Gå til innhold

Gode #4?


Ese

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte en native run #8 på bruktbørsen da jeg tenkte jeg skulle bruke sommeren på laks og sø.

Det viser seg at det blir mer fjellturer og fiske i småelver etter ørret, og jeg tenkte jeg skulle kjøpe en god #4 i stedet.

 

Noen gode tips? Jeg blir å bruke den mest til tørt med fine presentasjoner. Gjerne i kombinasjon med airflo sixth sense.

 

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvet ikke hva prisklasse du er i ?

Mitt hjertebarn ,spessielt med six-sens (beste snøret jeg vet om) ville være 490 zxl sage.

Eller så bruker jeg ei loop multi 4# Den er og veldig god synes jeg. Bruker faktisk og ei scierra pico 4# til småelver. Den er vel 7 3/4 fot.

Ei herlig men utskjeldt stang. Det brur ikke jeg meg så mye om. Jeg liker den, jeg liker egentlig veldig mye forskjellige stenger.

Jeg ser jo de skryter så fælt av de forskjellige "stix,ene" og de er ikke så dyre :) Hvorfor ikke prøve ei slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hvet ikke hva prisklasse du er i ?

Mitt hjertebarn ,spessielt med six-sens (beste snøret jeg vet om) ville være 490 zkl sage.

Eller så bruker jeg ei loop multi 4# Den er og veldig god synes jeg. Bruker faktisk og ei scierra pico 4# til småelver. Den er vel 7 3/4 fot.

Ei herlig men utskjeldt stang. Det brur ikke jeg meg så mye om. Jeg liker den, jeg liker egentlig veldig mye forskjellige stenger.

Jeg ser jo de skryter så fælt av de forskjellige "stix,ene" og de er ikke så dyre :) Hvorfor ikke prøve ei slik?

Bytter du ZKL ut med ZXL, ville jeg vært helt enig med første setning her. Perfekt combo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvet ikke hva prisklasse du er i ?

Mitt hjertebarn ,spessielt med six-sens (beste snøret jeg vet om) ville være 490 zkl sage.

Eller så bruker jeg ei loop multi 4# Den er og veldig god synes jeg. Bruker faktisk og ei scierra pico 4# til småelver. Den er vel 7 3/4 fot.

Ei herlig men utskjeldt stang. Det brur ikke jeg meg så mye om. Jeg liker den, jeg liker egentlig veldig mye forskjellige stenger.

Jeg ser jo de skryter så fælt av de forskjellige "stix,ene" og de er ikke så dyre :) Hvorfor ikke prøve ei slik?

Bytter du ZKL ut med ZXL, ville jeg vært helt enig med første setning her. Perfekt combo.

Det var da som pokker :D Andre gang nå jeg skriver det på ei uke :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som skryter av Evolutionstix II. Er dette bare fordi halvparten av de som er aktive her er sponset? Får litt forskjellige inntrykk når jeg blar gjennom arkivet, er ikke ment som et frekt spørsmål.

 

Noen som har prøvd den med sixth sense? 3/4 eller 4/5? Jeg liker snøret, og vil ha noe som passer til den "stilen".

 

Sagen var det litt hissig pris på. Noen som har en de vil selge brukt?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hva som er ikke hissig pris for deg og hvilke typer aksjoner liker du?

 

Selv har jeg en Winston BIIx 9' 4 og mer eller mindre blitt forelsket i den, makan til stang skal man lete lenge etter. Lett som en fjær og utrolig god til å både kaste og kjøre fisk med. Var heldig og fant den brukt til under halv pris, men slike smykker er sjelden kost å se på bruktmarkedet er jeg redd. Koster 5000kr ny..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som skryter av Evolutionstix II. Er dette bare fordi halvparten av de som er aktive her er sponset? Får litt forskjellige inntrykk når jeg blar gjennom arkivet, er ikke ment som et frekt spørsmål.

 

Noen som har prøvd den med sixth sense? 3/4 eller 4/5? Jeg liker snøret, og vil ha noe som passer til den "stilen".

 

Sagen var det litt hissig pris på. Noen som har en de vil selge brukt?  ;)

 

Er vel ingen som skryter så voldsomt av EvoII i #4...eller?

HAlvparten innpå sidene er ikke sponset....hva den andre halvparten er, vet jeg ikke...det er så mange "nicks" innpå her at det er vanskelig å vite om-og hvor de har sin tilhørighet :D

Du finner gode #4 stenger nær sagt i alle prisleier, siden du skal fiske med sixth sense linen tipper jeg du skal fiske mye elv/rennende vann (??) Da må du også gjerne si noe om hva du liker av aksjoner og hvilken type kast du skal gjøre mest. Vannkast? Lange kast med sterk sidevind? Skal du bedrive "kortline" fiske samt "langt pokker ivold unna"

fiske? Ja, da velger du en stang med myk nok topp og smidighet nedover klinge. EvoII er en slik stang, har en jeg har brukt mye til nymfefiske selv, samt lange tørrfluekast.

men som storfemti sier: BIIx #4 9' og BIIt #4 9' er begge stenger jeg foretrekker til slikt variert fiske.

Det finnes mange gode #4 8'6 stenger ute på markedet også...billige saker som Streamstix Troutseeker #4 8'6....hadde nok ikke vært min nymfefiskefavoritt...men til generelt fiske, meget flott. "Fast/dyp/spenstig"

 

Billig og absolutt verdt et forsøk er Redington RS4 dersom du skal ha en kombistang på 9'....akkurat mjuk nok til at ikke kortlinefiske blir et slit for å presentere lang fortom med lite line utenfor stangtupp...og med rolig stil jobber stangen dypt og jevnt nok for enkelt å kaste langt...men blir som min BIIt 9' i #4....man må time kastene rolig nok for

at stangen skal vise kreftene...

 

Guideline har jo fått masse skryt for sin #4 9' Lpx sak...den nye modellen.

Rundt 3000.-(??)

 

jeg kan skryte opp Orvis Helios i skyene hvis jeg tenker enkel kasting, distanse kasting i elv og vann, i- og uten vind.

Men til kortlinefiske blir jeg ikke hjulpet av den saken i mid flex....mulig tip flex er bedre til dette.

Altså et eksempel på dyr stang som nødvendigvis ikke er en "allrounder" for meg.

 

men vi er forskjellige....ut å prøv, tenk ihvertfall gjennom hva du skal bruke den mest til :)

 

Skjønner plutselig nå selv hvorfor jeg har flere stenger i hver klasse....latterlig dumt, men akk så kjekt (ja og dyrt, men noe skal man jo bruke pengene på, nå når discos og lugubre puber ikke lengre tjener penger på meg ;D)

Å bli pappa har gitt meg enda mer penger til fiskeutstyr. Nå mangler jeg bare litt tid :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier finnes dem masse flotte stenger i alle prisleier.

Winston har jeg ikke prøvd, og kan derfor ikke uttale meg ang. disse, men de får jo masse god kritikk.

Hva ang. Helios kan jeg dele Stigs erfaring. Til mitt fiske er den imidlertid en fin allrounder, men litt hard på tynne spisser og spinkle tørrfluekroker.

Min favoritt til det lettere fiske er Sage ZXL 490-4, men synes ikke den kler Sixth Sense-snøret som mange lovpriser spesielt godt...

Dyp, passe rask stang som håndterer fjærlette presentasjoner og tynne fortommer som en lek.

Scott G2 8'4" #4 er også ei flott stang, hvertfall hvis tørrfluefiske er greia. Litt for "soft" til å kle mitt bruk.. Blir for mye nisjestang.

Guideline LeCie er en stangserie som absolutt bør tas med i regnskapet..

Det hender det dukker opp G.Loomis Streamdance GLX HLS 9' #4 innimellom på bruktbørsen. Også en knallfin allrounder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Som flere sier finnes dem masse flotte stenger i alle prisleier.

Winston har jeg ikke prøvd, og kan derfor ikke uttale meg ang. disse, men de får jo masse god kritikk.

Hva ang. Helios kan jeg dele Stigs erfaring. Til mitt fiske er den imidlertid en fin allrounder, men litt hard på tynne spisser og spinkle tørrfluekroker.

Min favoritt til det lettere fiske er Sage ZXL 490-4, men synes ikke den kler Sixth Sense-snøret som mange lovpriser spesielt godt...

Dyp, passe rask stang som håndterer fjærlette presentasjoner og tynne fortommer som en lek.

Scott G2 8'4" #4 er også ei flott stang, hvertfall hvis tørrfluefiske er greia. Litt for "soft" til å kle mitt bruk.. Blir for mye nisjestang.

Guideline LeCie er en stangserie som absolutt bør tas med i regnskapet..

Det hender det dukker opp G.Loomis Streamdance GLX HLS 9' #4 innimellom på bruktbørsen. Også en knallfin allrounder.

Forferdelig enig i stengene du nevner i dette innlegget:) Men ikke det ang sixth sense. Hvilket snøre mener DU passer best til den ZXLen du reffererer til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig enig i stengene du nevner i dette innlegget:) Men ikke det ang sixth sense. Hvilket snøre mener DU passer best til den ZXLen du reffererer til? :)

 

For å være helt ærlig synes jeg bare Airflo har ett godt flytesnøre, Tactical Trout.....

Andre snører jeg liker til ZXL'n:

Guideline Presentation, Snowbee XS DP, Lee Wulff TT, Cortland Sylk...... you name it :-)

Synes Sixth Sense er noe oppskrytt ja  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Forferdelig enig i stengene du nevner i dette innlegget:) Men ikke det ang sixth sense. Hvilket snøre mener DU passer best til den ZXLen du reffererer til? :)

 

For å være helt ærlig synes jeg bare Airflo har ett godt flytesnøre, Tactical Trout.....

Andre snører jeg liker til ZXL'n:

Guideline Presentation, Snowbee XS DP, Lee Wulff TT, Cortland Sylk...... you name it :-)

Synes Sixth Sense er noe oppskrytt ja  :rolleyes:

 

OKi :)

Alle har sin mening. Jeg har ikke testet de snørene du reffererer til, så jeg kan ikke si så mye i mot på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig enig i stengene du nevner i dette innlegget:) Men ikke det ang sixth sense. Hvilket snøre mener DU passer best til den ZXLen du reffererer til? :)

 

For å være helt ærlig synes jeg bare Airflo har ett godt flytesnøre, Tactical Trout.....

Andre snører jeg liker til ZXL'n:

Guideline Presentation, Snowbee XS DP, Lee Wulff TT, Cortland Sylk...... you name it :-)

Synes Sixth Sense er noe oppskrytt ja  :rolleyes:

 

OKi :)

Alle har sin mening. Jeg har ikke testet de snørene du reffererer til, så jeg kan ikke si så mye i mot på den :)

 

Herlig stang er det i hvertfall  :D

Skal prøve den med ei DT-line i kl#3. Tror det kan være knall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Evo II stanga, men har en versjon av Evo I i 5# og det er masse stang for penga, så jeg tipper den er bra. I tillegg ville jeg testet Loopstengene, der får du masse for pengene nå. Loop Multi som de sier skal være arvtakeren til Greylineserien, er billig og bra  :)

Min favoritt er dog SAGE 490 XP, som du finner brukt innimellom og evt kan kjøpe ny i en nyproduksjon hos Cabelas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nye 'Flugfiske' tester de 50 stk 4'er stenger!! Løp og kjøp.

 

 

 

 

 

Håper de har med helt kliss nye Streamstix Troutfighter #4 9'. Men det har de nok ikke, for ferskt produkt.

Dette er en flott stang folkens...veldig flott.

Pen å se til, lett i hånda...men det er likevel når linen går gjennom ringene du kjenner velbehag.

Se om dere ikke får prøvd en slik stang med en Guideline Highwater eller Carron line (eller forøvrig alle andre gode liner).

Dette er en veldig #4 stang...ikke tendens til #5 altså. En stang for stor fisk på kort og langt hold...gjerne med tynnere fortom.

 

Den minner meg meg på en måte om min Orvis Helios, bare enda litt mer flex...en mid flex.

>Selvsagt suverent til vannkast. Ja, denne er god.

Litt billig kanskje??

Seriøst, folk som vil ha slike eksklusive stenger vil jo gjerne betale 3500-4500.-

Dette har jo de øvrige "semi eksklusive" produsenten skjønt ;)

 

Streamstix og Redington er eksempler på at kvalitet og "billig" ikke nødvendigvis betyr "halvbra".

 

 

Ja, ja...dere kan like godt betale 2500.- for disse troutfighterstengene i butikken, istedet for å vente til den kommer på salg til slik pris hos "Slick Fiske ":D For der kommer nok denne ikke

 

OT: #5 er akkkurat samme stang, bare en #5 selvsagt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nye 'Flugfiske' tester de 50 stk 4'er stenger!! Løp og kjøp.

 

 

Hvem vant?

 

Angående tester. Guideline LPXe vant femmerklassen i Trout & Salmon for ca. ett år siden. 9,5 poeng av 10 mulige. Sage ZXL fikk også denne poengsummen, men ble slått av Guideline pga. pris (Guideline er vel halve prisen).

En kamerat av meg har denne stangen (i klasse 4) i kombinasjon med ett Highwater-snøre. En utrolig god kombinasjon!!  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nye 'Flugfiske' tester de 50 stk 4'er stenger!! Løp og kjøp.

 

 

Hvem vant?

"Testen" i bladet Flugfiske er mer som en produktoversikt å regne.

Når noen reklamerer med Test av 50 fluestenger er det all grunn til å være skeptisk, for det skal mer enn godt gjøres å teste så mange stenger på en skikkelig måte.

Bladet Alt om Flugfiske er vel det dårligste bladet som noensinne har vært på markedet, uavhengig av denne "testen"  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...