Gå til innhold

Bare 5 fluer


Hunderørret

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

Fisker alle arter.. SÅ:

 

Wooly Bugger, sort med kulehode.

Sunray Shadow

Shipmans Buzzer

Oliven fallskjerm i krok 14

rød og sort  maur

Oliven hareøre med kulehode

Streaking Elk Hair Caddis oliven.

 

OOpps. Ble 7 fluer det. Men så kunne jeg fisket alle saltvannsarter, laks/sjøørret i elv, gjedde etc. samt alle de vanlige innenlands artene.

 

Som en digresjon: Tror man at det er presentasjonen eller selve fluemønsteret som har mest å si???????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker alle arter.. SÅ:

 

Wooly Bugger, sort med kulehode.

Sunray Shadow

Shipmans Buzzer

Oliven fallskjerm i krok 14

rød og sort  maur

Oliven hareøre med kulehode

Streaking Elk Hair Caddis oliven.

 

OOpps. Ble 7 fluer det. Men så kunne jeg fisket alle saltvannsarter, laks/sjøørret i elv, gjedde etc. samt alle de vanlige innenlands artene.

 

Som en digresjon: Tror man at det er presentasjonen eller selve fluemønsteret som har mest å si???????????

Det kommer vel litt ann på. Fisker du med wolly bugger med kulehode har det ikke mye å si. Litt anderledes med andre fluer. Sånn generelt ville jeg sakt mønsteret.

Men det er ikke noe fasit. Hva er egentlig presentasjon? Flua på riktig måte eller flua på riktig sted?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Fisker alle arter.. SÅ:

 

Wooly Bugger, sort med kulehode.

Sunray Shadow

Shipmans Buzzer

Oliven fallskjerm i krok 14

rød og sort  maur

Oliven hareøre med kulehode

Streaking Elk Hair Caddis oliven.

 

OOpps. Ble 7 fluer det. Men så kunne jeg fisket alle saltvannsarter, laks/sjøørret i elv, gjedde etc. samt alle de vanlige innenlands artene.

 

Som en digresjon: Tror man at det er presentasjonen eller selve fluemønsteret som har mest å si???????????

Det kommer vel litt ann på. Fisker du med wolly bugger med kulehode har det ikke mye å si. Litt anderledes med andre fluer. Sånn generelt ville jeg sakt mønsteret.

Men det er ikke noe fasit. Hva er egentlig presentasjon? Flua på riktig måte eller flua på riktig sted?  :D

 

 

Fluemønsteret har egentlig utrolig lite å si hvis det ikke blir fisket riktig. Omvendt sagt så er det utrolig mye rart man kan få fisk på bare man presenterer riktig. Med dette mener jeg; fart, dybde, tidspunkt, synkegrad på snøret etc.. Ikke nødvendigvis hvorda flua blir lagt på vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker alle arter.. SÅ:

 

Wooly Bugger, sort med kulehode.

Sunray Shadow

Shipmans Buzzer

Oliven fallskjerm i krok 14

rød og sort  maur

Oliven hareøre med kulehode

Streaking Elk Hair Caddis oliven.

 

OOpps. Ble 7 fluer det. Men så kunne jeg fisket alle saltvannsarter, laks/sjøørret i elv, gjedde etc. samt alle de vanlige innenlands artene.

 

Som en digresjon: Tror man at det er presentasjonen eller selve fluemønsteret som har mest å si???????????

Det kommer vel litt ann på. Fisker du med wolly bugger med kulehode har det ikke mye å si. Litt anderledes med andre fluer. Sånn generelt ville jeg sakt mønsteret.

Men det er ikke noe fasit. Hva er egentlig presentasjon? Flua på riktig måte eller flua på riktig sted?  :D

 

 

Fluemønsteret har egentlig utrolig lite å si hvis det ikke blir fisket riktig. Omvendt sagt så er det utrolig mye rart man kan få fisk på bare man presenterer riktig. Med dette mener jeg; fart, dybde, tidspunkt, synkegrad på snøret etc.. Ikke nødvendigvis hvorda flua blir lagt på vannet

Blir ikke dette to sider av samme sak da? Man bruker jo flue etter fart-dybde-tidspunkt-synkegrad? At man kan få fisken til å ta utrolig mye rart er nok de fleste enige om. Men for meg faller det i alle fall mest naturlig og gir mest glede med å sette på en vespertina immitasjon når de klekker-mygg når de klekker-vårfluepuppe når de herjer osv. Presentasjon og valg av fluer henger sammen i mitt lille fiskeunivers :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Uttalelsene mine er egentlig et lite hint til de mindre erfarne om å ikke tillegge selve mønsteret alt for mye vekt. Hvis en kompis får bra med fisk på tur etc. er det like naturlig å spørre hva slags snøre eller hvilken hastighet på flua etc. som å spørre om hvilket mønster på flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Pål angående presentasjon vs mønster. - Det er bevist gang på gang.

 

Mine topp fem:

 

ESP (merkeling ingen flere nevner denne, da dette er ei flue hvor faktisk mønsteret har betydning)

SKP

Guloliven parachute

Rust spent spinner med oppbundet hackle

CDC myggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...