Gå til innhold

Bare 5 fluer


Hunderørret

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Helt enig med Pål angående presentasjon vs mønster. - Det er bevist gang på gang.

 

Mine topp fem:

 

ESP (merkeling ingen flere nevner denne, da dette er ei flue hvor faktisk mønsteret har betydning)

SKP

Guloliven parachute

Rust spent spinner med oppbundet hackle

CDC myggen

 

 

ja hva er ESP og SKP?  :)  ESP= electronic stabilistation program?

 

jeg synes det er merkelig att ingen nevner NA og JT også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ESP bør vel alle ørretfiskere ha hørt om! Pål viste det selvfølgelig :)

 

At man ikke kjenner vil SKP.. ja den kjøper jeg lett :D (Orginalt kalt Super klekke puppa, men ble dømpt om til SEC)

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=85:super-emerging-caddis&catid=35:varfluer&Itemid=60

 

Vi hadde en artikkel på den gamle siden med langt flere bilder... ser ut til at den ikke har kommet med på flyttelasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ESP bør vel alle ørretfiskere ha hørt om! Pål viste det selvfølgelig :)

 

At man ikke kjenner vil SKP.. ja den kjøper jeg lett :D (Orginalt kalt Super klekke puppa, men ble dømpt om til SEC)

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=85:super-emerging-caddis&catid=35:varfluer&Itemid=60

 

Vi hadde en artikkel på den gamle siden med langt flere bilder... ser ut til at den ikke har kommet med på flyttelasset.

 

 

SKP...den har jeg ikke sett før? i hvilke strl binder du den i da tormod?  :) noen erfaring i hvilke strl den fisker best? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De str. som fisker best er kort og godt i samme str. som de ekte. Det samme gjelder selvsagt også farge :) Enkelt og greit

 

Bruker den mest fra str.8 til 18 . Og i fargene mørk oliven, camel og mørk brunrød

 

MEN, om du bare skal binde opp for å prøve flua ved en egnet anledning...så kan du sikkert binde opp noen i str. 10,12 og 14

 

Det er Rune som er opphavsmann til flua, og jeg VET det skal finnes en artikkel på denne en eller annen plass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De str. som fisker best er kort og godt i samme str. som de ekte. :) Enkelt og greit

 

Bruker den fra str.8 til 18 .

 

MEN, om du bare skal binde opp for å prøve flua ved en egnet anledning...så kan du sikkert binde opp noen i str. 10,12 og 14

 

okey...det skal prøves :) :)

 

men så kommer det store spm? ikke for og være vanskelig her...men dette er en vårflueklekker?  for fisken så kan jo han ta den der for og være noe annet snadder som driver og klekker...så lenge den fisker så er det jo greit...det som er viktigst...men de fleste vårfluer klekker jo på land?  så spm er, setter du på denne når alle vårfluer klekker? og den funker?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er en vårflueklekker. Men den kan åpenbart også forveksles med døgnflueklekker.

Triggeren er elghårene (følehorn) som stikker bakover.

 

De fleste vårfluene (puppene) hviler/henger i overflaten før den begynner padlingen inn til land. Hvor lang tid dette tar varierer med art og forhold. Det er også en del arter som klekker på overflaten lik en døgnflue. Faktisk har jeg enkelte ganger blitt lurt i noen sekunder når vårfluene kryper ut og hever vingene over kroppen en kort stund. Ser til forveksling ut som en døgnflue. Men,men. nok om det.

 

Når klekkingene er massive og fisken sær... ja så kommer denne til kort. Da er det som _OFTEST_ ESP som funker.

 

Anbefaler alle å kjøpe seg bibelen innen vårfluefiske (som tross alt de fleste plasser er langt viktigere enn døgnfluene); Caddisflies av Gary LaFontaine. For ei bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brun Myrdøgnflue str. 14

Vårflue ( Europea 12a m/grønn kropp) str. 14

Superpuppan str. 14

Hareørenymfe m/ gullhode str. 14

Maur str. 14

 

Tallet i dag er altså " 14 ".

Du går glipp av en del når det kommer til myggfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

ESP må vel være emerging sparkle pupae :)

 

ååååå...hehe ;D

 

vet du hva NA og JT er da pål? ;) den tviler jeg på att du vet...hehe

 

HEHE. Melder PASS på "interne" forkortelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESP må vel være emerging sparkle pupae :)

 

ååååå...hehe ;D

 

vet du hva NA og JT er da pål? ;) den tviler jeg på att du vet...hehe

 

HEHE. Melder PASS på "interne" forkortelser :)

 

hehe...det kan dreie seg om att det er veldig internt,,, ;)

 

henning og de andre liker og kalle NA , altså no abdomen som jeg liker og kalle den, for nobody... en annen verson er JT som da er just thorax 8)

 

Andre fluer jeg vil nevne er VW...SS...DK...PM... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Streaking Caddis - En fabelaktig flue, som onde tunger har kalt tørrfluefiskets Wolly Bugger :)

 

2. Emergent Sparkle Pupa - En rufsete og lekker vårflueklekker, som er heeelt nødvendig å ha i flueboksen når man loffer rundt på Ringvassøy-fjellet.

 

3. Once and away - Fungerer både som døgnflueklekker og myggklekker. Superflue på vanskelig fisk! :)

 

4. Flyvemaur - Et must i Sørlands-boksen.

 

5. Hareørenymfe m/gullhode - Brukes på vonde dager da ørreten/røya ikke vaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

På fast sink? Liten sort Woolybugger med sølv hode og sølv ribbing nederst, grøthe muddler/mini muddler minnow i midten, og alle "varianter" Heggeli øverst. For ørret :)

 

På flyt bruker jeg nesten alltid bare ei flue.

 

På interm. Daddy long leg/busteflue av et eller annet slag (dabbler) øverst, superpuppe med brun slf foran og "skittengul" slf bak, iron blue dun hackel, på midterste opphenger. I enden kulehode i gull med en eller annen grønnfarge i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mye "kule" forkortelser her :)

 

Du Pål? :)  hvis du måtte sette 3 fluer på fortommen?  hvilke giftig kombinasjon ville du satt på da?

 

og hvordan fungerer en nymfe, klekker og dun på samme fortommen? 3stadier for den arten som klekker...har du prøvd det?

 

JA, har prøvd 3 stadier, og det funker :) Men man kommer faktisk bedre ut av det ofte med litt mere variasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...