Gå til innhold

Garrison 204E - Et nytt stangprosjekt. FERDIG!!!


Anbefalte innlegg

Til dere som kansje vet hvor det er mulig å kjøpe litt verktøy. Jeg trenger en sånn "trådjevner" til å rette og jevne silken. Noen som har noen tips til hvor jeg kan få tak i dette.

 

Og en ting til. Hvor kan en kjøpe lim for kork?

 

Sigve

 

Er dette et spesialverktøy? Bruker selv røret fra den keramiske trådholderen for å jevne silken når jeg binder klassiske laksefluer. Bruker også en agate burnisher for å polere silken etter jeg har lagt den på. Kanskje du kan prøve noe av dette?

http://naturalpigments.com/detail.asp?PRODUCT_ID=360-BASL00

 

Har du fått blanksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Til dere som kansje vet hvor det er mulig å kjøpe litt verktøy. Jeg trenger en sånn "trådjevner" til å rette og jevne silken. Noen som har noen tips til hvor jeg kan få tak i dette.

 

Og en ting til. Hvor kan en kjøpe lim for kork?

 

Sigve

 

Er dette et spesialverktøy? Bruker selv røret fra den keramiske trådholderen for å jevne silken når jeg binder klassiske laksefluer. Bruker også en agate burnisher for å polere silken etter jeg har lagt den på. Kanskje du kan prøve noe av dette?

http://naturalpigments.com/detail.asp?PRODUCT_ID=360-BASL00

 

Har du fått blanksen?

 

Var ikke helt sånn jeg tenkte på. Den jeg så en bruke lignet litt på en appelsinskreller.

 

Blanksen er ikke kommet ennå nei. Hadde håpet den skulle komme før helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som kansje vet hvor det er mulig å kjøpe litt verktøy. Jeg trenger en sånn "trådjevner" til å rette og jevne silken. Noen som har noen tips til hvor jeg kan få tak i dette.

 

Og en ting til. Hvor kan en kjøpe lim for kork?

 

Sigve

 

Trådjevner http://www.mudhole.com/Shop-Our-Catalog/Wrapping-Finishing-Tools/Gudebrod-Burnishing-Tool

 

Jeg har brukt Epoxy til korka, men ikke bruk de med kortest herdetid ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som kansje vet hvor det er mulig å kjøpe litt verktøy. Jeg trenger en sånn "trådjevner" til å rette og jevne silken. Noen som har noen tips til hvor jeg kan få tak i dette.

 

Og en ting til. Hvor kan en kjøpe lim for kork?

 

Sigve

 

Trådjevner http://www.mudhole.com/Shop-Our-Catalog/Wrapping-Finishing-Tools/Gudebrod-Burnishing-Tool

 

Jeg har brukt Epoxy til korka, men ikke bruk de med kortest herdetid ;)

 

 

I forhold til den tror jeg nokså sikkert den agate burnisher vil gi enda bedre resultat. Blir helt utrolig smooth når en stryker silken med agate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått blanksen i hus og den ser utrolig flott ut.

 

Jeg er som kjent for de fleste en lite tollmodig mann og har derfor allerede ordnet det slik at snellefeste passer og håndtaket. Jeg har også pusset vekk lakk helt i toppen slik at top-guiden passer.

 

Nå må jeg ut en tur men gleder meg til å fortsette monteringen.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått blanksen i hus og den ser utrolig flott ut.

 

Jeg er som kjent for de fleste en lite tollmodig mann og har derfor allerede ordnet det slik at snellefeste passer og håndtaket. Jeg har også pusset vekk lakk helt i toppen slik at top-guiden passer.

 

Nå må jeg ut en tur men gleder meg til å fortsette monteringen.

 

Sigve

 

Blir sikkert knall!!

Er minst like spent på stangtrekket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Da har jeg startet litt med blåning av holker. Dette var litt av en kos jobb. Resultatet ble bedre enn hva jeg hadde forestillt meg. Jeg hadde sett for meg at holkene ville bli "blå" men de endret mer til en "skitten" sølvfarge. Det stod på beholderen av blåningsmiddelet at det ville bli blåere etter gjentatte behandlinger, men jeg liker holkene slik de er nå. Føler de står mer i stil til guidene som er i bronse.

 

Videre tror jeg nok jeg kommer til å gå for næverhåndtak. synes dette står veldig flott til fargen på stangen. Ok så veier det litt mer enn kork, men jeg klarer fremdeles å løfte stangen ;)

 

Sigve

post-969-1394986825869_thumb.jpg

post-969-13949868259209_thumb.jpg

post-969-13949868259701_thumb.jpg

post-969-13949868260181_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen. Dette er utrolig gøy og jeg klarer ikke å stoppe.

 

Blir nok ikke noe prøvekasting i morgen er jeg redd Oddbjørn :)

 

Jeg har teipet opp alle guidene og forundrer meg over avstanden mellom guidene på skjøten og mellom top guide og guide nr. 2 fra topp :rolleyes:

 

I følge Vidar sin post om guide plassering.

 

Butt setcion (målt fra enden av stangen):

22 3/4''        7mm stripping guide

31''            #1 snake

39 1/4''        #1 snake

 

Tip section (målt fra enden av hanholk):

5 3/4''        #1/0 snake

12 3/4''        #1/0 snake

19 3/8''        #2/0 snake

25 1/2''        #2/0 snake

31''            3/0 snake

36''            3/0 snake

#4 Top guide

 

Mellom holkene er avstanden mellom guidene 9 3/4" mot de foregående som er rundt 8. Det samme går for topp og neste guide hvor det fra topp til nr 2 er 8". Fra 2 til 3 er 5"

 

Noen som har en ide om hva som er feil?

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve

Vidar bommet litt, da hans ringavstander er fra en 6' 9" Garrison stang (model 193).

 

For en 7' 3" stang som den her 204E er tallene, tatt fra side 157 i "bibelen":

 

Butt section (maalt fra enden av stangen):

25 1/2''        7mm (OD) stripping guide

34 3/8''        # 1 snake guide

42 1/4''        # 1 snake

 

Tip section (maalt fra enden av hanholk):

5 3/4''           # 1 snake

13 1/4''         # 1/0 snake

20 1/4''         # 2/0 snake

27''              # 2/0 snake

33 1/8''         # 2/0 snake

38 5/8''         # 3/0 snake

TipTop          #4  = 4/64" ID

 

Haaper det hjelper. Forövrig er den her 204E min favorit blant alle publiserte Garrison tapers. Godt valg, er jeg sikkert. Men for sikkerhetens skyld, maal lengden av stangen, om den ER 7' 3"... en vet aldri.

 

Hilsen Wofram

 

Edit: legger ved en scan fra side 157 med alle ringavstander

post-2606-13949868262465_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven Sigve, dette ser bra ut. Gleder meg til videre drift på denne :D

 

Men ikke fort deg for mye nå da, slik at du tar noen snarveier du vil angre på siden. Du får uansett brukt stangen nok. Over 40 år eller noe hvis du klarer snittalderen for menn  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven Sigve, dette ser bra ut. Gleder meg til videre drift på denne :D

 

Men ikke fort deg for mye nå da, slik at du tar noen snarveier du vil angre på siden. Du får uansett brukt stangen nok. Over 40 år eller noe hvis du klarer snittalderen for menn  ;)

 

HÆ?! Snarvei!!!!?? Nei vennen jeg skal ta den tiden som trengs. Tviler på at stangen kommer til å vare 40 eller noe. Blir litt lei vettu og må ha ny stang. Og det er vel disse som lager stenger glade for ;)

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... Du skriver selv ett par ganger her "jeg er som kjent en lite tålmodig mann" og "jeg klarer ikke legge det fra meg, stoppe arbeidet osv." . Jeg var bare redd for at det kanskje kunne gå litt for fort i svingene (På seg selv kjenner man andre  ;) )

Men du har sikkert full kontroll. Stoler jo egentlig på deg Sigve da jeg får tenkt meg om. Har jo sett andre ting du har laget som blir bra  :D

 

Glemte å nevne at det næverhåndtaket bør du gå for ja. Ser helt perfekt ut!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått barn i seng på slaget 1930 i kveld. Pappa hadde nemlig en date med blanksen i dag. Fått startet med surringene i kveld. Ganske kos dette. Tok meg noen minutter på å øve inn litt teknikk i surring. Godt vi har youtube som kan vise hvordan dette gjøres :)

 

Kom gjerne med råd eller vink hvis noe er galt ut.

post-969-13949868314235_thumb.jpg

post-969-13949868314863_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...