Gå til innhold

Fortommens tykkelse


Magnus Bakken

Hvor tykk er spissen din?!  

110 stemmer

  1. 1. Hvor tykk er spissen din?!

    • 0.8
      4
    • 0.10
      3
    • 0.12
      23
    • 0.13
      8
    • 0.15
      69
    • 0.18
      10
    • 0.20
      3


Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Favoritten min de siste to sesongene, til vanlig tørrfluefiske vel og merke, har vært Akron heavy butt med spiss av Akron FC, 0.17 ned til 0.10 om nødvending, noe det sjelden er.

Drømmeoppsettet mitt også siste mnd´ene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Først: En 2-kilos fisk som er kjørt på 0.12 bør avlives.

 

Dernest: Har dere målt tykkelsen på materialet? Noen produsenter opererer med tre desimaler, men har avvik på over én. :-\

 

Til sist: Jeg foretrekker japansk materiale. Akron, Varivas, Riverge i FC. Den beste nylon jeg har brukt er Drennan. Og den spolen som går fortest tom er 5X.

 

Aller sist: Det er mange som knyter egne fortommer. Da får du full kontroll. Jeg gjorde det før, men nå får man jo kjøpt ferdigtaperte nærmest med den tapering man vil ha.

 

Aller aller sist: Magnus, no offense ang. 2-kiloser på 12X  ;).

 

 

 

 

Om mann bør valive en ørret på 2 kg kjørt på en 0.12 spiss, er det mange meninger om. Hvilke grunnlag er meningen din basert på!

En persons mening er ikke nok til å få meg til å slutte å kjøre 2 kg ørret eller større på 0.12mm spiss. Det trengs noe mer håndfast. Jeg er nokk ikke den eneste personen som konsekvent bruker 0.12. Denne diskusjonen kan fortsette i det uendelige, så jeg tenker vi sier at den stopper her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

skal vi si........2 minutters kjøring pr. kilo fisk.......vet ikke......bare et tall Åke Rosen`på gol brukte......jo lengre en ørret er på fortommen jo mer melkesyre bygger fisken opp.....melkesyre dør fisken av. det gjør ikke noe dersom fisken skal drepes.....eller kanskje gjør det det......vilt, som rådyr....elg....rein....hjort er det vanskligere å mørne kjøttet til dersom dyret har vært utsatt for mye stress før det blir avlivet.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vi si........2 minutters kjøring pr. kilo fisk.......vet ikke......bare et tall Åke Rosen`på gol brukte......jo lengre en ørret er på fortommen jo mer melkesyre bygger fisken opp.....melkesyre dør fisken av. det gjør ikke noe dersom fisken skal drepes.....eller kanskje gjør det det......vilt, som rådyr....elg....rein....hjort er det vanskligere å mørne kjøttet til dersom dyret har vært utsatt for mye stress før det blir avlivet.......

 

Du har rett i det staffan. Melkesyre bygges opp ved langvarig kjøring, så det sier seg sjøl at fisken bør kjøres hardt. Hvis mann kjører fisken like hardt med en 0.12mm fortomm som man ville gjort med en 0.15 mm fortom, så vil man kanskje ryke flere fisk. Jeg hvet ikke, det må jeg erfare før jeg kan si noe eksakt.

Har du en ekspert uttalelse ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

skal vi si........2 minutters kjøring pr. kilo fisk.......vet ikke......bare et tall Åke Rosen`på gol brukte......jo lengre en ørret er på fortommen jo mer melkesyre bygger fisken opp.....melkesyre dør fisken av. det gjør ikke noe dersom fisken skal drepes.....eller kanskje gjør det det......vilt, som rådyr....elg....rein....hjort er det vanskligere å mørne kjøttet til dersom dyret har vært utsatt for mye stress før det blir avlivet.......

 

Du har rett i det staffan. Melkesyre bygges opp ved langvarig kjøring, så det sier seg sjøl at fisken bør kjøres hardt. Hvis mann kjører fisken like hardt med en 0.12mm fortomm som man ville gjort med en 0.15 mm fortom, så vil man kanskje ryke flere fisk. Jeg hvet ikke, det må jeg erfare før jeg kan si noe eksakt.

Har du en ekspert uttalelse ?!

 

Kommer vel an på hvor erfaren du er til å kjøre fisk, altså å vite hvor mye press du kan legge på fisken før fortommen ryker. Tåler som regel mere enn du tror, men 0.12 er farlig tynt for en 2 kilos fisk spør du meg. Spesielt når du ikke har kjørt så mye stor fisk før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hva er en ekspertuttalelse......en som har fisket mye og sett reaksjoner av sine gjerninger eller en som har lært seg om melkesyre oppbygging ved stress hos fisk......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det MÅ være noe galt med den sida. De har jo ikke "Frog Hair" :P. Det er ett ganske bra fortomsmateriale ;D ;D ;D

 

Støtter deg her.. Av de fortomsmaterialene jeg bruker så bruker Frog Hair mest og stoler mest det..;D;D;D;D

 

Frog Hair er mitt klare førstevalg uansett situasjon  ;D

Men kvaliteten koster. 80 kr for 30 meter. Litt mer enn de andre merkene

 

Da bør du prøve Akron ;)

 

Frog Hair er i min bok det mest oppskrytte fortomsmaterialet som finnes. Kjøpte en drøss med spissmaterial og ferdigtaperte fortommer. Hvis jeg ikke har kastet disse kan du få dem....

 

I år hadde jeg planer om å droppe Fluorcarbon helt... Har måttet bite i gresset et par ganger under fjærmyggklekkingene, men har ikke kjøpt nytt. Kun rester fra i fjor.

Kjøpte Akron Misty Plus i år i dimensjonene 3X til 7X, samt Akron Heavy Butt 10 ft-leadere.

Fantastiske egenskaper. Ett forsiktig strekk, og minne er ikkeeksisterende. Tror utfra mine erfaringer spissene tåler mere enn det som er oppgitt på pakka. Tvinn har ikke vært et problem :)

 

Enig mht Frog Hair. Kjøpte en gang spoler fra 0.55 til 0.15 (knyter fortommene selv). Fikk tips om at det skulle være utrolig bra. For meg fungerte det veldig, veldig dårlig til denne bruken (pleier å bruke litt over 2 stanglengder fortom). Masse tvinn og rot. Men det kan godt hende det funker bra som rent spissmateriale?

(Kan jo også godt tenkes at jeg er usedvanlig knøvlete  :))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det MÅ være noe galt med den sida. De har jo ikke "Frog Hair" :P. Det er ett ganske bra fortomsmateriale ;D ;D ;D

 

Støtter deg her.. Av de fortomsmaterialene jeg bruker så bruker Frog Hair mest og stoler mest det..;D;D;D;D

 

Frog Hair er mitt klare førstevalg uansett situasjon  ;D

Men kvaliteten koster. 80 kr for 30 meter. Litt mer enn de andre merkene

 

Da bør du prøve Akron ;)

 

Frog Hair er i min bok det mest oppskrytte fortomsmaterialet som finnes. Kjøpte en drøss med spissmaterial og ferdigtaperte fortommer. Hvis jeg ikke har kastet disse kan du få dem....

 

I år hadde jeg planer om å droppe Fluorcarbon helt... Har måttet bite i gresset et par ganger under fjærmyggklekkingene, men har ikke kjøpt nytt. Kun rester fra i fjor.

Kjøpte Akron Misty Plus i år i dimensjonene 3X til 7X, samt Akron Heavy Butt 10 ft-leadere.

Fantastiske egenskaper. Ett forsiktig strekk, og minne er ikkeeksisterende. Tror utfra mine erfaringer spissene tåler mere enn det som er oppgitt på pakka. Tvinn har ikke vært et problem :)

 

Enig mht Frog Hair. Kjøpte en gang spoler fra 0.55 til 0.15 (knyter fortommene selv). Fikk tips om at det skulle være utrolig bra. For meg fungerte det veldig, veldig dårlig til denne bruken (pleier å bruke litt over 2 stanglengder fortom). Masse tvinn og rot. Men det kan godt hende det funker bra som rent spissmateriale?

(Kan jo også godt tenkes at jeg er usedvanlig knøvlete  :))

 

 

Frog Hair er ett litt slaskete materiale, som godt kunne vært stivere. Det er den eneste negative erfaringen jeg har gjort med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vi si........2 minutters kjøring pr. kilo fisk.......vet ikke......bare et tall Åke Rosen`på gol brukte......jo lengre en ørret er på fortommen jo mer melkesyre bygger fisken opp.....melkesyre dør fisken av. det gjør ikke noe dersom fisken skal drepes.....eller kanskje gjør det det......vilt, som rådyr....elg....rein....hjort er det vanskligere å mørne kjøttet til dersom dyret har vært utsatt for mye stress før det blir avlivet.......

 

Du har rett i det staffan. Melkesyre bygges opp ved langvarig kjøring, så det sier seg sjøl at fisken bør kjøres hardt. Hvis mann kjører fisken like hardt med en 0.12mm fortomm som man ville gjort med en 0.15 mm fortom, så vil man kanskje ryke flere fisk. Jeg hvet ikke, det må jeg erfare før jeg kan si noe eksakt.

Har du en ekspert uttalelse ?!

 

Kommer vel an på hvor erfaren du er til å kjøre fisk, altså å vite hvor mye press du kan legge på fisken før fortommen ryker. Tåler som regel mere enn du tror, men 0.12 er farlig tynt for en 2 kilos fisk spør du meg. Spesielt når du ikke har kjørt så mye stor fisk før

Synes det er vanskelig å si noe generelt om dette.

Min erfaring er at fiskens fightervilje/utholdenhet varierer enormt fra vassdrag til vassdrag, fra individ til individ, og også i løpet av sesongen.

Røya i Barduelva er etter mine erfaringer ikke spesielt sprek (med noen hyggelige unntak), men ørreten fighter ofte meget bra! 2 minutter per kilo hørtes realistisk ut på ei gjennomsnittlig Bardurøye, men en 2 kilos Barduørret kan fort ta mer enn 4 minutter, selv med hardt og jevnt press. Og førsteklasses høyfjellsrøye kan være som et godstog. Har fått storrøye som har tømt snella for all backing (100 m) på stille vann, tro det eller ei.

Vanntemperaturen er jo også en viktig faktor. Er det veldig kaldt eller veldig varmt stritter fisken mindre imot.

 

Fisker man i et vassdrag der fisken generelt sett ikke er spesielt sprek, går sikkert an det an å bruke tynn fortom hvis man ønsker det, f.eks 0.12 på 2kgs fisk. Kanskje til og med C & R. Andre steder er det å be om trøbbel - og hvis man skulle være så heldig å få fisken på land er den nokså daukjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler Håvards erfaring :)

Enorm forskjell fra vassdrag til vassdrag, også innad i vassdraget.

De sterkeste fiskene jeg har erfaring med er elveørretene inne på Finnmarksvidda.

De mest akrobatiske finnes i "Fjellvannet" i Finnmark fylke  ;) Det hender de hopper på land under temming  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem selger disse akron heavy butt? Alle?

Har ikke prøvd de og blir litt nyskjærrig.

 

flue.no lanserte det vel som nyhet i vinter om jeg ikke husker feil, men jeg handlet heavy butt på Thorsbua allerede i fjor sommer. Thorsbua er forøvrig revet med av finanskrisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem selger disse akron heavy butt? Alle?

Har ikke prøvd de og blir litt nyskjærrig.

 

flue.no lanserte det vel som nyhet i vinter om jeg ikke husker feil, men jeg handlet heavy butt på Thorsbua allerede i fjor sommer. Thorsbua er forøvrig revet med av finanskrisa.

 

Guideline har agenturet på Tiemco Acron!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vi si........2 minutters kjøring pr. kilo fisk.......vet ikke......bare et tall Åke Rosen`på gol brukte......jo lengre en ørret er på fortommen jo mer melkesyre bygger fisken opp.....melkesyre dør fisken av. det gjør ikke noe dersom fisken skal drepes.....eller kanskje gjør det det......vilt, som rådyr....elg....rein....hjort er det vanskligere å mørne kjøttet til dersom dyret har vært utsatt for mye stress før det blir avlivet.......

 

Du har rett i det staffan. Melkesyre bygges opp ved langvarig kjøring, så det sier seg sjøl at fisken bør kjøres hardt. Hvis mann kjører fisken like hardt med en 0.12mm fortomm som man ville gjort med en 0.15 mm fortom, så vil man kanskje ryke flere fisk. Jeg hvet ikke, det må jeg erfare før jeg kan si noe eksakt.

Har du en ekspert uttalelse ?!

 

Det er en generell C&R regel at du alltid skal bruke så tykk fortom som forholdene tillater. Det er selvsagt at du kan kjøre fisken hardere på 0,15 enn 0,12 i samme materiale.

Hvis en fisk på 2kg fisk ikke tar, og jeg har konkludert med at den er for fortomssky for 0,15 så lar jeg den være. Men det er uhyre sjelden det skjer. Ellesr så kunne man jo gått helt ned i 12X (ja, det finnes).

 

Det finnes mye lesestoff om dette på nettet.

 

Selv har jeg tatt hundrevis av 2-kiloser. Det hjelper å reise litt  ;).

Så da fikk du en 'ekspertuttalelse'  :D.

 

Men dette hører vel hjemme i en egen tråd. Eller en gammel en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem selger disse akron heavy butt? Alle?

Har ikke prøvd de og blir litt nyskjærrig.

 

flue.no lanserte det vel som nyhet i vinter om jeg ikke husker feil, men jeg handlet heavy butt på Thorsbua allerede i fjor sommer. Thorsbua er forøvrig revet med av finanskrisa.

 

Guideline har agenturet på Tiemco Acron!

 

Ja, jeg mente at de lanserte det som nyhet i butikken, ikke at de har noe agentur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selv har jeg tatt hundrevis av 2-kiloser. Det hjelper å reise litt  ;).

Så da fikk du en 'ekspertuttalelse'  :D.

 

Men dette hører vel hjemme i en egen tråd. Eller en gammel en...

 

Trodde alle her inne hadde tatt hundrevis av 2-kiloser? Det er de over 4 som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selv har jeg tatt hundrevis av 2-kiloser. Det hjelper å reise litt  ;).

Så da fikk du en 'ekspertuttalelse'  :D.

 

Men dette hører vel hjemme i en egen tråd. Eller en gammel en...

 

Trodde alle her inne hadde tatt hundrevis av 2-kiloser? Det er de over 4 som teller.

Ja, ja, da er det bare å melde seg ut :'( :'( :'(

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...