Gå til innhold

Garrison 204E - Et nytt stangprosjekt. FERDIG!!!


Anbefalte innlegg

Aner ikke hva jeg har. Men så er det lenge siden jeg har vært i boden og rotet. Sier selvfølgelig ifra om jeg snubler over noe.

Mener jeg skulle ha noen rester av hvalrosstann og noen klør fra storkobbe, og noe annet fra noe utrydningstruet noe.

 

Det jeg vet er at jeg har en hodeskalle fra isbjørn under senga. Men det gir jeg ikke bort.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Litt mer fremsteg samt et tilbake. Blanksen var nesten klar for lakk. Han skulle bare kappe den til riktig lengde og kappen den ene toppen for kort. Shit happens. Derfor blir den en liten forsinkelse. Uansett så er bunndelen og den ene toppen klar :) Spennende.

post-969-13949867694986_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigve,

 

Hvaslags forarbeid la du ned i neveren før liming? Er dette "vårnever"? og skal du olje den? Leste artikkelen til Vidar om never.. La merke til at han brukte endestykker av tre i sin variant for å hindre oppflising i kantene. Begynner å tenke skikkelig seriøst på never til mitt eget stangprosjekt men i.o.m at det er senhøstes og vanskelig å få fin never av bjørka er det mulig jeg kjøper en neverbunt.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ann å kjøpe never. Hvor vet jeg ikke.

 

Forarbeidet mitt var å finne tre som hadde tykk bark/næver. Jeg ville også ha mye liv i næveren. Altså masse sorte striper. Jeg har hørt at du kan hente næver hele året. Det er kun fargen som er forskjellig.

 

Min næver er vår og never fra et dødt tre. Jeg tok ut så store stykker som mulig og når det var tørt sagte jeg ut stykker med hullsag. All løs bark og smuss susset jeg vekk. Dette tok meg noen timer. Deretter har jeg tredd og limt en etter en på et gjengestag. Limen må være vannfast. Når alt hadde tørket grovformet jeg håndtaket med en grov fil/rasp og pusset meg ned til ønsket tykkelse. Avsluttet pussingen med grid 800 papir. Jeg har behandlet med olivenolje men tror jeg skal finne noe som tåler litt mer belastning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min næver er vår og never fra et dødt tre. Jeg tok ut så store stykker som mulig og når det var tørt sagte jeg ut stykker med hullsag. All løs bark og smuss susset jeg vekk. Dette tok meg noen timer.

 

Ja litt forfengelig har jeg hatt følelesen av at du er  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min næver er vår og never fra et dødt tre. Jeg tok ut så store stykker som mulig og når det var tørt sagte jeg ut stykker med hullsag. All løs bark og smuss susset jeg vekk. Dette tok meg noen timer.

 

Ja litt forfengelig har jeg hatt følelesen av at du er  :-*

 

Blir en del sussing vet du ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Måtte bare kommentere den skriveleifen  ;D  Det beste er jo kommentaren "Dette tok meg noen timer" hehe... Det vil jeg tippe at det gjorde, når man gjør det å enn så tungvin måte  ;D ;D

 

Uansett. Dette blir snadder Sigve. Gleder meg til fortsettelsen utover vinteren  :)

 

Og by the way.. Du kan da be gubben sende deg tuppen og bunnen nå. Og at han ettersender den andre tuppen når den er klar?? Da kan du jo begynne arbeidet nå  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Måtte bare kommentere den skriveleifen  ;D  Det beste er jo kommentaren "Dette tok meg noen timer" hehe... Det vil jeg tippe at det gjorde, når man gjør det å enn så tungvin måte  ;D ;D

 

Uansett. Dette blir snadder Sigve. Gleder meg til fortsettelsen utover vinteren  :)

 

Og by the way.. Du kan da be gubben sende deg tuppen og bunnen nå. Og at han ettersender den andre tuppen når den er klar?? Da kan du jo begynne arbeidet nå  :)

 

He he den fortjener jeg. Det er jo litt avstang mellom s'en og p'en. Det er jo litt sæksy med cane så "D e ikkje løye eg blanne"

 

Forsinkelsen er bare noen dager så det klarer jeg ;)

 

Suss

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigve, vær oppmerksom på det som Kjetil nevner her.

Never er ganske porøst, og du bør derfor avslutte håndtaket med en form for winding check. Spesielt øverst på håndtaket. Her vil stangen flexe en del, og du risikerer at neveren sprekker opp.

Drei en liten bit med f eks valbjørk, som du borer, og innvendig filer til slik at de blir sekskantet og passer som en avslutning på håndtaket. Da binder du materialet.

Enda et par timers arbeid lagt til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forut her faktisk. Jeg kan ikke dreie da jeg mangler verktøy men skal kjøpe winding check i hex. Må bare vite hvor stort. Håndtaket mitt (hvis det blir det jeg bruker) går i ett med snellestolen så der blir det ikke noe problem i bakre del.

 

Bare sånn på siden. På min gamle cane her jeg til nå ikke hatt oppflising av håndtaket.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe never???

Jeeez, vi lever da fortsatt i et fritt land!

Never flekkes om våren. Sørg for å finne trær med ganske jevn bark.

 

Men man bør ihvertfall spørre grunneier før man flekker et tre. Trerne tar skade av flekking og ikke sikkert grunneier synes dette er særlig kjekt om han skal bruke skogen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe never???

Jeeez, vi lever da fortsatt i et fritt land!

Never flekkes om våren. Sørg for å finne trær med ganske jevn bark.

 

Jess, hadde det vert vår rett rundt hjørnet hadde jeg nok flekka, men å vente på våren for å flekke god never (var ute å testa litt her om dagen, og neveren sitter rimelig godt fast), for så å tørke det etpar måneder, for så å lage stanghåndtaket betyr en sesongs utsettelse på stangprosjektet. Det er anslagsvis 2% av min forventede resterende levetid, litt under hvis jeg er heldig. Njaj, det skjærer meg litt skal jeg innrømme, men i påvente av vår (skal vel ut å flekke litt til matchende knivskaft og økseskaft tenker jeg) så kjøper jeg en bunt. Ingen big deal. Nå stikker jeg ut i marka, blir til imorgen kveld.. har etpar myrvann som må tynnes litt med maur og dipteraer.  8)

 

Kjetil

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var stangen på vei i posten. Nå er det bare å glede seg til over helgen

 

 

Lekkert  :)

 

I mellomtiden kan du jo vurdere hvilke andre stangkomponenter som skal brukes til ny-stanga.

Står snake-ringer og tip-tops fra Snake Brand høyt på ønskelisten, så send meg en PM.

Du skal ikke se bort fra at julenissen kommer tidlig på besøk til snille fluefiskere i år  ;) 

 

Lykke til med stangmonteringen  8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som kansje vet hvor det er mulig å kjøpe litt verktøy. Jeg trenger en sånn "trådjevner" til å rette og jevne silken. Noen som har noen tips til hvor jeg kan få tak i dette.

 

Og en ting til. Hvor kan en kjøpe lim for kork?

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...