Gå til innhold
  • 0

Kasteteknikk


Vebjørn

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0

99%  av nybegynnere bruker for mye håndledd. Da får du ikke rett linje og problemet er størst på bakkastet. Han sa at snøret ikke vil bakover. Det er erketypisk. Stanga går i en stor bue bakover og stoppen uteblir ofte.

 

Så rent statistisk er problemet at han bruker håndleddet for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Godt mulig det er mange som sliter med for mye bruk av håndledd, har personlig aldri hatt det akkurat det problemet.

Men har uansett mer tro på at stangføringen på bakkastet er feil hvis lina ikke vil legge seg langt nok bak. Viktig med en konstant bevegelse som går bak-bak-opp med riktig kraftbruk. Når jeg tidligere hadde problemer med lina på innkastet var det enten at stangbevegelsen var for rykkete eller at jeg ikke førte stanga langt nok bak eller hadde den lille bevegelsen opp på slutten av innkastet. Men selvfølgelig kan det være mange ting som spiller inn her, varirere nok mye fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg fikk meg en liten A-ha opplevelse i går.

 

Møtte en av drammens beste kastere, vi slo ann en prat og jeg fortalte at jeg er relativt fersk i gamet og at jeg tok imot tips med stor takk. Han ba meg ta et par kast slik at han kunne hjelpe til.

 

De viste seg da at jeg bruker for mye kraft ( og det tror jeg mange gjør )! Så øvelsene mine går nå mere på å dra/føre snøret fra stopp til stopp enn å kaste som jeg gjorde tidligere ( fortsatt akselere), men jeg trodde nok før at det måtte være høy hastighet på stangføringen ..... men det førte bare til griseromper på lengre kast.

 

Nå har jeg endelig begynt å kunne variere størrelsen på mine bukter og det er gøy!

 

Konklusjon: Kraftbruk er tull! Kraft blir bare brukt som en kompensasjon for andre feil! Teknikk vinner til slutt på både lengde og presisjon!

 

Er i hvertfall mine erfaringer så langt.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Den illustrasjonen sett ovenifra er nok en beskivelse av den mest sette gale bevegelsen i bakkastet til svært mange. Min egen iberegnet. Tror det kommer av at det er slik vi er skapt. For å mestre den rette kastbevegelsen må vi nærmest lure vår egen kropp. Sener, muskler og ledd vil helst ikke, men fluekasteren vil så svært gjerne. :)

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Alle stenger har en lengde fiskeline som den fungerer best meddenne lengda tilsvarer ca. klumpens lengde....for en nybegynner eller dårlig kaster vil det være fint å å få klumpens lengde markert......når jeg markerer klumplengda så gjør jeg det  på den måten som er vist på illustrasjonen.....

 

 

 

Dersom jeg bruker helline i konkurransekasting med 18 foter så gjør jeg dette. Da har 20-30 cm feil holdepunkt veldig mye å si på hvor langt jeg kaster, har jeg ute for mye klarer jeg ikke å håndtere hele linen. I tillegg gjøres konkurransene under tidspress og da har man ikke tid til blindkast for å finne riktig lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...