av den. Morro å smake på ting man aldri i livet hadde kommet borti uten at noen introduserer det for deg. I dette tilfelle en russer. (det hadde vel ingen gjettet :D)

Fy, det skal lukte hvitløk av meg i morra tenker jeg ;D

Flesk er undervurdert ;D

Hadde med en kilo røkt flesk på fjellet og det var overraskende mettende ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man seriøst ønsker å ha med seg fett på tur holder jeg en knapp på sjokolade.  I det siste har jeg begynt å ta med en tube Nugatti som jeg kliner i store mengder utover grove knekkebrød (Wasa Sport +).  Da får du både carbs, fiber, sukker og fett.  I tillegg er det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

Flesk er en fin ting  ;D mettende og godt

 

Håller med om det fläsk är en höjdare när du är

på tur :D Här är nått om är gott till,motti eller

nävgröt.För er som bor vid gränsen till Värmland

vet säkert vad det är.

 

6 dl vatten

 

1 tsk salt.

 

5 dl skrädmjöl

 

Koka upp salt och vatten.

 

Slå över mjölet - allt på en gång - så vattenytan täcks.

 

Man ska INTE röra i gröten utan stampa med grötkäpp eller träsked.

 

Gröten är färdig att servera, när allt vatten ångat igenom.

post-0-1394986686246_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Moen

Ferskere Sashimi får man ikke!

 

Hva er Sashimi?

Er det noen som benytter ferskfisket ørret til noe sushi-lignende?  Dette kan jeg lite om, men kunne tenkt meg å prøve.

Noen tips om hva og hvordan, sauser, tilbehør, etc.?

Här finner du lite recept.Det är en höjdare.

 

http://receptfavoriter.se/mat-recept-vin/sushi-recept-hemgjord-sushi-maki-och-sashimi.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskere Sashimi får man ikke!

 

Hva er Sashimi?

Er det noen som benytter ferskfisket ørret til noe sushi-lignende?  Dette kan jeg lite om, men kunne tenkt meg å prøve.

Noen tips om hva og hvordan, sauser, tilbehør, etc.?

Här finner du lite recept.Det är en höjdare.

 

http://receptfavoriter.se/mat-recept-vin/sushi-recept-hemgjord-sushi-maki-och-sashimi.html

 

Takk skal du ha.  Oppfatter at dette er oppskrifter som passer best å prøve seg på hjemme - skal forsøkes!

 

Hva med enkle løsninger i telt eller lavvu - på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

Ferskere Sashimi får man ikke!

 

Hva er Sashimi?

Er det noen som benytter ferskfisket ørret til noe sushi-lignende?  Dette kan jeg lite om, men kunne tenkt meg å prøve.

Noen tips om hva og hvordan, sauser, tilbehør, etc.?

Här finner du lite recept.Det är en höjdare.

 

http://receptfavoriter.se/mat-recept-vin/sushi-recept-hemgjord-sushi-maki-och-sashimi.html

 

Takk skal du ha.  Oppfatter at dette er oppskrifter som passer best å prøve seg på hjemme - skal forsøkes!

 

Hva med enkle løsninger i telt eller lavvu - på tur?

Du kan ta med dej wasabi och ris och soya så är det väll

bara att improvisera en enkel sushi eller sashimi.Fisken

ordnar du på plats.Ta med Sake också då blir allt så

mycket trevligare ;)

 

Ingredienser

 

1 st Fisk

soja (tillräcklig mängd att doppa fiskbitarna i)

wasabi (en knivsudd eller två)

 

Gör så här

 

1. Ta ur fisken direkt, skölj och filea.

 

2. Skär tunna skivor av fiskfilén. Rör ihop soja och wasabi efter önskad styrka.

 

3. Om man dessutom lyckats släpa med sig en flaska Kirin…ja då är den en stund av njutning och eufori.

 

4. Ät och njut.

 

Kirin stardades av en Norsk-Amerikan Willaim Coopeland  i 1896 bara det

gör att man orkar bära med sej ett par flaskor :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskere Sashimi får man ikke!

 

Hva er Sashimi?

Er det noen som benytter ferskfisket ørret til noe sushi-lignende?  Dette kan jeg lite om, men kunne tenkt meg å prøve.

Noen tips om hva og hvordan, sauser, tilbehør, etc.?

Här finner du lite recept.Det är en höjdare.

 

http://receptfavoriter.se/mat-recept-vin/sushi-recept-hemgjord-sushi-maki-och-sashimi.html

 

Takk skal du ha.  Oppfatter at dette er oppskrifter som passer best å prøve seg på hjemme - skal forsøkes!

 

Hva med enkle løsninger i telt eller lavvu - på tur?

Du kan ta med dej wasabi och ris och soya så är det väll

bara att improvisera en enkel sushi eller sashimi.Fisken

ordnar du på plats.Ta med Sake också då blir allt så

mycket trevligare ;)

 

Er det noen forholdsregler i forhold til hygiene?  Jeg vet at fisken ikke bør i kontakt med jord, men er det noe særskilt man skal passe på ved eksempelvis sløying?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

Jag har redigerat innläget över,recept finns där nu.

Med hygien så är det väll att tänka på att ha rena

händer och rena redskap och färsk fisk

 

Ha det,nu sticker jag ut och fiskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Moen.

 

Er "skrædmjøl" det samme som mjøl malt av erter. Husker min mor under krigen lagde "nævagraut" (hedemarksdialekt) kokt på ertemjøl til en hard grøt som en brukte kniv for å skjære opp på talerkenen og salt flesk som tilbehør. Dette er en ting jeg har savnet i over femti år.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå passa på å få en fin rund fisk på ca 1 kilo. Laks kanskje 2 eller 3 kg. Den burde være feit og rød, da fettet smaker godt og fargen ser godt ut. Det blir lettere å skjære fine stykker av en fisk på av litt størrelse  Jeg vil anbefale deg å prøve hjemme med "Salma Laks". Skjær denne i skiver direkte fra pakka. og dupp i soya eller lag en "Ponzo saus". Makiruller etter er jo fin turmat. De bør bare ikke ligge for lenge.

 

Når det gjelder å spise fersk fisk så bør man filetere den med en gang de er oppe av vannet og ikke la den komme i for mye kontakt med bakken, som det er sagt. En jævli fin Aaperitif langs elvebredden. Med Sake, eller aller helst en god Vodka til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

Per Moen.

 

Er "skrædmjøl" det samme som mjøl malt av erter. Husker min mor under krigen lagde "nævagraut" (hedemarksdialekt) kokt på ertemjøl til en hard grøt som en brukte kniv for å skjære opp på talerkenen og salt flesk som tilbehør. Dette er en ting jeg har savnet i over femti år.

 

Magne Fjellstad.

 

Hej Magne.

 

Skrädmjöl tillverkas av hel havre som blötlagts, rostats och sedan malts.

I Värmland så kallar vi det nävgröt eller motti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...