Gå til innhold

Garrison 204E - Et nytt stangprosjekt. FERDIG!!!


Anbefalte innlegg

  • Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Synes ikke dette så katastrofalt ut jeg, Sigve ;)

Dersom du planlegger dypplakkering, vil jeg anbefale følgende:

Bruk skalpel, og skjær helt rette/jevne kanter/overganger langs enden på surringene. La så surringene få stå i fred i minst en uke. Så finner du frem fint slipapapir. Først 1000 kornig, og deretter gjerne finere. Puss så forsiktig over surringene, slik at ujevnheter i lakken jevnes ut. Surringene kommer da til å se litt matte ut, men når du så (etter å ha vasket med alkohol), lakkerer et par strøk til (og er pinlig nøyaktig med å få en helt jevn lakkovergang mot klingen), kan du begynne å klargjøre til dypplakkering.

Dette vil sikre jevne overganger. Husk at ujevnheter du lar stå igjen ikke forsvinner når du dypplakkerer!

Dette krever selvsagt tålmodighet, men husk at jeg holder på sånn hele tiden :P

Det er vel heller ikke noe poeng å ha stangen klar til november, eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å se virkelig bra ut. Ser jo at en dypplakering vil gi en enda bedre overgang mellom surring og blanksen.

 

Regner med den er klar til bekkerøyeturen?

 

Takk for det Oddbjørn. Bekkerøye turen er for så vitt unnagjort. Går for det meste rundt å tripper. Venter på den store dagen vet du ;)

 

Synes ikke dette så katastrofalt ut jeg, Sigve ;)

Dersom du planlegger dypplakkering, vil jeg anbefale følgende:

Bruk skalpel, og skjær helt rette/jevne kanter/overganger langs enden på surringene. La så surringene få stå i fred i minst en uke. Så finner du frem fint slipapapir. Først 1000 kornig, og deretter gjerne finere. Puss så forsiktig over surringene, slik at ujevnheter i lakken jevnes ut. Surringene kommer da til å se litt matte ut, men når du så (etter å ha vasket med alkohol), lakkerer et par strøk til (og er pinlig nøyaktig med å få en helt jevn lakkovergang mot klingen), kan du begynne å klargjøre til dypplakkering.

Dette vil sikre jevne overganger. Husk at ujevnheter du lar stå igjen ikke forsvinner når du dypplakkerer!

Dette krever selvsagt tålmodighet, men husk at jeg holder på sånn hele tiden :P

Det er vel heller ikke noe poeng å ha stangen klar til november, eller??

 

Takk for det Vidar. Stangen er nok ikke klar til november nei. Hadde vel egentlig ikke trodd at det skulle gå så fort heller. Målet er og var at den skulle være klar til neste sesong og det tror jeg jeg skal klare ;)

 

Må få bruke anledningen til å takke deg for masse hjelp Vidar. Samtidig be om mer :) Hvordan ville du gjort surringene på den øverste guiden med hunnholken??

 

Sigve

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve

 

Morsomt å følge ditt arbeid, du har reddet deg bra inn nå ser det ut til :D

Det er vanlig å plassere en snake i bunnen av holken slik du har tapet opp. Poenget er å ta litt av stresset på holken ved denne plasseringen. Tror jeg:-) Garrison anbefaler å montere guide først og avslutte tråden helt i overgangen til holken. Så starter du ny tråd tett på og surrer videre opp på holken. Valget av to tråder er fordi det er mye stress mellom den bevegelige bambusen og den stivere holken. Her er det vanlig at lakken sprekker pga av dette. Med to tråder unngår du kanskje dette? Har sett flere diskusjoner bare om dette problemet, men faktisk ingen som har kommentert Garrisons metode som jeg tror få benytter.  (det er få ting som ikke blir diskutert ett eller annet sted, hehe).

Legger ved et bilde av slik jeg gjør det, sorry for dårlig kvalitet.

 

Lykke til videre!

 

Tore

post-2350-13949868681825_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunndelen har fått snellefeste og håndtak. Jeg har ikke begynt monteringen av guider ettersom jeg venter på winding check. Det som har skapt hodebry for meg nå er det øverste guiden som etter tabellen skal monteres 42 1/4". Denne ender nesten opp på holken. Se bildet. Jeg er usikker på hvordan jeg skal få dette fint med tanke på de sorte punteringene jeg avslutter med.

 

 

Hei Sigve.

 

Moro å følge med på denne tråden. Syntes du gjør en meget bra jobb! Du skal se det blir stangbygger av gutten til slutt  :D

 

Her er forresten ett bilde av min stang hvor guiden også endte opp nærme holken. Håper det kan være til hjelp  :)

 

 

post-3004-13949868682134_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Tore. Men blir det ikke det samme problemmet hvis hele surringen lakkes. Vil ikke lakken sprekke like mye eventuelt??

 

Hovedproblemet mitt egentlig er at jeg ikke får benyttet disse sorte pyntesurringene. Hadde lyst å se et bilde der dette ble benyttet.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i Tores Fremgangsmåte.

Jeg surrer alltid holkene først, og behandler disse med benar + første lakkstrøk.

Ringer og snellefeste er fortsatt ikke montert.

Så foretar jeg "tuning" av stangen; dvs kontrollerer hver enkelt side mot hverandre ift bøyningskurve og vibrasjon. Når dette er foretatt, vet jeg hvilke sider ringene skal plasseres på.

På en 2-delt stang, monterer jeg normalt en ring ved hunholken (som Garrison). Det hevdes at dette avlaster belastningen på holken noe. Om det stemmer, har jeg ikke noe vitanskapelig belegg for, men det virker fornuftig.

På en tredelt stang monterer jeg tilsvarende ved øverste hunholk. Her vil det som regel være vanskelig å få plassert en ring ved hver holk, og da velger jeg den med størst stress.

Når jeg så skal surre ringen vef hunholken, sørger jeg for at det er ca 2mm klaring mellom holksurringen og ringfoten. Så surrer jeg rinen, og presser silken inn mot eksisterende surring.

I praksis er det altså to surringer, men det er ikke synlig for andre enn "fagfolk" (de låste endene på silken kan ofte skimtes under surringen).

Om man så velger å løse dette med en eller to surringer, tror jeg det har liten betydning for evt sprekkannelse

 

Kanten på holken er ofte et problem. Enkelte taperinger, som bøyer mye ved dette punktet, vil ofte få små spreker i lakken akkurat her. Om det vedlikeholdes med fortynnet lakk en gang i mellom, betyr det ingenting, men kosmetisk er det en utfordring.

Som stangbygger kan jeg kompensere noe for dette ved å "manipulere" taperingen noen 100-dels mm på riktig sted. Holkens utforming og montering har også betydning for resultatet.

Dette er forhold som det er vanskelig å gjøre noe med når man kjøper blanks og holker, men synes likevel det er interessant å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser på Stians stang, så er holken surret som tidligere nevnt. Så starter du med tipping'en (pyntesurringen), og deretter hovedsurringen.

Her er det viktig å pakke surringene, slik at de blir jevne.

 

"Burnishing tools" var nevnt tidligere i denne tråden. Det finnes mye fancy greier å få kjøpt, men det må ikke nødvendigvis være agat og koste nesten like mye som hele stangen.

Selv bruker jeg et beinstykke (slik som brukes til glatting av knivslirer). Det har fasong som en liten dolk, med en flat side og en avrundet. Bruker flatsidene til å jevne med, og kantene til å presse.

Tror det kalles "falsebein" på fagspråket.

Har slipt og polert det litt eksta til mitt formål.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utdypende svar Vidar. Jeg skal gjøre dette til "punkt og prikke"

 

Burnishing toolet mitt er noe billig greier i polert plast. Uansett så virker det. Fikk en pakke tilsendt i posten med alt som skulle trenges av verktøy til skarve £5.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Garrison anbefaler aa sette ringen när hunholken, saa er det neimen ikke hugget i fjell.

Du kan gjerne flytte den en halv, hel eller halvannen cm lenger ned, uten skade mht aksjonsforandring eller for stor paakjenning paa overgangen til holken. Da har du plass og mulighet aa bruke kantbevikklinger paa begge surringer (holk og ring).

En annen mulighet er aa sette den ene ringfoten rett paa "serrations" av holken, som HL Leonard pleide aa gjöre paa mange av sine stenger. Se venstre stang paa foto.

 

post-2606-13949868684783_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilder og ideér. Har fått en ide om hvordan jeg vil løse denne nå.

 

Fikk testet kasteegenskapene på stangen i dag. Guidene på bunndelen var bare teipet på for anledningen. Det blåste litt i dag også men fy faen for ei stang. Det må være blant de bambuss stengene som jeg synes har kastet best. Helt utrolig og rett opp i min gate.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var så heldig å få være med ut og prøve stangen i går. Veldig god aksjon og artig å kaste med, både med silkeline og wf. Håper på å få prøve den igjen når den er helt ferdig samt en dag det er vindstille så vi også kan få prøvd litt vannkasting.

 

Men det never håndtaket var bare helt rått. Passet utrolig bra til den mørke blanksen. Så enda finere ut i virkeligheten enn på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei allesammen.

Det har vært noen travle dager med kolikkbaby og jobb. Utrolig nok har jeg fått noen timer foran stangen. Jeg har til og med fått gjort det 2 ganger ettersom jeg føkka opp første forsøk på bunndelen. Jeg måtte derfor strippe bunndelen og pusse av lakken. Lakke på ny og surre på guider igjen.

Uansett så er jeg ferdig nå. Det er noen "feil" her og der, men til å være min første stang så er jeg fornøyd. Stangen er helt utrolig kos å kaste med. Den har masse rygg og kaster silkeliner som en drøm.

Stang nr 2 er på vei og denne blir en blond Para 15 med Swelled butt og med dry og wet topp(altså 2 forskjellige topper). Fikk prøvd Vidar sin i sommer og den var utrolig digg. Tingen med Para 15 er at det er en del versjoner av den der ute. Hvilken versjon Vidar har fant jeg ikke ut før bestillingen ble sendt. Håper den kommer i posten før jul :)

Sigve

post-969-13949870021784_thumb.jpg

post-969-13949870023029_thumb.jpg

post-969-13949870026698_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...